Újabb győzelemre hajt a győri SZEnergy Team

forrás: Prím Online, 2025. június 12. 13:14

A győri Széchenyi István Egyetem hallgatói versenycsapata, a SZEnergy Team az elmúlt három évben zsinórban nyerte meg Európa legnagyobb energiahatékonysági versenyét, a Shell Eco-marathon városi kisautó kategóriáját – minden alkalommal új világrekorddal. A csapat a napokban mutatta be legújabb fejlesztésű járművét, amellyel a lengyelországi Kamień Śląski városában, a Silesia Ringen megrendezett idei versenyen állnak rajthoz.

A legutóbbi szezonban a győri csapat elképesztő, 309 km/kWh energiahatékonysági eredményt ért el – ez azt jelenti, hogy járművük ugyanannyi energiával (egy 100 wattos izzó tízórás működtetésének megfelelővel) 41 kilométerrel többet tett meg, mint a második helyezett francia Toulouse-i Egyetem autója. Emellett a SZEnergy Team második éve nyeri az önvezető kategóriát is, megelőzve többek között a Milánói és a Müncheni Műszaki Egyetem csapatait. Idén céljuk a címvédés mindkét kategóriában.

 

A SZEnergy Team tagjai az új autóval. (Fotó: Korinek Bettina/Széchenyi István Egyetem)

 

Az egyetem rektora, Dr. Friedler Ferenc professzor a csapat prezentációján hangsúlyozta: a SZEnergy sikere a kiváló egyetemi háttér mellett a kiemelkedő csapatmunkának köszönhető. „A csapatban nemcsak mérnökhallgatók dolgoznak, hanem számos tudományterület képviselői, így építve az egyetem multidiszciplináris tudására” – mondta. Hozzátette: az elért eredmények azt is megmutatják, mennyire fontos a közös munka, amit a hallgatók a jövőbeli karrierjük során is kamatoztatni tudnak.

 

Für Balázs, a csapat vezetője elmondta, hogy a munkát négy fő részleg végzi: a gépészeti csapat a jármű szerkezeti fejlesztéseivel foglalkozik; az elektronikai részleg saját fejlesztésű rendszereket készít; az autonóm részleg az önvezető funkciókat építi; a marketing- és menedzsmentcsapat pedig az arculatért, közösségi média jelenlétért és partnerkapcsolatokért felel.

 

A Forma–1es autókat idézi a SZEnergy Team idei autójának kormánya. (Fotó: Korinek Bettina/Széchenyi István Egyetem)

 

A verseny során hat próbálkozásuk lesz a legjobb energiafogyasztási érték elérésére. Az autonóm versenyszámban három feladat vár rájuk: önvezetési szakasz, akadályelkerülés és precíziós parkolás, amit egy üzleti prezentáció követ.

 

A legújabb versenyautó, a SZEmission fejlesztéseit Sándor Dávid, a gépészeti részleg vezetője mutatta be. Az egyik legfontosabb újítás az első futómű áttervezése volt, mellyel könnyebb lett az állítás és szerelés. Emellett megújult a fékrendszer is a hatékonyabb fékerőelosztás érdekében.

 

A program fénypontjaként leleplezték az új járművet, amely a kerek évforduló alkalmából nemcsak belülről, de kívülről is megújult. (Fotó: Miklós Balázs/SZEnergy Team)

 

Az új kormány kialakítása az elektronikai csapat közreműködésével valósult meg – ergonomikusabb lett, új pozícióba kerültek a gombok, és egy nyomtatott áramkör segítségével a pilóta menet közben is tudja módosítani az autó beállításait. Tímár András, a részleg vezetője elmondta, hogy a kábelezés optimalizálásával jelentős súlycsökkentést is elértek. A fejlesztések tesztelésére a Bosch budapesti telephelyén kaptak lehetőséget, ahol kiváló eredményeket mértek.

 

Halir Szabolcs, az autonóm részleg képviseletében az autóban látható grafikai felület megújítását ismertette, valamint bemutatta azokat a szoftverfejlesztéseket, amelyek a parkolás és akadályelkerülés pontosságát javítják.

 

Bartha Biborka, a marketingcsapat vezetője hozzátette: az elmúlt időszakban a csapat ismertségének növelésére, szakmai hitelességének erősítésére és partnerkapcsolatok fejlesztésére koncentráltak – új honlappal és aktív közösségi jelenléttel. A 2025-ös év különleges a számukra: idén ünneplik a SZEnergy Team 20. évfordulóját, miközben a Shell Eco-marathont már 40. alkalommal rendezik meg.

 

 

 

English Summary

The SZEnergy Team, a student team from Széchenyi István University in Győr, Hungary, has won the European Shell Eco-marathon energy efficiency competition three years in a row — each time setting a new world record. Their vehicle achieved an outstanding 309 km/kWh, outperforming prestigious international teams. This year, they return to the track with their newly developed car, the SZEmission, featuring innovations in mechanics, electronics, and autonomous driving. The team also aims to defend its title in the autonomous category, where it previously beat top universities like TU Munich and Politecnico di Milano. The 2025 season is especially meaningful, marking the team’s 20th anniversary and the 40th edition of the Shell Eco-marathon.

 

Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Ki ül a volán mögött, ha nincs sofőr? – Az önvezető autók felelősségi dilemmái

Ki felelős, ha egy önvezető autó balesetet okoz – az utas, a gyártó vagy maga az algoritmus? Milyen autonóm szintet értek el a ma forgalomban lévő járművek, és ez milyen hatással van a közlekedésbiztonságra? Az önvezető autók körüli kérdések továbbra is élénk vitát váltanak ki, jóllehet a lidar, radar és kamerák integrált használata már ma is egy biztonságosabb jövő ígéretét hordozza. Dr. Herke Csongor és Kis Kornél István – a téma két neves szakértője – a technológia jogi és műszaki kihívásait vizsgálták meg közelebbről.

2025. július 20. 10:22

Guruló mozi: érkezik az LG okosplatformja a Kia új modelljeibe

Az LG Electronics (LG) bejelentette, hogy webOS alapú autós okosplatformja (ACP) hamarosan elérhető lesz a Kia új, európai piacra szánt modelljeiben is. A fejlett mobilitási megoldás először a nemrég bemutatott EV3 modellben debütál, majd a későbbiekben az érkező EV4 és EV5 modellekben, valamint a megújult Sportage-ben is helyet kap. Ez lesz az első alkalom, hogy az LG innovatív autós felhasználói élménye megjelenik Európában, a sikeres dél-koreai bevezetés után.

2025. július 19. 12:01

Új korszak kezdete: az Arrabona Racing Team elektromos autóval versenyez

Januárban az Arrabona Racing Team bejelentette, hogy az autóipar és a Formula Student-versenysorozat irányvonalait követve a belső égésű motort elektromos hajtásra cserélik. Azóta elkészítették az új korszak első autóját, amelyet nemrégiben a nagyközönség előtt is bemutattak. Az ART_12 névre keresztelt modell első hivatalos versenyén augusztusban, Horvátországban áll majd rajthoz.

2025. július 18. 19:27

Aumovio: Új mérföldkő a Continental autóipari üzletágában

A Continental Automotive üzletága – amely Aumovio néven önálló vállalattá alakul – újabb stratégiai lépést tett a fenntartható működés és hosszú távú siker irányába: megalapította az Advanced Electronics & Semiconductor Solutions (AESS) fejlesztőszervezetet. Az AESS célja, hogy házon belül tervezzen és teszteljen autóipari félvezetőket, kifejezetten a Continental saját igényeire szabva. A gyártást a vállalat stratégiai partnere, a GlobalFoundries (GF) végzi.

2025. július 15. 18:00

Így teljesítettek az AutoWallis üzletágai 2025 első felében

Az AutoWallis Csoport járműértékesítése 3,4 százalékkal nőtt 2025 első felében, elsősorban a korábban lezárt cseh akvizícióknak köszönhetően. A használtautó-eladások és a szervizórák száma továbbra is jelentősen, több mint 50 százalékkal bővült, emellett a rövid távú autókölcsönzés iránti kereslet is növekedett.

2025. július 15. 16:33

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Magyar mérnöki bravúr a világ színpadán

2025. július 18. 17:59

Megvan a válasz a digitalizáció nagy ellentmondására

2025. július 13. 12:02

IT-történelem: a hat ma is működő működő Apple‑1 egyike a Sotheby’s aukcióján

2025. július 9. 20:04

Nyár a képernyők előtt: hogyan védhetjük meg a gyerekeket a kibertérben?

2025. július 9. 10:29