Csak idő kérdése, hogy a Google mikor fog előfizetéses telefonszolgáltatást nyújtani

Ki kerülhet ki győztesen a távközlési iparágban napjainkban zajló harcból?

forrás Prim Online, 2010. január 10. 16:25

Az A.T. Kearney stratégiai tanácsadó cég tanulmánya szerint a távközlési iparág jövőjét a vezetékes hálózatokkal rendelkező hagyományos szereplők és az online piac feltörekvő újoncai közötti harc alakítja. A népszerű portálok egyre több szolgáltatással terjeszkednek a telekommunikáció birodalmában is, míg a telefontársaságok megkísérelnek sokoldalú tartalmat és internetes alkalmazásokat egyaránt biztosító portálokká alakulni. Mindez a kommunikációs szolgáltatások elkerülhetetlen konvergenciájához vezet.

Az iparág portálalapúvá válik

A telekommunikációs iparág, ami eredetileg a tulajdonosok birtokában lévő kábelek és áramkörök zárt rendszere volt, egyre inkább portál-alapúvá válik. A Google, a Yahoo!, a Windows Live és társaik szolgáltatások mind szélesebb körét nyújtják az ügyfeleiknek a biztonságos elektronikus azonosítástól a személyes tárhelyen át a telefonálásig. Emellett a felhasználók ugyanazon szélessávú kapcsolaton keresztül jutnak nagy sebességű internet-eléréshez, televízióhoz és telefonhoz.

E szolgáltatásokkal felfegyverkezve a sikeres újoncok világszerte kezdik elhódítani a telekom szektort a hagyományos szereplőktől. A Google Earth, a Google Maps és az ezekre épülő alkalmazások már ma is átveszik a szaknévsorok és telefonkönyvek szerepét – csak idő kérdése, hogy a Google mikor fog előfizetéses telefonszolgáltatást nyújtani. Mi ez, ha nem telekommunikáció?

Mindeközben a telefontársaságok megpróbálnak sokoldalú portálokká válni. Ez azonban nem könnyű feladat, hiszen többnyire nem rendelkeznek a kommunikációs szolgáltatásokat kiegészítő tartalomszolgáltatáshoz és személyes alkalmazásokhoz szükséges tudásháttérrel. „Hazánk kivételnek mondható ezen a téren – mondja Frank Klausz, az A.T. Kearney magyarországi igazgatója. – Magyarországon a legnépszerűbb portálok egyikét és a legnagyobb közösségi hálózatot is telekom szolgáltató működteti, míg a többi nagy internetes portál igyekszik »bevásárolni a médiából«, hogy ne maradjon le az új lehetőségekről.”

A közeljövő nagy kérdése, hogy a hagyományos telekommunikációs szolgáltatók – bevételeik növelése érdekében – megfizettetik-e a fogyasztókkal az állandó, igazán jó minőségű szolgáltatást, amely jelenleg még mindig csak náluk érhető el. A nagy portálok vajon végignézik-e, hogy a távközlési cégek költségekbe verik magukat, és közben titokban kiépítik a maguk vezeték nélküli hálózatait? Vagy megjelenik a csoda-alkalmazás, amely fedezi az optikai hálózat megvalósításának költségét?

Mindent egy helyen – légy ragadós!

A felhasználói tartalom és az emberek figyelme közvetlenül a webre irányul – ezt látjuk megvalósulni blogok, személyes weboldalak, keresések és tranzakciók formájában, mint azt Magyarországon a blog.hu vagy a hotdog.hu népszerűsége bizonyítja.  A felhasználók egyszerűségre vágynak – ez tovább növeli a portálok előnyét, hiszen egy helyen elégítik ki a tartalmi és szolgáltatási igényeket. Ezt nevezik úgy, hogy a portál „ragadós” – a látogatók rendszeresen visszajárnak, és több időt töltenek el ezeken a pontokon. A sokoldalú mobileszközöknek köszönhetően pedig az online kommunikációhoz ma már nem szükséges az asztali számítógép.

Minden út a konvergenciához vezet


A piaci szereplők és a felhasználók egyaránt abban érdekeltek, hogy a tökéletes hang- és képátvitel, az internet és a vezeték nélküli kapcsolat egyetlen közös szolgáltatásként működjön. Ezen konvergenciára irányuló törekvésben minden szereplőnek megvan a maga helyzeti előnye és az ebből adódó lehetősége.

A tartalomszolgáltatók – tehát az elektronikus média képviselői – a tévéképernyők közvetítésével mindennapi jelenlétet élveznek a felhasználók otthonában. A helyi ismertség és az előfizetői rendszer terén meglévő tapasztalat szintén mellettük szól. A kábelszolgáltatók ezen felül a szélessávú kapacitást is biztosítani tudják.

A hagyományos távközlési cégek ezzel szemben kevés tapasztalattal rendelkeznek a szórakoztatás és a lokális marketing területén. Inkább a hosszú távú ügyfélkapcsolatból eredő bizalomra építhetnek.

A web alapú portáloknál megvan az, amire a többiek vágynak: az említett „ragadósság”, a biztonságos adatkezelés és a felhasználói közösségek. A dominanciához viszont ki kell alakítaniuk egy olyan működési modellt, amelyben hirdetési bevételekből fedezni tudják jelentős költségeiket.

„Magyarországon a hagyományos vezető telekom szolgáltató elérni látszik a konvergencia »szent grálját«, hiszen már rendelkezik vezetékes és mobilhálózattal, internetes és médiaeszközökkel is” – mondja Frank Klausz, hozzátéve: a piacon folyamatosan jelennek meg az új kihívások és nőnek fel az új kihívók.

A Nemzeti Hírközlési Hatóság negyedik mobilszolgáltató részére kiírt tenderén különböző stratégiákkal indultak a pályázók. Az egyik megközelítésben a Magyar Telekomhoz hasonlóan minden szolgáltatást le kívánnak fedni, míg van olyan pályázó is, amelyik a specializálódást részesíti előnyben. Frank Klausz szerint az utóbbi stratégia hatékonyabb lehet a magyar piacon. „Még a domináns szolgáltató esetében is kérdéses, hogy lesz-e elegendő pénz minden szektort lefedni. Mi úgy látjuk, hogy jelentősebb nyereségarányt az fog tudni elérni, aki szűkebb területre összpontosít” – véli az A.T. Kearney igazgatója.

Mit hoz a jövő?

Kire milyen hatással lesznek a fenti tényezők? A Wall Street vélhetően továbbra is a „kábeltulajdonosokat” fogja finanszírozni – a hagyományos távközlési cégeket, rendszerintegrátorokat, kábelszolgáltatókat. A kockázati tőkések a következő nagy találmányt fogják keresni – talán az 5G-t, a kommunikációs technológia ötödik generációját. A Google cloud computing (virtuális, globális vezeték nélküli) szolgáltatóvá válhat, míg az Apple otthoni portállá. A Yahoo! és az AOL megszűnik önálló vállalatként működni – ma csak találgatni lehet, ki veszi meg őket.

Magyarországon az adatforgalom sokszorta gyorsabban növekszik, mint a bevételek. A központi hálózat több ponton is elérkezik kapacitásának határaihoz – állítja az A.T. Kearney igazgatója. „Jelenleg még megfelelő szintű nyereségek érhetők el az iparágban, de a vállalatoknak lépést kell tartaniuk a fejlődéssel – mondja Frank Klausz –, ezért dönteni kell az új helyzethez választandó stratégiáról, és annak megfelelően befektetni. Ha ezt most nem teszik meg a vállalatok, később már nem lesznek meg az ehhez szükséges forrásaik” – állítja az igazgató.

Kulcsszavak: távközlés trend

Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI

AI Act megfelelőség – A vélt versenyelőnyből súlyos bírság lehet, ha nem tartjuk be a szabályokat

Az AI-technológiák jelentős előnyöket kínálnak a vállalatok számára, ugyanakkor helytelen használatuk súlyos következményekkel is járhat. Az Európai Unió mesterséges intelligencia rendelete alapján 2025. február 2-tól akár 35 millió eurós vagy az éves globális árbevételük 7 százalékának megfelelő bírságot jelenthet a tiltott AI-tevékenységet végző vállalatok számára. A szabályozásnak való megfelelés védelmet nyújt a bírságokkal és reputációs károkkal szemben.

2025. január 25. 13:51

K&H gyorshívás: havi 24 ezer hívást indítanak az ügyfelek a bank appján keresztül, már több mint 7 éve

A K&H ügyfelei havonta több mint 24 ezer hívást kezdeményeznek a bank mobilalkalmazásán keresztül. A pénzintézet ügyfelei 2018 szeptembere óta élhetnek ezzel a biztonságos ügyintézési lehetőséggel, amelynek során az ügyfélszolgálattal való beszélgetéshez semmilyen azonosító sem szükséges.

2025. január 25. 12:06

Szigor vagy rugalmasság: mi kell a sikeres digitalizációhoz?

Rövid távon a feladatfókuszú vezetés, hosszú távon a kapcsolatorientáltság növelheti a digitalizációban fejlődni kívánó szervezetek üzleti teljesítményét – állapítja meg a Budapesti Corvinus Egyetem kutatócsoportjának friss tanulmánya. 

2025. január 25. 10:25

Új vezetők a MediaMarkt Magyarországnál

Két tapasztalt szakemberrel bővült a MediaMarkt Magyarország vezetősége: Gáspár Ferenc HR igazgatóként, Rózsa Márton pedig kereskedelmi igazgatóként csatlakozott a piacvezető elektronikai áruházlánc csapatához. Mindkét szakember tavaly év végén, a kereskedelmi szektor csúcsidőszakában kezdett.

2025. január 24. 13:21

Kié a felelősség, ha rosszul dönt vagy diszkriminál az AI?

Tavaly év végére a globális AI-beruházások elérték a nagyságrendileg 500 milliárd dolláros álomhatárt, de ez még csak a kezdet, hiszen a mesterséges intelligencia jó úton halad afelé, hogy minden szektorban alaptechnológiává váljon. Ahogy azonban egyre több területre férkőzik be a mindennapokban, úgy merülnek fel a jogi-etikai kételyek is, így például az AI "fekete doboz" problémája, a diszkrimináció vagy éppen a felelősség kérdése. 

2025. január 24. 10:16

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Rekordárbevételt ért el az LG 2024-ben

2025. január 23. 19:26

9 év után új elnök az IAB Hungary élén

2025. január 16. 18:01

A retail média felrobbanthatja a hirdetői piacot

2025. január 14. 18:15

A Continental új technológiája látványos módon jelenít meg tartalmakat a járművek oldalablakain

2025. január 9. 12:54