Hogyan alakítják át a közlekedést az egymással kommunikáló járművek?
Az autonóm járművek megjelenésével egy olyan jövő képe körvonalazódik, ahol az emberi sofőrök szerepe háttérbe szorul, és az utakon kizárólag önállóan közlekedő autók vesznek részt. De valóban megvalósítható ez a vízió?
Miért van szükség ezekre az önálló döntéshozatalra képes járművekre, és hogyan növelhetik a közlekedés hatékonyságát az egymással összekapcsolt autók? A HUN-REN SZTAKI Rendszer- és Irányításelméleti Kutatólaboratóriumának (SCL) vezetője, Gáspár Péter professzor segít megérteni a részleteket.
A hibák kilenctizede emberi mulasztás
A közlekedési balesetek túlnyomó többsége – tízből kilenc – emberi hibára vezethető vissza: késedelmes reakció, figyelmetlenség vagy rossz döntés. Ezzel szemben a gépek nem fáradnak el, nem terelik el figyelmüket külső tényezők, és gyorsabban, pontosabban reagálnak. Az autonóm járművek így jelentős mértékben növelhetik a közlekedés biztonságát. Ráadásul más előnyökkel is járhatnak: csökkenthetik az utazási időt, az üzemanyag-felhasználást és a környezetterhelést.
Az igazi áttörés a járművek közötti együttműködésben rejlik
Egy-egy önvezető autó önmagában még nem hozza el a közlekedés forradalmát. A valódi változást az jelentheti, ha ezek a járművek képesek lesznek egymással kommunikálni, és közös döntéseket hozni. Így a korábbi emberi hibák helyét pontos adatokon alapuló, gyors és összehangolt reakciók vehetik át.
Hogyan kommunikálnak az önvezető autók?
Az autonóm járművek kétféle módon kommunikálnak: egyrészt érzékelik környezetüket a beépített szenzorokkal (mint például radarokkal, kamerákkal), másrészt adatokat osztanak meg egymással. Az információáramlás történhet központi rendszer segítségével – ahol minden autó egy közös hálózatból kapja az adatokat – vagy decentralizált módon, amikor a járművek közvetlenül egymással osztják meg az információkat.
Képzeljünk el egy forgalmi szituációt, ahol az elöl haladó jármű hirtelen fékez. Ha az összes közelben lévő jármű azonnal értesül erről, egyszerre kezdhetik el a lassítást. Így nemcsak a balesetek, hanem a dugók kialakulása is megelőzhető, csökkentve a felesleges energiafelhasználást.
A hálózatba kapcsolt járművek jelentik a jövőt
„Ez a fajta közös gondolkodás csak akkor valósulhat meg, ha a közlekedésben részt vevő járművek többsége autonóm, és minimálisra csökken az emberi hibák lehetősége” – mondja Gáspár professzor. Ugyanakkor hozzáteszi: „Ez természetesen nem jelenti azt, hogy ha holnaptól mindenki önvezető autóba ülne, máris megszűnnének a torlódások.”
A kulcs: a folyamatos kommunikáció
Ahhoz, hogy az utazási idő valóban csökkenjen, az egész közlekedési rendszer átfogó újratervezésére van szükség – ez pedig összetett és hosszú távú folyamat. A járműkommunikáció túlmutat az egyszerű adatcserén: az önvezető járművek kapcsolatban állnak a közlekedési infrastruktúrával (lámpák, táblák, gyalogátkelők), más közlekedőkkel (gyalogosok, kerékpárosok), sőt, akár az utasok eszközeivel is, mint az okostelefonok.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az autónak azonnal reagálnia kell egy fékező járműre, a piros lámpára vagy egy zebrán áthaladó gyalogosra is. Fel kell ismernie az utas célját, és biztonságosan el kell juttatnia oda – mindezt valós idejű, folyamatos adatkapcsolaton keresztül, akár távolabbi járművekkel is együttműködve.
A technológia adott, de az összhang még várat magára
„A közlekedésben minden tizedmásodperc számít, és az autonóm járműveknek minden pillanatban készen kell állniuk a gyors reagálásra” – hangsúlyozza Gáspár professzor. Bár az elméleti alapokat már régóta lefektették, a gyakorlati megvalósításhoz nemzetközi szabályozásra, jól működő infrastruktúrára és technológiai összehangolásra van szükség. „Kollégáink kutatásokkal, modellezéssel, szimulációkkal és valós teszteléssel dolgoznak azon, hogy az önvezető járművek megbízhatóan és stabilan működjenek” – teszi hozzá.
A jövő közlekedése együttműködésen alapul
Az önvezető autók már ma is lenyűgöző technikai színvonalat képviselnek, de az igazi áttörés akkor következik be, ha a különböző járművek és rendszerek valós időben, zökkenőmentesen együtt tudnak működni. Ez a fajta összehangolt, többszereplős működés azonban jóval összetettebb, mint egy-egy jármű önálló döntéshozatalra való képessé tétele – de épp ez az, ami elhozhatja a közlekedés új korszakát.
English Summary
The rise of autonomous vehicles offers a vision of a future where human drivers are no longer needed and traffic is managed by self-driving cars. These vehicles can reduce accidents–90% of which are caused by human error–and improve road safety, efficiency, and environmental impact. However, true progress depends on vehicle-to-vehicle communication, where autonomous cars share real-time data to make coordinated decisions. This requires not only advanced technology, but also infrastructure, regulations, and system-wide planning. Researchers at HUN-REN SZTAKI are working to ensure these systems operate reliably and effectively in real-world conditions.
Kapcsolódó cikkek
- Amikor a jövő megérkezik: autonóm drónok a csomagszállítás szolgálatában
- Virtuális valóság az autonóm járművek fejlesztésében
- Láss a Jövőbe: Innovációs pályázat a Z-generációnak
- Hatékony oktatás a digitális világban
- Új innováció a hazai védelmi iparban
- Így tanultunk meg közlekedni – avagy a KRESZ története és oktatása Magyarországon
- Rangos szabadalmi díjat nyert az LG innovatív megoldása
- A Neumann Társaság átadta az év informatikai szakembereinek és kutatóinak járó hagyományos díjait
- Valódi robotkutya a Neumann Társaság és a HUN-REN SZTAKI konferenciáján
- Fenntartható járműipar és közlekedés: nemzetközi mérnöki konferenciát rendezett a Széchenyi-egyetem
Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Continental újra bizonyított a nyári abroncsteszteken
A Continental ismét megerősítette piacvezető szerepét a független nyári gumiabroncsteszteken: a prémium gyártó termékei eddig tíz első és négy második helyezést értek el a 2025-ös szezon során megjelent összehasonlító vizsgálatokban. A vállalat ezzel tovább folytatja az elmúlt évek kiemelkedő sikerszériáját.
Új irányt vesz a cégautó-piac: fókuszban a költséghatékonyság
Az autóipar az elmúlt években komoly kihívásokkal nézett szembe, és a piaci nyomás egyre sürgetőbbé teszi a szemléletváltást. Bár az elmúlt év során javult az alkatrészellátás stabilitása, az erőviszonyok átrendeződése és az új kormányzati szabályozások új stratégiák kidolgozására késztetik a vállalatokat és flottakezelőket egyaránt. Hegedűs Viktor, az Ayvens Magyarország kereskedelmi igazgatója összegezte a legfontosabb trendeket, amelyek 2025-ben meghatározhatják a cégautó-piacot.
Sorozatban negyedszer nyert Európa csúcsversenyén a SZEnergy Team
Zsinórban negyedik alkalommal aratott világrekorddal győzelmet Európa legnagyobb energiahatékonysági versenyén a győri Széchenyi István Egyetem hallgatóiból álló SZEnergy Team. A csapat olyan rangos európai egyetemeket utasított maga mögé, mint a francia Toulouse-i Egyetem, a német Trieri Egyetem vagy az olasz Milánói Műszaki Egyetem.
Füst, Gumi, Lóerő – A Forma–1 Budapest utcáit is beveszi!
Szeptember 20-án és 21-én Budapest utcái motorsport-őrületté alakulnak át, amikor a Red Bull Showrun első alkalommal hazánkba látogat. A látványos esemény főszereplője nem más, mint David Coulthard, a Red Bull Racing korábbi F1-es pilótája, aki ismét volán mögé ül, hogy lenyűgözze a közönséget.
A Zöld Pokol királya: A Xiaomi SU7 Ultra megdöntötte az elektromos autók körrekordját
A Xiaomi elektromos járművekkel foglalkozó részlege, a Xiaomi EV, jelentős eredményt ért el: az SU7 Ultra szériaautó 7 perc 4,957 másodperces köridővel új rekordot állított fel az elektromos E-szegmensű járművek kategóriájában a legendás Nürburgring Nordschleife pályán. A rekordot már az első próbálkozás alkalmával sikerült elérni, méghozzá a pályacsomaggal felszerelt változattal – ezzel a Xiaomi SU7 Ultra a nagy teljesítményű elektromos autók élvonalába került.