Mi is megpróbálhatunk legyőzni egy számítógépet. No nem a Jeopardy vetélkedőjén, hanem a New York Times weboldalán egy új interaktív játékban, ami nem más, mint a kő-papír-olló számítógépes változata.
A Times tudományos rovatában jelent meg az alkalmazás. A játék kimenetele elméletileg teljesen a véletlenen múlik, a játékosok egyforma eséllyel nyernek, vesztenek, vagy döntetlent játszanak. Az emberek általában azonban mégsem véletlenszerűen döntenek, így lépéseiket elemezve a számítógép előbb-utóbb előnyre tehet szert, megjósolhatja a következő választásunkat.
A játékban választhatunk, hogy kezdővel játszunk, aki csak a mi lépéseink alapján tud majd „gondolkodni”, vagy veteránnal, akinek már több ezer játék adatai vannak birtokában, és azokat elemzi, mielőtt dönt.
Mindkét esetben akkor járunk a legjobban, ha a mi választásainkat a véletlenre bízzuk: például feldobunk egy dobókockát, és ha egyest vagy kettest dobunk, a kő gombra kattintunk, ha hármast vagy négyest, a papírra, ha pedig ötöst vagy hatost, akkor az ollót választjuk. A véletlennel szemben a gép tehetetlen, legyen bármekkora adatbázis is a birtokában.
Van egy egyszerűbb és biztosabb módja is a győzelemnek: a robot térfelén lévő ablak tetején lévő gombra kattintva megnézhetjük, hogyan gondolkodik a számítógép, és azt is megtudhatjuk, milyen következtetésre jutott lépéseinket elemezve. Ezt könnyű kijátszani, de hát ki szeretne olyan ellenféllel játszani kő-papír-ollót, aki hangosan gondolkodik, mielőtt választ?