Sokan ismerik, kevesen használják az e-szolgáltatásokat

forrás Prim Online, 2006. szeptember 11. 12:25
A felnőtt lakosság 69%-a tudja, hogy interneten keresztül is lehet hivatalos ügyeket intézni, a kényelmes e-lehetőségekkel azonban mindössze 2 %-uk él - derült ki a Szonda Ipsos legújabb reprezentatív infokommunikációs felméréséből. A legismertebb e-szolgáltatás az elektronikus adóbevallás, az online hivatalos ügyintézést lehetővé tévő Ügyfélkapuról azonban már csak a lakosság ötöde hallott.
Alig néhány évvel ezelőtt az internet-kapcsolatot a legtöbb „szörföző” elsősorban tartalomböngészésre használta, napjainkban viszont az információs technológiák fejlődésével és az internet terjedésével egyre többen vesznek igénybe online szolgáltatásokat is. Ma már bárki kényelmesen, a karosszékében ülve vásárolhat könyvet, rendelhet vacsorát, intézheti bankügyeit, vagy épp új személyi igazolványt is igényelhet. Az új e-szolgáltatások nemcsak kényelmesebbé teszik életünket, hanem segítségükkel időt és energiát takaríthatunk meg - az adóbevallást például már 2005. április 1-je óta a postai sorban állás elkerülésével online módon lehet intézni.
A Szonda Ipsos 2006. júniusában végzett kutatásában arra kereste a választ, hogy a felnőtt magyar lakosság mennyire ismeri és mennyire használja ki az internetes ügyintézés lehetőségeit, illetve hogyan vélekedik az új szolgáltatásokkal kapcsolatban.

Az online szolgáltatások ismertek, de hivatalos ügyintézésre kevesen használják őket

A felmérés eredményei szerint a lakosság 69%-a tudja, hogy Magyarországon ma már az interneten keresztül is lehet hivatalos ügyeket intézni. Lényegesen kisebb körben ismert tény, hogy az online ügyintézéshez regisztráció szükséges, erről csupán a válaszadók egyharmada tudott. Aki hallott róla, azok többsége sem tett konkrét lépést a regisztrációval kapcsolatban (62%), mindössze 22% informálódott az Ügyfélkapu portálján és csak 8% regisztrált az online szolgáltatások igénybevételére.

Legismertebb az APEH portálja

Az e-ügyintézést ismerők közül „helyszínként” a legtöbben (36%) az APEH honlapját tudták spontán módon megnevezni. A kérdezettek közel ötöde ismerte az Ügyfélkaput, az önkormányzatok honlapját, valamint a még nem működő  okmanyiroda.hu oldalt. A válaszadók közül a közvetlen elérést és teljes körű tájékoztatást biztosító magyarorszag.hu oldalt mindössze 15%-nyian említették. Az online ügyintézés lehetőséget elvben ismerők 22%-a pedig egyetlen honlapot sem tudott megnevezni, ahol e-szolgáltatásokat lehet igénybe venni.

Jó dolognak tartjuk az online ügyintézést

Az Ügyfélkaput ismerők körében kedvezőnek mondható az elektronikus ügyintézés fogadtatása. Az emberek nagy része határozottan jó dolognak és kényelmes ügyintézési formának tartja az e-szolgáltatásokat. A megkérdezettek általában az online ügyintézés biztonságosságát sem kérdőjelezték meg, ugyanakkor kedvezőtlen eredmény, hogy az elektronikus ügyintézés 2-3 éven belüli széleskörű elterjedésében egyelőre kevesen hisznek. Az internetes ügyintézésre leginkább a budapestiek, a 36-49 évesek, a legalább érettségi bizonyítvánnyal rendelkezők, valamint a magasabb jövedelmi helyzetűek nyitottak.

E-közig ROVAT TOVÁBBI HÍREI

K&H: A vállalkozások közel kétharmada tervez fejlesztést

A hazai mikro-, kis- és középvállalkozás többsége, 61 százalék tervez valamilyen beruházást a következő egy év során – derül ki a K&H kkv bizalmi index kutatás legutóbbi adataiból. Beruházási szándék szempontjából a top helyen egyértelműen az IT fejlesztések állnak, de közel minden ötödik kkv gondolkodik gépek, illetve gépjárművek beszerzésében is. Az eredményekből az is kiderül, hogy az informatikai fejlesztések nem a munkaerő kiváltása miatt várhatók, hanem éppen azoknál a cégeknél jellemző a technológiai szintlépés, ahol előre láthatóan nem csökken a dolgozók létszáma.

2024. augusztus 15. 15:14

AGV-k: a vezeték nélküli evolúció

Ismerje meg, hogyan emelték a HMS Networks a vezeték nélküli technológiákban szerzett szakértelme és az Anybus termékei a Mercedes-Benz vezető nélküli szállítórendszer (AGV) flottáját egy magasabb szintre.

2024. április 22. 09:55

A Thermaltake bemutatja első Bumblebee (dongó) színű termékét

A Thermaltake, a prémium toronyházak, hűtések, gamer perifériák és nagy teljesítményű memóriák piacán vezető PC-komponens márka bejelentette a The Tower 200 Bumblebee Mini toronyházat, egy új színű változatot a közkedvelt The Tower sorozatban. A Tower 200 egy mini-ITX toronyház függőleges kialakítással és kivételes hűtési hatékonysággal. Bár ez a ház kompakt méretű, egy 4090-es grafikus kártya és egy 280 mm-es radiátor is elfér benne. Az új élénk sárga árnyalat hozzáadásával a The Tower 200 sorozat már hat színben kapható: fekete, Snow, Turquoise, Racing Green, Matcha Green és Bumblebee, így könnyedén kiválaszthatod a stílusodhoz illő The Tower 200-at.

2024. január 2. 12:10

Magyarországon is elkezdték blokkolni az AI robotok hozzáférését a weboldalak

Felmérésünk szerint az 1000 legolvasottabb magyar weboldal nagyjából 1%-a blokkolja a mesterséges intelligencia robotok hozzáférését tartalmaikhoz. Világszinten ez az arány már 20% felett jár, de Magyarországon is növekedés várható.

2023. október 12. 16:11

Gyerekszobától a tanteremig – Két nap a digitális tudatosságért

Mit jelent a digitális szülőség a XXI. században? Hogyan tudjuk online is biztonságban gyerekeinket? Milyen eszközkészlettel tudjuk elősegíteni, hogy élmény legyen a tanulás? Többek között ezekre a kérdésekre keresi a választ az a kétnapos esemény-sorozat, melyet a digitális tudatosság jegyében szerveznek a Magyar Telekom székházban.

2022. október 13. 12:55

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Idén már ezernél is több résztvevőt várnak a Service Design Day-re

2024. október 7. 09:59

Innovációs versenyen méretik meg magukat a világ egyetemistái

2024. október 2. 19:34

Országos kutatásból netezési körkép: a magyarok többségének élete elképzelhetetlen net nélkül

2024. szeptember 29. 15:24

Éppen most robban a hazai előfizetéses e-kereskedelem

2024. szeptember 24. 15:10