Milyen objektívet válasszunk DSLR fényképezőgépünkhöz?
Kiss Ádám Zoltán, 2009. december 30. 10:02
Ha éppen karácsonyra kaptunk, vagy ajándékoztuk meg magunkat egy tükörreflexes géppel, és most az objektívpark vásárlásán gondolkodunk, könnyen zavarba ejtő lehet a kínálat. A Nikon szakemberei egy igen részletes és hasznos útmutatót állítottak össze a kétségektől gyötört felhasználók, vagy éppen érdeklődők számára.
DX- és FX-érzékelőformátumok
Az ön fényképezőgépének érzékelőformátuma fontos szempont az objektív kiválasztásánál, hiszen a rögzített látószög attól függ, hogy a fényképezőgép DX- vagy FX-formátumú. Az FX-formátumú érzékelők látószöge szinte azonos a 35 mm-es filmes formátuméval. A DX objektívek 1,5-szeres nagyítást adnak a 35 mm-es filmes formátumhoz képest, ezért ha egy DX-formátumú érzékelővel rendelkező DSLR géphez 50 mm-es objektívet csatlakoztat, akkor a látószög akkora lesz, mint egy 35 mm-es filmes vázra szerelt 75 mm-es objektív esetében (50 mm x 1,5=75 mm).
Használja a Nikon Lens Simulator (Nikon objektívszimulátor) alkalmazást annak ellenőrzésére, hogy a váz és az objektív típusa hogyan befolyásolja a születő fényképet.
Használja a Nikkor Lens Map (Nikkor objektívtérkép) oldalt, ha szeretné gyorsan megtalálni a keresett objektívet.
Zoom vagy rögzített gyújtótávolságú (prím) objektív?
A zoom objektív használatának előnye, hogy rugalmasságot kínál a fotósnak. A sokoldalú használhatóság egy sor fényképezési helyzetben hasznos. A zoom objektívek ideálisak olyan esetben, amikor a fényképezési helyzet előre nem ismert, ezért rugalmasságra van szükség – például különféle témák (tájképek, portrék) egyidejű fotózása esetén –, de ön mégis egy objektívvel szeretné megoldani a feladatot. Zoom objektív használata esetén ritkábban kell objektívet cserélnie, így annak esélye is kisebb, hogy por jut a fényképezőgép tükörkamrájába vagy érzékelőjére. A rögzített gyújtótávolságú objektívek egyik fő előnye a méretük és tömegük. A prím objektívek általában kisebbek és könnyebbek. Általában meghatározott célra tervezik őket, ezért kevesebb lencsetagot tartalmaznak, és ennek révén a tömegük is kisebb, mint a zoom objektíveké, amelyeknek több célra kell megfelelniük, ezért összetettebb lencsecsoportokkal rendelkeznek. A prím objektíveknek általában a maximális rekesze is nagyobb (f/1.4–f/2.8). Ez például akkor jelent előnyt, ha gyenge fényben kell fényképezni, mert ilyenkor könnyebb kézből fotózva kimerevíteni a témát és elkerülni a hosszú expozíció által okozott elmosódást. Nagy rekeszű prím objektívekkel fotózva kisebb mélységélesség érhető el, ami portrék készítésénél hasznos, hiszen így a háttér elmosásával a portré alanyára lehet irányítani a figyelmet. A prím objektívek nagy rekesze több fényt ereszt át, így a téma jobban látható a keresőben komponáláskor, ami megkönnyíti az éles képek készítését.
Különféle objektívek tipikus felhasználása
1. Nagy látószögű (FX-formátumban kb. 14–35 mm / DX-formátumban kb. 10–24 mm) A nagy látószögű objektívek népszerűek tájképek, belső terek fotózásához, valamint szűk helyen készített dokumentum- és riportfotók készítéséhez.
2. Általános (FX-formátumban kb. 50–60 mm / DX-formátumban kb. 35 mm) Az általános objektívek népszerűsége abban rejlik, hogy ezeknek a látószöge áll a legközelebb az emberi szeméhez. Ezeknek az objektíveknek minimális a torzítása, ami előnyös a téma szempontjából. Ezek az objektívek általában nagy rekeszűek, és sok fényt engednek át, így gyenge fényben is gyors teljesítményre képesek. A nagy rekeszek (f/1.4–f/2.8) szépen mossák el a hátteret, a témára irányítva a néző figyelmét. Az általános objektívek egy sor helyzetben kedvelt eszközök: például portrék készítéséhez és gyenge fényben való vaku nélküli, csak az elérhető fényt kihasználó fotózáshoz alkalmazzák őket.
3. Teleobjektívek (FX-formátumban kb. 70–200 mm / DX-formátumban kb. 50–135 mm) A 70–200 mm-es teleobjektívek elsősorban portréknál és termékfotózásnál kedveltek. Lehetővé teszik, hogy a fotós szűkre vágott kompozíciót alkalmazzon, ugyanakkor a portrék esetén továbbra is kellő távolságot tarthat, így az alany nem érzi kényelmetlenül magát.
4. Szuper-teleobjektív (FX-formátumban kb. 300–600 mm / DX-formátumban kb. 200–600 mm) A szuper-teleobjektíveket előszeretettel alkalmazzák sport- és vadfotózásnál, amikor a fotós nem kerülhet közel a témához.
5. Makró (FX 55 mm, 60 mm, 105 mm és 200 mm, DX 85 mm) A közeli fényképezés különleges objektíveket igényel, amelyek 1:1 leképezési arányt kínálnak. Ezek az objektívek lehetővé teszik, hogy a fotós rendkívül közelről állítson élességet a témára, és 1:1 arányú, azaz életnagyságú képet rögzítsen az érzékelőn. Az ilyen objektíveket például virágok, rovarok és kisebb tárgyak fotózásánál alkalmazzák.
Kapcsolódó cikkek
- Új referencia objektív távmérős gépekhez a Leicától
- Díjnyertes a Nikon D3s és a Nikkor 70-200 mm VRII
- Csúcsszkenner a Canontól: CanoScan 9000F
- A Nikon 3 évre emelte a DSLR gépek garanciáját
- Sony World Photography Awards 2010: a győztesek
- Sokoldalú tele a Nikontól: AF-S NIKKOR 200-400 mm F/4G ED VR II
- Vigyázat, hamisított Nikon tartozékok!
- Olcsóbb lehet a Nikon D3000
- Két Sziget-bérlet egy jó fotóért
- 120 éve gyárt fényképezőgép optikát a Zeiss
Cikkgyűjtő
További fontos híreink
Országos kutatásból netezési körkép: a magyarok többségének élete elképzelhetetlen net nélkül
2024. szeptember 29. 15:24