Vállalatirányítás és versenyképesség az élelmiszeriparban

forrás Prim Online, 2003. május 16. 13:39
[smallimage 1 left]A Sun Microsystems és az aPLUS Consulting szakmai napján az élelmiszer-ipari vállalatok előtt álló kihívásokról és a versenyképességét segítő vállalatirányítási megoldásokról volt szó.
A magyar gazdaság teljesítményének 11,5 százalék adják az élelmiszeripari cégek. Az ágazat a privatizáció óta eltel évek során dinamikusan fejlődött, ma a harmadik legjövedelmezőbb szektor. Az európai uniós csatlakozás egy év múlva, illetve az unió 2005-től szigorodó szabályai fokozott kihívások elé állítják a magyar élelmiszer-ipari cégeket is, ezért az aPLUS Consulting szakmai napjának fő témája az volt, hogy a hazai cégek miként őrizhetik meg a versenyképességüket.

Rabe Ágnes, az aPLUS Consulting kereskedelmi és marketingigazgatója előadásában arról beszélt, hogy a versenyképesség megőrzésének egyik alapja a fejlett informatikai és technikai háttér. A felhasználók szemével tekintették át az integrált vállalatirányítási rendszerek bevezetését és használatát. Korábban a cégek folyamataik lefedését egy könyvelő „program" vásárlásával indították, majd különálló megoldásokat vezettek be például készletgazdálkodásra, termelésirányításra. Következő lépésként az elkülönült szigetmegoldásokat egy integrált vállalatirányítási rendszer váltotta, illetve váltja fel, amelyek második generációja nemcsak a belső folyamatokat, hanem a külvilággal - beszállítókkal, partnerekkel, vevőkkel - való kapcsolatot is biztosítja. Rabe Ágnes kiemelte, nem mindegy, hogy a kiválasztott vállalatirányítási megoldás mennyire rendelkezik az általános alapokon kívül az adott ágazatra szabott lehetőségekkel. A svéd Intetntia által kifejlesztett Movex egyik erőssége éppen az élelmiszer-ipari sajátosságok kiszolgálása. Az ágazat specialitása a receptúrák kezelése, a fordított anyagjegyzék (amit például egy sertés szétbontásakor, majd húskészítmények előállításakor alkalmaznak) vagy a változó súlyú készletek kezelése a lejárati, illetve értékesíthetőségi dátumok figyelése mellett. Rabe Ágnes felhívta a figyelmet az élelmiszeripart fenyegető várható „2005-ös pánikra". Az EU Élelmiszerbiztonsági Felügyeletének új rendelkezése szerint 2005-től, azaz másfél év múlva valamennyi élelmiszer- és takarmánygyártónak biztosítania kell a termékek nyomon követhetőségét - és ez alól a magyar cégek se lehetnek kivételek.

A Movexet használó Cereol Rt. informatikai igazgatója, Gömbös Gyula előadásában végigvette a rendszer éles indulását megelőző egy év eseményeit, a vállalatirányítási rendszer bevezetésének nehézségeit és a használat eredményeit is. Mint elmondta, a testre szabott Movex, valamint annak kiforrott bevezetési módszertana révén a Cereol teljesen önállóan tudja a rendszert üzemeltetni, nincs szükség újabb és újabb, drága konzulensi, szakértői szolgáltatások igénybevételére.

Gál István, a Pick Rt. informatikai vezetője elmondta, hogy az élelmiszeriparral szembeni egyik legfontosabb EU-elvárás, hogy „from field to fork", azaz „a legelőtől az asztalig" követhető legyen a termék útja, hogy minőségi probléma esetén könnyen azonosítani lehessen az érintett terméket, és a lehető legkevesebb veszteséggel kivonni a piacról. Egyelőre ennek gátat szab a magyar agrárium széttagoltsága, illetve az unióstól eltérő fogyasztói szokások. Mint elmondta, az élelmiszeripar szempontjából feltétlenül kívánatos a mezőgazdaság modernizálása, illetve koncentrálódása.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

AI Act megfelelőség – A vélt versenyelőnyből súlyos bírság lehet, ha nem tartjuk be a szabályokat

Az AI-technológiák jelentős előnyöket kínálnak a vállalatok számára, ugyanakkor helytelen használatuk súlyos következményekkel is járhat. Az Európai Unió mesterséges intelligencia rendelete alapján 2025. február 2-tól akár 35 millió eurós vagy az éves globális árbevételük 7 százalékának megfelelő bírságot jelenthet a tiltott AI-tevékenységet végző vállalatok számára. A szabályozásnak való megfelelés védelmet nyújt a bírságokkal és reputációs károkkal szemben.

2025. január 25. 13:51

K&H gyorshívás: havi 24 ezer hívást indítanak az ügyfelek a bank appján keresztül, már több mint 7 éve

A K&H ügyfelei havonta több mint 24 ezer hívást kezdeményeznek a bank mobilalkalmazásán keresztül. A pénzintézet ügyfelei 2018 szeptembere óta élhetnek ezzel a biztonságos ügyintézési lehetőséggel, amelynek során az ügyfélszolgálattal való beszélgetéshez semmilyen azonosító sem szükséges.

2025. január 25. 12:06

Szigor vagy rugalmasság: mi kell a sikeres digitalizációhoz?

Rövid távon a feladatfókuszú vezetés, hosszú távon a kapcsolatorientáltság növelheti a digitalizációban fejlődni kívánó szervezetek üzleti teljesítményét – állapítja meg a Budapesti Corvinus Egyetem kutatócsoportjának friss tanulmánya. 

2025. január 25. 10:25

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Rekordárbevételt ért el az LG 2024-ben

2025. január 23. 19:26

9 év után új elnök az IAB Hungary élén

2025. január 16. 18:01

A retail média felrobbanthatja a hirdetői piacot

2025. január 14. 18:15

A Continental új technológiája látványos módon jelenít meg tartalmakat a járművek oldalablakain

2025. január 9. 12:54