Az európaiak csupán 15%-a tudja, hogyan fordíthatja az AI-t a mindennapi élet javára
A Samsung legfrissebb kutatása* rámutat, hogy az európaiaknak csak töredéke érzi magát biztosnak abban, hogy képes használni az AI-t a mindennapokban. A tíz európai országban, több mint 11 000 résztvevő megkérdezésével végzett felmérés szerint a válaszadók több mint fele szeretné, ha az AI egyszerűsítené az életét (53%), fokozná a szórakozási lehetőségeket és javítaná az életminőséget: a takarítás és az időmegtakarítás a prioritások közé tartozik. A válaszadók 42 százaléka örülne, ha az AI segítené az intelligens otthoni eszközök hatékony összekapcsolódását.
A nagyszabású kutatás során a megkérdezettek 90 százaléka állította, hogy valamennyire érti a mesterséges intelligencia működését, azonban csupán 15 százalékuk van tisztában azzal, hogyan hasznosíthatja ezeket az előnyöket a mindennapi életében.
Arra a kérdésre, mennyire értik a technológiát, a lengyelországi válaszadók jórészt azt jelezték vissza, hogy értik (23%), a megkérdezett piacok közül a legkevésbé magabiztosnak az Egyesült Királyságban élők gondolják magukat (11%), amely rávilágít arra, hogy a kulturális és edukációs hatások is befolyásolhatják az AI-hoz való hozzáállást.
A Samsung új, Intelligens életvitel: Hogyan javítja az AI a mindennapi élményeket? (Intelligent Living: How AI is Enhancing Everyday Experiences) című tanulmányában közzétett eredmények azt is feltárják, hogy a felhasználók az AI-jal széles körben szeretnék jobbá és hatékonyabbá tenni mindennapjaikat, beleértve azokat a tevékenységeket, amelyek e technológia használata kapcsán prioritásként felmerülnek.
Ahogy a mesterséges intelligencia egyre inkább meghatározóvá válik életünk minden területén, a szórakozással kapcsolatos döntéseinket irányító algoritmusoktól egészen az otthoni szükségleteinkre figyelmeztető intelligens eszközökig, az európaiak több mint fele (53%) szeretné, ha a technológia megkönnyítené az életét. A fizikai munkák – köztük a takarítás – mellett a háztartási számlák kezelésében nyújtott segítség (21%) is vágyott cél az AI alkalmazása kapcsán.
A remény azonban még nem párosul lelkesedéssel – a válaszadók csupán egyharmada (38%) várja kíváncsian a mesterséges intelligencia elterjedésével kapcsolatos fejleményeket.
Dr. Chris Brauer, a Goldsmiths University of London innovációs igazgatója és a Symmetry innovációs igazgatója így nyilatkozott: „A mesterséges intelligencia igazi ígérete abban rejlik, miként alakíthatja át a rutinjainkat, hogyan adhat hozzá kedvenc tevékenységeinkhez anélkül, hogy dominálná őket. Ahogy az AI egyre inkább beépül az eszközeinkbe, valódi értékét a szerint ítélhetjük majd meg, milyen mértékben egyszerűsítheti le a feladatinkat, javíthatja az életminőségünket és teheti gördülékenyebbé a mindennapi interakcióinkat anélkül, hogy bonyodalmat okozna.”
Az AI otthon
A felmérés szerint az európaiaknak a csatlakoztathatóság fontos jelentőséggel bír: a válaszadók 42%-a nyilatkozott úgy, hogy szeretné, ha a mesterséges intelligencia nagyobb mértékben összekapcsolná otthoni eszközeiket. Ráadásul ugyanennyien (42%) adták azt a visszajelzést, hogy szerintük az AI jobbá teszi majd az életüket az otthonukban, míg majdnem egynegyedük (24%) szerint az intelligens otthoni irányítás a leginkább vágyott AI funkció.
• Takarításban és porszívózásban kérnék leggyakrabban a válaszadók a mesterséges intelligencia segítségét: 33% érdeklődést mutat olyan AI-alapú megoldások iránt, amelyek képesek ezeket a tevékenységeket elvégezni helyettük.
• Emellett 28% érdeklődik olyan mesterséges intelligencia iránt, amely segíthet a konyhai eszközök tisztításában, míg 25% a mosogatásban szeretne segítséget kapni.
• A válaszadók 23 százaléka érdekelt az olyan AI funkciókban, amelyek segíthetnek az ételek összeállításában és az élelmiszerlisták kezelésében.
A biztonság kiemelt tényező az AI mindennapi használatában. A bizalom kiépítése érdekében a válaszadók 37 százaléka a rendszeres biztonsági frissítéseket nevezte meg alapvető fontosságúnak, 34 százalékuk a folyamatos aktív fenyegetésfigyelést értékelte, 27 százalékuk pedig a teljes körű biztonsági védelmet jelölte meg a legfontosabb AI funkcióként, ha a jövőben a mesterséges intelligenciát a mindennapi életük szerves részévé tennék. Ezek a visszajelzések alátámasztják, hogy olyan AI-technológiákra van igény, amelyek nem csupán forradalmiak, de biztonságosak is.
Tim Hospedales, a Samsung cambridge-i mesterséges intelligencia kutatóközpontjának vezetője így nyilatkozott: „A Samsungnál hiszünk abban, hogy az AI a mindennapi életet hivatott javítani azáltal, hogy láthatatlan segítőként egyszerűsíti a feladatokat, mindezt anélkül, hogy külön figyelmet követelne. Elkötelezettek vagyunk, hogy olyan technológiát hozzunk létre, amely éppoly intuitív, mint amilyen erős, valamint könnyedén illeszkedhet a felhasználók rutinjaiba, lehetővé téve, hogy az igazán fontos dolgokra koncentráljanak.”
AI, avagy kikapcsolódási lehetőségek, új szintre emelve
Az európaiak mintegy kétharmada (66%) szeretne több időt szánni hobbijára, kedvenc időtöltésére, 37 százalék úgy véli, hogy az AI segíthet nekik abban, hogy fontossági sorrendet állítsanak fel kedvenc szabadidős tevékenységeik között, 41 százalékuk pedig arra számít, hogy az AI kiszélesítheti a kreatív lehetőségeiket.
A felhasználók szeretnék, ha a kedvelt tevékenységeikhez, például az utazáshoz, a játékokhoz és a tévénézéshez kapcsolódó élményeiket tovább fokozhatnák. Ezt tükrözik a felmérés eredményei is, amelyekből kiderül, hogy a leginkább vágyott AI funkciók közé tartoznak a valós idejű fordítás (23%) és a képminőséget optimalizáló AI módok (27%), valamint a háttérzajok felismerése és a hangminőség beállítása (27%), a még magával ragadóbb megtekintési élmény érdekében.
A személyre szabhatóság szintén kulcsfontosságú trend, különösen az egészség és a jóllét területén: a felmérésben résztvevők fele (50%) a megelőzné a betegségeket ahelyett, hogy a kezelésre várna. A válaszadók 32 százaléka személyre szabott étrendtervek, 24 százaléka testmozgási rutinok kialakításához, 34 százaléka pedig az egyéni egészségügyi adatokon alapuló életmódbeli változtatásokhoz használná a mesterséges intelligenciát. Hasonló arányban (31%) szeretnék alvási szokásaik nyomon követésére és javítására alkalmazni a technológiát.
Az AI iránti növekvő érdeklődés ellenére azonban továbbra is szkeptikusak azok, akik jelenleg nem használják: és nekik csak 17 százalékuk válaszolta azt, hogy alkalmazná a mesterséges intelligenciával működő egészségügyi aktivitásmérőket a mindennapokban. Továbbá, annak ellenére, hogy a mesterséges intelligencia a televízió kép- és hangminőségének optimalizálására törekszik, a válaszadók 28 százaléka azt jelezte vissza, hogy nem érdeklik őket az otthoni szórakozással kapcsolatos AI funkciók. Ez a hozzáállás vélhetően azt tükrözi, hogy hiányosak lehetnek az ismereteik a potenciális lehetőségeket illetően.
A kutatás rámutat a folyamatos fejlesztés fontosságára és a jobb kommunikáció jelentőségére a mesterséges intelligencia alapú funkciók és eszközök előnyeivel és megbízhatóságával kapcsolatban – kifejezetten az egészségügy területén. Valamint kiemeli, hogy a biztonsági megoldások, rendszeres frissítések és az egyenes, könnyen érthető kommunikáció elengedhetetlenek a felhasználói bizalom kiépítéséhez és fenntartásához.
Dr. Chris Brauer, a Symmetry innovációs igazgatója így foglalta össze a kutatás tanulságát: „A mesterséges intelligencia jövője arról szól, miként ágyazódik be a mindennapi életünkbe zökkenőmentesen – nemcsak az otthonunkban, hanem a teljes városi környezetünkben is. Ahogy haladunk előre, az etikai megfontolások egyre inkább kritikus fontosságúak, biztosítva ezzel azt is, hogy az AI ne csak a társadalmi egyenlőséget mozdíthassa elő, hanem segíthessen intelligensebb, fenntarthatóbb környezetek kialakításában is. A teljes ágazatunknak figyelnie kell a felhasználókra, hangsúlyozva a biztonságot, az inkluzivitást és a gyakorlati előnyöket, hogy az AI a globális változások valódi katalizátorává válhasson.”
Megjegyzés a módszertanról
Ezt a kutatást a Samsung 2024. július 11. és július 19. között végezte, hogy felmérje a közvélemény hozzáállását a mesterséges intelligenciához Európa-szerte. A felmérésben 11 000 megkérdezett vett részt tíz országból: az Egyesült Királyságból, Németországból, Franciaországból, Olaszországból, Spanyolországból, Svédországból, Finnországból, Norvégiából, Dániából és Lengyelországból, mindegyik ország 1000 válaszadóval, kivéve az Egyesült Királyságot, ahol 2000 résztevevő állt rendelkezésre.
A Samsung Intelligens életvitel: Hogyan javítja az AI a mindennapi élményeket című felmérésének célja az volt, hogy megérthesse a lakosság AI iránti ismereteinek és érdeklődésének szintjét, és arra összpontosított, hogy a felhasználók hogyan látják az AI szerepét a mindennapi életükben, milyen funkciókra vágynak leginkább, és milyen aggodalmaik vannak, különösen a biztonság és a magánélet védelme kapcsán. Az eredmények értékes betekintést nyújthatnak a Samsungnak abba, hogy az emberek Európa-szerte hogyan kerülnek kapcsolatba ma a mesterséges intelligenciával, mit várnak tőle a jövőben, és így a vállalat az ő igényeiknek és preferenciáinak megfelelő ütemtervet alakíthat ki a mesterséges intelligencia fejlesztésére.
Minden válaszadó – Az alábbiak közül melyik jellemzi az Ön mesterséges intelligenciával kapcsolatos ismereteinek szintjét?
Nem értek semmit – 10%
Valamennyire értek hozzá, de nem tudom, hogyan használhatnám a mindennapi életemben – 25%
Valamennyire értem, és van némi tudásom arról, hogyan tudom használni a mindennapi életemben –32%
Teljesen értem, de nem tudom, hogyan használhatnám a mindennapi életemben – 17%
Teljesen értem, és tudom, hogyan tudom használni a mindennapi életemben – 15%
Minden válaszadó – Milyen feladatokban szeretné, ha a mesterséges intelligencia segítene Önnek? Kérjük, válassza ki az összes olyan választ, amelyik érvényes lehet.
A ház takarítása és porszívózása – 33%
A fűtési költségek vagy az energiafelhasználás nyomon követése – 29%
Konyhai készülékek, például a sütő vagy a hűtőszekrény tisztítása – 28%
Mosogatás és konyhai takarítás – 25%
Lakásrendezés és lomtalanítás – 23%
Étkezés-tervezés és élelmiszervásárlás – 23%
Háztartási számlák és pénzügyek kezelése – 21%
Mosás – 20%
Vasalás – 20%
A háztartási teendők megtervezése és koordinálása – 19%
Kertészkedés – 15%
Háziállat(ok) gondozása – 8%
________________________
*A Samsung kutatása 2024. július 11. és július 19. között zajlott, hogy felmérje a közvélemény hozzáállását a mesterséges intelligenciához Európa-szerte. A felmérésben 11 000 megkérdezett vett részt tíz országból: az Egyesült Királyságból, Németországból, Franciaországból, Olaszországból, Spanyolországból, Svédországból, Finnországból, Norvégiából, Dániából és Lengyelországból.
Kapcsolódó cikkek
- Robotikával foglalkozik az újonnan megnyílt New York-i MI központ
- Mesterséges intelligenciával érkezik a Samsung Galaxy Tab S10 széria
- Együttműködési megállapodást jelentett be a SentinelOne és a Lenovo
- Kell-e a digitalizáció és az MI a cégekben, vagy divatos pénzkidobás?
- Adatvezérelt, AI-alapú ügyfélélmény és döntéshozatal: a GBS jövője
- Nem féltik az állásukat a ChatGPT-től a magyar újság- és szövegírók
- A Lenovo úttörő AI-vezérelt készülékeket mutatott be az Innovation World 2024-en
- Közösség, vitakultúra és szórakozás: halljuk a Z generációt!
- Küszöbön a következő évek legfontosabb uniós jogszabálya – érdemes figyelni a cégeknek
- K&H: miért kell sci-fi módon gondolkodni?
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Az SAP a Joule felturbózásával magasabb sebességre kapcsolja a vállalati AI-forradalmat
Az SAP rendszerei immár a globális kereskedelem 87%-áért felelnek, így a TechEd 2024 konferencián bemutatott innovációk, különösen a generatív AI-t használó Joule asszisztens újításai valódi áttörést hozhatnak az üzleti élet mindennapi gyakorlatában.
Sürgető helyzet: Gazdasági hátrányt okozhat a digitális készségek hiánya
Az uniós átlag alatt teljesít Magyarország az Európai Unió legutóbbi jelentése szerint a digitális készségek terén: a honi lakosság mindössze fele rendelkezik legalább alapszintű digitális készségekkel, ami valamivel elmarad az uniós átlagtól és messzi célnak tűnik az évtized végére kitűzött 80 százalék. A megoldás azonban sürgető, hisz gazdasági hátrányt okozhat a lemaradás.
A NIS2 megfelelés és a MI-megoldások is megnehezítik a magyar cégek digitális átállását
Az informatika minden eddiginél gyorsabban fejlődik, így nem csoda, hogy ezt sokszor a cégek sem győzik követni. A felhőtechnológia néhány éve még modern kuriózumnak számított, ma már azonban elvárás, hogy bárhol is vagyunk, minden adat azonnal elérhető legyen. Ez a technológiai ugrás azonban nemcsak a rugalmas együttműködést és a munkavégzés szabadságát hozta el a cégek életébe. Ha nem szakszerű módon történik meg egy új IT rendszerre való átállás, az komoly kiberbiztonsági kockázatnak teszi ki a vállalatot. Egy rendszergazdának nemcsak az a feladata, hogy fejlessze a vállalat informatikai hátterét, a cég dolgozóit is oktatnia kell az új rendszerek használatára.