Előfizetői szerződések: lesújtó tapasztalatok

A helyhez kötött és a mobiltelefon, valamint az internet és a műsorelosztási piacokon működő közel száz szolgáltató írásban megkötött egyedi előfizetői szerződéseinek (EESZ) vizsgálata során a hatóság egyetlen olyan szolgáltatót sem talált, amelynek szerződései teljes mértékben megfeleltek volna a jogszabályi követelményeknek.
A hatóság az elektronikus hírközlésről szóló törvény alapján minden ellenőrzött szolgáltatóval szemben elmarasztaló határozatot hozott, és felhívta a szolgáltatókat az általuk alkalmazott szerződésminták módosítására. Az NHH a jogszabályi előírások betartását további ellenőrzésekkel és utóellenőrzésekkel vizsgálni fogja. Amennyiben az újabb ellenőrzés során ismételten jogsértés állapítható meg, úgy a jogsértő szolgáltatóval szemben bírságot állapít meg.
A vizsgálat eredményeinek elemzésekor szembetűnő volt, hogy míg az előfizető adatai, valamint egyéb, az előfizetőt kötelező feltételek (például a szolgáltatásra irányadó díjak) teljes körűen rögzítve voltak az EESZ-ekben, addig az előfizetőt megillető jogok, illetve a szolgáltatót kötelező feltételek nem, vagy csak hiányosan szerepeltek. Az esetek több mint felében hiányoztak a hibabejelentés, a panasz megtételének módjai; a szolgáltatás szüneteltetésére vonatkozó rendelkezések megszegése esetén az előfizetőt megillető jogok, a díjvisszatérítés rendje, az előfizetőt megillető kötbér mértéke, valamint a szolgáltatás igénybevételéhez kapcsolódó egyéb díjak.
A vizsgálati szempontok alapján a legkevésbé rosszul a mobilszolgáltatók szerepeltek. A három szolgáltató EESZ-ei a vizsgálati szempontok mintegy egyharmadában voltak hibásak.
A legrosszabb eredmény az internetpiacon született, ahol a vizsgált szolgáltatók többsége a vizsgálati szempontok több mint felében elvérzett.
Az előfizetők az őket megillető, de az EESZ-ekből „kimaradt”, de a szolgáltató általános szerződési feltételeiben rögzített jogokról és kötelezettségekről az NHH weboldalán elérhető közhiteles nyilvántartásból, illetve a szolgáltatók honlapjáról tájékozódhatnak.
A szolgáltatók és az előfizetők közötti előfizetői szerződés részét képezik az általános szerződési feltételek (ÁSZF) és az egyedi előfizetői szerződések. Az előfizetői szerződések kialakításában a fogyasztók – mint szerződő felek – nem vehetnek részt, ezért az előfizetők érdekeinek védelmében a szerződések kötelező tartalmi elemeit hírközlési jogszabályok írják elő. Az ÁSZF-ben a szolgáltató valamennyi előfizetőjére vonatkozó általános eljárásai, az előfizetők és a szolgáltatók jogai és kötelezettségei kerülnek szabályozásra. Az EESZ-ben a szerződő felek adatain, a szolgáltatás megnevezésén és a szolgáltatás díján kívül rögzíteni kell több, a szerződéssel összefüggő jogintézmény (pl. szerződésszegés, megszűnés, módosítás) szabályait, vagy az azokra történő ÁSZF utalásokat, valamint a hibabejelentés, a panasz megtételének módjait. Az előfizetők érdekeinek védelmében, az EESZ-ek hírközlési jogszabályokban kötelezően előírt tartalmi elemeinek maradéktalan teljesülésével a Nemzeti Hírközlési Hatóság kiemelten foglalkozik.
Háttér:
Az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény 129. § (6) bekezdése szerint az írásban megkötött egyedi előfizetői szerződésnek, amennyiben ezt a szolgáltatás sajátosságai lehetővé teszik, legalább a következőket kell tartalmazniuk:
- az elektronikus hírközlési szolgáltató neve, címe, az ügyfélszolgálat és hibabejelentő szolgálat elérhetősége és nyitvatartási rendje, illetve internetes honlapjának címe;
- az előfizető neve, lakóhelye, tartózkodási helye, illetve székhelye;
- nem természetes személy előfizető esetén az előfizető cégjegyzékszáma vagy más nyilvántartási száma, valamint az előfizető bankszámlaszáma;
- az előfizető hozzájárulása a 157. § (2) bekezdésében foglalt adatállományon kívüli adatainak kezeléséhez, illetve az adatállományban szereplő adatainak az e törvényben meghatározott céloktól eltérő felhasználásához;
- a szerződés tartama;
- a szolgáltatás megkezdésének, illetve a csatlakozás kiépítésének a határideje;
- a szolgáltatásra irányadó díjak és egyéb kapcsolódó díjak, költségek mértéke, a díjak megfizetésének ideje, módja;
- a szerződés megszüntetésének feltételei, valamint utalás arra, hogy az általános szerződési feltételek mely pontjai tartalmazzák a szerződés szüneteltetésének és a szolgáltatás korlátozásának feltételeit;
- utalás arra, hogy az általános szerződési feltételek mely pontjai tartalmazzák a szerződésszegés jogkövetkezményei, így különösen a szolgáltatás minőségére, szüneteltetésére vonatkozó rendelkezések megszegése esetén az előfizetőt megillető jogokat, a díjvisszatérítés rendjét, az előfizetőt megillető kötbér mértékét;
- a hibabejelentések megtételének, számlapanaszok bejelentésének lehetséges módjai, utalás arra, hogy az általános szerződési feltételek mely pontjai tartalmazzák a hibabejelentések és számlapanaszok elintézési rendjét, a karbantartási szolgáltatások biztosítására vonatkozó információkat;
- a szerződésmódosítás feltételei, az előfizető jogai szerződésmódosítás esetére;
- tájékoztatás arról, hogy jogvita esetére az előfizető jogosult a vitát hatóság elé terjeszteni, továbbá utalás arra, hogy az általános szerződési feltételek mely pontjai tartalmazzák a hatáskörrel rendelkező hatóságok pontos megnevezését, továbbá elérhetőségük megjelölését;
- az előfizetői végberendezés felszerelésének helye - amennyiben az rögzített - és az előfizető hívószáma. Az írásban megkötött egyedi előfizetői szerződésben a feleknek rögzíteni kell a szolgáltató felelősségi határát jelentő előfizetői hozzáférési pont létesítési helyét. Az előfizetői hozzáférési pont meghatározása tekintetében az előfizetők által szokásosan megjelölt pont az irányadó, amely csak az előfizető kifejezett kérésére létesíthető az előfizető helyiségén kívül;
- az előválasztással választott közvetítő szolgáltatóra vonatkozó nyilatkozatok és adatok;
- a tételes számlamelléklet igénylésére vonatkozó nyilatkozat;
- az általános szerződési feltételek elérhetősége, valamint az előfizető azon nyilatkozata, amely szerint az e szerződésben foglaltakat megismerte és elfogadja.
Telekom ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Szelfizd magad a tengerpartra – HONOR 400-zal bárhol nyaralhatsz!
Ha idén a leggyakoribb útvonalad a kanapé és a hűtő között vezet, ne csüggedj! A HONOR 400 mesterséges intelligenciával működő képszerkesztő funkcióival te döntöd el, merre nyaralsz – legalábbis a fotóidon. Ez nem trükk, hanem kreatív játék és önkifejezés, hiszen a képzelet nem ismer határokat!
Kattints és nyerj: már lehet nevezni a HUAWEI 2025-ös fotópályázatára!
Megnyílt a nevezés a HUAWEI XMAGE Awards idei fordulójára, amelyet a legújabb HUAWEI Pura 80 okostelefon-széria bemutatásával egy időben hirdettek meg. A verseny évről évre lehetőséget kínál a világ minden tájáról érkező fotósoknak, hogy megmutassák kreativitásukat és a mobilfotózásban rejlő lehetőségeket. A pályázatra kizárólag Huawei-készülékkel készített fotókkal és videókkal lehet nevezni – akár Magyarországról is.
Öt technológiai irány, ami újraírja a vásárlói élményt
A technológiai fejlődés megállíthatatlanul alakítja át hétköznapjainkat – legyen szó kommunikációról, vásárlásról vagy napi rutinfeladatok elvégzéséről. A fogyasztók elvárásai folyamatosan emelkednek, és azok a márkák, amelyek nem tudnak lépést tartani, könnyen lemaradhatnak. A kérdés már csak az: merre tart ez az átalakulás? Az alábbi öt trend új alapokra helyezi a vállalatok és fogyasztók közötti kapcsolatot.
A Galaxy AI határai kitolódnak: 400 millió eszköz a célkeresztben
2024-ben a Samsung forradalmi lépést tett a mobil AI fejlődésében: bemutatta a Galaxy S24 szériát, és ezzel elindította azt az ambiciózus tervét, hogy év végéig több mint 200 millió eszközön tegye elérhetővé a Galaxy AI-t. A Galaxy AI azóta folyamatosan fejlődik, új szintre emelve az okostelefonos élményt – ma már a Galaxy S25 felhasználóinak több mint 70%-a rendszeresen használ AI-alapú funkciókat. Különösen kiemelkedő a Google Gemini népszerűsége, amely az új S széria készülékein háromszorosára növelte felhasználói bázisát.
Világ körüli 5G – Újabb 7 országban érhető el a One roaming szolgáltatása
A One Magyarország folyamatosan terjeszti ki az 5G roaming szolgáltatás elérhetőségét világszerte. 2024 júniusa óta újabb hét ország csatlakozott a szolgáltatáshoz, így az ügyfelek már Albániában, Kolumbiában, Egyiptomban, a Feröer-szigeteken, Gambiában, Lesothóban és Uruguayban is élvezhetik az 5G hálózat előnyeit – például a gyorsabb letöltési sebességet* és az alacsony késleltetést. Az újabb bővítéssel a One már 91 országban, 146 partnerhálózaton biztosítja az 5G roamingot.