A világnak könyv, nekünk tévé kell a netről
Elkészült az E-Shopping Report 2010
Bár az online vásárlók száma nőtt az elmúlt évben, a vásárlási kedv stagnálása és a tranzakciók gyakoriságának kismértékű csökkenése visszafogta az online piac bővülését – többek között ez derült ki a KutatóCentrum éves felméréséből, az E-Shopping Reportból, melynek ingyenes kivonata a www.kutatocentrum.hu/tanulmanytar oldalról is letölthető.
„Az online vásárlók számának növekedését az internet penetráció emelkedése eredményezte: a heti rendszerességgel netezők aránya egy év alatt ugyanis 49 százalékról 56 százalékra növekedett” – magyarázta Barcza Enikő, a KutatóCentrum vezetője. A gazdasági világválság hatására stagnált viszont az online vásárlási kedv: hasonlóan a tavalyi adatokhoz az elmúlt egy évben az aktív netezők közel fele rendelt legalább egyszer a világhálón, és további egyharmada próbálta már ki korábban az e-vásárlást. Rosszabb a helyzet a vásárlási gyakoriságot nézve: az eredmények szerint ugyanis az online tranzakciók száma az előző évhez képest minimális visszaesést mutat. A válaszadók 42 százaléka az elmúlt egy évben legalább két alkalommal vásárolt az interneten, egyharmada ugyanakkor tavaly nem használta erre a világhálót, annak ellenére sem, hogy korábban próbálta már az online rendelést.
„Az online piac szereplőinek bíztató lehet, hogy a tavalyi eredményekhez hasonlóan a megkérdezettek túlnyomó többsége (84%) nem zárkózik el az e-shopping lehetőségétől” – hangsúlyozta a szakember. Ráadásul ezeknek a válaszadóknak több mint egyharmada úgy nyilatkozott, hogy a következő 12 hónapban biztosan fog a neten vásárolni.
Míg globális szinten a legtöbben könyvet, ruházati cikkeket és videót, DVD-t, illetve játékot vásárolnak a weben (forrás: Nielsen, 2010), addig hazánkban a megelőző évekhez hasonlóan az elektronikai cikkek a legkeresettebbek, megelőzve a könyveket, valamint a ruhaneműket. A hagyományos vásárlási szokásoknak megfelelően a férfiak interneten is elsősorban elektronikai cikkeket szereznek be, míg a nők leginkább könyveket és ruhaneműket keresnek.
A szállásadóknak is érdemes megjelenniük a világhálón: a következő 12 hónapban online tranzakciót tervezők ugyanis az elektronikai cikkek és könyvek beszerzése mellett leginkább a szállásfoglalást (37%) intéznék online. „Bár az elmúlt évben a megkérdezetteknek csupán 23 százaléka foglalt szállást az interneten, azonban figyelembe véve azt, hogy sokkal gyakrabban vásárolunk elektronikai cikkeket vagy ruhaneműt, ez igen magas arány” – jegyezte meg az eredmények kapcsán Barcza Enikő. A turizmus más szereplőinek is kedvező terepet jelenthet a világháló: az elmúlt évben a megkérdezettek egyötöde vett a weben busz-, vonat- vagy repülőjegyet, a jövőre online vásárlást tervezőknek pedig 28 százaléka tartja ezt elképzelhetőnek.
Még mindig nagy a bizalmatlanság
Az online vásárlást az elmúlt egy évben legtöbben annak gyorsasága és egyszerűsége miatt választották (91%), de az interneten elérhető kedvezőbb árakat is sokan említették (81%). Ez utóbbi szempontot tavalyhoz képest 10 százalékkal többen emelték ki.
A számos előny ellenére még mindig sokan nem rendelnek a világhálóról: őket leginkább az tartotta vissza, hogy nem tudják személyesen megvizsgálni a termékeket. A bizalmatlanság is döntő érv: a nem-vásárlók 40 százaléka egyszerűen fél megadni a kártyaszámát. „Azoknál, akik jövőre sem terveznek online vásárlást, szintén a bizalom hiánya a legnagyobb visszatartó erő – emelte ki a szakember. – Ennek megfelelően a webes boltok egyik legfontosabb feladata a bizalom kiépítése, illetve megerősítése lehet, amiben segíthetnek a különböző garanciavállalások, vagy a fogyasztói vélemények és értékelések megjelenítése az oldalon.” Ehhez kapcsolódóan kritikus kérdés az is, hogy milyen fizetési módokat tesznek elérhetővé az e-kereskedők: az E-Shopping Report 2010 felmérésről készült részletes tanulmány – melyet a KutatóCentrum értékesít – többek között erre is kitér.
Az E-Shopping Report a KutatóCentrum évente lebonyolított kutatása, mely a lakossági online vásárlási szokásokat és trendeket vizsgálja. A nagymintás lakossági felmérést szekunder adatgyűjtés előzte meg, mely hazai és nemzetközi felméréseket egyaránt feldolgozott. A primer adatgyűjtés 2010 júliusában 1210 internetező online megkérdezésével történt. Az adatbázis a legfontosabb demográfiai ismérvekre – életkor, nem és településtípus – reprezentatív a legalább hetente internetező 18-64 éves magyar lakosságra nézve. A tejes tanulmányt a KutatóCentrum értékesíti.
Kapcsolódó cikkek
- A közösségi média felértékelte a vásárlók pozícióját
- A közösségi vásárlás dinamizálja az online piacot
- A Nokia a legnépszerűbb márka a fiatalok körében
- GfK: a digitális eszközöket használók fogyasztói szokásai eltérőek
- Tovább nő a webáruházak forgalma Magyarországon
- Hölgyek a jövő internetes vásárlói
- Napi 20 percet interneteznek a mobilosok
- Nielsen-felmérés az internetes vásárlási szokásokról
- Magyarországon is terjed az internetes kereskedelem
- A netezők ötöde naponta bejelentkezik egy közösségi oldalra
Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Már a virtuális térben növelik beruházásaikat a vállalatok
Bár az ipari metaverzum megvalósulása még nem a mindennapok gyakorlata, már most egyre több vállalat számára válik valós üzleti előnyöket biztosító technológiai platformmá – mutat rá a Siemens, az S&P Global Market Intelligence és a 451 Research közös, több mint 900 vállalati döntéshozóval készült nemzetközi kutatása. Eszerint a vállalatok 81 százaléka már aktívan használja, teszteli, illetve tervezi a különböző kapcsolódó technológiák alkalmazását, és a globális ipari szektorban is egyre többen választják a termelési folyamatok optimalizálására, a fenntarthatósági célok elérésére, vagy akár a munkavállalói biztonság növelésére.
Szintet lép a szünetmentes tápegységek piacán a Schneider Electric
A Schneider Electric, az energiamenedzsment és ipari automatizálási megoldások területén vezető multinacionális vállalat bemutatta az új Galaxy VXL szünetmentes tápegységét (UPS). A rendkívül hatékony, kompakt, moduláris, skálázható és redundáns, háromfázisú UPS továbbfejlesztett kibervédelmi, szoftveres és biztonsági funkciókkal rendelkezik.
Pénz, de honnan? 2024. Választhatsz a vissza nem térítendő pályázatokból is!
A GINOP Plusz 2.1.3.-24 Innovációs pályázati kiírás első fecskéje 70 milliárdos kerettel már pályázható a kkv-k és mikrovállalkozások részére. Csak a kiemelt régió vállalkozásai kaphatnak belőle innovációs képességük erősítése szándékával. Újdonság, hogy a marketing, értékesítés és logisztika is innovációként ismerhető el! A Pénz, de honnan? 2024 roadshow budapesti állomásán december 17-én is sok új kedvezményes, támogatott forrást hoznak az előadók Közép-Magyarország kkv-döntéshozóinak.
A Samsung One UI 7 bétaverziója a mobil AI jövőjébe enged betekintést
A Samsung bejelentette a One UI 7 bétaverziójának hivatalos bevezetését, amely erőteljes mesterséges intelligencia funkcióival és egyszerűsített vezérlőfelületével a jövő bővíthető AI-ökoszisztémáinak előfutárának tekinthető. A One UI 7 jelentős előrelépést hoz azzal, hogy az élvonalbeli mesterséges intelligencia-algoritmusokat és a multimodális képességeket a felhasználói felület minden egyes kapcsolódási pontjába beépíti, egy olyan AI-platformot létrehozva így, amelyen minden interakció természetesnek és intuitívnak hat. A bétaverzió felhasználói elsőként tapasztalhatnak meg egy továbbfejlesztett, személyre szabhatóbb mobilélményt.
Pörög az akkumulátor szakemberek képzése Európában
Európa egyik vezető, a fenntartható energiaágazatra specializálódott szakképzési központja, az InnoEnergy Skills Institute bejelentette, hogy a két éve indított programjuk keretében, az Európai Akkumulátor Szövetség Akadémián keresztül közvetlenül kiképzett tanulók száma idén decemberre elérte a százezer főt.