Mit reklámozunk és kinek? – A magyar reklámpiac változásai 2024-ben
Bár a társadalom egyre inkább elöregedik, a reklámok még mindig alig szólnak az idősebb korosztályhoz – derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) friss kutatásából, amely a hazai reklámpiac aktuális trendjeit vizsgálta. A külföldi eredetű termékeket vagy szolgáltatásokat hirdető reklámok közül kiemelkednek a skandináv életérzést közvetítő üzenetek.
Az NMHH rendszeresen ellenőrzi, hogy a tévéreklámok megfelelnek-e a médiatörvény előírásainak – elsősorban a jogsértő tartalmak kiszűrése érdekében. A vizsgálathoz a Nielsen Közönségmérés Kft. adatai alapján választják ki a legnézettebb tévécsatornákon először sugárzott reklámokat, amelyek tartalmát közel száz szempont szerint elemzik.
2024-ben a hatóság összesen 5605 új reklámszpotot regisztrált 83 tévécsatorna kínálatában – ez 2,1%-kal kevesebb, mint az előző évben. A legtöbb új hirdetés ismét novemberben került képernyőre, ami egyrészt a karácsonyi bevásárlási szezon kezdetének, másrészt a Black Friday növekvő hazai népszerűségének köszönhető. A legtöbb új reklám hétfőnként jelent meg – az elsőként sugárzott hirdetések több mint egyharmadát ezen a napon adták le. Az új reklámok többségét az országos kereskedelmi csatornák közvetítették.
A reklámok túlnyomó része (60,7%) szolgáltatásokat népszerűsített, míg a hirdetések 35,8%-a termékeket mutatott be. A gyermekeket célzó reklámok aránya némileg visszaesett, a Lego pedig – amely korábban vezető pozícióban volt – 2024-re a harmadik helyre csúszott vissza a hirdetők rangsorában.
Annak ellenére, hogy egyre több az idős ember, a hirdetéseknek kevesebb mint 1%-a célozta meg őket. A háztartások fogyasztási döntéseit azonban továbbra is főként a nők hozzák meg, ezért nem meglepő, hogy a reklámok 78,4%-a őket szólította meg. A hirdetők gyakran választanak ismert embereket a márkáik népszerűsítésére.
Érdekesség, hogy a legtöbb reklámozott termék idén is az 1000–10 000 forintos árkategóriába tartozott (ez a reklámok 44,8%-ára igaz).
Újdonság 2024-ben, hogy a hatóság azt is vizsgálni kezdte, mennyire hangsúlyozzák a reklámok az adott termék vagy szolgáltatás külföldi eredetét. Az elsőként sugárzott reklámok 3,7%-ában kapott hangsúlyt ez a tényező. A külföldi márkák közül Dánia emelkedett ki, főként a Jysk és a Lego hirdetéseinek köszönhetően, amelyek gyakran emlegetik a skandináv életstílust.
A reklámok 3,7%-a valamilyen divatos jellemzőt emelt ki – például a „fenntartható termék” kifejezés 57,3%-ban jelent meg, míg 34,5%-uk növényi eredetű vagy vegán terméket reklámozott. A környezetvédelem témája az új reklámok 3,8%-ában került elő.
English Summary
Despite an aging population, less than 1% of TV commercials in Hungary in 2024 targeted older adults, according to a recent study by the National Media and Infocommunications Authority. Most ads focused on services and women as decision-makers, with Scandinavian-themed content standing out among foreign-origin product promotions. Sustainable and plant-based products were also commonly featured, while the number of ads slightly declined compared to 2023.
Kapcsolódó cikkek
- Az év legolvasottabb online tartalmai
- Káros mintákat közvetített az egzotikus reality
- 125 millió forint támogatás közösségi médiaszolgáltatóknak
- A szólásszabadság alapjai: Az Oxfordi kézikönyv magyar kiadása
- Médiafogyasztási trendek Magyarországon
- Kiskorú influencerek a közösségi médiában
- Új pályázati lehetőségek a televíziós műsorkészítők számára
- TikTok-szokások Magyarországon: Mennyire népszerű a platform?
- Magyar tehetségek a CanSat műholdépítő versenyen
- A távközlési fejlesztések döntéshozói Budapesten találkoztak
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Már LG okostévéken is elérhető az Xbox alkalmazás
Az LG Electronics (LG) bejelentette, hogy a várva várt Xbox alkalmazás mostantól elérhető számos LG okostévén, így a játékosok közvetlenül nagyképernyős készülékeiken streamelhetik kedvenc Xbox játékaikat. A funkció több mint 25 országban* – köztük Magyarországon is – elérhető, és lehetővé teszi, hogy a felhasználók felhőn keresztül hozzáférjenek a legújabb indie címekhez, valamint a népszerű AAA játékokhoz.
Így takarítunk mi – Tisztaság körkép 2025
A magyarok számára az ár-érték arány a legfontosabb szempont takarítóeszköz vásárlásakor – derül ki a Kärcher megbízásából készült Tisztaság körkép 2025 című kutatásból.
Az Ennoconn tovább bérli a Prologis Park Budapest-Sziget raktárát
Az Ennoconn és a Prologis megújították együttműködésüket, amelynek keretében az Ennoconn tovább bérli a Prologis Park Budapest-Sziget területén található, 40 000 négyzetméter alapterületű ipari raktárépületet, amelyből 10 000 négyzetméter gyártási területet foglal el. A megállapodásban az iO Partners ingatlanügynökség is részt vett. Az Ennoconn, amely a globális piacvezető szerepet tölti be az integrált felhőszolgáltatások, ipari IoT és beágyazott technológia területén, a Prologis egyedi bérleti konstrukcióját választotta, amely lehetővé teszi számára a hosszú távú tervezést fix üzemeltetési díjjal és előre kalkulálható költségekkel a bérleti szerződés teljes időtartamára.
Intelligens ipari switchek extrém környezetekhez
A LevelOne új, intelligens, gigabites switch-ekkel erősíti nagy teljesítményű hálózati termékcsaládját, melyet kifejezetten olyan helyszínekre terveztek, ahol kiemelkedő teljesítményre és megbízhatóságra van szükség. A Hilbert sorozatba tartozó ipari switchek már elérhetők PoE (Power over Ethernet) és SFP támogatással, illetve ezek nélkül is – az adott felhasználási környezettől függően 5-től egészen 28 gigabites portszámig.
HONOR 400 Lite: Az ideális útitárs a tavaszi kalandokhoz
A tavasz a kalandok ideje – legyen szó városnézésről, tengerparti pihenésről vagy hegyi túrázásról, ilyenkor minden útnak megvan a maga varázsa. Mi lenne, ha egy okostelefon nemcsak elkísérne, hanem aktívan segítene is a felfedezésben? A vadonatúj HONOR 400 Lite éppen ezt nyújtja: strapabíró kialakítás, fejlett mesterséges intelligencia, és egy külön AI-kamera gomb, amely minden kalandban igazi asszisztenssé teszi a készüléket.