Gyorsan halad az AI elfogadása, de a szervezeti változás kulcsfontosságú a skálázáshoz

forrás: Prím Online, 2024. június 19. 15:18

A mesterséges intelligencia technológiákra fogékony vállalatok már túljutottak a generatív mesterséges intelligencia iránti rajongás szakaszán, és azon dolgoznak, hogy a leghatékonyabban leküzdjék a bevezetést akadályozó tényezőket. A Deloitte legfrissebb kutatásában megkérdezettek közel háromnegyede a következő két évben a generatív AI miatt kíván változtatni a tehetségmenedzsment stratégiáján, különös tekintettel a munkafolyamatokra, a képzettség növelésére és az átképzésre.

Megjelent a Deloitte AI Institute generative AI in Enterprise című jelentésének második negyedéves kiadása, amely a generatív mesterséges intelligencia bevezetésének jelenlegi helyzetét vizsgálja, valamint azt, hogy a vállalatok milyen lépéseket tesznek a valódi értékteremtés felgyorsítása és skálázása érdekében. A világszerte közel 2000 igazgatói és vezetői szintű válaszadó körében végzett felmérés válaszadói különböző szintű generatív AI-szakértelemmel rendelkeznek, mindegyiküknek van tapasztalata a technológiával kapcsolatban, és már kísérleteznek vele, vagy éppen a bevezetés folyamatában vannak.

 

Dr. Barta Gergő

"A vezetők a generatív AI-tól nagyobb hatékonyság elérését és költségmegtakarítást várnak. Sokan ezen megtakarításokat innovációba és növekedési célú felhasználási esetekbe akarják visszaforgatni. Egyértelmű, hogy a méretgazdaságosság elérése, a fejlődés pontos mérése és a megfelelő felhasználási esetek kiválasztása kritikus tényezők lesznek az értékteremtésben. Bár a pénzügyi megtérülés fontos, az olyan értéknövelő tényezők, mint az innováció, a stratégiai pozícionálás és a versenyképes megkülönböztetés még fontosabbak lehetnek" – mondta Dr. Barta Gergő, a Deloitte mesterséges intelligencia vezető szakértője. 

 

A skálázhatóságnak azonban korlátot szab a tehetségek rendelkezésre állása: tízből majdnem négy vezető (37%) számolt be arról, hogy szervezetük csak kis mértékben vagy egyáltalán nem készült fel a generatív AI bevezetésével kapcsolatos tehetséggondok kezelésére. A felmérésben részt vevők közel háromnegyede a következő két évben a generatív mesterséges intelligencia miatt változtatni kíván a tehetségstratégiáján, elsősorban a munkafolyamatok megváltoztatására és a képzettség növelésére/átképzésre összpontosítva. Emellett sok szervezet a generatív AI-kezdeményezések miatt a közeljövőben növelni kívánja a létszámot: 39%-uk tervezi a létszámnövelést a következő 12 hónapban, 38%-uk pedig változatlanul tartja azt.

 

A bizalom hiánya továbbra is az egyik fő akadálya a technológia széles körű bevezetésének, ami pedig elengedhetetlen a sikeres skálázáshoz. A válaszadók közel háromnegyede (72%) szerint a generatív AI 2022-es megjelenése óta szervezetük bizalma az AI minden formája iránt nőtt. Ennek ellenére azonban csak 36%-uk számolt be arról, hogy a tehetségstratégia részeként mérik a munkavállalók bizalmát és elkötelezettségét, és a válaszadók kevesebb mint fele összpontosít a generatív AI iránti bizalom nagymértékű megteremtését célzó folyamatokra.

 

Rusznyák András

„A generatív mesterséges intelligencia skálázásával kapcsolatos kihívások hasonlóak azokhoz, amelyekkel számos digitális átalakulás során találkozunk: a bevezetésekor még inkább kulcsfontosságú a kockázatkezelés, az irányítás, a bizalom, az adatkezelés, a szellemi tulajdon és az ügyfélvédelem. A közép-európai projektekkel kapcsolatos tapasztalataink alapján látjuk, hogy a vállalati szektorban a szabályozási, jogi és megfelelőségi szempontok a bevezetési erőfeszítések mintegy 30%-át teszik ki. A megfelelő irányítás és adatkezelés kialakítása pedig már kezdettől fogva alapvető fontosságú az eredményekhez és a bizalom erősítéséhez” – mondta Rusznyák András, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.

 

A hatékonyság és a termelékenység javítása továbbra is messze a legfontosabb elvárt előny a generatív mesterséges intelligencia bevezetésétől. Sokan számoltak be arról, hogy bizonyos szintig már elérték ezeket az előnyöket, de még nem a kívánt mértékben. A nagyon magas generatív AI-szakértelemmel rendelkező szervezetek sokkal nagyobb mértékben számolnak be a várt előnyök eléréséről: 70%-uk mondta, hogy a meglévő termékeket és szolgáltatásokat javították, 63%-uk szerint pedig a technológia nagymértékben ösztönözte az innovációt és a növekedést.

 

A válaszadók 45%-a tervezi a megtakarítások innovációs lehetőségekbe történő visszaforgatását, 43%-uk pedig a működés javítását tervezi az egész vállalkozásukban.

 

A generatív mesterséges intelligencia bevezetésének üteme továbbra is gyors. A válaszadók közel fele (47%) állítja, hogy gyorsan halad az alkalmazással – a nagyon magas szakértelemmel rendelkezők esetében ez az arány 73%. Ezek a szakértők kezdik a skálázást – magasabb szinteken fogadják el a funkciókat, többet fektetnek be a technológiai infrastruktúrába, és több munkatársuknak biztosítanak hozzáférést a generatív AI-eszközökhöz.

 

Nyitókép: Deloitte.com

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Stabilizálódást mutat a pénzügyi vezetők előrejelzése: a legtöbben nem terveznek átszervezést

A pénzügyi vezetők (CFO-k) 70%-a nem tervezi átszervezni pénzügyi osztályát a következő két évben – állapítja meg a Deloitte 2024-es közép-európai CFO-felmérésének kiegészítő tanulmánya, amelyben a szakértők a pénzügyi osztályok belső működését és változó szerepeit vizsgálták.

2024. július 22. 13:27

A mesterséges intelligenciával tuningolt névjegykártyák piaci robbanás előtt állnak

A vállalkozások közel 30 százaléka már most is a mesterséges intelligencia technológiáját használják a névjegykártyák készítéséhez, amelyben további 10 százalék növekedésre számítanak a 2032-ig – derül ki a Card in Move, hazai alapítású digitális névjegykártya gyártó cég összefoglalójából.  Az AI forradalmasítja a névjegykártyák világát, új szintre emelve a személyes és üzleti kapcsolatok ápolásának módját. Az AI-alapú tervezési megoldások a környezetkímélő szerepükön túl automatizálják a kapcsolatteremtés mögötti adminisztrációt, hiszen képesek egyből CRM rendszerbe importálni az újonnan megszerzett kontaktokat.

2024. július 22. 11:50

Az Optimus Solutions az első viszonteladói partner az ABB Value Provider programjában

Az isztanbuli székhelyű Optimus Solutions Teknoloji lett az első kiemelt viszonteladói partner („csatornapartner”), amely tanúsítványt szerzett az ABB Value Provider programjában, mind a KNX-, mind a fűtést, szellőzést és légkondicionálást átfogó épületgépészeti (HVAC) rendszerekre kiterjedő épületautomatizálás terén. A török rendszerintegrátor az intelligens épületek megoldásainak tervezésére, fejlesztésére és gyártására specializálódott.

2024. július 22. 09:54

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Akár 50% időmegtakarítást jelenthet a PS szinte érintésmentes könyvelési megoldása

2024. július 16. 16:29

ESET kiberfenyegetettségi jelentés: egyre gyakoribb a mesterséges intelligencia és a deepfake a támadásokban

2024. július 5. 09:55

A Schneider Electric a világ legfenntarthatóbb vállalata a TIME szerint

2024. július 4. 19:09

A legmodernebb digitális oktatási rendszert valósította meg a Delta Systems a Corvinus Egyetemen

2024. július 1. 12:59