Ki ül a volán mögött, ha nincs sofőr? – Az önvezető autók felelősségi dilemmái

forrás: Prím Online, 2025. július 20. 10:22

Ki felelős, ha egy önvezető autó balesetet okoz – az utas, a gyártó vagy maga az algoritmus? Milyen autonóm szintet értek el a ma forgalomban lévő járművek, és ez milyen hatással van a közlekedésbiztonságra? Az önvezető autók körüli kérdések továbbra is élénk vitát váltanak ki, jóllehet a lidar, radar és kamerák integrált használata már ma is egy biztonságosabb jövő ígéretét hordozza. Dr. Herke Csongor és Kis Kornél István – a téma két neves szakértője – a technológia jogi és műszaki kihívásait vizsgálták meg közelebbről.

 

Technológia előtt a jog – de vajon le tudja-e követni a fejlődést?

 

Bár az önvezető járművek száma évről évre nő az utakon, a jogi szabályozás még nem tart lépést ezzel az ütemű fejlődéssel. A pontos definíciók hiánya, valamint a felelősségi kérdések tisztázatlansága komoly akadályt jelentenek a széleskörű elfogadásban. Tovább nehezíti a helyzetet, hogy a negatív példák erősen befolyásolják a közvéleményt, holott a pozitív hatások már ma is tapasztalhatók. Prof. Dr. Herke Csongor, a Pécsi Tudományegyetem jogi karának professzora és doktori iskolavezetője, valamint Kis Kornél István, a Bosch magyarországi mesterséges intelligencia csapatának vezető szakértője közösen vizsgálták az autonóm közlekedésben rejlő lehetőségeket és kockázatokat.

 

80–90%-kal kevesebb baleset? – Az önvezetés ígérete

 

A közúti balesetek túlnyomó többsége emberi hibából ered – figyelmetlenség, fáradtság, szabályszegés. Az autonóm rendszerek épp ezek kiküszöbölésére képesek. Kis Kornél István szerint az önvezető járművek akár a balesetek 80–90%-át is megelőzhetik, mivel előrejelző képességeikkel és gyors reakciójukkal sokszor emberfeletti teljesítményre képesek.

 

Bosch Magyarország Podcast – Balról jobbra: Tóth Edit, a magyarországi Bosch csoport digitális média menedzsere, Kis Kornél István, a magyarországi Bosch csoport mesterséges intelligencia csapatának vezető szakértője és professzor Dr. Herke Csongor, a Pécsi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar Büntető és Polgári Eljárásjogi Tanszékének és a kar Doktori Iskolájának a vezetője 

 

Dr. Herke Csongor ehhez hozzáteszi: a mentális terhelés csökkentése is kiemelt előnye ezeknek a rendszereknek, különösen hosszú, monoton utak vagy városi forgalmi dugók esetén. Úgy véli, ha kizárólag önvezető autók közlekednének az utakon, jelentősen csökkennének a baleseti statisztikák. Az emberi tényező által okozott problémák – például gyorshajtás, szabálytalan előzés vagy ittas vezetés – egyszerűen nem merülnének fel ezekben a rendszerekben.

 

Lidar, radar, kamera – a tökéletes érzékelés szentháromsága

 

A legmodernebb önvezető rendszerek már nemcsak érzékelik, de értelmezik is környezetüket. A lidar pontos távolságméréseket tesz lehetővé, a radar megbízhatóan működik rossz látási viszonyok között is, míg a kamerák a vizuális információk feldolgozásában játszanak kulcsszerepet. E szenzorok kombinációja még zord időjárás esetén is biztonságos közlekedést tesz lehetővé. Kis Kornél István egy példát is megosztott: az egyik rendszer képes volt érzékelni egy, a busz takarásából kilépni készülő gyalogost – olyasmit, amit az emberi szem nem látott volna meg időben.

 

 

Nemcsak autók, hanem kamionok, raktárak és gyárak is automatizálódnak

 

Az autonóm technológia nem csupán a személyautók világát alakítja át. Kis Kornél István kiemelte: a teherforgalomban és logisztikában is hatalmas előrelépést jelenthet, különösen a sofőrhiány kezelésében vagy a szállítási hatékonyság javításában. A gyártás területén pedig már most is sikeresen működnek autonóm logisztikai megoldások, például automatizált járművek raktárakban – ezek a rendszerek a jövő termelési folyamataiban még hangsúlyosabb szerepet kaphatnak.

 

Jogalkotás nélkül nincs bizalom – és nincs áttörés sem

 

A technológiai előrelépést jelenleg leginkább a szabályozási hiányosságok gátolják. Világszinten is probléma, hogy a jogalkotás nehezen tart lépést a technológiai innovációval, miközben olyan kulcskérdések várnak válaszra, mint a felelősség kérdése baleset esetén vagy az adatkezelés etikai vonatkozásai. Dr. Herke Csongor hangsúlyozta: megfelelő jogi keretek nélkül nem valósulhat meg az önvezető járművek felelős és biztonságos működése, és nem nyerhető el a társadalom bizalma sem.

 

A megoldás részét képezheti a nemzetközi példák és bevált gyakorlatok adaptálása. A cél: olyan szabályozási környezet kialakítása, amely egyszerre támogatja az innovációt, garantálja a közlekedésbiztonságot, és megvédi a felhasználók jogait.

 

 

English Summary

Self-driving vehicles have the potential to drastically reduce traffic accidents by eliminating human error, which is responsible for the vast majority of collisions. Technologies like lidar, radar, and advanced camera systems enable autonomous cars to detect and react to their surroundings with precision—even in situations where human perception would fail. Despite the rapid technological advancements, legal frameworks and public trust are struggling to keep up. Experts Dr. Csongor Herke and Kornél István Kis emphasize the urgent need for clear regulations, ethical data handling, and international cooperation to ensure the safe and responsible integration of autonomous vehicles into everyday traffic.

 

Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Újabb rangos elismeréseket zsebelt be a Bridgestone

A rangos német Auto Bild magazin 2025-ben „Az év gyártója” díjjal jutalmazta a Bridgestone-t, miután a Blizzak 6 prémium téli abroncs az idei teszteken kimagasló teljesítménnyel bizonyított.

2025. november 7. 14:53

Fenntartható abroncsok: újrahasznosított anyagokkal erősít a Continental

A Continental tovább növeli a gumiabroncs-gyártás során felhasznált megújuló és újrahasznosított anyagok mennyiségét. A körforgásos gazdaság szemléletéhez igazodva a vállalat partnereit is ösztönzi fenntarthatóbb alapanyagok fejlesztésére és szállítására. 2024-ben az abroncsok átlagos anyagösszetételében 26 százalékot tettek ki a megújuló és újrahasznosított összetevők, ezt az arányt pedig öt éven belül legalább 40 százalékra kívánják emelni.

2025. november 6. 13:19

A Bridgestone ikonikus abroncsai sorra nyerik a teszteket

A prémium abroncsok és a fenntartható mobilitási megoldások terén globális éllovas Bridgestone kiemelkedő eredményeket ért el a 2025-ös abroncsteszteken: összesen 23 elsőrangú minősítést szerzett. A vállalat három zászlóshajó terméke – a Blizzak 6, a Turanza All Season 6 és a Potenza Sport – egyaránt vezető helyen végzett Európa meghatározó autós szaklapjainak vizsgálataiban.

2025. november 1. 10:23

AI a volán mögött: HONOR és BYD összefog a jövő autóiért

A mesterséges intelligencia által vezérelt okoseszközök globális élvonalában járó HONOR nemrégiben stratégiai partnerséget jelentett be Kínában a világ egyik legnagyobb elektromosautó-gyártójával, a BYD-val. A cél, hogy a HONOR járműcsatlakozási megoldásait a BYD következő generációs DiLink intelligens ökoszisztémájába integrálva olyan emberközpontú, AI-alapú mobilitási élményt nyújtsanak, amely a felhasználók számára valóban zökkenőmentes és innovatív.

2025. október 27. 16:47

EY előrejelzés: így alakul a következő évtized autópiaca

Az EY globális előrejelzése szerint a hibrid technológiák kulcsszerepet játszanak majd a következő évtizedben. A tanácsadó cég modellje alapján 2034-re a tisztán elektromos járművek értékesítése meghaladhatja az 50%-ot a három legnagyobb piacon, miközben a hibridek és plug-in hibridek 2036-ig 30% feletti piaci részesedést érhetnek el.

2025. október 20. 16:20

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Túlélni a zsarolóvírust – hogyan lehet a kiberreziliencia versenyelőny?

2025. november 4. 13:35

Még van idő! Újra nyitva a nevezés Az Év Honlapja díjra!

2025. november 1. 12:01

A jövő járművei a láthatatlan veszélyeket is felismerik – új BME-technológia

2025. október 31. 09:57

Építs, programozz, nyerj! – Indul a 2026-os ProSuli robotikaverseny

2025. október 28. 19:19