TikTok-szokások Magyarországon: Mennyire népszerű a platform?

forrás: Prím Online, 2025. március 12. 13:10

Sok gyermek már 8–10 évesen elkezd tiktokozni, miközben a platformra elvileg csak 13 éven felüliek regisztrálhatnak – hívja fel a figyelmet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) legújabb, a hazai TikTok-felhasználók szokásait vizsgáló tanulmánya. A kutatás, amely körülbelül ezer, 18–49 éves felnőtt online, reprezentatív kérdőíves felmérésén és 10–17 éves fiatalok fókuszcsoportos vizsgálatán alapul, arra is rávilágít, hogy a felhasználók a TikTokon kevésbé érzik zavarónak a reklámokat, mint más platformokon.

A 18–49 évesek több mint fele már regisztrált TikTok-fiókot, bár a Facebook továbbra is a kedvenc közösségi felületük, a TikTok pedig csupán a negyedik legnépszerűbb. Azonban a TikTokra regisztráltak közel fele napi legalább egy órát tölt a platformon. A legtöbb időt a 30 év alattiak, az alacsonyabb iskolai végzettségűek és a megyeszékhelyeken élők töltik el, míg a legkevesebbet a 40 év felettiek, a felsőfokú végzettségűek és a fővárosiak használják.

 

A TikTok leginkább a rövid, tömör és könnyen fogyasztható videók miatt népszerű. Bár a platform hosszabb videók engedélyezésével próbálkozik, a válaszadók kétharmada továbbra is inkább a legfeljebb 30 másodperces tartalmakra kíváncsi. A felhasználók többsége az algoritmusra hagyatkozik, és az általa ajánlott videókat fogyasztja.

 

A 10–17 évesek is jellemzően elégedettek az algoritmus által ajánlott tartalmakkal, bár sokuk számára félelmetes, mennyire pontosan tudja eltalálni érdeklődési körüket. Sok fiatal külön is nézi az általuk követett csatornákat, melyeket szintén az algoritmus ajánlott nekik. A felhasználók közel fele néz élő adásokat, és 14%-uk már küldött ajándékot, azaz anyagi támogatást egy-egy tartalomgyártónak.

 

A 18–49 éves felhasználók mintegy 40%-a már osztott meg tartalmat a TikTokon, ám jellemzően nem üzleti céllal. Csupán 13%-uk szeretne pénzt keresni a videóikkal, és mindössze 9%-uk oszt meg vállalkozásokat népszerűsítő tartalmakat. A legtöbben inkább az önkifejezésre és szórakoztatásra használják a platformot. A legaktívabb tartalomkészítők a harmincas éveikben járó felnőttek.

 

Pexels

 

A 10–17 évesek inkább passzívan használják a TikTokot, de a fiatalabb tizenévesek többet posztolnak, mint az idősebbek. A késői tinédzserkorban gyakori passzivitás oka, hogy a fiatalok jobban szeretnék megőrizni a magánéletüket, és félnek a negatív kritikától. Számukra az Instagram inkább az önkifejezés és kapcsolattartás helyszíne.

 

A TikTok mára a reklámkampányok szempontjából is fontos szereplővé vált, ugyanakkor a felnőtt felhasználók mindössze 19%-a tartja igazán zavarónak a hirdetéseket. A reklámok természetesebben illeszkednek be a platform tartalmába, mint más felületeken, ugyanakkor csupán 8%-uk érzi őket személyesen relevánsnak. Több mint egyharmaduk kattintott már hirdetésekre, és 14%-uk vásárolt is azok alapján. A 30–39 évesek a legfogékonyabbak a fizetett tartalmakra.

 

A felnőtt felhasználók kétharmada kiemelten fontosnak tartja adatainak biztonságát, és ugyanennyien figyelnek oda adatvédelmi beállításaikra. Azonban csak egyharmaduknak van konkrét adatvédelmi aggálya, és csupán 10%-uk tekinti a TikTokot kiberbiztonsági kockázatnak.

 

A fiatalok többsége átlagosan 10–12 éves korában kezd el tiktokozni, de a kutatás fókuszcsoportos interjúi arra is rávilágítanak, hogy sokan már 8–10 évesen regisztrálnak a platformra. A fiatalok jellemzően naponta használják a TikTokot, és hétköznapokon egy-két órát töltenek a platformon.

 

Az alábbi videóban Soós Edina, az NMHH kutatási munkatársa nyilatkozik: 

 

 

English Summary

A recent study by the National Media and Infocommunications Authority (NMHH) reveals that many children start using TikTok as early as 8-10 years old, despite the platform's age restriction of 13+. The research also shows that TikTok is the fourth most popular social media platform among adults, with over half of 18-49-year-olds having registered. Users prefer short, up to 30-second videos, and the algorithm is highly influential in content consumption. Despite its growing presence in advertising campaigns, only 19% of adult users find ads disruptive. Privacy concerns are significant for many users, but only a small percentage see TikTok as a cybersecurity risk.

 

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Kreatív zsenik Győrből: Különdíj és közönségdíj az ArtHungry versenyen

A győri Széchenyi István Egyetem Művészeti Karának két tervezőgrafikus hallgatója kiemelkedő eredményt ért el az ArtHungry grafikai és designversenyen. Ratkovic Ljubica a „gi x er” nevű organikus betűtípusával különdíjat nyert, míg Ozvald Mária Trilogie d'Or című ékszerkollekciójával elnyerte a közönségdíjat.

2025. március 22. 17:02

Hozd ki a legtöbbet a tavaszból: Hasznos telefonos tanácsok

A tavasz a megújulás időszaka: hosszabb nappalok, friss energia és több lehetőség a szabadban való időtöltésre. Ahhoz, hogy telefonod lépést tartson veled, érdemes követned a HONOR hasznos tanácsait!

2025. március 22. 15:17

Médiafogyasztási trendek Magyarországon

Összességében alacsony a bizalom különböző médiaplatformok iránt, de Magyarországon továbbra is a televízió élvezi a legjobb megítélést. Ezzel szemben a legkevésbé hitelesnek a nyomtatott sajtót tartják. Ezt a következtetést a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság legfrissebb, a hazai médiatudatosságról és a médiába vetett bizalomról készített kutatásából nyerhetjük. A bizalom a legmagasabb a 18–29 évesek körében, míg az idősebb korosztályok egyre kritikusabban szemlélik a különböző médiumokat.

2025. március 22. 13:30

Az AI új világa: Influenszerek és a reklámipar forradalma

A mesterséges intelligencia robbanásszerűen tört be az élet minden területére, így a reklámiparba is, és mostanra már az influenszerek világát is átalakítja. Az AI alkalmazásával a kis- és középvállalkozások számára is lehetőség nyílik arra, hogy költséghatékony módon, élethű, meggyőző karaktereken keresztül juttassák el üzeneteiket a célcsoportjukhoz. Ez pedig komoly kihívást jelenthet a kisebb követőtáborral rendelkező véleményvezérek számára.

2025. március 22. 11:43

Új HR vezetőt kapott a Schneider Electric dunavecsei okosgyára

Kecskés Krisztinát a Schneider Electric dunavecsei okosgyára, a Duna Smart Power Systems (DSPS) HR vezetőjévé nevezték ki. Feladatai közé tartozik, hogy a folyamatosan fejlődő üzem számára megfelelő szakembereket találjon, támogassa a szervezet fejlődését, és javítson a HR folyamatok hatékonyságán. Emellett stratégiai célja, hogy elősegítse a Schneider Electric azon törekvését, hogy vonzó karrierlehetőségeket kínáljon a fiatal tehetségeknek, és biztosítson számukra szakmai fejlődési lehetőségeket a DSPS-nél vagy akár a vállalatcsoport más területein, legyen szó szakmai előrehaladásról vagy a legmodernebb technikai megoldásokkal rendelkező munkakörnyezetről.

2025. március 22. 09:59

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Továbbra sem tudjuk, hogy kik ölették meg Kennedyt

2025. március 21. 16:38

iPhone 17 Air: A legvékonyabb iPhone a láthatáron

2025. március 18. 13:29

„Az Ön eszköze veszélyben van, össze fog omlani” – 8 tipp a félelemkeltő csalások elleni védelemhez

2025. március 13. 09:55

Történelmi magyar siker a Holdon

2025. március 11. 16:01