Egy gigászi identitászavar végjátéka avagy Requiem az AOL hőskorszakáért
Milyen is lesz a médiavilág az AOL Time Warner után?

Amit
személyesen nagyon ironikusnak találok, az a sors azon fintora, mely szerint
éppen az AOL CEO-ja kérte az AOL Time Warner CEO-ját és igazgatótanácsát arra,
hogy “visszakapja az AOL brand"-et. Na persze nem arról beszélünk, hogy Steve
Case szeretné visszavenni az online céget - annál büszkébbek a TW bizánci
típusú főurai, legalábbis egyelőre. Pusztán nyelvi játszadozásról van szó,
annak elismeréséről, hogy az AOL hajó elment, és új identitást kell kitalálnia
az ISP-nek a TW óriásbirodalmon belül.
Mi is
történik az ISP háza táján? Először is kiegyeztek gyorsan a Microsoft-tal
Netscape ügyben. A megegyezés az üzlet tiszta logikáján végigkísérve egyszerű
és világos: a Time Warner már nem az online technológiai piac dominálására
törekszik, mint azt az AOL tette, hanem reklámbevételektől nagyban függően
üzemelteti hihetetlen méretű médiagyárát. Ebből az érdekrendszerből tekintve
semmi értelme az egyik legnagyobb reklámköltségvetéssel rendelkező klienssel veszekedni,
igaz?
Másodsorban
szépen, egyenletesen süllyed a hajó (ami azért még hosszú évekig eltarthat).
Negyedévenként vagy egymillióval csökken a vonalas használók száma. Az AOL még
mindig toronymagasan vezet a sokkal gyengébb bázisú MSN-nel szemben (26 millió
versus 8 millió felhasználó) - de ezért már senki nem hálás Steve Case
kiebrudalt csapatának.
Azokról
a szinergiákról, amelyeket a különböző médiahordozók együttműködése jelent, már
régóta szó sem esik, ami azért elszomorító, mert ha kicsit szerencsésebb
körülmények között jön létre a Time Warner megvásárlása, akkor lehet, hogy mára
másként fogyasztanánk tradicionális médiát is, az HBO-tól a Time magazin-ig. De
ez már igazán nem érdekli a sokak által “alkoholmentes italnak" titulált TW CEO
Dick Parsons-t. Ő csökkenti a költségeket elbocsátásokkal és ha szükséges
cégeladásokkal (a legnagyobb a Time Warner Music eladás $2.6 milliárdért. Őt
nem a technológia jövője érdekli, hanem a profit maximalizálása. Jellemző módon
Dick maradt egyedül az AOL-nek a Time Warner-t kiárusító csapatból: az AOL-es
Case es Pittman mellett Gerry Levin is már csak a partvonalon kívülről
figyelheti az eseményeket, míg ő ügyesen ellavírozgat a nagyhatalmú divízió-főnökök
között.
Számtalan
cikk foglalkozott részletesen a 2003-as évvel a világ legnagyobb médiabirodalmának
a szemszögéből. Sőt még egy könyv is megjelent - immáron a sokadik - a
karácsonyi könyvvásárra, stílszerűen “There must be a pony in here somewhere"
(a “here" pedig nem más mint “lókaki"...) címmel, a neves szilikonvölgybeli
véleményformáló, Kara Swisher tollából. Ő nem más, mint a szintén slágernek
számító AOL.com szerzője, aki lebilincselő pletyka-stílusban képes tárgyalni
bármilyen témát.
Az
elhíresült legenda szerint Jim Kimsey-től származik ez a lókakit idéző mondás,
ami a színes amerikai üzleti nyelv szerves része lett mostanra. Mindjárt a
hosszú történet legelején nyilatkozott így Jim, az AOL alapításakor, amikor a
sok probléma között keresett valami értéket a kezdő cégnél. Néhány százmillió
dollárt sikerült találnia a nagy népszerűségnek örvendő, katonából lett
befektetőnek, amit a világ megjavítására használ a (többek között) királynőkkel
randevúzó, deresedő homlokú playboy - többek között a boszniai / iraki
tömeggyilkosságok áldozatainak azonosítására költ kemény milliókat. A Jack
Kimsey mellett még Ted Leonsis az, aki megmaradt az őscsapatból, és ha nem is
sikerül győznie se a Washington Capitals focicsapattal, se a Wizards
kosarasaival, ez nem vesz el a népszerűségéből az örökké kedélyes, optimista
webmarketing gurunak.
A
többiek viszont úgy tűntek el, mint a dicsőséges szovjet hadsereg katonái
Magyarországról: se hírük se hamvuk nem maradt. Pittman hosszú hallgatás után
média-befektetésekkel foglalkozó butikcégbe kezdett. Steve Case
ultra-gazdagoknak célzott timeshare üzletet vett, amit semmiképpen nem lehet
technológiailag úttörő vállalkozásnak nevezni.
Egy
technológiai befektetésekkel foglalkozó jó barátom szerint megdöbbentő, hogy
milyen kevés AOL-es milliomos kezdett saját cégbe. Talán a leglátványosabb
kivétel David Cole, aki arról híresült el, hogy “technológiai" életet lehelt a
hihetetlen méretű network-be, amekkorát azelőtt senki sem tudott elképzelni
sokmillió egyidejű használó kiszolgálására, és megvalósította Steve Case álmát.
Ő a virginiai organikus farmját cserélte fel a Hawaii ananászfarmra, amit Steve
Case vett meg (ezzel gyerekkora szigetének a legnagyobb földtulajdonosává
válva).
Mi pedig
merenghetünk azon, hogy mekkora lehetőséget hagyott ki ez az ambiciózus és
sikeres társaság. Lehet mentségül felhozni azt a recessziót, aminek éppen a
2003-as piac vetett véget (az 50% hozamú Nasdaq-kal az élen), vagy a szövetségi
kormány lassúságát a cégvásárlás jóváhagyásakor. Az igazsághoz legközelebb
talán mégis az áll, hogy lényegesen többet lehetett volna elérni sokkal
kevesebb arroganciával, egy nyitottabb, befogadóbb vezetői kultúrával, ami nem
a minden áron való belső hatalmi pozíciókra, hanem inkább a fogyasztói
igényeire koncentrálhatott volna. Ez az igazi leckéje 2003-nak: az online
technológia hiába változtatott meg gyökeresen fogyasztói szokásokat, az üzleti
logika nem változott. Amikor a “kishal" AOL lenyelte az óriási bálna Time
Warner-t, valami újfajta állatot szerettek volna létrehozni ebből az internet
vizionáriusai. A természet törvénye győzött a technológia megszállottjai
felett, és mára már nem maradt szinte semmi nyoma az agresszív és látványos
AOL-es csapatnak. 2004-ben pedig már mindenki úgy fog viselkedni a TW háza
táján mintha mi sem történt volna, és az AOL-es hatalomátvétel egy rövid és
rossz álom emléke csupán. Az AOL pedig még jobban beilleszkedik a Time Warner
cégstruktúrájába - hacsak még nem unják és adják el valakiknek (dehogy az nem a
Steve Case-lesz arra sokan mérget vennének, mert ennyire azért nem rövid a TW
emlékezete.)
Laszlo Horvath
President, ActiveMedia
www.activemedia.com
Kapcsolódó cikkek
- A Napster az AOL exkluzív előfizetéses zenei szolgáltatása lesz
- Eldőlt: 1 milliárdos Google befektetés és 300 millió dolláros kölcsön az AOL-nak
- Meghiúsulhat a Google-AOL megállapodás
- A Google részesedik az AOL-ból, nem a Microsoft
- Házasságra készül a Time Warner és a Microsoft az internetes üzletágban
- Négy részre bomlik az AOL
- Az AOL kihátrál a Microsoft támogatását élvező spam-ellenes rendszerből
- Az AOL célba vette a mozgóképes megjelenítést
- Az AOL szerint 100 ezer dollárt sikkasztott két vezető alkalmazottjuk
- Az AOL Time Warner eladja DVD üzletágát
Az ASUSTOR zászlóshajója tarolt 2024-ben
Az ASUSTOR Inc. kétlemezes zászlóshajó modellje, az AS5402T, melyet erőteljes specifikációi és teljesítménye tettek híressé, elnyerte a PCMag rangos Editors’ Choice és a 2024 legjobb technológiai termékeinek és szolgáltatásainak járó díját. Ez az elismerés megerősíti az AS5402T helyét a 2024 legnépszerűbb és legikonikusabb termékei között.
Ezekre érdemes figyelni, ha autóval közelítjük meg a sípályát
Beköszöntött a téli sportok szezonja, így a síelés kedvelői már hódolhatnak is kedvtelésüknek. Az utazás előtt azonban nem árt ellenőrizni gumiabroncsaink teljesítményét és alkalmasságát, valamint az útvonalon érvényes téli gumiabroncs előírásokat, hogy elkerüljük a kellemetlen meglepetéseket – hívják fel a figyelmet a Continental szakértői.
2024 legjobb technológiai termékei között az AS5402T
Az ASUSTOR Inc. kétlemezes zászlóshajó modellje, az AS5402T, amely erőteljes specifikációiról és teljesítményéről vált ismertté, elnyerte a PCMag rangos Editors’ Choice- és 2024 legjobb technológiai termékeinek és szolgáltatásainak járó díját. Ez az elismerés megerősíti az AS5402T helyét 2024. legnépszerűbb és ikonikus termékei között.
Űrtechnológiát hoz a hálószobákba a tollszakma hazai képviselője
Mi köze a NASA technológiájának az ágyneműkhöz? Hány éves párnákon alszanak a luxusszállodák vendégei? És miért vásárolnak a kínaiak óriási takarókat, míg az európaiak inkább külön takaródznak? A főként nemzetközi piacra termelő, teljesen magyar tulajdonú Naturtex Kft. ügyvezetője, Gellért Balázs beszélt az alváskultúra világszintű különbségeiről, a fenntartható tollfeldolgozásról, valamint arról, hogyan változtatja meg az iparágat az automatizáció és a mesterséges intelligencia.
Akár 12 000 tesztabroncs gyártását spórolhatja meg a Bridgestone új virtuális szimulátorával
A Bridgestone új, csúcstechnológiás Driver-in-the-Loop (DiL) szimulátort telepít a Róma melletti EMEA régiós kutatás-fejlesztési központjába. Az új szimulátor, amelyben a tesztpilóta valós időben, aktívan irányítja az autót, kiegészíti a vállalat virtuális gumiabroncs-fejlesztési technológiáját (VTD) és egy újabb lépést jelent a teljesen digitális abroncsfejlesztési folyamat megvalósítása felé. Az innovációval a Bridgestone a mesterséges intelligenciát (MI) ötvözve képes lesz a gumiabroncsok és járművek együttes szimulációjára, amely fellendíti az innovatívfejlesztési folyamatokat, és a fenntarthatósági törekvéseket, miközben csökkenti a piacra jutási időt.