Licenctisztaság kontra szerzett jogok megnyirbálása
Kezdetben, gyakorlatilag minden eszköz gazdája, amíg nem volt hálózat, megszokta, hogy magad, uram, ha szolgád nincs jeligére, saját maga tartsa karban a gépét. Így, a maga gazdájaként, mindent megszerzett, amit csak ki tudott harcolni. Tipikusan, egyenesen a főkönyvelőtől.
Ha nem értett hozzá, az régen rossz, mert akkor rendszerint csak kínszenvedések árán tudta elérni, hogy normális munkakörnyezete legyen. Udvarolni kellett a helyi hatalmasságnak, a rendszergazdának (vagy inkább a fő okosnak - tipikusan a különbejáratú kis szemétdombján kapirgáló Clipper programozónak). Aki aztán úri kénye-kedve szerint osztogatott profi újabb vagy régebbi vacak eszközöket és szoftverváltozatokat. A rövidebbet nyilván a szelíd hangú beosztottak húzták. Jóval ócskább eszközökkel kellett végezni a munkájukat. Kizárt, hogy ilyenkor az eredmény egyenszilárdságú legyen. Erre aligha lehet építeni minőségbiztosítást.
A profik, persze, lényegében rendszergazdajogokkal dolgoztak folyton. Amikor megjött a hálózati kor, a hálózati rendszergazdák ezernyi, jobbára félművelt, helyi rendszergazdácskával találták szembe magukat, akik a "megszerzett" jogaikért, persze, foggal-körömmel harcoltak.
Különösen sok telephelyes környezetben reménytelen megvívni a harcot ennyi, érdekeit többnyire a főnöki szinteken is védeni tudó, szemétdombi kiskakassal. Nem lehet elérni, hogy mindenütt ugyanazok a szoftverek legyenek a gépekben. Egy adott gépen lényegében csak az tud normálisan dolgozni, aki einstandolta. Másokat legföljebb megtűr. Ha egy gép kiesik, a munkát nem lehet másik gépen megoldani, mert ezt ezernyi eltérés akadályozza. Mellesleg, oda sem engedik rá a kollégát, mert még leragasztja a csatarászásával a billentyűket, és még ezernyi más kifogás jön. Hűha!
Vannak persze olyan nagyobb cégek, ahol az összes régi eszköz gyökeres kidobásával el tudták érni, hogy a helyi kiskakasok terepe megszűnjön (miután a szemétdombjaikat kikukázták alóluk). A kiskakasok rendszerint kotkodálva szétrepültek, de legalább létre lehetett hozni egy konzisztens informatikai infrastruktúrát. Amelyben a hálózati rendszergazdák az urak, és az összes gépen csak az általuk előírt házirend szerint lehet dolgozni. A munkákat végre az azonos házirenddel beállított gépeken egyformán el lehet végezni. Több száz gépes konfigurációkban azonban ezeknek a hálózatgazdá(k)nak sem kis erőfeszítésükbe telik, hogy minden gépben minden eszköz ott legyen. Ebben leginkább a diszkklónozó szoftverek segítenek nekik. Ha azonban a mintarendszerben hiba marad, akkor javítás után jön az újratelepítés őrülete, több száz gépen. Rendszerint adatvesztésekkel frusztrálva a munkatársakat. És akkor még nem beszéltünk az éjjeli telefonokról meg a taxikról.
Na, az ilyen
hálózatgazdák még csak-csak szerencsések voltak. Jellegzetesen valami
multinacionális cég hazai leányvállalatánál, mert nekik a régi teljes kidobása,
sőt a meglévők hasonlóan drasztikus pár évenkénti felújítása nem volt pénzkérdés.
Nem ez a helyzet a hazai olyan közepes méretű cégekkel, amelyek ráadásul kis
szatócsüzletekből ragadtak össze. Az összeadott tőkéjük sem volt elég egy
teljes informatikai rekonstrukcióhoz, pedig a hatékony működés épp ezt kívánta
volna. Rendszerint közös telephelyre sem futja, nemhogy az eszközpark gyökeres
megújítására. Ha mégis, akkor is összetalálkozik a hálózatgazda az egyes
telephelyek, olykor már profi, rendszergazdáival. Kialakulhat a kakasviadal a
jogokért. És ennek a kárát a munka és a cég szolgáltatásának a színvonala
bánja. Ez az igazi baj!
Hogy minőségbiztosítás
itt sem érhető el, az nyilvánvaló, a híres hálózati korszak eredményeinek a
használatával sem. Van-e erre gyógyír? Igen! De a megszerzett provinciális
jogok megnyirbálásától most már végképp nem lehet eltekinteni. Az engedmény, az
európai uniós csatlakozás Damoklész kardjával a fejünk fölött, cégek tömegeinek
a bukásával járhat. A versenyben csak szilárd informatikai infrastruktúrával
lehet talpon maradni. Ez nem olcsó poénos károgás, hanem hatékony tetteket
követelő figyelmeztetés.
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
TECHXPO 2024: Már közel 360 ezren töltötték le a Digitális Állampolgár mobilalkalmazást
Megnyitotta kapuit a TECHXPO 2024, Közép-Európa legnagyobb tech csúcstalálkozója Budapesten. A négynapos rendezvény fajsúlyos nemzetközi konferenciaprogrammal indult, melynek nyitóelőadását Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter tartotta a Digitális Állampolgárság témájában. Előadott még a konferencián többek között Gerd Leonhard, a világ TOP 10 jövőkutatóinak egyike, Hong-Eng Koh, a Huawei Technologies globális közszolgálati iparági vezető kutatója, illetve Bojár Gábor, a Graphisoft alapítója is.
A Tenstorrenttel közösen fejleszti mesterségesintelligencia-megoldásait az LG
Az LG Electronics (LG) és a Tenstorrent bejelentette, hogy kibővítették együttműködésüket, amelynek célja a globális piacra szánt SoC-k, (System-on-Chips, azaz egylapkás rendszerek) fejlesztése. A partnerség révén az LG célja, hogy tovább bővítse a termékeihez és szolgáltatásaihoz használt AI-chipek tervezésében és fejlesztésében rejlő lehetőségeket. A vállalat elkötelezett az AI-alapú innovációk előmozdítása mellett, különösen a háztartási készülékek, az okosotthon-megoldások, valamint a jövőbeli mobilitási és kereskedelmi fejlesztésének területén.
Franciaországban már a mesterséges intelligencia deríti fel a villanyóraleolvasási hibákat
Az ENEDIS, Franciaország villamosenergia-hálózati elosztója az SAP Signavio Process Mining és az SAP Business AI megoldásait választotta annak érdekében, hogy automatizálja a mérőleolvasások során észlelt anomáliák megoldását, és megbízható számlázást garantáljon mintegy 600 000 üzleti ügyfelének.
A Vezetők között a Schneider Electric az e-autók töltését menedzselő megoldások piacán
A Vezető megoldásszállítók közé sorolta az IDC kutatócég „MarketScape: Worldwide Electric Vehicle Charging Management Solutions 2024 Vendor Assessment” elemzése a Schneider Electricet az elektromos járművek töltését menedzselő rendszerek piacán. A vállalat megoldásai átfogó töltőinfrastruktúra-kezelést biztosítanak a skálázhatóságra, a megbízhatóságra, a biztonságra és a felhasználói élményre összpontosítva.