"Okoskutak" javíthatják a vízellátást Afrikában
A mobiltelefonoknak köszönhetően Afrika-szerte javulhat a vízellátás az isten háta mögötti településeken. A nyomós kutakba épített érzékelő ugyanis mobilra küldött üzenettel tájékoztatja a szakembereket a kutak állapotáról.
Százmilliók függnek a pumpás kutak által szolgáltatott víztől az afrikai kontinensen. A becslések szerint azonban a kutak harmada bármelyik pillanatban felmondhatja a szolgálatot, és ha ez egy távoli vidéken történik, akár egy hónapba is telhet a javítás.
A BBC online hírszolgáltató egy új brit eljárásról adott hírt, amelynek segítségével megoldható a súlyos probléma. Az Oxford Egyetem kutatóinak az adta az ötletet, hogy az utóbbi években hatalmas fejlődés ment végbe az afrikai mobilhálózat terén. A statisztika szerint a Szaharától délre eső országokban többen rendelkeznek mobiltelefonnal, mint amennyien jó minőségű vízhez jutnak. A kutatók tehát egy olyan rendszert dolgoztak ki, amelynek révén a pumpás kutakba épített érzékelő pontos adatokat küld a kút állapotáról egy központba. Ily módon nyomban észlelhető a meghibásodás, és jelentősen lerövidülhet a javítás.
Az elkövetkező egy hónapban Kenya 70 falujában alakítják "okoskúttá" a helyi pumpás kutat az érzékelő beépítésével. A kísérletet a brit Nemzetközi Fejlesztési Hivatal (DfID) finanszírozza.
Mint az oxfordi kutatók vezetője, Rob Hope elmondta: azt célozták meg, hogy a hibákat 24 óra alatt ki lehessen javítani. A lerobbanás oka ugyanis nyolcvan százalékban valami apróbb hiba, például a tömítést kell kicserélni, amit egy szerelő a helyszínen könnyen megoldhat - tette hozzá. Hope arról is beszámolt, hogy végső soron odáig akarnak eljutni, hogy előre meg lehessen látni a hibát, és azt még az előtt orvosolni lehessen, mielőtt a kút felmondaná a szolgálatot - írta a bbc.co.uk.
Kapcsolódó cikkek
- Vodafone: már SMS-ben is köthető autóra assistance szolgáltatás
- A Mozi24 már Windows Phone-on is elérhető
- bwin: iPad-ről elérhető pókeralkalmazás
- Telenor: megkönnyített és kibővített részletre vásárlás
- 50 új blogalkalmazás a Windows Phone Piactéren
- Hogyan felügyelje egy vállalat mobil eszközeit?
- Új, egyedi felhasználói felület LG okostelefonokra
- Tíz készülék tíz forintért a Telenornál
- A Tesco Mobile nem hárítja át a távközlési adót ügyfeleire
- Új Logitech napelemes billentyűzet Mac, iPad és iPhone eszközökhöz
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Black Friday a Viberen: kisvállalkozások nagy lehetősége
A Black Friday ma már nem csak a nagy márkákról szól. Kisvállalkozóként vagy szabadúszóként – legyen szó fodrászról, autószerelőről, kézműves ékszerkészítőről, tanácsadóról, pékségről vagy butik tulajdonosáról – ez az időszak remek alkalmat kínál új ügyfelek elérésére, az értékesítés növelésére és a meglévő vevőkörrel való kapcsolat elmélyítésére.
ABB: Megbízható energiaellátás a jövő hidrogénprojektjeihez
Az ABB a Hydrogen Technology Expo kiállításon mutatta be a HyQ PCI880 nevű, új generációs tápegységét, amelyet csúcsteljesítményű IGBT-technológiára építettek a hatékonyság és a megbízhatóság növelése érdekében.
Európa legjobb startupjai Budapesten mutatkoznak be
Európa leginnovatívabb fiatal vállalkozói találkoznak november 25-én Budapesten az EIT Innovation Awards 2025 eseményen. A megmérettetésen a 908 jelentkező közül kiválasztott 42 ígéretes startup mérheti össze tudását hét kategóriában, az egyenként 10 000 eurós fődíjért.
Black Friday 2025: Ár, minőség és márka a döntések mögött
Az év legintenzívebb kiskereskedelmi időszakában, a Black Friday közeledtével különösen aktuális egy friss kutatás, amely feltárja, milyen szempontok alapján választanak technológiai termékeket a tudatos vásárlók. Bár sokan elsősorban az elektronikai eszközök kedvezményei miatt várják az akciókat, a döntési folyamat ennél jóval összetettebb. A felmérés szerint három tényező számít igazán: a kedvező ár, a bizonyított minőség és a megbízható márkahírnév.
Tovább szárnyal az AutoWallis: 353 milliárd forintra nőtt az árbevétel
Az AutoWallis a harmadik negyedévben is erős teljesítményt nyújtott: a vállalatcsoport árbevétele 21 százalékkal nőtt, így elérte a 353 milliárd forintot a régió 17 országában. A bevétel 67 százaléka külföldi piacokról származott, amit az akvizíciók és az organikus növekedés egyaránt támogatott. Mindhárom üzletág pozitív eredményt ért el: a Kiskereskedelmi Üzletág forgalma 43 százalékkal emelkedett, a Mobilitási Szolgáltatásoké 21, a Nagykereskedelmi Üzletágé pedig 4 százalékkal bővült. A társaság 12,6 milliárd forintos EBITDA-ja megfelel az elvárásoknak, és stabil alapot teremt a növekedési stratégia folytatásához.

