Intelligens robotok: nekünk, velünk, helyettünk dolgoznak
A robotgazdaság exponenciális térnyerése és a technológiai fejlődés újabb lehetőséget jelent, de egyben kihívásokat is tartogat a vállalatok számára. A mesterséges intelligenciával ellátott, úgynevezett intelligens robotok megoldást jelenthetnek számos globális problémára, mint a munkaerőhiány, az elöregedő társadalom, az ellátási láncok instabilitása, valamint a klímaváltozás hatásainak kezelése. Azonban annak érdekében, hogy az AI-alapú robotokat a leghatékonyabb és legbiztonságosabb módon tudja egy vállalat integrálni és használni, a jelenlegi munkaszervezési modellek radikális újragondolása szükséges.
A mesterséges intelligencia elterjedése, illetve a robottechnológia fejlődése nyomán új távlatok nyíltak meg a robotok alkalmazhatóságában és funkcionalitásában. Az előre programozott elektromechanikus gépek mellett megjelentek az intelligens robotok, mesterséges intelligenciával ellátott, komplex, programozható mechatronikai rendszerek, Amelyek eltérő autonómia szinttel képesek a környezetük észlelésére és az abban elhelyezkedő tárgyak manipulálására.
Az Ipar 5.0 korszakában a növekvő autonómiával rendelkező robotok együttműködési képességeik révén forradalmasítják a gyártási és szolgáltatási folyamatokat, miközben elősegítik a biztonságosabb, intelligens, emberközpontú gazdaság kialakulását.
„A humáncentrikus robotfejlesztés elengedhetetlen eleme, hogy a robot funkcionalitásán, társas képességein és megjelenésén túlmenően biztosítsuk a kockázatkezelési intézkedéseket és a szükséges etikai kereteket” – mondta Prisznyák Alexandra, a Deloitte Vezető AI és Robotika Szakértője.
Az utóbbi években a globális robotpiac robbanásszerűen növekszik, különösen olyan területeken, mint a vendéglátás, raktározás és logisztika, illetve egészségügy, ahol az intelligens robotok hatékonyabb működést, költségcsökkentést és innovatív ügyfélélményt biztosítanak. Magyarországon azonban ezek a fejlett megoldások még csak korlátozottan érhetők el, így a hazai vállalatok számára stratégiai jelentőségűvé válhat, hogy már most elkezdjék kiaknázni e technológia, hogy már most elkezdjék kiaknázni az intelligens robotok nyújtotta lehetőségeket.
A vezetők felelőssége: sikeres AI- és robotstratégia kialakítása
Az intelligens robotok azonban nem csupán a jövő eszközei – már ma is a versenyképesség kulcsát jelentik, ezért szükségszerű kérdésként merül fel, hogy az intelligens robotok bevezetése milyen szervezeti megfontolásokkal jár?
„Az intelligens robotok bevezetése előtt a vállalatoknak nem csupán a költség-haszon elemzését kell elvégezniük, hanem egy részletes AI- és robotstratégiát is ki kell alakítaniuk. A vezetőségnek pedig kulcsszerepe van abban, hogy meghatározza az integráció irányvonalát, és biztosítsa a megfelelő technológiai és emberi erőforrás-szükségleteket” – foglalta össze Dr. Barta Gergő, a Deloitte Szenior Menedzsere és Vezető AI Szakértője.
Az intelligens robotok felelős bevezetéséhez és alkalmazásához elengedhetetlen a jövőorientált menedzsment irányításával végzett szervezeti átalakulás. A robotok integrációját támogató vállalati kultúra kialakítása, az adatkezelési és elemzési képességek fejlesztése, a munkafolyamatok tevékenységmegosztásának (robot-humán) részleges átalakítása, illetve a kollaboratív munkaerőállomány folyamatos képzése elengedhetetlen.
„Az intelligens robotok sikeres integrációjának egyik kulcstényezője a meglévő adat- és innovációs rendszerek – például IoT, AI és felhőalapú megoldások – továbbfejlesztése, ami új szintre emeli a kiber-fizikai rendszerek alkalmazását. Ezek a fejlett rendszerek zökkenőmentesen kapcsolódnak a robotokhoz, elősegítve a robotgazdaság kialakulását” – mondta Prisznyák Alexandra.
Robotok indukálta gazdasági paradigmaváltás és a szervezeti változásmenedzsment szükségessége
Az AI-alapú robotok forradalma paradigmaváltást jelent a gazdasági növekedési potenciálban. Az intelligens robotok munkafolyamatokba illesztése újraértelmezheti a korábbi ember-robot kooperációs viszonyokat, jelentős termelékenységi, hatékonysági növekedést eredményezhet. Ugyanakkor a robotok integrálása nem csupán a technológiai fejlesztések, hanem a szervezeti kultúra és a munkavállalói attitűdök menedzselését is igényli.
Az intelligens robotok bevezetése nem csak technológiai, hanem társadalmi és pszichológiai kérdéseket is felvet, amelyeket figyelembe kell venni a sikeres integráció érdekében.
Kapcsolódó cikkek
- Komoly átrendeződés alatt a gyógyszeripar és az egészségügyi ágazat
- Egyre több cég fektet generatív mesterséges intelligenciába
- Adatvezérelt, AI-alapú ügyfélélmény és döntéshozatal: a GBS jövője
- Küszöbön a következő évek legfontosabb uniós jogszabálya – érdemes figyelni a cégeknek
- A mesterséges intelligencián is múlhat, hogy nyertes vagy vesztes lesz-e egy bank
- A mesterséges intelligencia bevezetésekor a vezérigazgatóknak kell az élen járni
- Gyorsan halad az AI elfogadása, de a szervezeti változás kulcsfontosságú a skálázáshoz
- Mesterséges intelligencia a pénzügyeinkben: 2024-ben fordulópont következhet
- Az ABB Robotics és a koreai Pulmuone az MI-alapú automatizálás alkalmazásának lehetőségeit vizsgálja
- Globális jelentőségű mérföldkőhöz ért a mesterséges intelligencia szabályozása
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Intelligens robotok: nekünk, velünk, helyettünk dolgoznak
A robotgazdaság exponenciális térnyerése és a technológiai fejlődés újabb lehetőséget jelent, de egyben kihívásokat is tartogat a vállalatok számára. A mesterséges intelligenciával ellátott, úgynevezett intelligens robotok megoldást jelenthetnek számos globális problémára, mint a munkaerőhiány, az elöregedő társadalom, az ellátási láncok instabilitása, valamint a klímaváltozás hatásainak kezelése. Azonban annak érdekében, hogy az AI-alapú robotokat a leghatékonyabb és legbiztonságosabb módon tudja egy vállalat integrálni és használni, a jelenlegi munkaszervezési modellek radikális újragondolása szükséges.
Közel 6 százalékkal bővülhet a globális reklámpiac 2025-ben
A globális reklámköltések összértéke jövőre várhatóan eléri a 817,7 milliárd dollárt, ami 5,9 százalékos bővülést jelent a 2024-re várható 772,4 milliárd dollárhoz képest – áll a dentsu globális kreatív, marketing- és médiaügynökségi hálózat által közzétett, a világ 56 országára kiterjedő előrejelzésében. A hazai reklámpiac várható növekedési üteme – 5,6 százalék – alig valamivel marad a világátlag alatt.