Termékelhelyezés a digitális technikák segítségével

A Deloitte-nál 2005 óta vizsgálják, hogyan lehetne egy a termékelhelyezést hatékonyabb módon kihasználó modellt kialakítani a hirdetők, a tartalomtulajdonosok, illetve a tartalomszolgáltatók számára. Kangiszer Gyula által vezetett munkacsoport az érintett szakterületekre koncentrálva értékelik a trendeket és elemzik a várható hatásokat. Ez teszi lehetővé, hogy ügyfeleiknek segítsenek a piaci lehetőségek minél korábbi azonosításában és kihasználásában. A munkacsoport jelenleg egy, a várható nézői fogadtatást elemző kutatáson dolgozik.
Digitális világ
Egy új technológiának sokszor évekbe telik, amíg meghódítja a piacot, majd hirtelen, egyik pillanatról a másikra rendkívül népszerűvé válik. Ilyen technológia az úgynevezett klikkelhető videó (clickable video), mely már a 2000-es évek elején létezett, de a mai napig nem terjedt el széles körben. Az áttörés kulcsa a húzó- és az előremozdító erők együttes hatása (pull és push). A termékelhelyezés esete is rendkívül hasonló, mivel eddig koránt sem vált annyira általánossá, mint amennyi lehetőséget magában rejt.
Mind a klikelhető videó-technológia, mind a termékelhelyezés, mint húzóerők, eddig csak lassan terjedtek el, azonban az, hogy a nézők egyre nagyobb számban átkapcsolnak a reklámoknál, jelentősen motiválja az érintetteket az új megoldások kihasználására.
Az amerikai piacon napjainkban alakul ki egy olyan új típusú interaktív reklám, mely lehetővé teszi a hirdetők számára, hogy a korábbinál szorosabb kapcsolatot alakítsanak ki a fogyasztókkal. A reklámcélra kialakított bannerekkel ellentétben, itt a szórakoztató, illetve tájékoztató tartalom válik interaktívvá. A megoldás terjedésében rövid időn belül jelentős előremozdulás várható a DVR (Digital Video Recorder) technológia növekvő népszerűségének köszönhetően. A DVR jellemzően beépített merevlemezre rögzítő digitális videó felvevő, amelynek fő előnyeit a nézők számára a folyamatos felvételnek köszönhető tetszőleges azonnali visszatekerési lehetőség, a programozhatóság, a kazettakeresés „szükségtelensége”, valamint a rögzített műsorok áttekerése jelentik. A DVR ezen szolgáltatásai jelentik a legnagyobb problémát a reklámozóknak.
Az észak-amerikai piacon az elmúlt év során rendkívül megnőtt a DVR-penetráció. Az áttörést legtöbben a reklámok kiszűrését lehetővé tevő szolgáltatásnak tulajdonítják. 2006 végére a fő műholdas és kábelszolgáltatók felismerték a nézők igényét és dekóderdobozaikba, az úgynevezett set top boxokba beépítették a megfelelő funkcionalitást biztosító technológiákat.
Ameddig a DVR azt a szabadságot biztosítja a nézőnek, hogy kedvenc műsorát annak felvétele után, tetszőleges időpontban megnézheti, ezzel a reklámáttekerési-lehetőség (ad-skipping) jelentős problémává vált a hirdetők számára. Az egyik vezető gyorsétteremlánc egy új termékének bevezetésekor a klasszikus 30 másodperces reklámszpotokat tette interaktívvá azáltal, hogy a reklám egy képkockájában felvillantottak egy kódot, amely kedvezményre jogosítja a nézőt. Mivel az információ csak egy pillanatra jelenik meg, a néző csak akkor találja meg a kódot, ha „képkockánként” nézi végig a reklámot. A reklámozó így jelentősen megnöveli a néző által hirdetésre fordított időt. A hirdetők jelentős része azonban egyszerűen úgy reagált a technológiai változásokra, hogy csökkenti a hagyományos reklámra fordított költséget és új lehetőségeket, valamint csatornákat keres.
Cipőt a színésztől
Ez az egyik oka annak, hogy egyre több hirdető számára válik vonzóvá a product placement, vagyis a termékelhelyezés kihasználása. Hollywoodban természetesen már évtizedek óta használják a módszert, vegyük csak példának James Bond Aston Martinját vagy Neo Nokia telefonját. A jelenleg zajló változás abban áll, hogy a mozi mellett számos egyéb csatorna (televízióműsorok, online vidók, offline és online játékok) rendkívül kézenfekvő felületet jelenthet a „bújtatott” márkamegjelenések számára.
A hirdetők hagyományosan általában imidzsépítő céllal döntenek a termékelhelyezés mellett. Az új, digitális televíziós technológiák terjedése azonban alapjaiban fogja megváltoztatni a médiaipart és a kereskedelmet. Képzeljünk el például egy filmet, melyben minden a műben feltűnő termékről további információt lehet kapni úgy, hogy a néző/fogyasztó rákattint a képre, sőt akár meg is veheti azokat. A digitális technológia mindezt, már ma is lehetővé teszi, két-három éven belül pedig az Egyesült Államokban várhatóan olyan mértékben terjednek el az interaktív tévézést kínáló eszközök, hogy a hirdetőknek mindenképpen érdemes lesz az új megoldásokban gondolkozniuk.
Változó üzleti modell
Az új forma feltételezhetően egy új típusú üzleti modell kialakítását is igényli. Erről ma még csak feltételezéseink lehetnek, de az ilyen típusú interaktív tartalmak készítőjének többek között minden bizonnyal az lesz a célja, hogy a termékek megjelenítéséért minél többet fizessenek a hirdetők. Ezért várható, hogy elterjed az a metódus, miszerint a reklámkészítők, speciális aukciók során próbálják a legmagasabb árat elérni, illetve a megfelelő hirdetési partnert megtalálni. A tartalomkészítőknek feltehetően a mainál jóval több lehetőségük lesz arra, hogy már a készítés során több bevételhez jussanak, mint a produkció előállítási költsége.
Ebben a modellben a televíziós csatornáknak is az lesz az érdekük, hogy versenyeztessék a számukra beszállító tartalomtulajdonosokat. A változások új képességeket követelnek az érintett szereplőktől. A csatornáknak és a tartalomtulajdonosoknak egyaránt válaszolniuk kell például arra, hogy az adott tartalom hányszor jelenik meg a képernyőn, melyik műsorsávban, milyen kontextusban és meddig látható a képen. A csatornáknak a jelenleginél pontosabb nézettségi mutatókra lesz szükségük, amelyek segítségével a reklámtevékenységet lényegesen komplexebb módon kell árazni a televízióban is. Az átalakulás oda vezethet, hogy a jelenleg elterjedt két fő csatornamodell, az ingyenes, reklámszpot-bevételből élő és az előfizetéses adók mellett, várhatóan megjelennek majd a teljes egészében a termékelhelyezésen keresztül finanszírozott csatornák.
Mindez közelebb van, mint gondolnánk. Habár távolinak tűnhet ez új világ, az interaktív reklám fokozatosan megjelenik az után, hogy a tartalomkészítés során rögzítik a termékekre vonatkozó metainformációt. Várhatóan először a DVD-lemezeket látják majd el interaktív szolgáltatásokkal Ha a néző további információt szeretne egy termékről, elegendő lesz a DVD-t egy internethez kapcsolódó eszközben lejátszani. A DVR-gyártók hamarosan lehetővé fogják tenni, hogy a néző egyes képkockákat megjelöljön (screen banking) és a műsor végén részletesen megnézze a képen látható termékeket. Az online videószolgáltatók a tartalom feltöltése mellett biztosítják a felhasználóknak a termékértékesítésre vonatkozó linkeket.
A folyamat végpontja az lehet, amikor a háztartás demográfiai adatai alapján valós időben, digitálisan kerül majd beillesztésre egy adott termék a képbe. Képzeljük el, hogy a szombat esti film főszereplője különböző országokban, különböző tévéképernyőkön azonos időben cseh sört, kaliforniai bort vagy hazai üdítőitalt iszik, miközben a háttérben megjelenő óriásplakáton is háztartásra szabott reklámok jelennek meg!
Érdekes jövő, és nincs is olyan messze.
Kapcsolódó cikkek
- Hardverfejlesztésbe kezdett a DivX
- Digitális tévézés notebookon - a belső tunerkártya előnyei
- A Microsoft készen áll a reklámpiaci szerepre
- Mobil tévézésben még elsők lehetünk
- Digitális híradó az Alföld TV-n
- MTE- kerekasztal az audiovizuális média-szolgáltatási irányelvről
- Etarget: 28 százalékkal nő az internetes hirdetési piac
- Amerikai befektető vásárolja meg a Webreklám.hu-t
- Digitális rádiózás és a televíziózás 2012-től
- Jövő tavasszal indulhat a digitális átállás
Internet ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Kamu vállalkozások a Google térképeken
A Google jogi lépéseket tett olyan csalók ellen, akik több mint 10 000 hamis vállalkozást regisztráltak a Google Maps szolgáltatásban, megtévesztve ezzel a felhasználókat és károsítva a valódi vállalkozásokat.
Adatok, adatbázisok a háborús bűnökről
A háborús bűncselekmények bizonyítékainak megőrzése és kezelése kulcsfontosságú az igazságszolgáltatás számára, különösen az olyan konfliktusok esetében, mint az Ukrajnában zajló háború. Az Eurojust, az Európai Unió igazságügyi együttműködési ügynöksége, jelentős lépéseket tett ezen bizonyítékok összegyűjtése és megőrzése érdekében, ugyanakkor szükség lenne a közösségi platformok törölt adataira is.
Miért fontosak a komplex grafikai megoldások?
Minden cég azt szeretné, hogy vonzó márka legyen a közönség számára. Ehhez mindenképp kell egy kiemelkedő, emlékezetes arculat. Az ideális design nem csupán versenyelőny, hanem egyfajta felhasználói élmény, bármi is legyen a portéka.
Lesz-e magyar Oscar? (A filmipar és a technológia)
Március 2-án a világ szeme ismét Hollywoodra szegeződik, aki akarja, akár élőben is nézheti a 2025-ös Oscar-gálát. Az idei esemény különösen izgalmas az informatikai és technológiai vonatkozások miatt, hiszen a filmipar egyre inkább a digitális világ eszközeire támaszkodik. Több jelölt is kiemelkedő technológiai megoldásokat vonultat fel, és az Akadémia már előre kihirdette azokat az innovációkat, amelyek idén technikai Oscar-díjat érdemeltek.
UPDATE: Korábbi hírünket aktualéizáltuk a Mediator sajtóanyagával, amely az esélyeket latolgatja, beleértve a magyar Oscar esélyét is.
Hozd létre a jövő hálózatát: Társadalmi konzultáció a Gigabit programban
2025-ben kezdetét veszi a Gigabit Magyarország Program, melynek célja, hogy fényvezetős és 5G/FWA vezeték nélküli technológiai lefedettséget biztosítson Magyarország teljes területén, minél több lakos, vállalat és államigazgatási szereplő számára. A program előkészítésének részeként társadalmi konzultáció indul, ahol bárki ellenőrizheti és jelezheti, hogy az általa ismert címen van-e optikai lefedettség valamely hírközlési szolgáltató által.