Megnyílt a debreceni Bűvösvölgy, Magyarország második médiaértés-oktató központja
Karas Monika, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) elnöke ünnepélyes megnyitó keretében szerdán átadta a debreceni Bűvösvölgyet, az ország második – első fővároson kívüli – médiaértés-oktató központját.
Az NMHH 2014 májusában a budapesti Hűvösvölgyi úton nyitotta meg első, a médiaműveltség és -tudatosság erősítését célzó oktatóközpontját, amely azóta is nagy sikerrel üzemel. A megnyitás óta több mint 200 település 17 ezernél is több diákja látogatta meg az intézményt – mintegy harmaduk halmozottan hátrányos helyzetűként vagy halmozottan hátrányos helyzetű településről érkezett –, és vett részt a gyakorlott médiaértés-oktatók vezette foglalkozásokon. A budapesti központ népszerűsége és leterheltsége alapján kijelenthető, hogy Debrecenben sem lesznek kihasználatlan órák.
A debreceni megnyitón Karas Monika hangsúlyozta, a második Bűvösvölgy-központban olyan gyakorlati tapasztalatot, készségfejlesztési lehetőséget kapnak a diákok, ami segít nekik eligazodni a virtuális térben.
„Az NMHH-nál hiszünk abban, hogy ha elérjük, hogy a gyerekek kritikus érdeklődéssel és megfontoltsággal nyúljanak az okoseszközeik után, és idővel a médiatudatosság magától értetődő kompetenciának minősül számukra, akkor kiegyensúlyozottabb, magabiztosabb és felelősségteljes felnőttek lesznek. Bízom abban, hogy a debreceni Bűvösvölgy olyan életre szóló élményt jelent majd számukra, amelyet beépült tapasztalatként haza tudnak vinni magukkal” – mondta Karas Monika.
„A Bűvösvölgy Debrecenben is jó helyen lesz” – mondta dr. Barcsa Lajos, a város alpolgármestere. „Szükségünk volt egy nívós médiaértés-oktatási központra. Az oktatásra fordított befektetés mindig megtérül. Köszönet illeti az NMHH vezetőségének döntését, hogy a kelet-magyarországi központ helyszíne Debrecenre esett. Biztos vagyok benne, hogy sok száz gyerek örömmel és tudásszomjjal fogja használni az intézményt” – tette hozzá az alpolgármester.
A Bűvösvölgy-hálózat kialakításával az NMHH azt a célt tűzte ki, hogy olyan központokat hozzon létre, amelyek egyedülálló eszközparkjuk és képzett médiaértés-oktatóik segítségével játszva, aktív alkotófolyamatok során, tanáruk jelenlétében tanítják meg a gyermekeknek, hogyan hat rájuk a média. Mai, digitális alapokon nyugvó társadalmunk és gazdaságunk megértésében az oktatók, nevelők feladata óriási, amihez – lehetőség szerint – minden támogatást meg kell adni. A tanárok kulcsfontosságú útmutatást adhatnak a média különféle elemeivel ismerkedő diákoknak, gyermekeknek. A Bűvösvölgy weboldalán regisztráló pedagógusok a látogatás után hozzáférhetnek diákcsoportjuk multimédiás alkotásaihoz, így a foglalkozások tanulságait később könnyen beépíthetik a médiáról szóló tanóráikba.
Stúdiós helyzetgyakorlatokkal, saját tapasztalataikból tanulhatnak
A központban a 9–16 év közötti korosztály a média értelmezését és használatát elősegítő új készségeket sajátíthat el. Bűvösvölgyben a média működésének kérdései utat találnak a Z generációhoz is; a gyerekek egyaránt megérthetik a média előnyös és hátrányos befolyását is. A központok életre hívása a hatóságnak azon a felelős elgondolásán alapszik, hogy a most felnövekvő fiataloknak útmutatást adjon a globális virtuális térben való eligazodáshoz. A foglalkozások a modern eszközök felelősségteljes használatára ösztönöznek, és felhívják a figyelmét az azokban rejlő kiváló ismeretszerzési lehetőségekre és az ismeretlen veszélyforrásokra is.
Bűvösvölgy feladata, hogy a megértés magabiztosságán felül kétkedéssel, egészséges kritikai hozzáállással vértezze fel a gyermekeket. Az élményközpontú foglalkozásokon a diákok úgy sajátítják el a tudatos médiahasználat alapjait, hogy maguk is médiatartalmat állítanak elő. A modern stúdiókban az NMHH nyolc téma köré szervezte a foglalkozásokat a címlapszerkesztéstől a reklámokon keresztül a netes kommunikációig. Debrecenben új foglalkozást szentelnek az internet kockázatainak, és játékos keretbe rendezik az internet lehetőségeinek felfedezését is. A híradó-stúdióban előre elkészített anyagokból és saját, helyben rögzített felvételeikből szerkeszthetnek pártatlan, több szempontú híranyagokat.
Öt megye iskoláiból várják a jelentkezőket
A program igazodik a Nemzeti alaptantervben megfogalmazott törekvésekhez. Mivel a Nat szerint jelenleg a médiaoktatás több műveltségi területhez is kapcsolódik, és nem önálló tantárgyként szerepel, gyakran nem médiatanárokra hárul a vonatkozó ismeretek átadása, hanem különféle más főszakkal rendelkezőkre, leginkább a magyar nyelv és irodalom, illetve rajz szakos tanárokra. A téma összetettségének leküzdésére szolgálnak azok a felkészítő anyagok, amelyeket a bűvösvölgybeli látogatást megelőzően dolgozhatnak fel a diákok tanári segítséggel, és amelyeket a tanulók előzetes médiaismereteinek mélysége alapján többféle változatba rendeztek az NMHH munkatársai.
Az NMHH debreceni médiaértés-oktató központjába iskolai szervezésben várja a csoportokat Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Borsod-Abaúj-Zemplén, Jász-Nagykun-Szolnok és Békés megyékből. Az érdeklődő pedagógusok a http://buvosvolgy.hu/ oldalon juthatnak további információkhoz. A bűvösvölgyi látogatás Debrecenben is ingyenes, az érkező csoportoknak térítésmentes szállítást is biztosít a hatóság.
Az NMHH Bűvösvölgy-hálózatának híreit érdemes a Facebookon is követni, amelyek aktívan tárják fel a média működési sajátosságait: https://www.facebook.com/buvosvolgy/.
A debreceni központról kisfilm is készült, ami megtekinthető az NMHH honlapján a videótárban: http://nmhh.hu/video/4890/A_debreceni_Buvosvolgy_Mediaertesoktato_Kozpont_Hivatalos_bemutatkozo_film
Kapcsolódó cikkek
- Először nyerte el külhoni magyar iskola a ”Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola” címet
- Interaktív, csapatmunkára ösztönző oktatási megoldás az izgalmasabb tanulásért
- Digitális téma: minden tanárnak, minden órán
- NMHH: Újabb döntés a megkülönböztetéstől mentes internetezésért
- Három év után ismét megújul a Közszolgálati Testület
- Hét aktuális jogszabályváltozás az NMHH-nál
- Elérte a százezer lekérdezést az NMHH számhordozottsági tudakozója
- A megkülönböztetéstől mentes internetezésért hozott döntést az NMHH
- NMHH: Való Világ-barométerrel az aggályos tartalmak tudatosításáért
- Online is beadhatók az elektronikus hírközlési építmények tervei az NMHH-hoz
Oktatás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális technológiák jelentik a jövő oktatásának alapját
Okostanterem, szupergyors Wi-Fi és innovatív tárolási megoldások – többek között ezek a technológiai fejlesztések alakíthatják az egyetemi oktatás és -kutatás jövőjét. Az Óbudai Egyetem és a Huawei Technologies „Digitális fokozatváltás a felsőoktatásban” című közös rendezvényén a digitális oktatás legújabb trendjeit és a Huawei legfejlettebb megoldásait mutatták be, amelyek hatékonyabbá és interaktívabbá tehetik a tanulási környezetet. Az Óbudai Egyetemen már telepítési fázisban lévő Wi-Fi 7 hálózati technológia például négyszer gyorsabb adatátvitelt kínál, míg a mesterséges intelligencia és a felhőalapú megoldások a személyre szabott oktatást és nemzetközi kutatási együttműködéseket támogatják.
Robotokkal segíti a hatékonyabb oktatást a Yettel
Megkezdődött a felkészülési és jelentkezési időszak a 2024/2025-ös ProSuli robotikaversenyre. A mára országos jelentőségű, nemzetközi versenyrészvételt is kínáló eseménysorozatra új iskolák és robotikacsapatok jelentkezését is várják. Az újoncokat és kezdő csapatokat online oktatóanyaggal és konzultációs lehetőséggel segítik a szervezők, illetve nyílt pályázatot indítanak az iskoláknak ingyenesen megszerezhető LEGO robotkészletekre.