A GPRS-siker kulcsa

Előre fizetett szolgáltatások

forrás: Prim Online forrás: Prim Online, 2001. december 1. 19:48
Az egyre keményebb verseny miatt nagyobb nyomás nehezedik a szolgáltatókra, hogy ügyfeleiknek megfelelő szolgáltatásokat, köztük számlázási megoldásokat kínáljanak. A nagy sebességű GPRS-hálózatoknak fel kell gyorsítaniuk az előre fizethető adatszolgáltatások biztosítását, melyek a mobilszolgáltatásokat kihasználó, de bankszámlájukra is odafigyelő felhasználók igényeire válaszolnak.
A mobilkommunikáció korai időszakában a szolgáltatások fő vonzereje sok ember számára abban rejlett, hogy bárhol is voltak, beszélhettek barátaikkal és munkatársaikkal. Ez a vonzerő oly erősnek bizonyult, hogy a mobiltelefonok számának világszerte rendkívüli növekedését eredményezte. Azonban az izgalmas, új szolgáltatások megjelenésével az emberek legalább annyit nézik majd telefonjukat, mint amennyit hallgatják.

A GPRS-szolgáltatások segítségével a felhasználó folyamatos internetkapcsolatot tarthat majd fenn. Útközben is hozzájuthat az információkhoz vagy adatokhoz anélkül, hogy az áramkörkapcsolt hívás hossza miatt aggódnia kellene.

Az adat az a varázsszó, amely a szolgáltatókkal aláíratja az új GPRS csomagkapcsolt hálózatokra vonatkozó szerződéseket, és amely miatt a felhasználók számára olyan izgalmas szolgáltatásokat terveznek, mint például az internetes játékok, a legújabb filmek videoajánlója és az mp3 hangfelvételek.

A mobilszolgáltatások a hang- és szöveges üzenetek küldésétől - a gazdag multimédiás kommunikáció: a hely- és közösségspecifikus, jelenlét-szolgáltatásokat tartalmazó - a multimédiás és azonnali üzenetküldés irányába fejlődnek. A nyilvános adatokhoz, személyes pénzügyekhez, zenéhez és játékokhoz való hozzáférés a legfontosabb alkalmazások egyike lesz.

Az ilyen és ehhez hasonló más tartalmak ragadják majd meg a felhasználók figyelmét, melynek eredményeképpen a várakozások szerint 2005-re a csomagkapcsolt forgalom mértéke meghaladja az áramkörkapcsolt forgalomét.

Előre vagy utólag fizetett?

Ha bármiben is biztosak lehetünk, az a világ folyamatos változása: változik a technológia, változnak az emberek elvárásai, ezért a vállalatoknak a túlélésért és prosperálásért is velük együtt kell változniuk. Az ügyfelek hűsége már a múlté: néhány országban a liberalizáció eredményeképpen egyesek a villamosművektől veszik a gázt és a vízszolgáltatótól az áramot.

A háttérben a verseny áll: ki tudja megadni a fogyasztónak azt, amit akar, és olyan áron, amelyet elfogad. És, ugyanolyan lényeges elemként, olyan fizetési módot kínálva, amelyet kíván. A mobiliparágban zajló verseny különféle fizetési módok kialakulásához vezetett. Egyes előfizetők utólagosan fizetendő számlát akarnak, amelyet minden hónapban kézhez kapnak. Mások percről percre szeretnék nyomon követni kiadásaikat, számukra a különböző bérmentesítési módokon, például kártyák feltöltésén alapuló, előre fizetett megoldások egyike a legmegfelelőbb.

Azonban ez a kétféle rendszer egyre jobban közelít egymáshoz annak érdekében, hogy az ügyfelek egy számlával mindkettőt kihasználhassák, például a hangszolgáltatásokat utólag, az új nagy sebességű GPRS-szolgáltatások előnyeit biztosító adatszolgáltatásokat pedig előre fizethessék.

Ez a megoldás azok számára vonzó, akik szeretnék felderíteni az új szolgáltatások nyújtotta adatvilág lehetőségeit, ugyanakkor kiadásaikat is kezükben szeretnék tartani. Így vásárolhatnak az interneten, letölthetnek adatokat és játszhatnak is, végig annak tudatában, hogy nem halmoznak fel számlájukon hatalmas összegeket. A családok számára is hasznos lehet ez a megoldás, mert például a családfő a munkájához és szabadidejében az utólag fizetendő szolgáltatásokat használhatja, gyermekeinek pedig a legújabb zenék és játékok letöltésének finanszírozásához az előre fizetendő számlára utalhat át összegeket.

A vállalatok számára szintén érdekes lehet az előre fizethető adatszolgáltatás, ha nem akarják, hogy dolgozóik a mobilkereskedelemmel bonyolítsák le vásárlásaikat, amikor nem kellene, vagy egész napjukat a mobilinternet-oldalakon töltsék.

Az előre fizetett szolgáltatások ugyanazokat az előnyöket biztosítják felhasználóiknak, mint az utólag fizetettek, léteznek például „Család és barátok” kedvezmények, és megabyte-, perc- vagy kreditalapú, megosztható felhasználói csomagok.

Az előre fizetett szolgáltatások ügyfélszolgálatot kívánnak

Az elmúlt évek során a feltöltőkártyás rendszer bevezetése a mobiliparágban kulcsszerepet játszott az előfizetők számának ugrásszerű növekedésében. Az embereknek tetszett, hogy egyszerűen ellenőrizhetik kiadásaikat, és hogy nem kötik őket hosszú távú szerződések. A szolgáltatók pedig személyesebbé tehették a számlázást - amely egy újabb esély az ügyfelek igényeinek kielégítésére, és ezáltal a versenyképesség megőrzésére.

További előnyei a vevők csökkenő átpártolása másik szolgáltatóhoz, és a növekvő ARPU (Average Revenue per User - az egy felhasználóra eső bevétel): két, a szolgáltató sikerének sarkalatos pontját jelentő körülmény. A becslések szerint 2003-ra az előre fizetett szolgáltatások a mobilbevételek 46 százalékát teremtik majd meg. A jövőbeli előre fizetett szolgáltatások 40 százalékát pedig a következő generációs, többletértéket tartalmazó szolgáltatások teszik majd ki.

A szolgáltatók nem elégszenek majd meg a „mindenkinek ugyanaz” jellegű előre fizetendő csomagok bevezetésével: világszerte olyan különbségek vannak az elvárások terén, amelyeket figyelembe kell venniük. Ázsiában például a Fülöp-szigeteken, Malajziában és Indonéziában rohamosan növekszik az előre fizetett szolgáltatások piaca, míg Japánban és Koreában rendkívül kismértékű a növekedés. Egy év alatt 11 millió új felhasználójával pedig Kína a régió előre fizető csillaga.

Ezalatt a GSM hazájának számító Európában is rohamosan nőtt az előre fizető ügyfelek száma, és a várakozások szerint a trend folytatódik. Ezzel szemben az Egyesült Államokban gyakorlatilag ismeretlenek az ilyen szolgáltatások.

GPRS és az előre fizetendő szolgáltatások

Bár még nem értünk el a nagy sebességű 3G adatszolgáltatások korszakába, de már megpillanthattuk az ígéret földjét: a régen beharangozott GPRS már megvalósult, néhány hálózat már kiépült és működik. A szolgáltatók világszerte működtetnek GPRS-hálózatokat, vagy mostanában indítják be azokat.

A GPRS szolgáltatások vásárlói kezdetben a vállalati szektorból kerülnek majd ki, ahol a felhasználók személyes digitális segédeszközökön vagy laptop számítógépen keresztül érik el az e-mailt, az intranetet, az internetet és más alkalmazásokat. A szolgáltatók azonban nem engedhetik meg maguknak, hogy túlságosan az üzleti felhasználókra támaszkodva, utólagosan fizetendő csomagjuk részeként forgalmazzák csak a GPRS-szolgáltatásokat. Ha nem biztosítják a szolgáltatásokat a sokak által ismert és bizalommal használt, előre fizethető rendszerben, egy hatalmas fogyasztói piacot téveszthetnek szem elől. A nyereség maximalizálása érdekében az előre fizető szegmens számára is elérhetővé kell tenni az olyan személyes mobilkommunikációs szolgáltatásokat, mint a tartalomban gazdag hívás, a WAP, a továbbfejlesztett SMS, a multimédiás üzenetküldés, az azonnali üzenetküldés, a mobilkereskedelem, és a helyspecifikus szolgáltatások.

Mindig a fiatalok alkalmazkodnak elsőként az új trendekhez és technológiákhoz - gondoljunk csak arra, hogy mennyien használnák közülük az előre fizethető rendszert arra, hogy barátaikkal internetes játékokat játszanak. Ne felejtsük el azt sem, milyen gyorsan változik a zene, mennyi film készül egy évben, hogy hogyan változik a divat és a trend, és hogy a fiatalok mindig mindenből a legújabbat akarják. Képzeljük el, hogyan fogják majd ezt a lehetőséget is kihasználni.

Az előre fizetett kártyát használó, barátaikkal csevegő fiatalok álltak a hang- és szöveges üzenetek robbanásszerű elterjedése mögött: a GPRS előre fizetett rendszerben elérhető játékok, zene és videó által ugyanez az adatforgalom terén is elérhető.

Egy dolog biztosnak tűnik: a szolgáltatóknak veszedelmes figyelmen kívül hagyniuk az előre fizető ügyfeleket.

(Nokia: Előre fizetett szolgáltatások: a GPRS-siker kulcsa)

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14