Fogyasztó bemérve!

forrás Prim Online, 2007. június 14. 13:16

Lenne igény a helyfüggő mobil és internetes szolgáltatásokra Magyarországon, de a piac jelenleg sem, technikailag sem üzletileg nem érett még meg azok indítására - derült ki a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete (MTE) és a Magyar Mobilmarketing és Tartalomipari Egyesület (MMTE) kedd este megrendezett LBS (Location Based Services) vitafórumán.

A FOGYASZTÓ BEMÉRVE címet viselő beszélgetésen a hazai mobil és internetes tartalomszolgáltatásban dolgozó szakemberek arra keresték a választ: vajon miért nincsenek Magyarországon jól működő helyfüggő alapú szolgáltatások.
Az LBS (Location Based Services) szolgáltatások lényege gyakorlatilag az, hogy a szolgáltatást nyújtó valamilyen technológia segítségével megállapítja, merre jár éppen a mobiltelefon vagy bármilyen más mobileszköz felhasználója, majd az ő igényeinek és földrajzi helyzetének megfelelő információt, vagy bármilyen más tartalmat továbbít a felhasználó felé.

A kedd esti beszélgetés moderátora Weyer Balázs (MTE) bevezetőjében elmondta: a mobiltelefon egyre hangsúlyosabb szerepet kap a tartalom iparban, és a piaci szereplők nyitottak a mobiltelefónia világában elérhető új megoldásokkal kapcsolatban, így a helyfüggő szolgáltatások (LBS) fejlődését, és a benne rejlő lehetőségeket is érdeklődéssel figyelik. Weyer Balázs ugyanakkor úgy vélte, a helyfüggő szolgáltatások megjelenésének egyik leginkább kérdéses pontja a felhasználók adatainak megfelelő védelme.

Tinnyei István (MMTE) a vita során elmondta: nemzetközi szinten, számos helymeghatározáson alapuló szolgáltatás jó példát mutathat a hazai piac számára. Manapság nyugat Európa és az ázsiai fejlett mobilos piacok is előszeretettel használják az LBS-t főleg fiataloknak szóló „barátkereső” szolgáltatások formájában, vagy éppen a gyógyászati információk megfelelő továbbítására. Ezek a szolgáltatások alapvetően a mobilhálózatok cellainformációin alapuló megoldások, de vannak úgynevezett alternatív, Wifi, GPS és bluetooth alapú szolgáltatások is. A magyar piac viszonylag kis mérete azonban vélhetően csak a mobilszolgáltatókkal közös szolgáltatásoknak adhat üzleti sikert, a 3 hazai mobilszolgáltató azonban - vélhetően üzleti megfontolások miatt - egyelőre távol tartja magát az LBS-től.

Juhász Károly, az Nemzeti Hírközlési Hatóság fogyasztói jogokért felelős szakembere a beszélgetés során kiemelte: az NHH támogatja az LBS alapú szolgáltatások bevezetését a piacon, azonban hangsúlyozta az adatvédelmi, és személyiségi jogi követelményeknek mindenképp meg kell felelniük ezeknek a szolgáltatásoknak, illetve meg kell akadályozni, hogy a felhasználókat a helyfüggő megoldások során kéretlen üzenetekkel bombázzák. A hatóság képviselője hangsúlyozta, hogy az LBS szolgáltatások igénybe vétele előtt fontosnak tartja a fogyasztók számára biztosított opt-in lehetőséget, azaz a fogyasztó kérje a szolgáltatásban való részvételt.

Orosz Mihály (Freesoft), az LBS szolgáltatások szakértője a beszélgetés során kitért arra, hogy a mobilszolgáltatók rendszerét használva számos esetben nem jutnának tökéletesen megbízható koordinátákhoz a felhasználók, így meggondolandó a GPS használata a helyfüggő szolgáltatások esetében. Ebben a témában érdekes fejlesztés, hogy hamarosan elérhetők lesznek olyan mobiltelefonba helyezhető SIM kártyák, melyek egy GPS chipet is tartalmaznak, így mobiltelefonon belül megoldható a helymeghatározás.

Pintér Róbert (MTE) kifejezte, hogy az MTE a helyfüggő szolgáltatások esetén is fontosnak tartja a fogyasztók megfelelő tájékoztatását, és ezt kiemelten a gyerekek esetén tartja fontosnak, hiszen a külföldi példák alapján is ők az LBS alapú szolgáltatások egyik fő fogyasztói.

Tóth Krisztián az MMTE főtitkára szerint az LBS szolgáltatások nem kizárólag mobiltelefon szolgáltatók együttműködésével oldhatók meg, hiszen a piacon elérhetők GPS, és egyéb Bluetooth alapú helyfüggő megoldások. Abban egyetértettek a résztvevők, hogy  a legmegfelelőbb LBS szolgáltatások külföldön is mobilszolgáltatóval való együttműködésben valósultak meg, azonban lehet, hogy itthon alternatív megoldással kell elindulni, melynek sikerén felbuzdulva a hazai operátorok is kiadják az LBS szolgáltatások indításához szükséges információkat.

A beszélgetés eredményeképp elmondható, hogy a tartalompiaci szereplők fontosnak tartják az LBS alapú szolgáltatások indítását, azonban ehhez meg kell találni az itthon használható üzleti modellt, valamint nagyon fontos hogy első körben ténylegesen hasznos LBS szolgáltatások induljanak, mint például a valósidejű dugó figyelő, vagy az LBS alapú társkereső szolgáltatás. Juhász Károly, az NNH nevében felajánlotta: amennyiben arra szükség van, segítik a mobil operátorok és az LBS szolgáltatásokat fejlesztő cégek közeledését, hogy az LBS alapú tartalmak minél gyorsabban, a megfelelő adatvédelmi elvek mentés kezdjenek működni.

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Idén már ezernél is több résztvevőt várnak a Service Design Day-re

2024. október 7. 09:59

Innovációs versenyen méretik meg magukat a világ egyetemistái

2024. október 2. 19:34

Országos kutatásból netezési körkép: a magyarok többségének élete elképzelhetetlen net nélkül

2024. szeptember 29. 15:24

Éppen most robban a hazai előfizetéses e-kereskedelem

2024. szeptember 24. 15:10