Mérföldkő: elektromos kategóriára vált a Széchenyi-egyetem Formula Student-csapata

forrás: Prím Online, 2025. január 18. 10:25

Történetének legsikeresebb szezonja után a belső égésű motort villamos hajtásra cseréli és az elektromos kategóriában indul a továbbiakban az Arrabona Racing Team – jelentette be a győri Széchenyi István Egyetem Formula Student-csapata. A váltás óriási kihívást, de új távlatokat is jelent: a hallgatóknak lehetőségük nyílik kipróbálni az e-mobilitás legkorszerűbb technológiáit a gyakorlatban, ezzel még versenyképesebb tudást elsajátítva.

Emlékezetes: tavaly nyáron az Arrabona Racing Team (ART) megszerezte az összetett első helyet Európa egyik legrangosabb Formula Student-versenyén, az FS Easten. A gárda ezzel nemzetközi kitekintésben is történelmi bravúrt hajtott végre, ugyanis magyar csapat elsőként volt képes arra, hogy világranglistán jegyzett versenyen győzedelmeskedjen – ráadásul ezt hazai pályán, a ZalaZone-on sikerült kivívni.

 

„Az ART eredménye a magyar Formula Student-mozgalom eddigi legjelentősebb eredménye. Ez volt mindannyiunk vágya és víziója, mióta elkezdtük építeni a csapatot. Külön büszkeséggel tölt el, hogy a Széchenyi-egyetem érte el ezt elsőként Magyarországon” – fogalmazott dr. Feszty Dániel, az intézmény Járműfejlesztési Tanszékének vezetője, aki szerint a siker jól mutatja a hallgatói tehetségműhelyek színvonalát. Hozzátette: az ART-nél olyan szervezeti tudás alakult ki, amely generációk munkáját egymásra építve biztosítja azt a tapasztalatot és gondolkodásmódot, amellyel a tagok meg tudnak birkózni az elektromos hajtás jelentette kihívásokkal is.

 

Dr. Feszty Dániel az ART „design freeze” rendezvényén aláhúzta: az elmúlt három évben 26 egykori csapattagot vett fel főállásba a győri Audi Hungaria Zrt., amely mutatja az utánpótlásképzés sikerét. (Fotó: Korinek Bettina/Széchenyi István Egyetem)

 

Felmerül a kérdés: miért döntött úgy a csapat, hogy fennállása legnagyobb sikerét követően új utakat keres? A lépés hátterét Bariska Szilárd csapatvezető fejtette ki.

 

„A Formula Student-mezőny nagy része fokozatosan átáll az elektromos hajtásra, amivel csupán követik a nagy német és osztrák járműipari cégek politikáját. Mi is már évek óta fontolgattuk a váltást. Egy ilyen horderejű módosítás viszont jelentős anyagi és szakmai kockázatokat rejt magában, az idei nyári versenyek után azonban felkeresett minket több szponzor is. Támogatásukkal a tervezett költségeink jelentősen csökkentek, így lehetővé vált egy teljes elektromos hajtásrendszer beszerzése” – részletezte.

 

„Továbbra is »benzinvérűek« vagyunk, de mi ezt azért csináljuk, hogy újat tanuljunk. Egy elektromos versenyautón dolgozni olyan kihívás, amelynek közülünk sokan nem tudtak ellenállni. Vannak tagjaink, akik csak azért maradtak még egy évet a csapatban, hogy részt vehessenek az ART első elektromos autójának létrehozásában. Óriási lelkesedést tapasztalunk, mindenki nagyon motivált” – árulta el Bariska Szilárd.

 

Bariska Szilárd elmondta, hogy a kategóriaváltás az ART szervezeti felépítésében is megmutatkozik: a hatékony működés jegyében az eddigi hét részleg ötre csökkent. (Fotó: Korinek Bettina/Széchenyi István Egyetem)

 

A csapatvezető rámutatott, a korábbi években felhalmozott tapasztalat nem vész el, hiszen annak nagy része nem a belső égésű motorhoz kapcsolódott. Ugyanakkor új tudásra kell szert tenniük, és ennek érdekében együttműködnek a Széchenyi-egyetem Járműipari Kutatóközpontjával, a partnercégekkel és más Formula Student-csapatokkal. 

 

„Az új jármű, az ART_12 lelkét egy 600 voltos csúcsfeszültségű rendszer adja, amely maximálisan 140 kilowatt teljesítményt tud leadni. Elsődleges energiaforrásunk egy lítiumion-akkumulátor, amely meghibásodás esetén regeneratív fék nélkül is képes a hosszú távú endurance versenyszám teljesítésére. Az akkumulátorból jövő egyenfeszültséget inverterekkel alakítjuk át változó feszültséggé. Támogatóinknak köszönhetően az akkumulátor, a villanymotorok és az inverterek biztosítottak, sőt az egyetemen hamarosan megnyíló akkumulátorlaborban képesek leszünk az erőforrásunkat vizsgálni és szerelni is” – fejtette ki Frech Mátyás konstrukciós vezető.

 

Frech Mátyás aláhúzta, hogy az új autó koncepciója sok olyan fejlesztési lehetőséggel kecsegtet, amelyek a belső égésű hajtás miatt eddig elképzelhetetlenek voltak. (Fotó: Adorján András/Széchenyi István Egyetem)

 

A veszteség elkerülhetetlen a rendszerben, így az akkumulátor léghűtéssel rendelkezik majd, a motorok és az inverterek biztonságos működését pedig vízhűtés fogja garantálni. Szintén a jármű megbízható üzemelését szolgálja az újfajta kompozit anyagok alkalmazása, amelyek tűzgátlóak, és ezzel együtt szigetelnek is. Az elektromos hajtás szabályozását egy erre a célra fejlesztett törpefeszültségű rendszer végzi, míg a menetdinamikai adatok elemzésére a már bevált, saját fejlesztésű telemetria-megoldást alkalmazza a csapat.

 

„Számos új lehetőségünk nyílt az átállás miatt, melyeket igyekeztünk kihasználni – folytatta Frech Mátyás. – Az egyik legjelentősebb változás, hogy a fékezés energiája visszatölthető az akkumulátorba, így akár tízszer nagyobb energiamegtakarítást érhetünk el a belső égésű rendszerhez képest. Mivel a villamos motor játékgörbéje nem illeszthető Formula Student-versenyautóhoz, az áttételt az általunk tervezett bolygómű valósítja meg, amely így 118 kilométer/órás végsebességet biztosít. A karosszériánk jelentősen karcsúsodott idén, hiszen keskenyebb oldaldobozokat terveztünk a hűtési igények drasztikus csökkenése miatt. Így megnövekedett a leszorító erő és légellenállás arány” – részletezte.

 

A csapat az osztrák, a magyar és a német versenyen vesz részt az idei szezonban. (Forrás: ART)

 

A csapat az ART_12 terveit és a fejlesztési irányokat design freeze rendezvényen mutatta be a meghívott partnereknek. A rendezvényen Bariska Szilárd csapatvezető elmondta, a következő szezonban részben átalakul a versenynaptáruk, hiszen a szokásos osztrák és magyar verseny mellett három év után visszatérnek Németországba, a Formula Student Germany megmérettetésre.

 

„Az elektromos hajtással új fejezet kezdődik a csapat életében. Nagy fába vágtuk a fejszénket, mert a járt helyett a járatlan utat választottuk, de azt gondoljuk, hogy ez kifizetődő döntésnek bizonyul – jelentette ki Bariska Szilárd. – A hallgatók jól járnak, ugyanis megismerkedhetnek az e-mobilitással, a cégek pedig korszerű, piacképes tudással rendelkező mérnököket nyernek. Ami pedig a várakozásainkat illeti: valószínűleg az idei nyáron nem tudjuk megismételni tavalyi sikereinket, de bízunk benne, hogy rövid időn belül újra a dobogóért harcolhatunk a nemzetközi színtéren.”

 

Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Simple kutatás az autósok közlekedési szokásairól

A Simple felmérése alapján az autósok 60 százaléka nem hagyja, hogy az üzemanyagárak változása befolyásolja autóhasználati szokásait, és jelentős részük nem tervez változtatni a közlekedési szokásain 2025-ben. Úgy tűnik, hogy az autósok annyira hozzászoktak az egyre dráguló üzemanyagárakhoz, hogy már nem hatnak rájuk a változások. Míg két évvel ezelőtt a sofőrök 54 százaléka nem vette figyelembe az üzemanyagárak változását, addig idén már 60 százalékuk van ezzel így a közel 11 ezer kérdőívet kitöltő Simple felhasználó közül*.

2025. március 12. 14:44

Kis időre fellélegezhetnek az európai autógyártók

Az európai autógyártók enyhülhetnek kicsit, de továbbra is jelentős erőforrásokat kell fordítaniuk az elektromobilitás fejlesztésére. Európa versenyképességének növelése és az elektromos átállás együttesen egy összetett kérdést képez, aminek része a szén-dioxid-kibocsátási kvóták szigorításának elhalasztása – fogalmazott Kilián Csaba, a Magyar Gépjárműipari Egyesület ügyvezető főtitkára.

2025. március 11. 10:03

Különleges Maserati modellek a hófödte hegyek között

A Maserati kabrió kínálata központi szerepet kapott a The I.C.E. St. Moritz eseményen, ahol bemutatták a GranCabrio új, 490 lóerős változatát. Ez az erőforrás már a GranTurismo modellben is elérhető, így teljes képet ad a választék, amely a kupék dinamikáját és kényelmét ötvözi a nyitott tetős vezetés élményével. Emellett debütált a különleges GranCabrio Trofeo ONE of ONE – THE I.C.E. modell is, amely a Maserati Fuoriserie személyre szabási programja alapján készült.

2025. március 9. 12:01

Az Ubigi eSIM szolgáltatása tovább bővül a BMW járművek számára Európában

Az Ubigi tovább bővíti integrált eSIM szolgáltatását a BMW járműveiben, most már Európa több országában is elérhetővé válik. 2024 júliusa óta 15 országban volt elérhető, és 2025 márciusától újabb 12 országban, köztük Magyarországon, Szlovákiában, Szlovéniában, Bulgáriában, Horvátországban, Romániában, Görögországban, Svédországban, Finnországban, Dániában, Cipruson és Máltán is hozzáférhetővé válik.

2025. március 8. 14:55

Hét női találmány, amelyek megváltoztatták az autózást

Mintegy 100 évvel ezelőtt az autóvezetés a női egyenjogúság szimbólumává vált, mivel az autók által biztosított mobilitás újfajta függetlenséget kínált a nők számára. Az autóvezetés lehetősége azt is jelentette, hogy a nők szabadabban dolgozhattak és utazhattak. A vezetés sokakat arra ösztönzött, hogy kényelmesebbé és biztonságosabbá tegyék az autózást. Amikor ma beülünk az autóba, és bekapcsoljuk a fűtést, az ablaktörlőt vagy a GPS-t, vagy ha indexelünk egy kanyar előtt, érdemes tudni, hogy ezen és sok más autóipari újításon nők munkája is nyomot hagyott.

2025. március 7. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

„Az Ön eszköze veszélyben van, össze fog omlani” – 8 tipp a félelemkeltő csalások elleni védelemhez

2025. március 13. 09:55

Történelmi magyar siker a Holdon

2025. március 11. 16:01

Különdíjas lett a Deloitte úttörő coaching programja

2025. március 9. 10:06

Jövőformáló diákok: Megvannak a Megoldások a holnapért továbbjutói

2025. március 5. 18:59