Tudatos technológia: így hoznak valódi üzleti értéket a digitális beruházások

forrás: Prím Online, 2025. május 19. 20:05

Bár a vállalatok továbbra is szorosan nyomon követik versenytársaik lépéseit, a digitális beruházási döntéseket ma már nem elsősorban a verseny diktálja. Az elmúlt két évben a cégek 89%-a sikeresen használta a technológiát nyeresége növelésére, ám a legsikeresebb vezetők már azt is felismerik, hogy a digitális fejlesztések értéke jóval túlmutat a pénzügyi eredményeken.

Ezzel egy időben sok szervezet hajlamos elhanyagolni meglévő rendszereinek problémáit az új technológiák iránti lelkesedés miatt – ez pedig komoly fennakadásokat okoz: több mint a vállalatok fele heti szinten tapasztal működési zavarokat elöregedett rendszerei miatt. Noha az AI-megoldások már most is üzleti értéket teremtenek a cégek háromnegyedénél, csak minden harmadik vállalat képes ezt szervezeti szinten is kihasználni – derül ki a KPMG Global Tech Report 2024 kutatásából.

 

Felmérés 26 ország vezetőivel

 

A tanulmányhoz a KPMG nyolc különböző iparág képviselőit kérdezte meg, összesen 2450 vezetőt világszerte. A válaszok alapján a legtöbben úgy látják: szervezetük fejlődik, és az elmúlt évben kézzelfogható eredményeket értek el. A hibákból tanulva, fokozott tudatossággal haladnak előre, és az innováció iránti nyitottságot az üzleti racionalitással igyekeznek egyensúlyban tartani.

 

Nem csordaszellem, hanem tudatos mérlegelés

 

A digitális átalakulás gyors üteme sokakban kelt aggodalmat, de a felmérés szerint számos vállalat már komoly előrelépéseket tett, különösen az AI, a „minden mint szolgáltatás” (XaaS) és a kiberbiztonság területén. Ugyanakkor a technológiai lemaradástól való félelem gyakran kapkodáshoz vezet – ami kockázatos és költséges lehet. Kulcsár Huba, a KPMG technológiai tanácsadási üzletágának szenior menedzsere arra figyelmeztet: a fejlődés iránti vágy nem homályosíthatja el a józan üzleti ítélőképességet.

 

A versenytársak továbbra is fontos viszonyítási pontot jelentenek – a válaszadók 82%-a szerint –, de már csak a harmadik legfontosabb tényezők. Előtérbe kerültek a független tanácsadók ajánlásai (89%) és a házon belüli tesztelés, koncepció-ellenőrzés (83%).

 

 

Technológia, ami valóban értéket teremt

 

A cégek túlnyomó többsége pozitívan értékeli digitális beruházásainak hatását:

• 87% szerint ezek hozzájárultak a profit növeléséhez,

• 72% úgy véli, hogy a digitális döntések üzleti értéket termelnek,

• 59% pedig legalább 11%-os nyereségnövekedést tapasztalt két év alatt.

 

A kiemelkedően teljesítő vállalatok 53%-a rendszeresen felülvizsgálja technológiai portfólióját, hogy az illeszkedjen hosszú távú céljaihoz – míg ez az arány az összes cég esetében csak 41%. Ráadásul a vezetők 70%-a már nemcsak pénzügyi, hanem fenntarthatósági és társadalmi célok elérését is elvárja a technológiai fejlesztésektől.

 

Régi hibák árnyékában: a technikai adósság dilemmája

 

Az új technológiákba történő beruházás prioritást élvez – a cégek 74%-a az elkövetkező évben erre fókuszál. Viszont ez gyakran elvonja a figyelmet a meglévő rendszerek problémáiról: 57% szerint a napi működést rendszeresen megzavarják az alapvető IT-infrastruktúrák hibái. Kulcsár Huba szerint fontos lenne megtalálni az egyensúlyt az új fejlesztések és a régi rendszerek karbantartása között, mert az elhanyagolt problémák költségesebbé és kockázatosabbá válhatnak.

 

Adatérettség és a versenyelőny

 

A legjobban teljesítő szervezetek gyakori, adatalapú értékelésekkel biztosítják a technológiai beruházásaik sikerét. Az adatérettség nő: ma már a cégek 52%-a a két legfejlettebb szinten (beágyazott vagy befolyásos) működik – szemben a tavalyi 40%-kal. Ehhez a felhőalapú platformok is jelentősen hozzájárulnak.

 

Az ügyfél a legjobb iránytű

 

A KPMG hangsúlyozza: az ügyfelek és munkatársak visszajelzései kulcsfontosságúak lehetnek az IT-beruházások optimalizálásában. Az intelligens szerződések (például blokklánc vagy tokenizáció segítségével) csökkenthetik a feldolgozási időt és növelhetik az átláthatóságot. Ennek ellenére a vezetők 78%-a úgy véli, hogy vállalatuk nem használja ki hatékonyan az ügyfélvisszajelzéseket – így a beruházások gyakran nem a legértékesebb területeket célozzák.

 

Kiberbiztonság: alapfeltétel, nem utólagos lépés

 

A biztonságos technológiai működés elengedhetetlen. A vezetők 72%-a már a tervezési fázisban bevonja a kiberbiztonsági csapatokat, viszont 78% úgy érzi, hogy a munkatársak képzése nem elég hatékony – sok esetben csak „kipipálandó” feladatként tekintenek rá. A KPMG szerint a formális tréningek helyett olyan működési megoldásokra van szükség, amelyek a mindennapokban is támogatják a biztonságos munkavégzést.

 

AI: lehetőség és bizonytalanság kéz a kézben

 

A mesterséges intelligencia már most növeli a tudásalapú munkát végzők termelékenységét a cégek 74%-a szerint, és 80% azt várja, hogy az AI lehetővé teszi, hogy az emberek kreatívabb feladatokra koncentráljanak. Ugyanakkor sok vállalat (78%) aggódik az AI „fekete doboz” jellege miatt, 77% pedig attól tart, hogy az AI átalakítja működésüket, és komoly etikai kérdéseket is felvet.

 

A KPMG Trusted AI keretrendszere tíz alapelvet (például méltányosság, fenntarthatóság, adatvédelem, elszámoltathatóság) ajánl az etikus és biztonságos AI-alkalmazás kialakításához.

 

Stratégia, együttműködés, értékteremtés – így válik az AI valódi előnnyé

 

Bár az AI-beruházások 74%-a már most is hoz üzleti értéket, csak minden harmadik cég képes ezt szervezeti szinten is érvényesíteni. A legnagyobb potenciált azok a vállalatok aknázzák ki, amelyek világos stratégiával, portfólióalapú megközelítéssel és iteratív, értékalapú döntéshozatallal dolgoznak.

 

Az AI bevezetésében a nyílt együttműködés a domináns modell: a szervezetek 94%-a kísérleti projekteket végez különböző részlegek bevonásával, gyakran mesterséges intelligencia kiválósági központok támogatásával. Mindössze 6% alkalmaz merev, központosított irányítást.

 

Azok a cégek, amelyek képesek az AI üzleti értékét világosan kommunikálni és közös gondolkodásra ösztönözni az érintetteket, nagyobb valószínűséggel valósítanak meg átfogó, szervezeti szintű transzformációt.

 

 

English Summary

The KPMG Global Tech Report 2024 reveals that while companies still monitor their competitors closely, strategic digital investment decisions are increasingly based on internal experimentation and expert insights. Nearly 89% of organizations have successfully leveraged technology to boost profits over the past two years, but top-performing leaders now prioritize long-term value beyond financial gain. Despite growing AI adoption–already delivering business value for nearly three-quarters of companies–only one-third have achieved enterprise-wide impact. Meanwhile, legacy system issues continue to disrupt operations, highlighting the need to balance innovation with technical debt management. The report emphasizes data maturity, cybersecurity, and ethical AI deployment as key drivers of future success.

 

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Álláshirdetések újratöltve – az AI már a HR-t is forradalmasítja

Az utóbbi években jelentősen átalakult az emberek információkeresési módja: egyre többen fordulnak mesterséges intelligencián alapuló eszközökhöz, ahol már nemcsak kulcsszavakat, hanem természetes nyelven megfogalmazott, összetett kérdéseket is feltesznek. A keresés így egyre inkább párbeszéddé válik, ami alapjaiban formálja át az online jelenlét szabályait – különösen a munkaerőpiacon.

2025. június 13. 21:27

Jövőálló munkahelyek, valós tudás – Ezt hozta a Business Fest 2025

A diploma helyett a valódi készségek, a kiaknázatlan munkaerő-tartalékok mozgósítása és a mentorprogramok bevezetése jelenthetik a választ a magyar munkaerőpiac aktuális problémáira – ez volt a Business Fest 2025 egyik legfontosabb üzenete. A közel 7000 résztvevőt vonzó rendezvényen a WHC Csoport szakértői döntéshozókkal és gazdasági szereplőkkel közösen mutattak be gyakorlati megoldásokat a munkahelyek jövőjének építéséhez. A 35 éves jubileumát ünneplő HR-szolgáltató ezen az eseményen jelentette be teljes körű márkamegújulását is.

2025. június 13. 19:54

Generatív mesterséges intelligencia a K&H Banknál: túl a technológián

A K&H Bank számára a generatív mesterséges intelligencia (genAI) nem csupán egy új technológiai eszköz, hanem az ügyfélkiszolgálás személyre szabottabbá és hatékonyabbá tételének kulcsa. Az elmúlt év során a bank számos területen sikeresen alkalmazta a technológiát – a belső működéstől kezdve, a hitelezési folyamatokon át, egészen Kate-ig, a digitális asszisztensig. A tanulási folyamat része, hogy a kevésbé eredményes esetekből is következtetéseket vonnak le. A cél egy olyan ügyfélélmény megteremtése, amely túlmutat a hagyományos bankoláson, és konkrét élethelyzetekre kínál testreszabott megoldásokat.

2025. június 13. 18:10

Győrben találkozott a tudomány és az üzleti világ

Ötödik alkalommal rendezték meg a Hungarian Summitot, a magyar–amerikai felsőoktatási és üzleti kapcsolatok építését célzó rangos eseményt. Az idei fórumnak a Széchenyi István Egyetem adott otthont, amely már a kezdetektől aktív résztvevője és támogatója a kezdeményezésnek.

2025. június 13. 13:10

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Új szakértő irányítja a Yettel digitális fejlesztéseit

2025. június 12. 16:42

Diákötletek, amelyek jobbá tehetik a világot

2025. június 7. 13:55

Ők formálják a jövőt – díjazták a legtehetségesebb középiskolás innovátorokat

2025. június 1. 14:25

AI Summit Budapest 2025: Nobel-díjas kutató nyitja meg a konferenciát

2025. május 27. 16:35