Navigációs termékforgalmazót büntet a GVH
A gépkocsi navigációs berendezések nagy részét a navigációs célszámítógépek (PNA-k, ilyen a Garmin nevű termék) és a GPS-képes kézi számítógépek (PDA-k, amelyekre külön navigációs szoftver telepítése szükséges, ilyen szoftver az I-Go is) teszik ki.
A GVH azért indított eljárást, mert felmerült a gyanú, hogy a GPS készülékek piacán a Magyarországon piacvezető Garmin készülékeket hivatalosan kis- és nagykereskedőként is forgalmazó Navi-Gate Kft., valamint a termékeket kiskereskedelmi forgalomban értékesítő viszonteladók között megállapodás jött létre a Garmin termékek kiskereskedelmi árára vonatkozóan. A GVH később kiterjesztette a vizsgálatot az I-Go navigációs szoftverek értékesítésére kötött viszonteladói szerződésekre is.
A Navi-Gate Kft. által az I-Go és Garmin termékekre kötött viszonteladói szerződések egyértelműen olyan tartalommal kerültek megfogalmazásra, hogy a termékekre kikötött ajánlott végfelhasználói/fogyasztói árak a valóságban fix árként érvényesültek, mivel az attól való eltérés csak a Navi-Gate Kft. írásbeli beleegyezésével volt lehetséges. A Garmin szerződések nagy része tartalmazta, hogy a viszonteladók „önhatalmú” árváltoztatása esetén az importőr Navi-Gate Kft. visszavonhatja az érintett disztribútor forgalmazási jogát.
A saját célra vásárló, az egyetlen terméket sem vásárló, illetve a szerződés árrögzítést tartalmazó rendelkezéseinek megvalósulásáért aktívan fel nem lépő kereskedőkkel korábban megszüntetésre került az eljárás. Ezt követően a GVH csak az árrögzítés végrehajtásában tevékeny szerepet vállaló viszonteladókat – a Bonver Zrt.-t, a CHS Hungary Kft.-t, a GPS Trade Kft.-t, az EC-CO Kft.-t, az LCP Systems Kft.-t, a Parts Center Kft.-t, a WorldGate Kft.-t és az RRC Hungary Kft.-t – valamint az árrögzítő klauzula érdemi létrehozóját a Navi-Gate Kft.-t, az I-Go szoftverek tekintetében pedig az értékesítési lánc tetején álló termékfejlesztőt, a Nav N Go Kft.-t szerepeltette az eljárásban.
A GVH a rendelkezésre álló viszonteladói szerződések, a viszonteladókkal folytatott levelezések, e-mail váltások és egyéb bizonyítékok alapján arra a következtetésre jutott, hogy a szerződésekben szereplő végfelhasználói ármegkötések a gazdasági verseny korlátozására alkalmasak. A Garmin készülékeket forgalmazó Navi-Gate Kft. és az I-Go szoftver fejlesztője nem tudták meggyőzően bizonyítani, hogy az érintett piac csekély súlyú szereplői lennének, ezért versenykorlátozó megállapodásuk a törvényi tilalom hatósugarán kívül esne.
A GVH az eljárás alá vont vállalkozások közül csak a Navi-Gate-tel szemben szabott ki bírságot, mert az eljárás során bizonyítást nyert, hogy az árklauzula megfogalmazása, végrehajtása és ellenőrzése tekintetében a kft a jogsértés kezdeményezőjének és érdemi működtetőjének minősült.
Kapcsolódó cikkek
- GVH rajtaütés a Microsoft Magyarországnál
- Az elektronikus médiát vizsgálja szeptembertől a GVH
- A Pannon nem ért egyet a GVH döntésével
- Húszmilliós bírság a Pannonnak - megtévesztő reklámokért
- Megsemmisített iratok - megszüntetett GVH-eljárás
- GVH 2006: 11,4 milliárd forint összegű bírságot szabott ki a hivatal
- GVH: 16 milliós bírság a Pannonnak
- Újabb elmarasztalás, ezúttal bírság nélkül
- GVH: 100 milliós bírság a Magyar Telekomnak
- GVH: Másfélmilliárdos bírság az IBM, ISH, SAP cégeknek kartellezésért
Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Valóban csak az elektromos autókon múlna a fenntartható közlekedés?
Stabilizálódni látszik a cégautóflotta-piac, az új autók beérkezése újra a régi ütemben zajlik, a folyamatosan emelkedő bérleti díjak azonban továbbra is kihívást jelentenek a cégeknek. Ennek ellenére a vállalatok is nyitnak az adott esetben drágább elektromos autók felé, de a céges flotta összeállítását még mindig a státusz és a pozíció határozza meg a valós használati igények helyett.
Megérkezett Magyarországra az Omoda 5
Az első helyen végzett az OMODA és JAECOO márkák gyártója, a Chery Automobile a kínai piacon az új autók minőségével kapcsolatos fogyasztói elégedettséget vizsgáló jelentés szerint a kínai brandek között. A közel 20 fejlett intelligens vezetéstámogató technológiával felszerelt OMODA 5 az elkövetkező hetekben Magyarországon is kapható lesz.
Bemutatkozott az Eaton új elektromosautó-töltője
Új, többfelhasználós töltésre alkalmas AC elektromosjármű-töltővel lép piacra az Eaton. Az intelligens energiagazdálkodási vállalat Green Motion Building nevű, 3,7 kW és 22 kW közötti teljesítményű töltője már Magyarországon is elérhető.
Mától Magyarországon is Ayvens néven működik a legnagyobb hazai flottakezelő
Ayvens márkanév alatt folytatja tevékenységét hazánk legnagyobb flottakezelője és mobilitási szolgáltatója, az ALD Automotive | LeasePlan. Az új márka létrejöttének előzménye, hogy 2023 májusában a Societe Generale csoporthoz tartozó ALD Automotive felvásárolta a LeasePlant, az integráció egyik fontos lépéseként pedig immáron Magyarországon is Ayvens néven folytatja működését a vállalat. Az Ayvens világszerte 42 országban 3,4 milliós flottát üzemeltet, melyből több mint 550 000 elektromos meghajtású. Magyarországon az Ayvens közel 3000 ügyfele részére nyújt mobilitási megoldásokat, és összesen mintegy 33000 járműből álló flottát kezel.
Bemutatták a legújabb Iveco modelleket Miskolcon
Az Iveco Miskolcon mutatta be először teljesen megújult haszongépjármű-palettáját, amely járművek a személyautók kényelmével és tudásával veszik fel a versenyt. Az esemény azonban nem csak a járművek újdonságaira hívta fel a figyelmet, hanem hivatalosan megnyitották a régió egyik legkomplexebb létesítményét is, amely a járművek és sofőrjeik számára egyaránt biztosít feltöltődést és professzionális kiszolgálást.