Kik uralták a rádiós toplistákat 2024-ben?
A magyarországi rádióállomások 2024-ben összesen több mint 102 évnyi műsort sugároztak, ennek 51 százalékát zene, 42 százalékát pedig különféle műsorszámok tették ki – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) friss kutatásából. Az elemzés 144 rádiócsatorna önbevalláson alapuló műsortükrét vizsgálta, különös tekintettel a műsorszerkesztési szokásokra és a lejátszott zenék sokszínűségére.
A tanulmány rávilágít arra is, hogy 2024-ben a rádiók meglepő módon az Edda Művek dalait részesítették előnyben. A legtöbbször azonban nem az aktuális év slágerei csendültek fel, hanem főként 2021-ben megjelent számok.
A rádiók zenei kínálata jelentős eltéréseket mutat. A legváltozatosabb repertoárt a Dankó Rádió nyújtotta, amely több mint 16 ezer különböző zeneszámot játszott le legalább kétszer az év során – ebből mintegy 1500 külföldi, közel 15 ezer pedig magyar szerzemény volt. Ezzel szemben a Táska Rádió gyakran ismételte ugyanazokat a dalokat: egy-egy számot átlagosan 269 alkalommal tűztek műsorra, a magyar zenéket még ennél is gyakrabban, 325-ször. A Rádió 1 Budapest szintén magas ismétlési arányt mutatott, átlagosan 111-szer sugározta ugyanazokat a zenéket.
A legtöbbet játszott előadó az Edda Művek lett, dalainak átlagos életkora 28 év volt. Az együttes rádiós jelenléte több mint kétszerese volt a 20. helyezett Kertész Mátyásénak. A toplistákon klasszikus előadók – mint a Bikini, Demjén Ferenc, LGT vagy Charlie – mellett újak is feltűntek. Kertész Mátyás jelentős előrelépést tett: a 2023-as 506. helyről került fel a 20. pozícióba. Az Edda a 25. helyről az élre ugrott, Rúzsa Magdit megelőzve.
A külföldi előadók közül a legtöbbször az amerikai jazz-fusion együttes, a Spyro Gyra számai szóltak a rádiókban, megelőzve többek között Dua Lipát is. A zenekar főként a Hír FM hullámhosszán volt hallható, míg 114 rádión egyszer sem játszották a dalaikat.
A magyar zenék közül Curtis és Charlie „Maradunk végig” című 2023-as slágere több mint ötezer alkalommal került adásba, azonban a legtöbbször a „Boldogasszony anyánk” című 2015-ös kórusművet hallhatták a hallgatók – közel hétezer alkalommal. A dalt minden nap sugározta a Híd Rádió és a Mária Rádió teljes hálózata.
A 20 leggyakrabban játszott külföldi zeneszámból 15 2023-ban jelent meg, míg mindössze három 2024-es kiadású volt. A listavezető Dua Lipa „Houdini” című száma lett, amelyet több mint kilencezer alkalommal sugároztak, így ez lett az év legtöbbet játszott zeneszáma Magyarországon – minden magyar dalt megelőzve.
Bár a rádiók célja a zenei trendek követése, a törvényi előírások és a célközönség ízlése miatt sokszor nem a legnépszerűbb, online térben taroló dalokat játsszák. A rádiós toplisták így inkább arról árulkodnak, hogy mit kínálnak a csatornák a hallgatóknak – nem feltétlenül arról, mit hallgatnának legszívesebben maguk az emberek.
Az alábbi videóban Fogarasi Mihály, az NMHH műsorelemző munkatársa beszél a tanulmány eredményeiről:
English Summary
In 2024, Hungarian radio stations broadcast over 102 years’ worth of content, with music making up 51% of the airtime. A recent report by the National Media and Infocommunications Authority revealed that older songs, especially those by the rock band Edda Művek, dominated playlists, with tracks from 2021 played more frequently than new releases. Dankó Rádió offered the most diverse selection, while other stations, like Táska Rádió and Rádió 1 Budapest, repeated the same songs frequently. The most-played foreign act was the jazz fusion band Spyro Gyra, while Dua Lipa's Houdini became the year’s most frequently aired song overall. The study highlights how radio playlists often reflect station preferences and regulations rather than listener demand.
Kapcsolódó cikkek
- Mobil vagy netes hívás? – Az NMHH legfrissebb adatai megmutatják a trendeket
- Rádiós szabálysértések miatt bírságolt a Médiatanács
- Internet Hotline: Segítség az iskoláknak és a diákoknak az online biztonságban
- Hírfogyasztási szokások Magyarországon
- Külföldi médiahatóságokat is érintő ügyekről döntött a Médiatanács
- Tízből kilenc mozilátogató fontosnak tartja a korhatár-jelöléseket
- Jogellenes műsorok miatt marasztalták el az RTL-t
- A helyi rádiók továbbra is erős szereplői a hazai médiapiacnak
- Digitális jövő: hogyan viszonyulnak a tinédzserek az MI-hez?
- Podcastláz Magyarországon: Már a lakosság kétharmada követ adásokat
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Magyar mérnöki bravúr a világ színpadán
A bim.GROUP mérnökeinek tervezése rangos elismerést kapott: a kecskeméti Greentech Solar Parking megnyerte a TEKLA BIM Awards „Kis méretű projektek” kategóriájának regionális díját, így továbbjutottak a nemzetközi döntőbe. Ezzel a hazai mérnökök kimagasló digitális, BIM-alapú tervezési és modellezési munkáját ismerték el. A projekt ráadásul a fenntarthatóságot is szem előtt tartja: a filigrán, feszített kötélszerkezetű napelemes parkoló árnyékolja az autókat, miközben megújuló energiát termel – új irányt mutatva ezzel a fenntartható városi infrastruktúra fejlesztésében. A díjnyertes tervezést a KÉSZ Metaltech kivitelezésében valósították meg.
Körforgásban a fenntarthatóság: Rekord újrahasznosítás az LG-nél
Az LG Electronics (LG) nyilvánosságra hozta 2024–2025-ös fenntarthatósági jelentését, amelyben részletesen beszámol a 2030-ig kitűzött környezetvédelmi célok eléréséhez vezető jelentős előrelépésekről. A dokumentum külön kitér az üvegházhatású gázok (ÜHG) kibocsátásának csökkentésére, valamint a körforgásos gazdálkodásban elért eredményekre. A jelentés bemutatja, hogyan építi be a vállalat a fenntarthatóságot működésébe, összhangban „Jobb élet mindenkinek” fenntarthatósági víziójával.
Sztárok a gyerekekért: licitálj egy jobb szeptemberért!
Ismert művészek, sportolók és civilek fogtak össze a Tűzcsiholó Egyesület kezdeményezésére, hogy segítsenek 155 hátrányos helyzetű gyermeknek méltó módon elkezdeni a tanévet. Az „Egy iskolatáskányi remény” elnevezésű jótékonysági kampány keretében online aukció indult, ahol különleges, személyes tárgyakra lehet licitálni.
AI-tal turbózott kijelzők: Bemutatkozik a Samsung új Smart Monitor szériája
A Samsung bejelentette új Smart Monitor termékcsaládját, amelyben a csúcskategóriás Smart Monitor M9 (M90SF), valamint a továbbfejlesztett Smart Monitor M8 (M80F) és M7 (M70F) modellek is helyet kaptak. Az M9 modell a korszerű QD-OLED technológiának és az egész szériára jellemző intelligens AI-funkcióknak köszönhetően még személyre szabottabb és összekapcsoltabb felhasználói élményt nyújthat munkához és kikapcsolódáshoz egyaránt.
Vigyázz, ki vagy online – A Telekom segít megvédeni digitális énedet
A Telekom #OwnYourWorld néven indít új online platformot és kampányt kilenc európai országban – köztük hazánkban is –, amely a Z generáció digitális tudatosságát kívánja erősíteni. A cél, hogy felhívja a figyelmet a digitális identitás védelmének fontosságára, különösen a mesterségesen létrehozott „digitális hasonmások” és a „brainrot” (agyrohasztás) jelenségei kapcsán.