Az Ericsson felmérése szerint így néz majd ki a jövő logisztikája
A fogyasztók és vállalati ügyfelek részéről is egyre jelentősebb igény mutatkozik a gyors szállítási szolgáltatások iránt, ami számos technológiai és logisztikai kihívás elé állítja a szállítmányozó cégeket. Az Ericsson IndustryLab legújabb, „Proaktív logisztika – út a jövőbe” című jelentése azt vizsgálta meg, mit várnak a logisztikai döntéshozók az iparág technológiai fejlődésétől.
A tanulmány a logisztikai ágazat jövőjét veszi górcső alá, felméri az ún. proaktív logisztika megvalósíthatóságát, és számos ezzel kapcsolatos kérdésre igyekszik választ adni. A digitális technológiák, például az IoT és az 5G révén mennyivel lehet hatékonyabb és fenntarthatóbb rendszereket működtetni? Az iparág készen áll-e a szükséges lépések megtételére - például minden a folyamatban résztvevő egység összekapcsolására és az összes fél közötti információ-megosztásra - ahhoz, hogy a proaktív logisztika megvalósítható legyen?
Mivel a jelentés a COVID-19 krízis idején készült, a tanulmány foglalkozik a világgazdaság – és ezzel együtt a logisztikai szektor – előtt álló új kihívásokkal is, és kitér arra, hogy a globális katasztrófák milyen irányban módosíthatják, alakíthatják a logisztika jövőjét.
Néhány a jelentés főbb megállapításai közül:
- A döntéshozók egyharmada úgy véli, hogy az ügyfelekkel és beszállítókkal való nehézkes információcsere akadályozza a társaságuk logisztikai műveleteinek javítását.
- Világszerte a fogyasztók több mint egyharmada a koronavírus járvány miatt kezdett el online élelmiszerek vásárolni, illetve növelte online vásárlásait, ezzel jelentős kihívások elé állítva a meglevő logisztikai rendszereket.
- A fenntarthatóság fontos szemponttá kezd válni a logisztikai fejlesztéseknél. A döntéshozók 67 százaléka egyetért azzal, hogy a fogyasztók fenntarthatósági elvárásai miatt a társaságok logisztikai módszerei a következő 3-5 évben át fognak alakulni.
- A digitális nyomon követési eszközök, vizualizációs eszközök és megbízható mobilkapcsolat hiánya jelenleg komoly akadályokat jelent a logisztikai vállalatok mintegy 40 százaléka számára. Továbbá a válaszadók háromötöde kifejezetten egyetért azzal, hogy a jobb logisztikai eszközök segítenék cégüket, hogy pontosan, időben szállítsanak.
- A vizsgált vállalatok kétharmada fog a következő öt évben mesterséges intelligenciát (AI) és adatelemzést alkalmazni a logisztikai igények és kapacitások párosítására – és a cégek egyötöde már jelenleg is így tesz. A társaságok több mint 60 százaléka fog a következő 3-5 évben proaktívan szállítani.
A holnap logisztikája
Az egyre jobban hálózatba kapcsolt világunkban a nagyobb átláthatóság és hatékonyság iránti igény az iparágon belül a vártnál hamarabb teremheti meg a feltételeket a proaktív logisztika kialakulásához.
Proaktív logisztika
A logisztika fejlődése nem ér véget a nagyobb átláthatóságnál és hatékonyságnál. Ezek csak megteremtik az alapot a végső lépéshez, a proaktív logisztika megjelenéséhez. A proaktív logisztikai rendszer képes a termékek, szolgáltatások és megoldások iránti kereslet előrejelzésére még azelőtt, hogy a fogyasztók meghoznák tényleges vásárlási döntésüket. Azaz lehetővé teszi az áruk szállításának proaktív elindítását. A jobb tervezhetőség és több rendelkezésre álló idő miatt hatékonyabb és fenntarthatóbb szállítási módszerek használhatók – például csúcsforgalmon kívüli időszakra tervezhető a szállítás és optimálisan rakodhatók a járművek.
Ez jelentős pozitív hatással lesz a beszállító lánc minden pontján. A logisztika fejlődésének ezen szakasza már nincs messze: a megkérdezett társaságok 67 százaléka tervezi, hogy 5 éven belül mesterséges intelligenciát és adatelemzést használ a logisztikai igények és kapacitások összehangolására, és a társaságok 19 százaléka már jelenleg is ezt teszi. Továbbá, a felmérésben részt vevő társaságok 64 százaléka tervezi a proaktív logisztika bevezetését 3-5 éven belül.
Noha a megkérdezett társaságok döntéshozóinak nagy része általánosságban elégedett volt társaságuk logisztikai tevékenységével, több olyan területet is megneveztek, amin érdemes volna javítani. Az első lépés a jövő logisztikája felé az eszközök és szállítmányok összekapcsolása lenne, ami lehetővé tenné a társaságon belül a tevékenységek megértését, vizualizációját és elemzését. A következő lépés lenne az összes érintett fél számára biztosított átláthatóság megteremtése, hogy a szállítmányok helyét és státuszát mindenkor követni lehessen. Ehhez szükség van az adatok megosztására. Így minden fél láthatná a szállítmányok helyét és állapotát (hőmérséklet, sérülések, úton töltött idő…stb.), így hatékonyabban tudnak tervezni, és az értéklánc teljes hosszában jobb ügyfélkiszolgálást tudnak biztosítani.
A mobilszolgáltatók szerepe
A döntéshozók egyetértenek abban, hogy a logisztika további fejlődésének egyik legfontosabb feltétele a mobilkapcsolatok fejlesztése. A megkérdezettek szerint a mobilszolgáltatók eddig nem fordítottak elegendő energiát és figyelmet erre az iparágra, és még az esetleges együttműködések során sem kínáltak kifejezetten logisztikára fókuszáló megoldásokat.
Hálózati eszközeikre és szakértelmükre támaszkodva, a mobilszolgáltatók kulcsszerepet játszhatnának a logisztika digitalizációjában. A nyilvános és a magánhálózatok – illetve ezek kombinációi – egyaránt fontos eszközök lehetnek a logisztikai társaságok számára ahhoz, hogy a logisztikai lánc átláthatósága és a hatékonyság növelése érdekében hálózatba kapcsolhassák szállítmányaikat és berendezéseiket. A mobilmegoldások alapvető fontosságúak a raktárak automatizálásához és rugalmas működéséhez – például autonóm járművek működtetéséhez, valós idejű nyomon követéshez, rázkódási és hőmérséklet érzékelők adatainak begyűjtéséhez, elemzéséhez, a munkatársak és a vezetés kommunikációjához, munkavédelmi megoldásokhoz (AR/VR megoldások használatával), megelőző karbantartáshoz és távoli eszközkezeléshez.
Pillantás a jövőbe
A hálózati kapcsolatokkal, adatmegosztással és a járművekkel kapcsolatos technológiák folyamatos fejlődésével a logisztikai ipar a ténylegesen proaktív logisztika irányába mozdulhat el. A felmérésben megkérdezett döntéshozók és üzleti felhasználók egyetértenek abban, hogy a fenntarthatóság, az önvezető és elektromos járművek, valamint az adatmegosztás fontosak egy valóban proaktív működés eléréséhez.
A vezetők és egyéb személyzet nélkül működő szállítójárművek, többek közt repülőgépek és hajók, a maitól teljesen eltérő felépítéssel készülhetnek, és működtetésük is eltér a mostanitól. A szállítójárművek tervezése és kialakítása során új feltételeket és célokat kell figyelembe venni – az áruk gyorsabban, gördülékenyebben, kevesebb időkorláttal, fenntarthatóbb módon, személyzet nélkül juthatnak el a célállomásra. Jó példa erre a svéd logisztikai cég, az Einride által gyártott szállítójármű.
Az ilyen járművekkel szemben nem elvárás a személyzet biztonságos szállítása, és nem kell figyelembe venni a sofőrrel kapcsolatos költségtényezőket sem. A proaktív logisztika esetén, ahol a szállításra még a megrendelés előtt kerül sor, a gyorsaság sem feltétlenül szempont. A tervezés során az optimalizálás új dimenziói jelennek majd meg. Az új, vezető nélküli elektromos járművek már eddig is módosították a tervezési kritériumokat – a proaktív logisztika most újabb tényezőként jelenik majd meg.
Kapcsolódó cikkek
- Az Ericsson építi a Deutsche Telekom németországi 5G-hálózatát
- Válságálló a legnagyobb magyar logisztikai szolgáltató
- Új megoldás erősíti az Ericsson 5G platformját
- Az Ericsson megtette az utolsó lépést is a Standalone 5G bevezetése felé
- A BILK Logisztikai Nyrt. zártkörű részvénytársasággá alakul
- Ericsson Mobilitási Jelentés
- A digitális oktatásban segít az Ericsson új programja
- Tovább nőtt a BILK Logisztikai Nyrt. árbevétele és eredményessége
- Ericsson: Az 5G gyorsan, költséghatékonyan és országosan bevezethető
- Az IKT szektor ökológiai lábnyomáról jelentett az Ericsson
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
20 millió eurós kötvénykibocsátás támogatja az AutoWallis Csoport nemzetközi terjeszkedését
Kedvező feltételekkel bocsátott ki zárt körben 20 millió euró összegű kötvényt az AutoWallis Csoport, mely hozzájárul ahhoz, hogy a vállalat tovább erősítse meghatározó régiós autókereskedelmi és mobilitási szolgáltatói pozícióját. A forrásbevonás célja a 16 országban jelen lévő AutoWallis további nemzetközi terjeszkedésének, akvizícióinak finanszírozása.
Megnyílnak az XR végtelen lehetőségei a Galaxy AI-jal!
A Samsung és a Google együttműködése új korszakot nyit a kibővített valóság (XR) világában. A „Project Moohan” kódnevű Android XR-headset* természetes, multimodális interakciókat és személyre szabott AI-asszisztens élményt kínál. A fejlesztés célja, hogy átlépje a fizikai határokat, és páratlan lehetőségeket biztosítson a felhasználóknak, hogy újszerűen ismerjék meg a világot és annak történéseit.
Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az ünnepekre, átlagosan 84 036 forintot költenek és 6 személyt ajándékoznak meg. A PwC karácsonyi vásárlás kutatásából az is kiderül, hogy a TEMU és más külföldi online platformok előretörése ellenére a vásárlók többsége még mindig a hazai kereskedőknél költi el a karácsonyi ajándékra szánt összeg túlnyomó részét.
Az AGON by AOC az első három negyedévben is megtartotta globális vezető pozícióját a gaming monitorok piacán
Az AGON by AOC, az AOC elismert gaming almárkája ünnepli, hogy 2024 1-3. negyedévében is megtartotta globális vezető pozícióját a gaming monitor szektorban – folytatva ezzel sikerét a 2022-es és 2023-as piacvezetés után. Amennyiben ez a 4. negyedévben is így marad, ez lenne a harmadik egymást követő év, hogy a vállalat tartja a vezető helyet. Az IDC Research – Gaming Tracker Q1-Q3 2024 legfrissebb adatai szerint az AGON by AOC ismét az első helyen áll a globális gaming monitor piacon.
Így hat a mesterséges intelligencia az energiafelhasználásunkra
A mesterséges intelligencia (MI) egyre szélesebb körű alkalmazása jelentősen megnöveli a villamosenergia-fogyasztást, ugyanakkor a technológia segíthet is abban, hogy hatékonyabban használjuk fel az energiát. A Schneider Electric Fenntarthatósági Kutatóintézetének (SRI) két új tanulmánya lehetséges forgatókönyveket és már bevált jó gyakorlatot mutat be.