A webshopok háromnegyede nem felel meg a fogyasztóvédelmi szabályoknak

MTI Sajtóadatbank, 2012. december 7. 11:01

Az internetes üzletek, webshopok 75 százaléka nem felel meg az Európai Unió fogyasztóvédelmi előírásainak - állapította meg az Európai Bizottság, amely csütörtökön ismertette annak az átfogó vizsgálatnak az eredményét, amelyet a bizottság a tagállami hatóságokkal közösen végzett idén júniusban.

A vizsgálat eredményét összegezve a bizottság megállapítja, hogy a felhasználóknak sokszor szerződési feltételek "labirintusán" kell áthámozniuk magukat, mielőtt megtudhatnák, mennyit is fizetnek valójában a termékért, a gyerekeket pedig ingyenesként feltüntetett játékokkal vesznek rá a vásárlásra.
 

"Ha a gyerekek egyszer rákapnak egy játékra, akkor nehéz megállj parancsolni. Szülők figyelem! A letölthető játékok felét ingyenesnek hirdetik, de hamar az egekbe szökő számlákkal szembesülhetnek, mert a továbblépéshez sokszor virtuális tárgyak megvásárlása szükséges" - hívta fel a figyelmet az internetes játékok rejtette csapdákra a bizottság fogyasztóvédelemért felelős tagja, a máltai Tonio Borg.
 

A brüsszeli testület szerint a webshopok ügyfélszolgálatát is nehéz elérni, a vizsgált oldalak több mint harmada ugyanis semmilyen elérhetőséget nem tüntetett fel.
 

A vizsgálat folyamán összesen 333 honlapot vettek górcső alá, az unió 26 tagállamában - Írország erőforrás hiányában nem vett részt a vizsgálatban -, valamint Norvégiában és Izlandon. Ezek 76 százalékát jelölték meg további vizsgálatra, mert a hatóságok azt gyanítják, nem felelnek meg az uniós fogyasztóvédelmi előírásoknak. A 14 éven aluli gyerekeknek játékokat forgalmazó 55 honlap 71 százaléka nem tartja be az uniós előírásokat - tudatta a bizottság.
 

A bizottság szerint a fő problémát a tisztességtelen szerződési feltételek, a visszalépés lehetőségének hiánya, valamint az eladó személyének és elérhetőségének fel nem tüntetése jelenti. A vizsgálat során 230 honlapnál találtak tisztességtelennek nevezhető szerződési feltételeket, amelyen a bizottság azt érti, hogy az eladó kizárja saját felelősségét, ha a letöltött termék kárt tesz a fogyasztó berendezéseiben; megfosztják a fogyasztót a jogorvoslat és a reklamáció lehetőségétől, vagy megnehezítik azt; megfosztják a fogyasztót attól a jogától, hogy a terméket kicseréltesse vagy visszakapja a pénzét, ha a letöltött termék működésképtelen.
 

A vizsgálat eredménye emellett azt mutatja, hogy ha a letöltés elkezdődött, akkor a fogyasztónak nincs többé lehetősége visszalépni az ügylettől, és erre a weblapok 42 százaléka semmilyen módon nem figyelmezteti a felhasználókat, noha ez kötelességük volna. A 333 vizsgált weblap közül 121 semmilyen elérhetőséget nem tartalmazott, holott a bizottság felhívja a figyelmet, hogy az eladó személyét, címét és e-mail címét is köteles lenne feltüntetni, hogy ügyfelei szükség esetén fel tudják vele venni a kapcsolatot.
 

A bizottság emellett azt is kifogásolja, hogy a letölthető digitális tartalmak esetében az internetes üzletek 73 százaléka nem figyelmeztet arra, hogy a felhasználók csak saját hazájukban lesznek képesek használni a terméket, más országban nem, amikor pedig fel is tüntetik ezt az információt, akkor azt az általános szerződési feltételekben, nehezen fellelhető módon teszik.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A magyar üzleti élet Oscarja visszatér

Egy hónap múlva, 2025. május 22-én immár harmincadik alkalommal rendezi meg a Menedzserszövetség az Év Menedzsere Díjátadó Gálát – az üzleti élet egyik legrangosabb társasági eseményét.

2025. április 22. 16:33

Mobilnet nélkül maradt a barátod? Segíts neki egy gigával!

Ünnepek, hosszú hétvégék és családi összejövetelek után sokan tapasztalják, hogy az adatkeret nem mindig tart ki a megnövekedett online jelenlét mellett. Legyen szó húsvéti videóhívásokról, közös filmnézésről vagy éppen navigációról, könnyen előfordulhat, hogy valaki pont a legrosszabbkor marad internet nélkül.

2025. április 22. 14:49

58 ezer felújított mobil, 4 millió kilóval kevesebb szén-dioxid – ezt tette a Rejoy a bolygóért

A Föld napja alkalmából a Rejoy.hu összegzést készített arról, milyen környezeti hatása volt az elmúlt két és fél évben végzett tevékenységének Magyarországon. A francia ADEME környezetvédelmi ügynökség adataira alapozott becslés szerint a vállalat mintegy 4 millió kilogramm szén-dioxid kibocsátását segített megelőzni azzal, hogy új készülékek helyett felújított eszközöket kínált vásárlóinak.

2025. április 22. 13:10

Új mobil visszaváltó automaták mutatkoztak be hazai rendezvényeken

Áprilisban két helyszínen is bemutatkozott hazánkban egy új, mobil visszaváltó automata: a 40. jubileumi Telekom Vivicittán és a Hungexpon megrendezett CONSTRUMA 2025 kiállításon. A jövőben ezek az automaták fesztiválokon, tömegrendezvényeken és sporteseményeken segítik majd a PET palackok, fémdobozok és üvegek visszaváltását. 

2025. április 22. 11:38

Közeleg az érettségi, még nem késő felkészülni

Május 5-én kezdődnek a 2025-ös tavaszi érettségi írásbeli vizsgák, és bár már csak napok vannak hátra, a szakértők szerint ez az időszak még komolyan befolyásolhatja a végeredményeket. A végzősök számára ez az utolsó hajrá nemcsak a tanulásról szól, hanem komoly mentális megterhelést is jelent.

2025. április 22. 10:05

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Digitális élményforradalom: tegnap ért véget a pekingi InfoComm China 2025

2025. április 19. 14:31

A Microsoft mesterséges intelligenciával gyorsítja a szoftver-frissítéseket

2025. április 16. 17:51

Adatvédelmi nap a GDE-n: Fókuszban a kiberbiztonság és a tudatosság

2025. április 15. 14:43

A Pentagon az informatikai tanácsadókon spórol

2025. április 11. 13:12