Internet: A gyermekek túljárnak a szülők eszén
A kutatás eredményei szolgáltatták az alapot az első alkalommal megrendezett Norton Connected and Protected Town Hall eseményhez, amelyet a 2007-es Miss America győztes, Lauren Nelson, illetve a technológiai nyári táborok szervezőjének, a Giant Campus’ Cybercamps szervezet együttműködésével tartottak. Az augusztus 2-án, New Yorkban megrendezett Town Hall-on mintegy 75 fiatal és szüleik vettek részt az internet-biztonságról szóló interaktív beszélgetéseken, melyeket Marian Merritt, a Symantec internet-biztonsági szakértője vezetett. A rendezvény célja volt felfedni, hogy az internet, illetve egyéb technológiák milyen szerepet játszanak a gyermekek személyes, iskolai és családi életében, továbbá rávenni a gyermekeket és szüleiket, hogy rendszeresen beszélgessenek az internet-biztonságról, védelemről, illetve a kibertér etikájáról.
Mivel a szülőknek még sokat kell informálódniuk arról, mit is csinálnak gyermekeik az interneten, az internet-biztonság kiemelten fontos téma számukra. A Symantec júniusi felmérése szerint tízből kilenc szülő aggódik a gyermeke biztonsága miatt az internet használatakor, 76 százalékuk pedig különösképpen félti gyermekét a nem neki való internetes tartalmaktól és kommunikációtól.
Ugyanebben a felmérésben a fiatalok az alábbiakról számoltak be:
A gyermekek 21 százaléka számolt be arról, hogy találkozott már olyan online tartalommal, mely kellemetlenül érintette őket.
A gyermekek 19 százaléka volt már részese internetes zaklatásnak vagy csínynek (vagyis olyan üzeneteket, képeket vagy videókat kapott, melyeket ugratás, csíny céljából továbbítottak).
A gyermekek 23 százaléka lépett már kapcsolatba idegenekkel a világhálón, 7 százalékuk pedig találkozott is az internetről megismert személyekkel.
A gyermekek 20 százaléka örülne, ha a szülök érdeklődőbbek lennének az internet iránt.
A szülők nem tudják, gyermekeik mit csinálnak a közösségi oldalakon
A Town Hall rendezvényen résztvevőinek fele nyilatkozott úgy, hogy jelen vannak különböző közösségi oldalakon. A Symantec arra a következtetésre jutott, hogy többségük nincs tisztában azzal, milyen következményekkel járhat a személyes információk közzététele az olyan oldalakon, mint a MySpace, a Facebook vagy a Friendster. Egy képzeletbeli közösségi oldal elemzése során a fiatalok arról beszélgettek, mely információkat oszthatnak meg nyilvánosan vagy privát módon, illetve melyeket tanácsos visszatartani.
„Nem tudtam, hogy a gyermekek megosztják a teljes online adatlapjukat másokkal” – mondta egy édesapa, aki két gyermekével vett részt a rendezvényen. „A nevüket, lakhelyüket, fotóikat és elérhetőségeiket is nyilvánossá tették.”
„Tudjuk, hogy a gyermekek és különösképpen a tizenévesek olyan online tevékenységeket is folytatnak, amelyek sokkolnák szüleiket, ha tudomást szereznének róluk” – mondta Marian Merritt, a Symantec biztonsági szakértője. „A Symantec Norton Connected and Protected Family kezdeményezéssel az a célunk, hogy megismertessük a szülőkkel, mit is csinálnak gyermekeik az interneten, erősítsük a kommunikációt a gyermekek és szüleik között, és olyan tudást biztosítsunk a családoknak, amelynek birtokában biztonságban használhatják az internetet.”
„A mai fiatalok nem ismerték már az internet nélküli világot, és a közösségi oldalakon folytatott kommunikáció teljesen hétköznapi tevékenységnek számít” – mondta Pete Findley, a Giant Campus ügyvezetője, a Cybercampus létrehozója. „Mivel a szülők nem rendelkeznek elegendő információval az internetről, és nem vesznek részt aktívan a gyermekek online tevékenységeiben, a gyermekek a világháló veszélyeiről többnyire csak a kellemetlen élményeken keresztül tanulhatnak.”
Valós találkozás a világháló ragadozóival
A világháló ragadozóiról szóló beszélgetés egyik vezetője a 2007-es Miss America győztese, Lauren Nelson. Nelson személyes tapasztalataiból is tudja, milyen veszélyeket rejthet az internet. Amikor Nelson tizenhárom éves volt, ő és barátnői megadták nevüket, korukat és lakhelyüket egy illetőnek, akiről később kiderült, hogy szexuális ragadozó. Manapság Nelson a Symanteccel és a vállalat Norton Connected and Protected Family kezdeményezésével dolgozik együtt, hogy oktassa a gyermekeket az internet veszélyeiről a Miss America Organization számára folytatott jótékony célú tevékenységének keretein belül.
„Személyes feladat számomra, hogy a gyermekeket óvjuk az internet veszélyeitől” – mondta Lauren Nelson, a 2007-es Miss America győztese. Miután a Town Hall rendezvényen résztvevő tizenévesek történeteit hallottam, méginkább elkötelezett lettem abban, hogy felhívjuk a figyelmet a problémára, és az emberek elkezdenek beszélgetni arról, miként is kellene gyermekeinket oktatni az és megvédeni.”
Az ugratás is modern formákat öltött
A Symantec rendezvényén résztvevő szülők a cyberbully (kiberszivatás) tevékenységeket a legfőbb veszélyek közé sorolták, többen azonban nem is tudtak arról, hogy a gyermekek körében szokásos ugratás is modern formákat öltött.
„A szülők gyakran mondják, hogy nem tudják, miként beszélgessenek a gyerekekkel az internet-biztonságról” – mondta Marian Merritt. „A valóság az, hogy számtalan esetben a gyermekek több ismerettel rendelkeznek a technológiákról, mint szüleik. Lényegében a gyermekek a háztartás IT vezetői. A Symantec kezdeményezésének az a célja, hogy mind a gyermekeket, mind pedig szüleiket kellő ismeretekkel vértezze fel.”
A szülők ellátogathatnak a Norton Family Resource Center oldalára (www.norton.com/familyresource), ahol hatékony tippeket találhatnak arra, hogyan garantálhatják gyermekeik biztonságát az interneten, és miként élénkíthetik a kommunikációt velük az online tevékenységekről. Az oldalon e mellett további információt találhatnak a Norton Connected and Protected Family kezdeményezésről. A felhasználók ugyanitt kérhetik az ingyenes Family Online Safety ismertetőt is, amely átfogó kiadvány praktikus tippekkel, megoldásokkal, olvasnivalóval, szerzője Marian Merritt, az előszót pedig a 2007-es Miss America, Lauren Nelson írta.
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Podcastok forradalma: Így lesz 2025-re Magyarországon is a marketing egyik leghatékonyabb eszköze a „tévés rádióműsor”
A márkák és mikrofonok találkozása évek óta az egyik legdinamikusabban fejlődő marketing terület. Iparági becslések szerint csak az Egyesült Államokban 135 millió ember hallgat havonta legalább egy podcastot, de az online műsortípus hazánkban is kétévente duplázza a népszerűségét. Most nagyjából 1,5 millió magyar, azaz a netezők 20 százaléka követ valamilyen podcastot rendszeresen. Közülük egyre többen nézik is azokat! Az AllSet Media január 21-én publikált „Magyarországi social media előrejelzés 2025” jelentésében a saját adataira alapozva úgy becsüli: idén akár 30-40 százalékkal is nőhet a videó alapú céges kommunikáció.
AI Act megfelelőség – A vélt versenyelőnyből súlyos bírság lehet, ha nem tartjuk be a szabályokat
Az AI-technológiák jelentős előnyöket kínálnak a vállalatok számára, ugyanakkor helytelen használatuk súlyos következményekkel is járhat. Az Európai Unió mesterséges intelligencia rendelete alapján 2025. február 2-tól akár 35 millió eurós vagy az éves globális árbevételük 7 százalékának megfelelő bírságot jelenthet a tiltott AI-tevékenységet végző vállalatok számára. A szabályozásnak való megfelelés védelmet nyújt a bírságokkal és reputációs károkkal szemben.
K&H gyorshívás: havi 24 ezer hívást indítanak az ügyfelek a bank appján keresztül, már több mint 7 éve
A K&H ügyfelei havonta több mint 24 ezer hívást kezdeményeznek a bank mobilalkalmazásán keresztül. A pénzintézet ügyfelei 2018 szeptembere óta élhetnek ezzel a biztonságos ügyintézési lehetőséggel, amelynek során az ügyfélszolgálattal való beszélgetéshez semmilyen azonosító sem szükséges.
Szigor vagy rugalmasság: mi kell a sikeres digitalizációhoz?
Rövid távon a feladatfókuszú vezetés, hosszú távon a kapcsolatorientáltság növelheti a digitalizációban fejlődni kívánó szervezetek üzleti teljesítményét – állapítja meg a Budapesti Corvinus Egyetem kutatócsoportjának friss tanulmánya.
Hasznos funkciók, amikre a HONOR használja a mesterséges intelligenciát
A technológiai világ, így a mobilpiacnak is egyik legnépszerűbb és részben legkevésbé értelmezett funkciója a mesterséges intelligencia (angolul Artificial Intelligence, AI). A legújabb HONOR készülékek is alkalmazzák, és a legapróbb dolgoktól nagyobb kaliberű lehetőségekig terjed használatuk. Bár a legtöbben vagy a ChatGPT-re, vagy épp a gyakran kellemetlen, generatív AI-jal készített „realisztikus”, „hatujjú” képekre gondolhatnak, a megoldások ennél sokkal árnyaltabbak. Alább pár példa, ahol a HONOR készülekekbe épített AI megkönnyíti a felhasználói élményt.