Oracle-konferencia: egységes ügyféltörzs tetszőleges platformú rendszerek alatt
forrás Prim Online, 2004. június 4. 13:40
A Magyarországi Oracle Felhasználók Konferenciája második napján az
Oracle megoldásokért felelős regionális igazgatója, Alain Ozan
bemutatta a Customer Data Hubot és a hátterében álló Oracle Információs
Architektúrát, amely hardver és szoftver eszközök új logikai
rendszerére építve egységes ügyféltörzs kialakítását teszi lehetővé
tetszőleges platformú rendszerek alatt.
A különböző vállalati folyamatokhoz használt - akár különböző gyártóktól származó - modulok mindegyikében van egy olyan adattípus, amelyik megegyezik: az ügyfelekről tárolt alapinformációk. Az Oracle új rendszerében olyan ügyféltörzs-leképezést lehet létrehozni, amely az összes - bármely platformon futó - operatív alkalmazást képes kiszolgálni, és így tiszta és konzisztens adatokkal nem csak egy adattárház részére szolgáltathat alapinformációkat, hanem a klasszikus kimutatásokon kívül az adatokból döntéstámogató információkat szolgáltat. Ez az új logikai réteg a Customer Data Hub.
Ha egy cég stratégiai döntéseihez az elmúlt negyedévben legtöbbet vásárló ügyfeleit szeretné meghatározni, akkor téves eredményre vezet, ha egy vállalatcsoporthoz tartozó - külön jogi egység révén az informatikai rendszerben is külön ügyfélként szereplő - cégek adatait szétválasztva kezeli, mert míg külön-külön ezek csak sokadikak a sorban, addig összesített forgalmukat tekintve a gyakorlatban - holding szinten - a legfontosabb ügyfelet jelentik. Hasonló a helyzet akkor, ha egy ügyfélről a telephelyeinek összesített adatai alapján szeretnénk információkhoz jutni.
Az adatok ilyen összefüggő vizsgálatához egy olyan logikai adatstruktúráját kell kialakítani, amelyben a külön ügyfélként kezelt egységek közötti megfelelő relációs viszonyok bevihetők. Erre azonban csak akkor van mód, ha az ügyfelekkel kapcsolatos modulok egyetlen, egységes ügyféltörzset használnak. A Customer Data Hub ezt biztosítja: olyan ügyféladat-reprezentációt valósít meg, amelyek kialakításánál mindezeket az igényeket figyelembe vették, és így alkalmas a legbonyolultabb hierarchiák és viszonyok leképezésére is.
Azok a vállalatok, amelyek minden üzleti folyamatukat az E-Business Suite vállalatirányítási rendszer moduljaival támogatják, már eddig is rendelkeztek az ezekkel együtt szállított Customer Data Hubbal, amely a modulok számára egységes ügyféltörzset biztosítottak. Azonban nem minden vállalat használ a szervezet egészében - a pénzügy-számviteltől az iparág-specifikus termelési és gyártási megoldásokon keresztül a ügyfélkapcsolatig - egységes, azonos gyártótól származó rendszereket és modulokat. E cégeknél problémát jelent a modulonként tárolt, és ezért nem konzisztens ügyféltörzs. A modulok ugyan összekapcsolhatók, de mindig problémát jelent használat közben, hogy mikor melyik modul bírálja felül a másik adatait. E problémára részben megoldást jelent egy middleware platform beiktatása, amely összeköti a modulokat, és az aktuális adatváltozásokat közzéteszi azok között, de ez sem segít abban, hogy az operatív rendszerekből az aggregált információkat (megfelelő gyorsasággal) kinyerje a döntéstámogató rendszerekhez.
Mi áll a Customer Data Hub hátterében? Az Oracle Információs Architektúra, amely hardver- és szoftvereszközök új logikai rendszerét jelenti. Az elképzelés központjában logikai magként áll a Customer Data Hub. A koncepció egyes elemei már korábban is léteztek: a Customer Data Hub ügyfélmodellje az öt éve megjelent Oracle CRM-ben kapott először szerepet, majd mindez összekapcsolódott az E-Business Suite vállalatirányítási rendszer moduljaival és kiegészítésre került speciális ügyfél felviteli, lekérdezési és egy adatgazdákat támogató felülettel. A Customer Data Hub fejlődése most azzal jutott egy újabb mérföldkőhöz, hogy elkészült az a nemzetközi szabványokon alapuló XML és Webservice felület, amelyen keresztül a nem Oracle platformon futó alkalmazások is el tudják érni az egységes adattörzset.
Az Oracle Információs Architektúra alapja - első rétege - a grid rendszer, amelynek lényege, hogy olcsó informatikai hardvererőforrások- blade szerverek, vagy ezek hiányában egyszerű PC-k - rácsba kötve, a grides működést lehetővé tevő szoftverrétegekkel összekötve a használati igényeknek megfelelő leterhelés-elosztás miatt rendkívül hatékonyan tudnak működni.
Az architektúrában egy logikai réteg következik, amely a rendelkezésre álló adathalmaz-menedzselésnek, szervezésének módját adja meg. Az Oracle elképzelése szerint ez a Customer Data Hub, amely az adatokat - például egy céggel kapcsolatban álló ügyfelek, vagy egy tudásmenedzsment rendszer információit - egyetlen központi helyen tárolja. Ez a logikai adattárolási réteg működteti az alatta levő gridet, és erre települnek rá következő rétegként az adott rendszerben alkalmazásai: például egy ügyfélszolgálati rendszer, egy banki számlavezető rendszer, egy termelésirányítási rendszer, egy webáruház stb., amelyek mind a közös ügyféltörzset használják. Ezeket az alkalmazásokat különböző - a legfelső réteget jelentő - felhasználói felületeken lehet elérni.
A Customer Data Hub nyújtotta előnyöket mostantól az terjeszti ki a vállalatok mindegyikére, hogy az architektúra négy egymásra épülő szintje köré elkészült egy fejlesztői és egy működtetési környezet. A Customer Data Hub adatai egy szabályos integrációs felületen jelennek meg, az iparági szabványként elfogadott XML vagy WebService használatával. Ezeken keresztül bármilyen, nem Oracle alapú alkalmazás képes elérni - lekérdezni és módosítani - a központi adattörzset.
A fizikai kivitelezést tekintve a központban az Oracle Customer Online modul áll az XML és WebServices elérhetőséggel. A Customer Data Hub így ott is bevezethető, ha nincs más Oracle alapú rendszer, ez esetben az ügyféltörzs az Oracle Customer Online -ban jön létre, és WebService kapcsolattal érhetik el a modulok. Bevezetése akkor is kedvező eredménnyel jár, ha csupán egy modult használ a vállalat: a hatékonyságnöveléshez ez esetben is lehetőséget teremt - adattárház létrehozása nélkül - bizonyos döntéstámogatói információk kinyerésére. A CDH bevezetésével a rendszer gyorssá válik, az adatok tisztasága és konzisztenciája nő. Az ügyféloldali szinten létrehozott egységes ügyféltörzs így adattárház vagy Corporate Performance Management rendszerek bemenete lehet.
Ha egy cég stratégiai döntéseihez az elmúlt negyedévben legtöbbet vásárló ügyfeleit szeretné meghatározni, akkor téves eredményre vezet, ha egy vállalatcsoporthoz tartozó - külön jogi egység révén az informatikai rendszerben is külön ügyfélként szereplő - cégek adatait szétválasztva kezeli, mert míg külön-külön ezek csak sokadikak a sorban, addig összesített forgalmukat tekintve a gyakorlatban - holding szinten - a legfontosabb ügyfelet jelentik. Hasonló a helyzet akkor, ha egy ügyfélről a telephelyeinek összesített adatai alapján szeretnénk információkhoz jutni.
Az adatok ilyen összefüggő vizsgálatához egy olyan logikai adatstruktúráját kell kialakítani, amelyben a külön ügyfélként kezelt egységek közötti megfelelő relációs viszonyok bevihetők. Erre azonban csak akkor van mód, ha az ügyfelekkel kapcsolatos modulok egyetlen, egységes ügyféltörzset használnak. A Customer Data Hub ezt biztosítja: olyan ügyféladat-reprezentációt valósít meg, amelyek kialakításánál mindezeket az igényeket figyelembe vették, és így alkalmas a legbonyolultabb hierarchiák és viszonyok leképezésére is.
Azok a vállalatok, amelyek minden üzleti folyamatukat az E-Business Suite vállalatirányítási rendszer moduljaival támogatják, már eddig is rendelkeztek az ezekkel együtt szállított Customer Data Hubbal, amely a modulok számára egységes ügyféltörzset biztosítottak. Azonban nem minden vállalat használ a szervezet egészében - a pénzügy-számviteltől az iparág-specifikus termelési és gyártási megoldásokon keresztül a ügyfélkapcsolatig - egységes, azonos gyártótól származó rendszereket és modulokat. E cégeknél problémát jelent a modulonként tárolt, és ezért nem konzisztens ügyféltörzs. A modulok ugyan összekapcsolhatók, de mindig problémát jelent használat közben, hogy mikor melyik modul bírálja felül a másik adatait. E problémára részben megoldást jelent egy middleware platform beiktatása, amely összeköti a modulokat, és az aktuális adatváltozásokat közzéteszi azok között, de ez sem segít abban, hogy az operatív rendszerekből az aggregált információkat (megfelelő gyorsasággal) kinyerje a döntéstámogató rendszerekhez.
Mi áll a Customer Data Hub hátterében? Az Oracle Információs Architektúra, amely hardver- és szoftvereszközök új logikai rendszerét jelenti. Az elképzelés központjában logikai magként áll a Customer Data Hub. A koncepció egyes elemei már korábban is léteztek: a Customer Data Hub ügyfélmodellje az öt éve megjelent Oracle CRM-ben kapott először szerepet, majd mindez összekapcsolódott az E-Business Suite vállalatirányítási rendszer moduljaival és kiegészítésre került speciális ügyfél felviteli, lekérdezési és egy adatgazdákat támogató felülettel. A Customer Data Hub fejlődése most azzal jutott egy újabb mérföldkőhöz, hogy elkészült az a nemzetközi szabványokon alapuló XML és Webservice felület, amelyen keresztül a nem Oracle platformon futó alkalmazások is el tudják érni az egységes adattörzset.
Az Oracle Információs Architektúra alapja - első rétege - a grid rendszer, amelynek lényege, hogy olcsó informatikai hardvererőforrások- blade szerverek, vagy ezek hiányában egyszerű PC-k - rácsba kötve, a grides működést lehetővé tevő szoftverrétegekkel összekötve a használati igényeknek megfelelő leterhelés-elosztás miatt rendkívül hatékonyan tudnak működni.
Az architektúrában egy logikai réteg következik, amely a rendelkezésre álló adathalmaz-menedzselésnek, szervezésének módját adja meg. Az Oracle elképzelése szerint ez a Customer Data Hub, amely az adatokat - például egy céggel kapcsolatban álló ügyfelek, vagy egy tudásmenedzsment rendszer információit - egyetlen központi helyen tárolja. Ez a logikai adattárolási réteg működteti az alatta levő gridet, és erre települnek rá következő rétegként az adott rendszerben alkalmazásai: például egy ügyfélszolgálati rendszer, egy banki számlavezető rendszer, egy termelésirányítási rendszer, egy webáruház stb., amelyek mind a közös ügyféltörzset használják. Ezeket az alkalmazásokat különböző - a legfelső réteget jelentő - felhasználói felületeken lehet elérni.
A Customer Data Hub nyújtotta előnyöket mostantól az terjeszti ki a vállalatok mindegyikére, hogy az architektúra négy egymásra épülő szintje köré elkészült egy fejlesztői és egy működtetési környezet. A Customer Data Hub adatai egy szabályos integrációs felületen jelennek meg, az iparági szabványként elfogadott XML vagy WebService használatával. Ezeken keresztül bármilyen, nem Oracle alapú alkalmazás képes elérni - lekérdezni és módosítani - a központi adattörzset.
A fizikai kivitelezést tekintve a központban az Oracle Customer Online modul áll az XML és WebServices elérhetőséggel. A Customer Data Hub így ott is bevezethető, ha nincs más Oracle alapú rendszer, ez esetben az ügyféltörzs az Oracle Customer Online -ban jön létre, és WebService kapcsolattal érhetik el a modulok. Bevezetése akkor is kedvező eredménnyel jár, ha csupán egy modult használ a vállalat: a hatékonyságnöveléshez ez esetben is lehetőséget teremt - adattárház létrehozása nélkül - bizonyos döntéstámogatói információk kinyerésére. A CDH bevezetésével a rendszer gyorssá válik, az adatok tisztasága és konzisztenciája nő. Az ügyféloldali szinten létrehozott egységes ügyféltörzs így adattárház vagy Corporate Performance Management rendszerek bemenete lehet.
Kapcsolódó cikkek
- Tizenegyedszer gyűltek össze a magyarországi Oracle-felhasználók
- Áprilisban ismét HOUG konferencia
- RIS: az első JD Edwards outsourcing szolgáltató Magyarországon
- Az Oracle Magyarországon is bemutatja az Oracle SOA Suite 10g 3.-at
- Füzes Péter az Oracle közép-kelet európai üzletfejlesztési igazgatója
- Grid-index: Magyarország gyengébb a közepesnél
- Oracle: Grid Computing és SOA a zászlón
- HOUG: tizedszer gyűltek össze a magyarországi Oracle felhasználók
- Nexon bérszámfejtés Oracle platformon
- Az Oracle jelentősen növelte piaci részesedését a kkv-k piacán
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Új termékcsaláddal és arculattal újít a Decathlon
A Decathlon, Magyarország piacvezető sportszerkereskedője, 2024-ben 86,2 milliárd forint nettó árbevételt ért el, ami 6%-os növekedést jelent az előző évhez képest. A pénzügyi eredmények mellett az elmúlt év a megújulásról és a stratégiai irányváltásról is szólt: a vállalat tavasszal hazánkban is elindította a globális márkaidentitásához illeszkedő arculatváltást, miközben kiemelt figyelmet kapott a fenntartható, körforgásos üzleti modell fejlesztése.
2025. április 30. 13:14
Cikkgyűjtő
További fontos híreink
Blokklánc vs. AI: Melyik technológia alakítja át gyorsabban a globális munkaerőpiacot?
2025. április 28. 16:57