Csak idő kérdése, hogy a Google mikor fog előfizetéses telefonszolgáltatást nyújtani

Ki kerülhet ki győztesen a távközlési iparágban napjainkban zajló harcból?

forrás Prim Online, 2010. január 10. 16:25

Az A.T. Kearney stratégiai tanácsadó cég tanulmánya szerint a távközlési iparág jövőjét a vezetékes hálózatokkal rendelkező hagyományos szereplők és az online piac feltörekvő újoncai közötti harc alakítja. A népszerű portálok egyre több szolgáltatással terjeszkednek a telekommunikáció birodalmában is, míg a telefontársaságok megkísérelnek sokoldalú tartalmat és internetes alkalmazásokat egyaránt biztosító portálokká alakulni. Mindez a kommunikációs szolgáltatások elkerülhetetlen konvergenciájához vezet.

Az iparág portálalapúvá válik

A telekommunikációs iparág, ami eredetileg a tulajdonosok birtokában lévő kábelek és áramkörök zárt rendszere volt, egyre inkább portál-alapúvá válik. A Google, a Yahoo!, a Windows Live és társaik szolgáltatások mind szélesebb körét nyújtják az ügyfeleiknek a biztonságos elektronikus azonosítástól a személyes tárhelyen át a telefonálásig. Emellett a felhasználók ugyanazon szélessávú kapcsolaton keresztül jutnak nagy sebességű internet-eléréshez, televízióhoz és telefonhoz.

E szolgáltatásokkal felfegyverkezve a sikeres újoncok világszerte kezdik elhódítani a telekom szektort a hagyományos szereplőktől. A Google Earth, a Google Maps és az ezekre épülő alkalmazások már ma is átveszik a szaknévsorok és telefonkönyvek szerepét – csak idő kérdése, hogy a Google mikor fog előfizetéses telefonszolgáltatást nyújtani. Mi ez, ha nem telekommunikáció?

Mindeközben a telefontársaságok megpróbálnak sokoldalú portálokká válni. Ez azonban nem könnyű feladat, hiszen többnyire nem rendelkeznek a kommunikációs szolgáltatásokat kiegészítő tartalomszolgáltatáshoz és személyes alkalmazásokhoz szükséges tudásháttérrel. „Hazánk kivételnek mondható ezen a téren – mondja Frank Klausz, az A.T. Kearney magyarországi igazgatója. – Magyarországon a legnépszerűbb portálok egyikét és a legnagyobb közösségi hálózatot is telekom szolgáltató működteti, míg a többi nagy internetes portál igyekszik »bevásárolni a médiából«, hogy ne maradjon le az új lehetőségekről.”

A közeljövő nagy kérdése, hogy a hagyományos telekommunikációs szolgáltatók – bevételeik növelése érdekében – megfizettetik-e a fogyasztókkal az állandó, igazán jó minőségű szolgáltatást, amely jelenleg még mindig csak náluk érhető el. A nagy portálok vajon végignézik-e, hogy a távközlési cégek költségekbe verik magukat, és közben titokban kiépítik a maguk vezeték nélküli hálózatait? Vagy megjelenik a csoda-alkalmazás, amely fedezi az optikai hálózat megvalósításának költségét?

Mindent egy helyen – légy ragadós!

A felhasználói tartalom és az emberek figyelme közvetlenül a webre irányul – ezt látjuk megvalósulni blogok, személyes weboldalak, keresések és tranzakciók formájában, mint azt Magyarországon a blog.hu vagy a hotdog.hu népszerűsége bizonyítja.  A felhasználók egyszerűségre vágynak – ez tovább növeli a portálok előnyét, hiszen egy helyen elégítik ki a tartalmi és szolgáltatási igényeket. Ezt nevezik úgy, hogy a portál „ragadós” – a látogatók rendszeresen visszajárnak, és több időt töltenek el ezeken a pontokon. A sokoldalú mobileszközöknek köszönhetően pedig az online kommunikációhoz ma már nem szükséges az asztali számítógép.

Minden út a konvergenciához vezet


A piaci szereplők és a felhasználók egyaránt abban érdekeltek, hogy a tökéletes hang- és képátvitel, az internet és a vezeték nélküli kapcsolat egyetlen közös szolgáltatásként működjön. Ezen konvergenciára irányuló törekvésben minden szereplőnek megvan a maga helyzeti előnye és az ebből adódó lehetősége.

A tartalomszolgáltatók – tehát az elektronikus média képviselői – a tévéképernyők közvetítésével mindennapi jelenlétet élveznek a felhasználók otthonában. A helyi ismertség és az előfizetői rendszer terén meglévő tapasztalat szintén mellettük szól. A kábelszolgáltatók ezen felül a szélessávú kapacitást is biztosítani tudják.

A hagyományos távközlési cégek ezzel szemben kevés tapasztalattal rendelkeznek a szórakoztatás és a lokális marketing területén. Inkább a hosszú távú ügyfélkapcsolatból eredő bizalomra építhetnek.

A web alapú portáloknál megvan az, amire a többiek vágynak: az említett „ragadósság”, a biztonságos adatkezelés és a felhasználói közösségek. A dominanciához viszont ki kell alakítaniuk egy olyan működési modellt, amelyben hirdetési bevételekből fedezni tudják jelentős költségeiket.

„Magyarországon a hagyományos vezető telekom szolgáltató elérni látszik a konvergencia »szent grálját«, hiszen már rendelkezik vezetékes és mobilhálózattal, internetes és médiaeszközökkel is” – mondja Frank Klausz, hozzátéve: a piacon folyamatosan jelennek meg az új kihívások és nőnek fel az új kihívók.

A Nemzeti Hírközlési Hatóság negyedik mobilszolgáltató részére kiírt tenderén különböző stratégiákkal indultak a pályázók. Az egyik megközelítésben a Magyar Telekomhoz hasonlóan minden szolgáltatást le kívánnak fedni, míg van olyan pályázó is, amelyik a specializálódást részesíti előnyben. Frank Klausz szerint az utóbbi stratégia hatékonyabb lehet a magyar piacon. „Még a domináns szolgáltató esetében is kérdéses, hogy lesz-e elegendő pénz minden szektort lefedni. Mi úgy látjuk, hogy jelentősebb nyereségarányt az fog tudni elérni, aki szűkebb területre összpontosít” – véli az A.T. Kearney igazgatója.

Mit hoz a jövő?

Kire milyen hatással lesznek a fenti tényezők? A Wall Street vélhetően továbbra is a „kábeltulajdonosokat” fogja finanszírozni – a hagyományos távközlési cégeket, rendszerintegrátorokat, kábelszolgáltatókat. A kockázati tőkések a következő nagy találmányt fogják keresni – talán az 5G-t, a kommunikációs technológia ötödik generációját. A Google cloud computing (virtuális, globális vezeték nélküli) szolgáltatóvá válhat, míg az Apple otthoni portállá. A Yahoo! és az AOL megszűnik önálló vállalatként működni – ma csak találgatni lehet, ki veszi meg őket.

Magyarországon az adatforgalom sokszorta gyorsabban növekszik, mint a bevételek. A központi hálózat több ponton is elérkezik kapacitásának határaihoz – állítja az A.T. Kearney igazgatója. „Jelenleg még megfelelő szintű nyereségek érhetők el az iparágban, de a vállalatoknak lépést kell tartaniuk a fejlődéssel – mondja Frank Klausz –, ezért dönteni kell az új helyzethez választandó stratégiáról, és annak megfelelően befektetni. Ha ezt most nem teszik meg a vállalatok, később már nem lesznek meg az ehhez szükséges forrásaik” – állítja az igazgató.

Kulcsszavak: távközlés trend

Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI

20 millió eurós kötvénykibocsátás támogatja az AutoWallis Csoport nemzetközi terjeszkedését

Kedvező feltételekkel bocsátott ki zárt körben 20 millió euró összegű kötvényt az AutoWallis Csoport, mely hozzájárul ahhoz, hogy a vállalat tovább erősítse meghatározó régiós autókereskedelmi és mobilitási szolgáltatói pozícióját. A forrásbevonás célja a 16 országban jelen lévő AutoWallis további nemzetközi terjeszkedésének, akvizícióinak finanszírozása.

2024. december 13. 18:15

Precízebb diagnosztika, biztonságos önvezető járművek

Minden eddiginél gyorsabb és pontosabb méréseket végző szenzorok tesztelésében vesznek részt a Debreceni Egyetem szakemberei. A CERN-nel való együttműködés keretében olyan speciális detektorok összeállítása a cél, melyekkel az orvosi képalkotás, a gyógyítás, valamint a távvezérlés is sokkal precízebben végezhető a jövőben. A kutatást a HU-rizont program támogatja.

2024. december 13. 16:39

Megnyílnak az XR végtelen lehetőségei a Galaxy AI-jal!

A Samsung és a Google együttműködése új korszakot nyit a kibővített valóság (XR) világában. A „Project Moohan” kódnevű Android XR-headset* természetes, multimodális interakciókat és személyre szabott AI-asszisztens élményt kínál. A fejlesztés célja, hogy átlépje a fizikai határokat, és páratlan lehetőségeket biztosítson a felhasználóknak, hogy újszerűen ismerjék meg a világot és annak történéseit.

2024. december 13. 14:56

Budapesten tanítják vezetni a jövő autóit a Bosch mérnökei

A Bosch Budapesti Fejlesztési Központjában számtalan jövőbemutató autóipari fejlesztés zajlik, melyek a vezetés biztonságát és kényelmét szolgálják. Az egyik leghasznosabb extrát jelentik a parkolást segítő rendszerek, a Bosch szakemberei pedig már olyan járműveket fejlesztenek Budapesten, amelyek emberi beavatkozás nélkül képesek parkolni. Ehhez minden részletre kiterjedő tesztelésre, az autók szigorú „oktatására” van szükség. A jövő autóinak titkait tárja fel a Bosch Magyarország Podcast aktuális adása, melyben a parkolási megoldások fejlesztésének legaktuálisabb és legizgalmasabb kérdései kerülnek reflektorfénybe.

2024. december 13. 13:08

Visszafogott év után erős az ünnepi szezon

Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az ünnepekre, átlagosan 84 036 forintot költenek és 6 személyt ajándékoznak meg. A PwC karácsonyi vásárlás kutatásából az is kiderül, hogy a TEMU és más külföldi online platformok előretörése ellenére a vásárlók többsége még mindig a hazai kereskedőknél költi el a karácsonyi ajándékra szánt összeg túlnyomó részét.

2024. december 13. 09:57

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

CES 2025 előzetes: Elon Musk Amerikája, avagy a világ Musk-ja

2024. december 9. 16:46

Újabb részvételi rekordot döntött az e-Hód

2024. december 9. 11:32

Először készült felmérés a magyarországi retail media helyzetéről

2024. december 6. 18:14

Változások a Magyar Telekom felsővezetésében

2024. december 4. 13:04