Mobilfüggőség: már nem lehet élni nélküle?
Én, magam és a mobilom
A Synovate tizenegy országra kiterjedő nemzetközi kutatásának eredményei szerint a mobiltelefon mára mindennapjaink egyik, ha nem a legfontosabb szereplőjévé vált. A felmérés szerint az apró, állandó elérhetőséget biztosító készülék nélkülözhetetlenségét bizonyítja, hogy éjjel-nappal bekapcsolva, és állandóan kéznél van.
Az Egyesült Államokban, Kanadában, Dániában, Hollandiában, Franciaországban, az Egyesült Királyságban, Malajziában, Szingapúrban, Tajvanon, Fülöp-szigeteken és Oroszországban készült felmérés eredményei szerint a mobiltelefont használók háromnegyede soha nem megy el úgy otthonról, hogy ne lenne nála a készüléke. Különösen magas a telefonjukat otthon nem hagyók aránya Oroszországban és Szingapúrban. Az orosz válaszadók 92, a szingapúriak 89 százaléka saját állítása szerint soha nem indulna el otthonról a telefonja nélkül. Ez a ragaszkodás odáig megy el, hogy a nyolcezer válaszadó mintegy harmada úgy érzi, nem bírna már élni mobiltelefon nélkül. A függők aránya Tajvanon és Szingapúrban kiemelkedő, az előbbiek 60, az utóbbiak 49 százaléka nem tudja elképzelni az életét a hordozható készülék nélkül.
A mobiltelefon az állandó elérhetőség mellett a folyamatos információáramlás lehetőségét és biztonságérzetet jelent használójának, így talán nem meglepő, hogy sokan ragaszkodnak hozzá. Újdonság viszont, hogy többen úgy vélik, készülékük elvesztése komolyabb problémát jelentene, mintha a pénztárcájuk tűnne el.
A kutatás eredményei szerint a válaszadók 25 százaléka számára komolyabb gondot okozna a mobiltelefonnal elveszett adatok ismételt beszerzése, mint ha a pénztárcával elveszett pénzt, bankkártyát és egyéb igazolványokat kellene pótolni. A legnagyobb arányban az oroszoknak okozna kihívást az elveszett készülék pótlása: míg a helyi válaszadók 39 százaléka a pénztárca, addig minden második személy a mobiltelefon helyettesítését találná komoly, szinte megoldhatatlan problémának. A kérdés ugyanakkor a legjobban a Fülöp-szigeteken élőket osztotta meg: 52 százalékuk a pénztárca, 47 százalékuk a mobiltelefon pótolhatatlansága mellett tette le a voksát.
A ragaszkodás további jeleit vélték felfedezni a kutatók abban, hogy a megkérdezettek 42 százaléka éjszakánként is az ágyhoz közel, a keze ügyében rakja le a telefont. Ez a szokás leginkább a fülöp-szigeteki (70%) és a maláj (62%) válaszadókra jellemző. Ez a két nemzet az egyébként, amely tagjait a leginkább örömmel tölti el megcsörrenő telefon hangja. Míg ugyanis a francia megkérdezettek 77 százalékát nem érdekli, addig a fülöp-szigetekiek 54, a malajziaiak 50 százaléka örömforrásként éli meg a hívásjelző hangot, számukra ugyanis ez azt jelenti, hogy valakinek valahol szüksége van rájuk.
Mondd el sms-ben!
A rövid szöveges üzenetküldés vitathatatlanul megváltoztatta az emberek kommunikációs és kapcsolatkezelési szokásait. A kutatás eredményei szerint ez a változás pozitív, szórakozató eredményekkel, és nem kifejezetten kellemes hozadékkal egyaránt járt. Eredményei szerint a válaszadók 31 százaléka hazudott már sms-ben arról, hogy hol járt, vagy mit csinált, 20 százalékuk első randit szervezett, 12 százalékuk pedig szakított.
A kevésbé személyes üzenetküldésnek köszönhetően csökkennek a korlátok, oldódnak a gátlások, ami sokkal nyíltabb közléseket tesz lehetővé. A kutatás szerint körülbelül minden harmadik válaszadó flörtölt már írásban a partnerével, minden hatodik pedig mással is flörtölt a partnerén kívül. A legnagyobb arányban a britek és az oroszok udvarolnak sms-ben. A britek 47, az oroszok 40 százaléka flörtölt már a partnerével, míg az előbbiek 26, az utóbbiak 24 százaléka küldött már kacér, kihívó üzeneteket olyan személynek, akivel nem járt együtt.
Természetesen nem csak a kellemes témáknak ad teret az üzenetküldő funkció. A válaszadók 12 százaléka szakított már, 8 százalékukat pedig ejtették már sms-ben. A vizsgált országok közül a fülöp-szigetekiek, a malájok és az oroszok választották a legnagyobb arányban az elválás ezen nem túl baráti módját. A fülöp-szigeteki válaszadók 23, a maláj és orosz megkérdezettek 22 százaléka dobta már partnerét sms-ben. Az élmény fordítottját a maláj és a fülöp-szigeteki válaszadók közül élték meg a legtöbben. Az előbbiek 20, az utóbbiak 17 százaléka kapott elbocsátó "szép" üzenetet.
Pötyög, nyomkod, navigál
Ma már az újabb és újabb készülékek egyre több funkcióval vannak ellátva, így a telefonok az alapvető hívás és üzenet funkciók mellett a legkülönbözőbb dolgokra használhatók. A felmérés eredményei szerint tízből hat válaszadó otthonosan kezeli a multifunkciós készülékeket, mintegy 37 százalékuknak azonban fogalmuk sincsen, hogyan kell használni a mobilokba beépített modern kütyüket.
A kutatás eredményei szerint a tucatnyi közül a két alapvető mellett csak három rendszeresen használt funkció van a telefonokban: az ébresztőóra, a fényképezőgép és a játék. A mobil ébresztő funkcióját a válaszadók 67, a kamerát 62 százaléka használja, míg a játékokkal a megkérdezettek 33 százaléka szórakoztatja magát. A legtöbb funkciót a fülöp-szigeteki válaszadók használják: 88 százalékuk igénybe veszi az ébresztést, 63 százalék játszik, 48 százalék zenét hallgat, 44 százalék videót, 13 százalék pedig tévét néz a mobilján.
Forrás: ELTE Társadalomtudományi Kar hírlevél
Kapcsolódó cikkek
- 5 milliárd mobil 2010-ben
- A svédországi idősek használják a legtöbb mobiltelefont
- Végre ismét növekedés a mobilpiacon
- A negyedik negyedben visszatér a növekedés a mobilkészülék-piacra
- Ismét zsugorodott a nyugat-európai mobilpiac
- Az év végére már fellendülhet a mobiltelefonok világpiaci forgalma
- Példátlan mobiltelefon-kereslet csökkenés Ukrajnában
- Ötödével esett vissza a mobilpiac, de nem így az okostelefonoké!
- KSH: 112 ezerrel csökkent a mobiltelefon-előfizetések száma
- Több mint felére esett vissza a mobiltelefonok eladása Ukrajnában
Telekom ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Bepörög az őszi szüretszezon – Okostelefonnal még a borozás is jobb
Októberrel együtt számos budapesti és vidéki fesztivál, ünnep és program veszi kezdetét, amik jelentős része a szürethez kötődik. Ha kedveled a bort, vagy épp szeretsz kirándulni, akkor egy HONOR készülék – a megfelelő alkalmazásokkal – tökéletes társ lehet ebben az időszakban is.
Az európai utazók 72%-a szeretné leküzdeni a nyelvi akadályokat a jobb utazási élményért
A Samsung legújabb kutatásából kiderül, hogy az európai nyaralók* 72%-a azt vallja, hogy sokkal jobban élveznék a külföldi vakációt, ha jobban, gond nélkül tudnának kommunikálni a helyiekkel. Ennek megoldásaként a Samsung arra ösztönzi az utazókat, tegyék próbára a Galaxy AI-t a következő felfedezőútjuk során.
A kis-, közép- és nagyvállalatoknak is jó hírt hoz a Yettel
Számos vállalkozásnak az év vége jelenti a legintenzívebb időszakot, az éves forgalom jelentős része az őszi-téli hónapokban jelentkezik. A Yettel kis- és középvállalkozások számára dolgozott ki egy kedvező lehetőséget, ami a legtermelékenyebb időszakban a költségek csökkentésében segíti a cégeket. Egyúttal a nagyvállalati közönség számára is hasznos IT-biztonsági megoldással rukkolt elő a társaság.
Már itthon is megvásárolható a világ legvékonyabb hajlítható okostelefonja
Végre Magyarországon is kapható a HONOR Magic V3, a világ legvékonyabb befelé hajlítható okostelefonja, amely elődeinél nagyobb strapabírósággal, hatékonyabb akkumulátorral, fejlettebb kijelzővel és innovatívabb AI-élménnyel érkezik.
K&H: már mobilbankon keresztül is lehet parkolni
A rendszám megadása után csak be kell kapcsolni a mobilon a helymeghatározást és az app automatikusan kiválasztja az autós számára szükséges zónát. A K&H mobilbankjában az összes hazai közterületi parkolási zóna elérhető, számos zárt helyi parkolóval kiegészítve.