Tudatosak, takarékosak, barkácsolók – ilyenek a magyar autótulajdonosok
Egy közel 2000 fő részvételével készült országos felmérés szerint a magyar autósok praktikus szemléletűek, költségtudatosak, és sokan saját maguk végzik a kisebb javításokat. A legtöbben régebbi, használtan vásárolt autót használnak, amit hosszú távra tartanak fenn.
Az új autó luxuscikk lett
A válaszadók mindössze 10%-a vett új autót az elmúlt években, a többség használt járművet vásárolt, jellemzően magánszemélytől (50%) vagy kereskedőtől (39%). Lízingelt autót alig használnak – ez az arány csupán fél százalék a magánszemélyek körében.
Idősebb autók az utakon
A Kovács Autóalkatrész Kft. felméréséből kiderül, hogy a hazai autópark átlagéletkora meghaladja a 16 évet. A válaszadók 62%-a 15 évnél idősebb járművet vezet, minden negyedik autó pedig már 20 évnél is öregebb. Mindössze 5% használ 5 évnél fiatalabb autót, tehát a magyarok többsége használt autóval közlekedik, és hosszú távra tervez vele.
Napi használatban az autók
A magyar autósok nem csak birtokolják járműveiket, hanem rendszeresen használják is azokat: 73% naponta autóba ül, további 20% pedig hetente többször is vezet. Alkalmi, havi szintű használat csupán az esetek kevesebb mint 1%-ára jellemző.
Fedél nélküli parkolás – az időjárás nyomot hagy
Az autók tárolása vegyes képet mutat: a válaszadók 42,6%-a garázsban, 28,7% udvaron belül, 25,9% pedig az utcán parkol. Mélygarázsban csak elenyésző arányban, 0,7% tartja járművét. Ez hosszú távon károsíthatja az autókat – figyelmeztetett a Kovács Autóalkatrész ügyvezetője –, mivel a napsütés, eső és fagy gyorsítja a kopást, korróziót.
Otthon szerelnek a magyar autósok
A megkérdezettek túlnyomó többsége – 96,3% – végez kisebb karbantartási munkákat saját kezűleg. A leggyakoribb otthoni feladatok közé tartozik az ablaktörlő lapát, izzó, kerék, akkumulátor vagy pollenszűrő cseréje. 35,5% pedig a komolyabb szereléseket is maga végzi. Bár sokan szerelőt is igénybe vesznek (59,6%), elsősorban független autószervizeket választanak – a márkaszervizeket csak 5% keresi fel, jellemzően a magas költségek miatt.
Alkatrészt is jellemzően online vásárolnak
Az autótulajdonosok 73,3%-a inkább online vásárol alkatrészt, míg a hagyományos üzleteket csak 26,4% preferálja. Hipermarketekben gyakorlatilag senki nem szerez be autóalkatrészt.
Régi autókhoz egyre nehezebb alkatrészt találni
A Kovács Autóalkatrész tapasztalata szerint az idősebb – 15-20 éves vagy annál is régebbi – járművekhez egyre nehezebb beszerezni az alkatrészeket, mivel a gyártók idővel leállítják ezek gyártását. Ez gyakran bontott vagy utángyártott elemek használatát teszi szükségessé.
A megoldást a specializált gyártók jelenthetik, akik hibastatisztikák alapján készítenek utánpótlás-alkatrészeket. A Kovács Autóalkatrész ezekhez is biztosít hozzáférést, így segít a régi autók tulajdonosainak a megfelelő elemek beszerzésében.
Könnyített keresés, egyszerű rendelés
A cég alvázszám alapú keresője robbantott ábrás felülettel működik, amely lehetővé teszi, hogy a vásárlók könnyen, vizuálisan azonosítsák a szükséges alkatrészeket – így még a laikusok is eligazodnak a rendszerben.
Tudatos és önálló vásárlók
A kérdőívet a Kovács Autóalkatrész webáruháza készítette, és célja az volt, hogy jobban megismerjék ügyfeleik szokásait. A válaszok és a vállalat tapasztalatai is azt mutatják, hogy a magyar autós közösség tudatos, takarékos, és sok esetben saját kezébe veszi autója karbantartását. Az online vásárlás mellett egyre többen igénylik a szakértői tanácsadást is – a Kovács Autóalkatrész ügyfélszolgálata ennek megfelelően felkészült a kérdések fogadására.
English Summary
A recent survey of nearly 2,000 Hungarian car owners reveals a highly practical and cost-conscious driver community. Most people own older, used cars—often over 15 years old—and perform basic maintenance tasks themselves, from changing bulbs to replacing batteries. Only a small percentage use brand service centers, preferring independent mechanics or DIY repairs. Online parts shopping is dominant, and access to components for aging vehicles is becoming a growing concern.
Kapcsolódó cikkek
- Több mint SUV – Bemutatkozik a Grecale új generációja
- Versenypályáról az utcára – Itt a Ferrari 296 Speciale és nyitott változata
- Fenntarthatóság és innováció egy autóban
- Új név alatt folytatja a Continental autóipari ágazata: bemutatkozott az Aumovio
- Continental: Jövőbe mutató megoldások az Auto Shanghai 2025-ön
- Rekordszámú érdeklődő a győri Járműmérnök Napon
- A jövő autós hangrendszere: A kijelző, amely hangot is ad
- Maserati: A személyre szabott luxus új korszaka
- Globális tehetségek a jövő járműiparáért
- Különleges Maserati modellek a hófödte hegyek között
Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Füst, Gumi, Lóerő – A Forma–1 Budapest utcáit is beveszi!
Szeptember 20-án és 21-én Budapest utcái motorsport-őrületté alakulnak át, amikor a Red Bull Showrun első alkalommal hazánkba látogat. A látványos esemény főszereplője nem más, mint David Coulthard, a Red Bull Racing korábbi F1-es pilótája, aki ismét volán mögé ül, hogy lenyűgözze a közönséget.
A Zöld Pokol királya: A Xiaomi SU7 Ultra megdöntötte az elektromos autók körrekordját
A Xiaomi elektromos járművekkel foglalkozó részlege, a Xiaomi EV, jelentős eredményt ért el: az SU7 Ultra szériaautó 7 perc 4,957 másodperces köridővel új rekordot állított fel az elektromos E-szegmensű járművek kategóriájában a legendás Nürburgring Nordschleife pályán. A rekordot már az első próbálkozás alkalmával sikerült elérni, méghozzá a pályacsomaggal felszerelt változattal – ezzel a Xiaomi SU7 Ultra a nagy teljesítményű elektromos autók élvonalába került.
Újabb győzelemre hajt a győri SZEnergy Team
A győri Széchenyi István Egyetem hallgatói versenycsapata, a SZEnergy Team az elmúlt három évben zsinórban nyerte meg Európa legnagyobb energiahatékonysági versenyét, a Shell Eco-marathon városi kisautó kategóriáját – minden alkalommal új világrekorddal. A csapat a napokban mutatta be legújabb fejlesztésű járművét, amellyel a lengyelországi Kamień Śląski városában, a Silesia Ringen megrendezett idei versenyen állnak rajthoz.
Új irányt vesz az európai mobilitás: szigorúbb normák, rugalmasabb átmenet
Az európai mobilitás forradalmi átalakuláson megy keresztül: a klímacélok teljesítése érdekében az EU folyamatosan szigorítja a járművek károsanyag-kibocsátására vonatkozó előírásokat. Ugyanakkor igyekszik rugalmasabb átmenetet biztosítani a gyártóknak és piaci szereplőknek. A CAFE-szabályozás célja az új autók és kisteherautók átlagos CO₂-kibocsátásának csökkentése úgy, hogy az ösztönözze az átállást, de ne ellehetetlenítse azt. Bár elsősorban az autógyártókra vonatkozik, a vállalati flották és flottakezelők is kulcsszerepet kapnak a változásokban.
A prémium abroncsgyártás jövője: verseny és innováció
Tokaji Vilmos, a Continental Tires Délkelet-Európáért felelős értékesítési igazgatója szerint ma már nem kell választanunk a környezeti fenntarthatóság és a közlekedésbiztonság között. A legmodernebb abroncsok képesek mindkét szempontnak megfelelni. A gumiabroncsipar gyors ütemben változik: miközben az alacsonyabb árkategóriájú, ázsiai márkák teret nyernek, a Continental továbbra is a prémium szegmensre összpontosít, és olyan innovációkat valósít meg, amelyek túlmutatnak a jelenlegi elvárásokon.