Mesterséges intelligencia a mindennapokban – így használja a magyar lakosság
A GKI júliusban ezer fős, reprezentatív mintán vizsgálta, mennyire elterjedt a mesterséges intelligencia (AI) használata a lakosság körében.
Az előző elemzésükből kiderült, hogy a megkérdezettek 36%-a legalább közepes gyakorisággal alkalmazza az AI-t a munkájában, míg a magáncélú használat ennél is gyakoribb (42%). Munka közben a legtöbben (58%) információkeresésre és kutatásra veszik igénybe, sokan már a hagyományos keresők helyett teszik fel kérdéseiket az AI rendszereknek.
A második leggyakoribb felhasználási mód az ötletelés és a kreatív feladatok támogatása (36%). A válaszadók közel harmada használja szövegírásra és -összefoglalásra, hasonló arányban pedig fordításra. Minden ötödik résztvevő vizuális anyagokat (például prezentációkat vagy képeket) készít AI segítségével, míg 16%-uk programozási vagy technikai feladatokhoz is beveti.
Érdekesség, hogy a táblázatkezelő szoftverek mindennapi munkaeszköznek számítanak, mégis csak minden tizedik rendszeres AI-felhasználó kér segítséget ezek kezelésében vagy adatelemzésben. Ennek oka, hogy bár a nagy nyelvi modellek – mint a ChatGPT – táblázatkezelési képességei még korlátozottak, az adatelemzésben egyre erősebbek.
Mire használja az AI-t munkája, tanulmányai során?
Forrás: GKI felmérés.
A nemek közötti különbségek is szembetűnőek: a férfiak több mint kétszer gyakrabban használják az AI-t programozásra és műszaki feladatokra, amit részben a nők alacsonyabb STEM-részvétele magyaráz. Ugyanakkor a nők szinte minden más területen aktívabban alkalmazzák az AI-t.
A diákok használati szokásai látványosan eltérnek a társadalom többi csoportjától: 61%-uk legalább közepes gyakorisággal él az AI nyújtotta lehetőségekkel, szemben az aktív dolgozók 39%-ával. Ráadásul egy átlagos diák többféle célra veszi igénybe, mint egy átlagos munkavállaló. A legnagyobb eltérés a szövegalkotásban mutatkozik: a dolgozók 29%-ával szemben a tanulók 65%-a használja erre a mesterséges intelligenciát. Ez komoly kihívást jelent a felsőoktatásban, hiszen egyre több beadandó és szakdolgozat készül AI-asszisztenciával. Ugyanakkor a fordítás terén a dolgozók aktívabbak (35%), mint a diákok (29%).
Foglalkozási csoportok szerint is érdekes eltérések láthatók. Az önálló értelmiségiek mindössze 11%-a, míg a vállalkozók 63%-a használja az AI-t ötletelésre az átlagos 36%-kal szemben. Információkeresésben a közszférában dolgozók vezetnek (80%), képkészítésben a vállalkozók (33%), míg programozásban az önálló értelmiségiek emelkednek ki (34%).
Nyitókép: Freepik
English Summary
In July, GKI conducted a representative survey of 1,000 people on the use of artificial intelligence (AI). About 36% of respondents use AI regularly at work, while 42% use it for personal purposes. AI is primarily employed for information search and research (58%), followed by creative tasks and idea generation (36%), text writing and summarization, and translation. Usage patterns differ by gender and occupation: men use AI more for programming and technical tasks, while women lead in most other areas; students are more active AI users than employed adults, especially in text creation. Overall, AI adoption is growing across multiple areas, but spreadsheet management remains a weak spot.
Kapcsolódó cikkek
- STRIX Award: Indul Magyarország első átfogó AI-versenye
- A jövő nyelve az MI: a diákok már most beépítik a tanulmányaikba
- AI Magyarországon: bizalom van, tapasztalat kevés
- Lelkesedés van, infrastruktúra nincs: Európa lemarad az AI-versenyben
- Miért nem használjuk a mesterséges intelligenciát a munkahelyeken?
- GKI-kutatás: Generációs szakadék az AI-használatban
- Kizöldíthető-e az energiaintenzív MI szerverek áramigénye?
- Nincs Bosch-termék mesterséges intelligencia nélkül
- Terjed az AI, de a bizalom még várat magára
- A Microsoft mesterséges intelligenciával gyorsítja a szoftver-frissítéseket
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
TECHXPO 2025: Az AI gyorsabban terjed, mint ahogy a szervezetek alkalmazkodni tudnak
Az AI ma gyorsabban változtatja meg a munkát, a döntéshozatalt és az egyes iparágakat, mint ahogy arra a vállalatok többsége reagálni tudna – ez volt a TECHXPO 2025 nyitónapjának egyik legfontosabb üzenete. A Budapesten megrendezett, négynapos technológiai és innovációs csúcstalálkozón olyan globálisan vezető nagyvállalatok hazai és nemzetközi szakértői osztották meg a gondolataikat a legfrissebb technológiai trendek kapcsán, mint a BlackRock, a Huawei, a Magyar Telekom, a Siemens vagy a Schneider Electric.
Magyar fotó is bekerült a HUAWEI XMAGE TOP 100-ba
A technológiai vállalat kihirdette a 2025-ös HUAWEI XMAGE fotóverseny nyerteseit, és megnyílt a „A világ, te és én” című éves kiállítás is Párizsban, a Grand Palais falai között. A tárlat a világ egyik legfontosabb fotóművészeti eseményével, a Paris Photo-val együttműködésben valósult meg.
Hiánypótló fintech képzés indul a GDE-n
A Gábor Dénes Egyetem (GDE) a 2025/26-os tanévben elsőként indított fintech specializációt a hazai gazdaságinformatikus alapképzésben. A program különlegessége, hogy a gyakorlati tudásra helyezi a hangsúlyt: a tananyagot olyan szakemberek és vállalkozók állították össze, akik nap mint nap a legmodernebb pénzügyi technológiák fejlesztésén dolgoznak. A hallgatók számára a félév második felében, a napokban kezdődtek meg azok az órák és gyakorlatok, amelyeket az üzleti szféra elismert oktatói tartanak.
Új szövetség a vállalati kiberbiztonságért: az IVSZ csatlakozik a KiberPajzshoz
A digitális tudatosság kulcsfontosságú a kis- és középvállalkozások számára. A technológiai fejlődés üteme mellett a kiberfenyegetések is egyre összetettebbé váltak, ezért elengedhetetlen, hogy a vállalkozások folyamatosan kövessék a biztonsági trendeket és felkészülten reagáljanak a potenciális veszélyekre. Az IVSZ a KiberPajzs programhoz való csatlakozásával azt a célt tűzte ki, hogy a hazai vállalkozások hatékonyabban védekezhessenek a digitális csalások, vagyis a business fraud ellen.
Tízből két vásárló már részletre veszi felújított telefonját a Rejoy.hu-n
A Rejoy.hu idei Black Friday kampányának első hetében a Klarna bevezetésével tízszeresére nőtt a felújított mobil eszközöket részletre vásárlók aránya: a vásárlók közel 20%-a élt a lehetőséggel. A legtöbben garanciával kínált okostelefont rendelnek, közülük a két, három és négy éves iPhone-modellek, különösen a Pro és Pro Max változatok a legnépszerűbbek.

