Új irányt vesz az európai mobilitás: szigorúbb normák, rugalmasabb átmenet

forrás: Prím Online, 2025. június 12. 09:57

Az európai mobilitás forradalmi átalakuláson megy keresztül: a klímacélok teljesítése érdekében az EU folyamatosan szigorítja a járművek károsanyag-kibocsátására vonatkozó előírásokat. Ugyanakkor igyekszik rugalmasabb átmenetet biztosítani a gyártóknak és piaci szereplőknek. A CAFE-szabályozás célja az új autók és kisteherautók átlagos CO₂-kibocsátásának csökkentése úgy, hogy az ösztönözze az átállást, de ne ellehetetlenítse azt. Bár elsősorban az autógyártókra vonatkozik, a vállalati flották és flottakezelők is kulcsszerepet kapnak a változásokban.

 

Új korszak kezdődik 2025-től

 

2025-ben új kibocsátási határértékek lépnek életbe: a személyautók átlagos CO₂-kibocsátása 93,6 g/km-re csökken, 2030-tól pedig már csak 49,5 g/km lesz megengedett. Ezek az előírások jelentősen befolyásolják a jövő autómodelljeit, és hatással lesznek a vállalati flottákra is. A határértékek túllépése komoly pénzügyi szankciókat vonhat maga után – a becslések szerint akár 20 milliárd eurós többletköltséggel is számolhatnak a gyártók.

 

A szabályozás enyhítésére az Európai Bizottság lehetővé tenné, hogy a gyártók hároméves átlag alapján teljesítsék a kibocsátási célokat, illetve továbbra is alkalmazhatják a „pooling” rendszert, vagyis közösen, cégcsoporton belül vagy más gyártókkal együtt is elérhetik a normákat. Bár a végső cél – hogy 2035-től már csak zéró kibocsátású új autók kerülhessenek forgalomba – továbbra is érvényben marad, a szankciók csak 2027 végétől lépnek életbe, időt adva az iparágnak az alkalmazkodásra.

 

Átalakuló kereslet és kínálat

 

Az Ayvens európai felmérése alapján a tisztán elektromos és hibrid járművek iránti érdeklődés nő, míg a plug-in hibridek népszerűsége csökken. Az állami ösztönzők – például a plug-in hibridekhez kapcsolódó adó- és parkolási kedvezmények megszüntetése – szintén az elektromos autók felé terelik a piacot. Ugyanakkor a kereslet még nem minden szegmensben tart lépést az átállással. A megkérdezettek 46%-a nyitott elektromos autó vásárlására, de alapfeltételként említik a legalább 460 km-es hatótávot és a megbízható töltőinfrastruktúrát.

 

 

Európában az autótulajdonosok többsége csak egy járművet tart, ezért az elektromos autónak minden élethelyzetben megbízhatónak kell lennie – hatótáv, ár és használhatóság szempontjából is.

 

Kettős nyomás a gyártókon

 

A világ autógyártóira kettős nyomás nehezedik: miközben Európa és Kína élén jár az átállásban, az Egyesült Államokban és más régiókban lassabb az ütem. Az európai gyártóknak így párhuzamosan kell fenntarthatóbb technológiákat fejleszteniük, miközben különféle szabályozási környezetekben is versenyképes modelleket kínálnak. Várhatóan a következő 5–10 évben az elektrifikáció felgyorsul, de a vegyes hajtásláncú modellek továbbra is elérhetők maradnak.

 

Rugalmasság a kulcs az átmenet idején

 

Az Ayvens elemzése szerint ebben az átmeneti időszakban a legnagyobb értéket a rugalmas flottastratégiák jelentik: az új meghajtású járművek fokozatos bevezetése, valamint az átgondolt lízingmegoldások segítenek alkalmazkodni a gyorsan változó piaci és szabályozási környezethez.

 

„Célunk, hogy ügyfeleinket ne csak járművekkel, hanem jövőbiztos mobilitási stratégiákkal támogassuk – legyen szó rugalmas operatív lízingről, megbízható használt autókat kínáló konstrukciókról, vagy környezetbarát rövid távú bérleti lehetőségekről” – emelte ki Hegedűs Viktor, az Ayvens Magyarország kereskedelmi igazgatója.

 

 

English Summary

The mobility sector in Europe is undergoing a major transformation as the EU tightens vehicle emission regulations to meet climate targets. From 2025, new average CO₂ limits will significantly impact car manufacturers and corporate fleets, with stricter targets set for 2030 and beyond. While the European Commission aims to provide a more flexible transition–such as allowing compliance based on three-year averages–penalties for non-compliance could still be severe. Meanwhile, the market is shifting toward electric and hybrid vehicles, though infrastructure and affordability remain key challenges. According to Ayvens, a leading leasing and mobility provider, flexible fleet strategies and adaptive leasing solutions will be crucial during this transition period.

 

Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Ki ül a volán mögött, ha nincs sofőr? – Az önvezető autók felelősségi dilemmái

Ki felelős, ha egy önvezető autó balesetet okoz – az utas, a gyártó vagy maga az algoritmus? Milyen autonóm szintet értek el a ma forgalomban lévő járművek, és ez milyen hatással van a közlekedésbiztonságra? Az önvezető autók körüli kérdések továbbra is élénk vitát váltanak ki, jóllehet a lidar, radar és kamerák integrált használata már ma is egy biztonságosabb jövő ígéretét hordozza. Dr. Herke Csongor és Kis Kornél István – a téma két neves szakértője – a technológia jogi és műszaki kihívásait vizsgálták meg közelebbről.

2025. július 20. 10:22

Guruló mozi: érkezik az LG okosplatformja a Kia új modelljeibe

Az LG Electronics (LG) bejelentette, hogy webOS alapú autós okosplatformja (ACP) hamarosan elérhető lesz a Kia új, európai piacra szánt modelljeiben is. A fejlett mobilitási megoldás először a nemrég bemutatott EV3 modellben debütál, majd a későbbiekben az érkező EV4 és EV5 modellekben, valamint a megújult Sportage-ben is helyet kap. Ez lesz az első alkalom, hogy az LG innovatív autós felhasználói élménye megjelenik Európában, a sikeres dél-koreai bevezetés után.

2025. július 19. 12:01

Új korszak kezdete: az Arrabona Racing Team elektromos autóval versenyez

Januárban az Arrabona Racing Team bejelentette, hogy az autóipar és a Formula Student-versenysorozat irányvonalait követve a belső égésű motort elektromos hajtásra cserélik. Azóta elkészítették az új korszak első autóját, amelyet nemrégiben a nagyközönség előtt is bemutattak. Az ART_12 névre keresztelt modell első hivatalos versenyén augusztusban, Horvátországban áll majd rajthoz.

2025. július 18. 19:27

Aumovio: Új mérföldkő a Continental autóipari üzletágában

A Continental Automotive üzletága – amely Aumovio néven önálló vállalattá alakul – újabb stratégiai lépést tett a fenntartható működés és hosszú távú siker irányába: megalapította az Advanced Electronics & Semiconductor Solutions (AESS) fejlesztőszervezetet. Az AESS célja, hogy házon belül tervezzen és teszteljen autóipari félvezetőket, kifejezetten a Continental saját igényeire szabva. A gyártást a vállalat stratégiai partnere, a GlobalFoundries (GF) végzi.

2025. július 15. 18:00

Így teljesítettek az AutoWallis üzletágai 2025 első felében

Az AutoWallis Csoport járműértékesítése 3,4 százalékkal nőtt 2025 első felében, elsősorban a korábban lezárt cseh akvizícióknak köszönhetően. A használtautó-eladások és a szervizórák száma továbbra is jelentősen, több mint 50 százalékkal bővült, emellett a rövid távú autókölcsönzés iránti kereslet is növekedett.

2025. július 15. 16:33

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Magyar mérnöki bravúr a világ színpadán

2025. július 18. 17:59

Megvan a válasz a digitalizáció nagy ellentmondására

2025. július 13. 12:02

IT-történelem: a hat ma is működő működő Apple‑1 egyike a Sotheby’s aukcióján

2025. július 9. 20:04

Nyár a képernyők előtt: hogyan védhetjük meg a gyerekeket a kibertérben?

2025. július 9. 10:29