Autonóm közlekedési rendszerekkel kapcsolatos kutatásokat mutattak be a ZalaZONE tesztpályán

forrás: Prím Online, 2022. október 17. 13:59

A zalaegerszegi ZalaZONE járműipari tesztpályán negyedik alkalommal rendezték meg a legújabb kutatások eredményeit bemutató innovációs napot. A programon a győri Széchenyi István Egyetem Járműipari Kutatóközpontja az autonóm közlekedéssel kapcsolatos innovációit is demonstrálta. 

Az érdeklődők láthatták többek között a saját fejlesztésű tesztpályakijelölő robotot, az akadályok szenzorfúziós érzékelését és kikerülését, valamint a Shell Eco-marathon világrekorder hallgatói csapata, a SZEnergy bemutatóját is. Az egyetem Digitális Fejlesztési Központja és a Talaris Interface Kft. közös fejlesztési projekt keretében megvalósuló drón vezeték nélküli, cipőbe integrált szenzorok segítségével történő teljes körű vezérlését mutatta be.

 

A Széchenyi István Egyetem Járműipari Kutatóközpontjának egyik fókusza az önvezető és autonóm közlekedés. (Fotó: Májer Csaba József)

 

A győri Széchenyi István Egyetem célja, hogy nemzetközi színvonalú oktatási-kutatási környezet megteremtésével járuljon hozzá a térség versenyképességének erősítéséhez. Ennek jegyében folyamatosan erősíti szerepét Közép-Európa legkorszerűbb járműipari tesztpályája, a zalaegerszegi ZalaZONE mellett. A közelmúltban e törekvés fontos állomásaként adták át az intézmény két új épületét, egy innovációs és egy szállásépületet.

 

Az intézmény rendszeres szereplője az évente megrendezett ZalaZONE Innovációs Napnak. A nemrégiben megtartott idei eseményen a Széchenyi egyetem Járműipari Kutatóközpontja látványosan szemléltette autonóm közlekedési kutatásainak eredményeit. Bemutatkozott a saját fejlesztésű, robotizált tesztpályajelölő platform, amely a felhasználó által digitális térképen speciális jelöléseket helyezett el a pályán. Ezeket kisméretű robotplatformok azonosították, majd megközelítették, érzékeltetve a robotok közti kollaborációt.

 

A robotizált tesztpálya-jelölő platform is saját fejlesztésű innováció. (Fotó: Májer Csaba József)

 

A Járműipari Kutatóközpont munkatársai egy akkumulátordiagnosztikai rendszert is demonstráltak, és látható, vagy inkább hallható volt a szintén saját fejlesztésű radar alapú vészfék figyelmeztető rendszer is. Utóbbi az álló járműben jelezte a veszélyt, amikor azt 30-40 kilométer/órás sebességgel egy másik jármű megközelítette. Az eseményen ugyancsak bemutatkozott a Willisits Mérnökiroda Kft.,a Széchenyi István Egyetem és a Quatic Kft. együttműködéséből született elektromos gokart is, amelyekben a hajtáslánc ugyancsak saját fejlesztés. Az érdeklődők ennek kapcsán megismerhették a győri egyetem motorsport irányú törekvéseit, -kompetenciáit.

 

A Széchenyi István Egyetem a SZEnergy Team elektromosautó-fejlesztő hallgatói csapata nyáron világraszóló sikereket ért el: a Shell Eco-marathon önvezető autókat fejlesztő csapatoknak hirdetett megmérettetésén ezüstérmes lett, míg Európa legnagyobb energiahatékonysági versenyét világrekorddal nyerte meg. A csapat a zalaegerszegi tesztpályán elektromos járművével autonóm parkolási manővert, illetve autonóm akadálykerülési feladatokat hajtott végre.

 

A győri egyetem a motorsport területén is erős kompetenciákkal rendelkezik. (Fotó: Májer Csaba József)

 

Egy hasonlóan látványos bemutató keretében az akadályok szenzorfunkcióval történő kikerülését is láthatta a közönség. A járműirányítási feladatokat a Járműipari Kutatóközpont, míg a környezetérzékelési eljárásokat az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet (ELKH SZTAKI) munkatársai fejlesztették. 

 

A Széchenyi István Egyetem Digitális Fejlesztési Központja a Győrből a ZalaZONE-on távirányítással vezetett autó mellett a Talaris Interface Kft.-vel közös fejlesztés keretében megvalósuló drón vezeték nélküli, cipőbe integrált szenzorok segítségével történő teljeskörű vezérlését mutatta be. Az így kialakított interfész segítségével kiváltható a hagyományos irányító egység/távirányító. Ezáltal az operátor több munkamenetet is tud egyszerre végezni.

 

A Széchenyi István Egyetem e-sport-csapata az intézményben alakuló motorsportrészleg kialakítása alkalmamából várta a tehetséges autószimulátor-versenyzőket az innovációs nap ideje alatt. A szimulátorok az egyetemi garázsoknál voltak, ahol a fiatalok mellett iparági partnerek is megméretteték magukat.

Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Megállíthatatlan a Continental: 2025-ben is tesztgyőztes lett

A Continental AllSeasonContact 2 abroncs nyerte el az ADAC (Németország), a TCS (Svájc) és az ÖAMTC (Ausztria) által végzett 2025-ös négyévszakos gumiabroncs-teszt első helyét. A vizsgálat során 16 különféle gyártó – európai, ázsiai és amerikai márkák – 225/45 R17 méretű abroncsait hasonlították össze. A hét különböző teszten a Continental terméke holtversenyben végzett az élen, „különösen ajánlott” minősítéssel és 2,3-as átlagos értékeléssel.

2025. július 9. 11:41

Intelligens érzékelő, okosabb jármű – így segít a Bosch új szenzora

A gumiabroncs-nyomásérzékelők elengedhetetlenek a biztonságos és gazdaságos közúti közlekedéshez – akár motorkerékpárokról, személyautókról, tehergépjárművekről vagy buszokról van szó. Hozzájárulnak a gumiabroncsok hosszabb élettartamához, mérséklik az üzemanyag-fogyasztást, és növelik a járművek biztonságát. A személyautókban alkalmazott abroncsnyomás-ellenőrző rendszerek (TPMS) már több országban – például Európában, az Egyesült Államokban és Kínában – jogszabály által előírt kötelező felszerelések. A Bosch most bemutatta az SMP290-es érzékelőt – a világ első olyan, rendkívül kompakt MEMS-alapú nyomásérzékelőjét, amely beépített Bluetooth Low Energy (BLE) csatlakozással is rendelkezik.

2025. július 3. 17:42

Continental technológia nyitja az Audi Q6 e-tront

A Continental teljes körű járműhozzáférési rendszert szállít az Audi új prémium elektromos SUV-modelljéhez, az Audi Q6 e-tronhoz. A rendszer a hagyományos autókulcs mellett magában foglalja a CoSmA elnevezésű, okostelefon-alapú digitális megoldást is, amely az ultraszélessávú (UWB) technológiára épül, és kiemelkedő biztonságot nyújt.

2025. július 1. 16:38

Xiaomi YU7: Amikor a sportosság, a luxus és az AI összeér

A Xiaomi hivatalosan is elindította első SUV-jának, a Xiaomi YU7-nek az értékesítését. A luxuskivitelű, kiemelkedő teljesítményre képes elektromos szabadidőautó 253 500 jüanos induló áron érhető el. A YU7 célja, hogy új szintre emelje a prémium SUV-élményt, a technológiai fejlettség, vezetési élmény és biztonság ötvözésével.

2025. június 29. 17:20

Bridgestone abroncsokkal a világ legkeményebb napelemes versenyén

A Bridgestone Csoport az ENLITEN technológiát alkalmazó, fenntartható gumiabroncsokkal támogatja a 2025-ös Bridgestone World Solar Challenge (BWSC) eseményt. Az abroncsokban most először használnak a partnerekkel közösen fejlesztett, újrahasznosított anyagokat, melyeknek köszönhetően az újrahasznosított és megújuló összetevők aránya meghaladja a 65%-ot.

2025. június 28. 17:55

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

IT-történelem: a hat ma is működő működő Apple‑1 egyike a Sotheby’s aukcióján

2025. július 9. 20:04

Nyár a képernyők előtt: hogyan védhetjük meg a gyerekeket a kibertérben?

2025. július 9. 10:29

A jövő már itt van: mesterséges intelligencia a K&H befektetési döntései mögött

2025. július 8. 14:52

2030-ra minden harmadik otthoni netkapcsolat vezeték nélküli lehet

2025. július 2. 13:07