1848 – stratégiai játék
„A személyes élménynél nincs maradandóbb tanulási forma. Egészen más valamit átélni, cselekvő résztvevőként bekapcsolódni, mint csak a tanár előadását hallgatni vagy érdemjegyért adni feleletet arról. Az 1848-49-es szabadságharc hazánk egyik legdicsőbb küzdelme, a magyar nemzet öntudatra ébredésének időszaka, annak megtestesülése. A játék nem csupán segít megérteni a történelmi helyzetet, hanem a hadműveletek sikeres vezetéséhez, a nyerő játszmához el kell sajátítani a csaták hátterében húzódó történelmi tényeket, a korabeli politikai viszonyokat is. S persze figyelembe kell venni az adott pillanatban a természeti adottságokat (pl. időjárás, a folyók vízjárása), a katonák harci kedvét és számos más szempontot is. Meg kell érteni, kik, miért és hogyan kötöttek szövetséget.
A diákság számára – tizenéves korban – különösen vonzó az a lehetőség, hogy mindezt egy számítógépes stratégiai játék teszi lehetővé. A történelemtanítás szempontjából kedvező, ha ez nem csupán egy fikción alapuló, öncélúan erőszakos játék, hanem a magyar nemzet történetének fontos része. A korrajz szempontjából fontos, hogy hitelesen ábrázolt helyszínek, felszerelések, egyenruhák jelenjenek meg. A játék éppen ezért lehet érdekes az idősebb korosztályok, a tanárok, a szülők számára is.
Ki ne gondolkodott volna el azon, ki ne szeretné kipróbálni, mire jutott volna például Klapka, Görgei vagy Bem – ha nem avatkozik közbe az Orosz Birodalom? Vajon könnyű volt-e megállítani Jellasics seregeit Pákozdnál? Volt-e vajon esélye Mógának győzelmet aratni Schwechatnál és eljutni Bécsig? Igaza volt-e Görgeinek, hogy először meghátrált Windischgrätz túlerőben lévő serege elől, vagy győzött volna, ha felveszi a harcot? Elkerülhető lett volna Világos, vagy Arad?
Ezekre az izgalmas kérdésekre bárki megpróbálhat válaszolni a játék segítségével. A korszak alapos megismerése a játék leírásának elolvasásával is lehetséges. A résztvevőnek kitörölhetetlen, személyes élményei is lesznek a magyar nemzet függetlenségéért vívott szabadságharcáról. Ezért az Oktatási Minisztérium mindenki számára ingyenesen teszi elérhetővé a játékot.”
A játék menete
1848 jellemzői, leírása
Körökre osztott stratégia, 1 kör = 1 hét
A hadszíntér az 1848-as Magyarország nagyméretű, nagyfelbontású térképe (4000x2600 pixel), amely korabeli térképek alapján készült
14 féle hadegység, 3 nemzet színeiben
több mint 70 tábornok, képpel és egyedi tulajdonságokkal
Több mint 15 perc háttérzene
30 féle hangeffektus
Erődök 3 féle méretben (Buda, Eszék, Komárom, stb.)
Dinamikus időjárás
Könnyen megtanulható, egyszerű felhasználói felület
Valódi stratégia
A játék a korabeli Magyarország térképén játszódik, a játékos ezen irányíthatja a hadseregeket. A hatalmas térkép több mint 2000 különböző domborzattal rendelkező hatszögre van felosztva. Ezek a területek lehetnek sík, dombos, mocsaras vidékek illetve hegységek. A legmagasabb hegyeket és a tavakat tartalmazó területek a hadseregek számára járhatatlanok. Fontos szerepet kap még az utak és a vasutak elhelyezkedése, mert ezeken gyorsabban haladhatnak a hadseregek. Az egységek mozgását folyók akadályozhatják, e vízi akadályokon legkönnyebben a hidakon juthatunk át.
A játék során a magyar félnek lehetősége van új egységek toborzására a nagyvárosokban. Az osztrák fél új egységeket nem állíthat fel, de időről időre kap erősítést a történelmi helyzetnek megfelelően. Az orosz beavatkozás választható, ennek esetén a magyar félnek sokkal nehezebb a dolga, hiszen két nagy hadsereget kell egyszerre legyőznie.
A seregek alapegysége az ezred és az üteg, minden hadsereg ezekből épül fel. Egy ezred maximum 2000 lovast vagy 4000 gyalogost foglal magában. Az ütegek létszáma 8 ágyú lehet. Az ezredek és ütegek különböző tulajdonságokkal rendelkeznek: létszám, tapasztalat, fáradtság, morál, ellátmány. Ezek a tulajdonságok dinamikusan változnak a helyzetnek megfelelően. Ellátmányt a nagyvárosok biztosítanak, ezektől a központoktól elvágott hadseregek nehéz helyzetbe kerülnek.
Az egyes hadseregek élére a játékos nevezheti ki a tábornokokat. Ezek a vezetők hatással vannak a vezetett hadtestre a csatákban. E mellett a játékos a csatában alkalmazott taktikát is beállíthatja, amely lehet vakmerő, kiegyensúlyozott vagy óvatos, illetve irányulhat az ütközet elkerülésére. A taktika mellett az egységek más parancsokat is kaphatnak, pl.: erőd lövetése, erőd rohamozása, feloszlatás, védősáncok kiépítése.
A csaták során a szembenálló hadak realisztikus mértékű veszteségeket szenvednek és nem megsemmisülnek, csak visszavonulnak vereség esetén. A csata végeredményétől függően változik az ezredek morál, tapasztalat és ellátmány szintje is. A nyílt csata mellett lehetőség van az erődök ostromára és bevételére is.
A játék a számítógép ellen játszható (a magyar vagy az osztrák-orosz féllel), vagy két játékos játszhatja egymás ellen az interneten illetve helyi hálózaton.
Kapcsolódó cikkek
- Új kurzusokkal bővül a Cisco Hálózati Akadémia képzési portfóliója
- Megalakult az Észak-alföldi Informatikai Klaszter
- Három osztállyal indul ősztől az Első Magyar Webgazdasági Szakközépiskola
- SAP: kompetencia-központ a Debreceni Egyetemen
- Asus notesz Intel Core 2 Extreme CPU-val játékokhoz
- A hazai cybervilág legszebb leányzói
- Reklámszakmai képzés indul októberben
- A játékok és a technológia
- Beteggé tesz a Wii
- Erőszakos videójátékban szerepel egy angliai katedrális
Színes ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Csillaghullás húsvétkor: Digitális távcsövek és appok segítik az égi élményt
Húsvét vasárnap éjszakáján a Lyridák meteorraj látványos csillaghullással ajándékozza meg az égbolt szerelmeseit. A digitális technológia és az infokommunikációs eszközök segítségével az élmény még közelebb kerülhet hozzánk.
A városi autópályák hatása a személyes kapcsolatokra
Egy friss, a Budapesti Corvinus Egyetem részvételével készült nemzetközi kutatás szerint a városi autópályák átlagosan 1-16 százalékkal csökkentik a társas kapcsolatok számát azok között, akik az út két oldalán élnek.
"A politika ma már összefonódott a technológiával, social média algoritmusok diktálják a minket érő impulzusokat"
A Make Art Great Again galéria bemutatja a "Trump ima-, business és wellness-központ"-ot. Hogy miről is van szó, az kiderül a kiállítás két alkozójával - drMáriással és Weiler Péterrel - készített interjúból.
Továbbra sem tudjuk, hogy kik ölették meg Kennedyt
Donald Trump amerikai elnök ígéretéhez híven 2025. március 18-án nyilvánosságra hozta az 1963-as John F. Kennedy-merénylettel kapcsolatos, eddig titkosított dokumentumok jelentős részét. A Nemzeti Levéltár honlapján elérhetővé vált mintegy 80 000 oldalnyi anyag új részleteket tár fel Lee Harvey Oswald tevékenységéről és a merénylet körülményeiről.
Flipperverseny és izgalmas újdonságok a budapesti Flippermúzeumban
A TWIPY Award a flipperek Oscar-díjának számít: nemcsak a gépek, hanem a flipperekkel kapcsolatos helyszínek is elnyerhetik. Az elismerést az amerikai THIS WEEK IN PINBALL magazin adja át minden évben, és idén a budapesti Flippermúzeum is esélyes volt a legjobb európai helyszín díjára. A szavazás alapján 40 európai flipperes helyszín kapott voksokat, és a Flippermúzeum a második helyen végzett, mindössze 1 százalékkal lemaradva az első helyezettől. A világhírű újlipótvárosi múzeumban továbbra is ingyenesen kipróbálhatók a gépek a belépőjegy áráért, és újdonságként egy flipperverseny is várja a látogatókat – április elsején, Bolondok Napján.