Alig figyelnek mobiljaikra a fesztiválozók
Itt a nyár és vele együtt kezdődik a fesztiválszezon is. A Norton legfrissebb kutatása szerint a fesztiválozók 77 százaléka kiemelten fontosnak tartja, hogy okostelefonját is magával vigye a rendezvényekre, 35 százalékuk viszont egyáltalán nem foglalkozik a készülékén tárolt adatok biztonságával. Sokan ráadásul nem megbízható forrásokból vásárolják meg a belépőjegyeket, így már több hamis jegyet adnak el a bűnözők online, mint a helyszíneken.
A leggyakoribb és legkézenfekvőbb probléma, mellyel a fogyasztók szembesülnek, hogy a mobiltelefonjukat elveszítik, vagy éppen ellopják tőlük. A Norton felmérése szerint a fesztiválozók 35 százalékával történt már meg ilyen eset. Rengeteg készülék tűnik el például a tömegközlekedési eszközökön a rendezvények előtt vagy után, de a szabadban, bárokban és éttermekben is gyakran elhagyják őket. Ehhez képest nagyon magas arány, a válaszadók 31 százaléka egyáltalán nem használ biztonsági jelszót a telefonján, 35 százalékuk pedig semmilyen megelőző intézkedést nem tesz a tolvajok ellen, amivel rendkívüli módon megkönnyítik a személyes információkra vadászó bűnözők dolgát. Olyan fontos adatokat adnak így a kezükre, mint például az e-mailek, és a levelezésben tárolt fontos értesítések más online fiókokból, bankszámlákról, stb.
A Norton kutatása rávilágít arra is, hogy a harminc évnél fiatalabbak inkább hajlandóak óvintézkedéseket tenni okostelefonjuk védelmére, mint az idősebbek - például az ötven év felettiek. Ennek ellenére a koncerteken és fesztiválokon ők veszítik el gyakrabban, vagy tőlük lopják el nagyobb számban a mobilokat. A legkevésbé Észak-Amerikában figyelnek az emberek telefonjuk biztonságára (40 százalék), a legóvatosabbak a dél-amerikaiak (18 százalék), a legtöbb készüléket pedig Kínában tulajdonítják el (56 százalék) a felmérés szerint.
A Norton által megkérdezett fesztiválozók 78 százaléka készített már fényképeket és videókat a telefonjával, 50 százalékuk pedig a közösségi oldalakon is megosztotta ezeket. A kutatásból kiderült, hogy a nők szívesebben posztolnak, illetve jelentkeznek be az egyes rendezvényekre a közösségi felületeken, mint a férfiak.
„Nemcsak a lopások vagy a közösségi megosztások által sodródhat veszélybe a mobilunk és vele együtt személyes adataink, hanem a nyílt wifi hálózatok használata miatt is” – mutat rá az egyik leggyakoribb hibára Rakoncza Zsolt, a Norton üzletág vezetője. A kutatás szerint a megkérdezettek 68 százaléka használt már a fesztiválokon nyilvános wifit. Amennyiben ezek a hálózatok védtelenek, a kiberbűnözők érzékeny információkat „szívhatnak” le rajtuk keresztül. „Az emberek 80 százaléka a levelezését, 40 százaléka pedig még a bankszámláját is ellenőrizte már nagyobb rendezvény közben, ami rendkívül kockázatos a publikus hálózatokon. Ilyen esetekben érdemes megfontolni a személyes VPN használatát, vagy keressünk inkább egy védett, megbízható hálózatot” – tanácsolja a szakértő.
A felmérésben részt vevők majdnem egyötöde mutatott már fel elektronikus belépőjegyet a telefonjával, egytizedük pedig az eseményhez kapcsolódó termékeket is vásárolt már. A válaszadók ötödének van viszont olyan ismerőse, akinek az interneten vásárolt jegyéről később a helyszínen derült ki, hogy nem biztosít belépést az ígért szektorokba. Jellemző eredmény az is, hogy a hamis online boltok ma már több problémás belépőjegyet adnak el (58 százalék), mint a helyszíni üzérek (49 százalék). A fesztiválozók előszeretettel telepítenek a telefonjukra az adott eseményhez kapcsolódó alkalmazásokat is. 66 százalékuk elégedett volt ezekkel a programokkal, ám a negyedükről sajnos bebizonyosodott, hogy kéretlen üzeneteket továbbítottak a felhasználókhoz. Az szórakozni vágyók 12 százaléka utólag meg is bánta a letöltésüket – áll a felmérésben.
„A bűnözők akkor csapnak le, amikor a legkevésbé számítunk rá. A nyári fesztiválok és koncertek ideális terepet jelentenek a tolvajoknak és az adathalászoknak, akik a felhasználók védtelen mobiltelefonjáról, a pillanatnyi figyelmetlenséget kihasználva könnyedén megszerezhetik a tulajdonos személyes vagy banki adatait. Nem szabad rögtön engedni azoknak a csábító ajánlatoknak sem, amelyek gyanúsan olcsó fesztiváljegyeket vagy szolgáltatásokat hirdetnek.” – mondta Rakoncza Zsolt.
Kapcsolódó cikkek
- Valentin napon is ügyeljünk számítógépeink biztonságára!
- Ingyenesen elérhető a Norton Identity Safe béta verziója
- Kockázatos játék a nem biztosított wifi hálózatok használata
- Biztonságos mobilokat kapnak a német politikusok
- Tavaly 8,1 milliárd jen kárt okoztak internetes csalók Tokióban
- Hat percnél tovább nem vagyunk mobilunk nélkül
- Új veszélyek jelentek meg az interneten
- Szülői felügyelet szoftver az új Sony VAIO notebookokon
- Biztonsági tippek Windows 8-at használó új eszközeinkhez
- Érdemes betartani a biztonságos online vásárlás szabályait
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Kezdődik az év végi roham a mérlegképes könyvelők számára
A Kulcs-Soft által működtetett Kulcs-Akadémia három éve biztosítja a kreditpontos képzés lehetőségét, a digitalizáció jegyében online és személyes formában is.
A világ öt legjobb márkája között a Samsung
A Samsungot az ötödik egymást követő évben választotta a világ legjobb öt márkája közé az Interbrand. A nemzetközileg is elismert márkatanácsadó vállalat évente közzéteszi a legjobb nemzetközi márkákat tartalmazó Best Global Brands listáját. Az idei listából kiderült, a vállalat márkaértéke elérte a 100,8 milliárd dollárt, amely 10%-os növekedést jelent az előző évhez képest.
Közösen telepít e-kamion töltőállomásokat a Siemens és az OMV
Az e-buszok és e-haszongépjárművek száma évek óta dinamikusan nő, a személyautó-állomány mellett a fuvarozásban, illetve az áruszállításban is egyre inkább teret nyer az elektrifikáció. A busz- és logisztikai flották üzemeltetői ezért egyre inkább keresik megfelelő töltési megoldásokat.
Küzdelem a csalások ellen: ma már nem elég, ha automatikusan ellenőrizzük az összes tranzakciót
A hagyományos tranzakciómonitorozáson túl egyre nagyobb szerepet kap a hatékonyabb, kockázatelemzés a pénzügyi bűncselekmények elleni harcban. Már nem elég automatikusan ellenőrizni a tranzakciókat és kiszűrni a gyanúsakat; szükség van az ügyfél várható és tényleges tevékenységének vizsgálatára, amelyhez a siker érdekében különböző kockázati mutatók kombinációját kell alkalmazni.
A Jane Goodall Intézet nyerte a Telekom pályázatát
Körforgásban, kölcsönhatásban, közösségben – címmel hirdetett pályázatot kifejezetten magyarországi nonprofit szervezetek számára a Magyar Telekom és a Hello Nonprofit. A felhívásban olyan szervezetek jelentkezését várták, melyek az e-hulladék és a digitális környezetszennyezés csökkentésére; a városi éghajlati alkalmazkodásra; vagy a hazai ökoszisztémák ellenállóképességének támogatására fókuszálnak. A zsűri 21 pályázatból választotta ki a győztes Jane Goodall Intézet „Passzold vissza, Tesó!” programját, amely 16 millió forint támogatásban részesül.