Minden második netező szenior fent van a közösségi oldalakon
Együtt a neten: villámkonferencia az időskori internetezésről
Az Európai Unió a 2012-es évet az „Aktív Időskor és a generációk közötti szolidaritás évének” nyilvánította. A kezdeményezéshez kapcsolódva az Inforum, az ELTE-Ithaka, a Paladin, a BMK és a UPC Kattints rá, Nagyi! programjának vezetői közös villámkonferenciát szerveztek, hogy áttekintsék, milyen lépések történtek az elmúlt években az idősebb korosztály digitális írástudásának elmélyítésében, a generációkat összekötő kapcsolatok erősítésében. A résztvevők arra is keresték a választ, hogyan lehetnének könnyebben elérhetők az ötven év feletti korosztály számára az információs társadalom nyújtotta lehetőségek, előnyök.
10 éve kattintanak a nagyik
Idén ünnepelte tizedik születésnapját az idősek internetes oktatását felvállaló Kattints rá nagyi! program, melynek tanfolyamai ma már országszerte több mint harminc helyszínen elérhetők. A szervező Budapesti Művelődési Központ osztályvezetője, Kiss Gábor a kezdeményezés sikerén túl egy új intergenerációs fejleményről is beszámolt. Tavaly óta a középiskolások önkéntességi programjának keretében budapesti diákok kapcsolódtak be a központ munkájába: Folytassa, nagyi! címen azokkal az öregdiákokkal foglalkoznak, akik a tanfolyamot már elvégezték, de további gyakorlásra és segítségre van szükségük az internet magabiztos használatához.
Számítógépek a könyvtárban
Ramháb Mária, az Informatikai és Könyvtári Szövetség elnöke, a Kecskeméti Megyei Könyvtár igazgatója hasonló projektről számolt be, amelynek során Bács-Kiskun megye minden fiókkönyvtárát számítógépekkel szerelték fel, s rendszeres tanfolyamokat indítottak az idősek aktív öregedése, a társas együttlét és tanulás támogatására. Az 55 települést érintő programban részt vett 154 lakosú falu is, megbarátkozott az internettel 94 éves ember is.
Minden második netező szenior lájkol
A villámkonferencián bemutatták a UPC és az Ithaka Információs Társadalom- és Hálózatkutató Központ friss online kutatásának első eredményeit, mely az 50 év feletti korosztály újmédia- és internethasználati szokásairól ad képet. A felmérés online megkérdezéssel készült, elsősorban tehát az internetet rendszeresen használó, a hálón otthonosabban mozgó lakosságot reprezentálja, ezen belül is a teljes ötven év feletti lakosság körülbelül egy ötödét.
A felmérésből a kutatás vezetője, Ságvári Bence szociológus szerint kiderül többek között, hogy az internetező szeniorok a rokonokkal, ismerősökkel való kapcsolattartás területén használják ki legjobban az információs technológiák nyújtotta lehetőségeket. Fontos tanulság, hogy az idősek zöme a család fiataljaitól tanulta meg az internet használatát, s megítélésük szerint – ellentétben a népszerű feltevéssel – ez nem rontotta a kapcsolatok minőségét, inkább javította
A kutatás több kellemes meglepetéssel is szolgált. Kiderült, hogy a netezést a magyar idősek kimagasló arányban, 17%-ban szervezett tanfolyamon, képzésen tanulták, ez jelentősen magasabb arány, mint általában a felnőttképzésben résztvevőké. Minden második netező magyar szenior fent van közösségi oldalakon is, s bár a fiataloknál visszafogottabban viselkednek, aktivitásuk általában kevésbé intenzív, de például civil, politikai kérdésekben a közösségi oldalakon a fiatalabbakéval azonos kedvvel nyilvánulnak meg. A tanulmány részletes eredményeit rövidesen nyilvánosságra hozzák.
Aki nagyi velünk kattint
A rendezvényen Dombi Gábor, az Inforum főtitkára bemutatta, s a jelenlévők aláírásukkal támogatták a szervezet intergenerációs kiáltványát, mely akciójavaslatokat fogalmaz meg az idősebb generációk információs társadalmi befogadására. Ünnepélyesen lerakták az első hazai intergenerációs honlap, az Együtt a neten (www.intergeneracio.hu) virtuális alapköveit is; az oldal a szerkesztők reményei szerint hamarosan a korosztályok közötti internetes kapcsolatépítés platformja lesz, a javaslatok, ötletek, tudásmegosztás, fóruma.
Kapcsolódó cikkek
- NRC: a magyar internetezőknek csaknem a fele egyetért az internet jogi szabályozásával
- Több száz lengyel vizuális művészeti film egy múzeum honlapján
- Az amerikai rendőrök felhatalmazás nélkül kutathatnak a mobiltelefonokban
- Leonardo pixelekre bontva
- Megírni és kiadni: könyvek otthonról
- Hódít az okostelefonokra csatlakoztatható retró telefonkagyló Amerikában
- A magyarok 43 százaléka csak beszélgetésre használja a telefonját
- Ericsson: Szöul a legintelligensebb város
- Infotér konferencia - Magyarország jól áll a szélessávú internet-elérésében
- Nevet váltva szélesebb pályára lép az Inforum
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Összefog a régiós IT ökoszisztéma
November 8-án az év legizgalmasabb nemzetközi IT programját szervezik meg Budapesten. A ME.ET. CEE egy egész napos ingyenes networking esemény és unconference több, mint 15 partner szervezésében. A helyszín Puzl CowOrKing, az IT szektor igényeire szabott flexibilis irodatér és közösségvezérelt hub. A szervezők közt van többek között a Startup Hungary, a Credo Ventures, a Launchub, az Óbudai Egyetem, az Interactive Venture és a Viber is. Céljuk összekapcsolni az IT- és startup szereplőket a Közép-Kelet-Európai régióban.
Már nálunk is kapható az OMODA 5
Már Magyarországon is kapható a Chery Group rendkívül magas felszereltségű és remek ár-érték arányt képviselő autója, az OMODA 5. A hazai piacon újdonságnak számító márka forgalmazását négy budapesti és négy vidéki márkakereskedésben kezdték meg, ahol már ki is próbálhatók a járművek.
Szintet léphet a CO2-kibocsátás csökkentése a Schneider Electric új megoldásával
Új szintre emelhetik a vállalatok a CO2-kibocsátás csökkentése érdekében tett erőfeszítéseiket a Schneider Electric új megoldása, a Zeigo Activate Lite segítségével. A szoftver lehetőséget teremt a felhasználók számára a dekarbonizációs célok pontos meghatározására, a kibocsátásuk kiszámítására, valamint arra, hogy kapcsolatba léphessenek olyan szolgáltatókkal, amelyek támogathatják őket mind a megújuló energia használatával, mind a hatékonysággal kapcsolatos céljaik megvalósításában.
Kezdődik az év végi roham a mérlegképes könyvelők számára
A Kulcs-Soft által működtetett Kulcs-Akadémia három éve biztosítja a kreditpontos képzés lehetőségét, a digitalizáció jegyében online és személyes formában is.
A világ öt legjobb márkája között a Samsung
A Samsungot az ötödik egymást követő évben választotta a világ legjobb öt márkája közé az Interbrand. A nemzetközileg is elismert márkatanácsadó vállalat évente közzéteszi a legjobb nemzetközi márkákat tartalmazó Best Global Brands listáját. Az idei listából kiderült, a vállalat márkaértéke elérte a 100,8 milliárd dollárt, amely 10%-os növekedést jelent az előző évhez képest.