Fellendülő elektromobilitás: A Drees & Sommer támogatást nyújt az autógyártóknak
A napi mintegy 1000 járművet gyártó és közel 7000 alkalmazottat foglalkoztató történelmi müncheni fő telephely a BMW globális termelési hálózatának nélkülözhetetlen része. A kizárólag elektromos meghajtást használó új járműarchitektúra, a New Class gyártása 2026-tól itt fog megkezdődni. Az autógyártó 650 millió eurót fektet be az új jármű-összeszerelő üzembe a logisztikai területeket és a karosszériagyártást is beleértve.
A nagyszabású átalakítási munkálatokat a termelés fenntartása mellett végzik. A Drees & Sommer SE szakterülete az építőipari és ingatlan-tanácsadás. A vállalat interdiszciplináris csapata a projektirányítás, az építésirányítás és az épületinformációs modellezés (BIM) területén szerzett szakértelmével támogatja a nagyszabású projektet. A Drees & Sommer a BMW Group, a PORR AG és a PDE vállalatokkal karöltve egy újszerű együttműködési módszerre helyezi a hangsúlyt.
Idézet Maximilian Lammel-től, a Drees & Sommer szenior csoportvezetőjétől: „A kivitelezés szempontjából a legnagyobb nehézség a feszített ütemterv. A bontási munkálatokat 2023 áprilisában kezdtük el – az első új járműnek 2026 novemberében kell legördülnie a gyártósorról. Ez alatt az időszak alatt az építési munkálatok nem akadályozhatják a folyamatban lévő járműgyártást. Ez csak hatékony építési munkafolyamat mellett működhet. Ezért szükséges, hogy a projektben részt vevők összefogjanak és hatékonyan kommunikáljanak egymással.”
Az új beszállítói modell a partnerségen alapul
Ezért a projekt a „partneri fővállalkozásként” is ismert partneri megvalósítási módszert alkalmazza. Az ügyfél, a tervező cég és a kivitelező cég már a kezdetektől fogva partnerként működik együtt. Konkrétan ez azt jelenti, hogy a BMW Group, a PORR AG és a Drees & Sommer SE csapatai mindegyik építési szakaszban együtt dolgoznak, és kölcsönösen támogatják egymást a projekt minden fázisában.
„A kölcsönös és közös felelősségvállalás javítja az érdekelt felek közötti kommunikációt és javítja az építési projektek minőségét” – mondja Maximilian Lammel. „A hagyományos beszállítói módszerekben a felelősség sok részterület között oszlik meg, és sokféle kapcsolódási ponton keresztül zajlik a kapcsolattartás. Ez gyakran vezet félreértésekhez és akadályozza az információáramlást, különösen a nagyszabású projektekben. A következmények katasztrofálisak lehetnek. Partneri modellünknek köszönhetően átlátható és együttműködő munkakörnyezetet tudunk teremteni. Az ebben a projektben alkalmazott együttműködési forma előmozdítja a kölcsönös megértést és a közös felelősséget a projekt sikeréért” – folytatja.
Az autóktól az építkezésig: Lean alapelvek gyorsítják az építési folyamatot
Annak biztosítására, hogy az építési projektet az előírt határidőn belül befejezzék, Maximilian Lammel és csapata a lean menedzsment elveit alkalmazza. A módszer az autóiparból származik: az autógyártók pontosan tudják, hogy melyik jármű milyen felszereltséggel mikor gördül le a gyártósorról. Ha a precízen időzített gyártási folyamatban bármilyen hiba lép fel, azonnal reagálnak. Amilyen gyorsan csak lehet, azonosítják és kijavítják a hiba okát. A hagyományos építkezéseken ezzel szemben a hibák gyakran hosszú ideig észrevétlenek maradnak – néha olyan sokáig, hogy egy bizonyos ponton minden munka leáll. „Az általunk kifejlesztett lean építésmenedzsment módszer az autóipari megközelítést ülteti át építési projektekre. A tervezési és kivitelezési folyamatot a lehető leghatékonyabban és a legapróbb részletekig kidolgozzuk, hogy minden szakág a lehető legcélszerűbb módon működjön együtt.”
Az első lépés tehát a kommunikáció megindítása volt az érintettek között. A hangsúly az építkezés ütemezésének és a teljes folyamatnak az optimalizálásán volt, következetes megvalósítási tervre törekedve. A tervezés végére egyértelmű meghatározásra került, hogy mikor, melyik alkalmazottra, gépre és építőanyagra mikor és melyik helyen van szükség – anélkül, hogy anyaghiány, tervhiány miatt üresjáratok vagy késések keletkeznének, és anélkül, hogy a különböző szakágak egymás útjában lennének a munka során. Ennek eredményeként mindössze tíz nap alatt elkészült az új szerelőcsarnok héjszerkezetének a tervezési rácsa.
A digitális ikerpár tervezés biztosítja a maximális tervezési biztonságot
Ezeket a minimális időkeretek nemcsak a hatékony építési munka tette lehetővé. „Hogy elkerüljük a kellemetlen meglepetéseket az építkezésen, virtuális tervezést alkalmazunk” – mondja Simon Rogalski, a Drees & Sommer szenior csoportvezetője, és elmagyarázza: „Először minden releváns adatot összegyűjtve digitális ikerpár formájában tervezzük meg az épületeket. Ennél a módszernél az építéstervezők nem csak az új csarnokok geometriáját írják le. A modell a felhasznált anyagokra, azok költségére és élettartamára, valamint a hangszigetelési és tűzvédelmi tulajdonságokra vonatkozó különböző adatokkal bővíthető.” Az ilyen részletességű tervezés ugyan kezdetben több munkát igényel, de a projekt során megtérül. A tervezésben és kivitelezésben részt vevő valamennyi fél ugyanazt a modellt használja. Tehát minden információ azonnal elérhető. Ha például a tervek már nem egyeznek, a konfliktus azonnal látható a digitális ikerpárban. A hibák nem maradnak észrevétlenül az építési folyamatig, amikor már drága késésekhez vezetnének. A virtuális tervezés tehát maximális tervezési biztonságot és az összes érdekelt fél szoros együttműködését biztosítja.
Az új csarnokoknak két éven belül teljesen el kell készülniük. Az autógyártás ezután teljes gőzzel beindul a müncheni fő telephelyen. Egy évvel később a müncheni üzem lesz a BMW Group első olyan gyártóhelye a világon, amely kizárólag teljesen elektromos járműveket gyárt.
Fénykép: © BMW AG
Kapcsolódó cikkek
- Összefogtak a jövőért az ipar, a tudomány és a művészetek képviselői
- 71 futballpálya méretű napelempark kerül kialakításra a BMW debreceni gyáránál
- A Robert Bosch-sztori: egy autóipari legenda nyomában
- Hackerbiztos tanúsítványt kapott az LG Volkswagen számára kifejlesztett adó-vevő modulja
- Drees & Sommer Trend Radar az ingatlan és építőipar részére
- Kína autóipara: honnan jön, és hova tart?
- A legdinamikusabban fejlődő autógyártók között a Chery Group
- A Continental élesben teszteli szuperszámítógépét
- Július 7-től nagy változás jön az újautópiacon
- Bosch Tech Day 2024 – Szoftverekkel is elérhetők lesznek a Bosch „életre tervezett” technológiái
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Így hat a mesterséges intelligencia az energiafelhasználásunkra
A mesterséges intelligencia (MI) egyre szélesebb körű alkalmazása jelentősen megnöveli a villamosenergia-fogyasztást, ugyanakkor a technológia segíthet is abban, hogy hatékonyabban használjuk fel az energiát. A Schneider Electric Fenntarthatósági Kutatóintézetének (SRI) két új tanulmánya lehetséges forgatókönyveket és már bevált jó gyakorlatot mutat be.