Három év alatt megduplázódott a magyar netezők száma

, 2002. június 3. 08:47
A tavalyi év második felében közel 1,54 millió magyar honpolgár fért hozzá az internethez, számuk így 1998 óta megduplázódott - derül ki a Netsurvey Internetkutató Intézet legújabb tanulmányából. Az autósok közül a Daewoo-hívők a legelszántabb cyberlovasok, a mobilozók körében pedig munkahelyükről leginkább a Westel 450-, az iskolából pedig főképp a Vodafone-előfizetők járják a világhálót.
Folyamatosan nő Magyarországon az online hozzáféréssel rendelkezők száma - állapítja meg a Netsurvey. 2001 második felében 1537 ezren járhatták a világhálót a munkahelyükről, otthonról, az iskolából vagy máshonnan. A hozzáférők száma így 1998 óta kétszeresére nőtt. A magyar webtársadalom a legutóbbi fél évben 70 ezer fővel gyarapodott. A tipikus netező továbbra is fiatal, jómódú, iskolázott fővárosi férfi, bár ez a tipológia egyre kevésbé jellemző. Dinamikusan bővül az otthoni monitorfürkészők tábora; egyre magasabb a hetente többször netezők (a "heavy userek") aránya is. Utóbbiak demográfiai jellemzői minden dimenzióban radikálisan eltérnek a többi felhasználóétól. Az átlagos webhasználók (a "light userek") 53, a heavy userek 58 százaléka férfi. Mindkét körben a 18-29 éves korosztály dominál, de a hetente többször netezők között a 15-17 éveseket valamelyest kevesebben, a 30-39 éveseket valamivel többen képviselik. A "mezei" felhasználók között 26, a heavy userek körében 36 százalék az egyetemet vagy főiskolát végzettek aránya.

A kutatás felmérte, hogy milyen a kapcsolat a virtuális és a hagyományos sztrádán autózók összetétele között. A felnőtt magyar összlakosság 17 százaléka, 1,4 millió polgár 1-2 éven belül tervez autóvásárlást. Közülük 459 ezer embernek van nethozzáférése, ez az autózni vágyók 33 százaléka. 396 ezren nevezték magukat aktív internetezőnek. Az autót vásárolni szándékozókból 176 ezren heavy, 220 ezren light userek. A Netsurvey adatai szerint a netezők 43 százaléka - 453 ezer ember - vásárlás előtt a világhálóról szerzi be a termékinformációkat. Mintegy 53 ezren már kifejezetten autóvásárlás előtti tájékozódás céljából böngésztek a weben.

Az átlag netpolgárok 48, a heavy userek 55 százalékban nyugati típusú kocsin járnak, és csak 30, illetve 27 százalékuk alatt nem pöfög a négykerekű. Ezzel szemben a teljes magyar népesség mindössze 24 százalékának van nyugati típusú kocsija. A gépkocsimárkák megoszlását tekintve kiemelkedő arányban szörföznek a hálón a Peugeot-, a Toyota- és a Daewoo-tulajdonosok, a Renault- és Mazda-hívők pedig az átlagosnál kevesebbszer róják az elektronikus ösvényeket. A Daewoo márkájú autóval rendelkezők abban is kiemelkednek, hogy az átlagosnál többen száguldoznak számítógépükkel.

A Netsurvey közzétette a magyar online közösség mobiltelefon-használati szokásairól készült kutatását is. A teljes felnőtt lakosság 21 százaléka tervezi, hogy a következő fél évben vásárol zsebtelefont. Közülük 569 ezren férnek hozzá a hálóhoz, ez a mobilra áhítozók 32 százaléka. Közülük 484 ezer aktív online felhasználó, a heavy userek száma 212 ezer, a lightoké 272 ezer. A mobilt vásárolni szándékozók közül 288 ezer ember szerez be az internetről általános - köztük termékekre vonatkozó - információkat.

A Westel 450-es hálózat tagjai kiugró mértékben böngészik a világhálót munkahelyükről, a vodafone-osok nagy része viszont az iskolából kapcsolódik a netre. A mobiltelefon-vásárlók közül mintegy 14 ezren szereztek be a webről termékinformációt, de ennél többen látogatják a mobiltelefonnal foglalkozó site-okat. A 14 éven felüli magyar lakosságból 651 ezer embernek van WAP-hozzáférése. Az internetezők 90 százaléka hallott már erről a mobilinternetes technológiáról, de csak 24 százalékuk élt vele.

Módszertan

A Netsurvey a Magyar Online Monitor keretében negyedévenként méri fel az internet-hozzáférés és -használat jellemzőit Magyarországon. Ennek során alkalmanként 6360 főt kérdeznek meg személyesen, valószínűségi minta alapján, akik több szempontú faktorsúlyozást követően reprezentálják az 1994-es KSH-adat szerinti 8,37 millió 14 éven felüli magyar állampolgárt.

***

Mobilfelhasználók - gyakran lógnak a weben

A mobiltelefon használói és a készülék vásárlását tervezők az internetezők között is élenjárnak. Mindkét csoporton belül ugyanis egyharmad az internethez hozzáférők aránya, szemben az országosan átlagos 18 százalékkal.

A mobiltulajdonosok közül az internethez 1 millióan férnek hozzá, és közülük 860 ezren használják is a hálót. Némi többséget képviselnek a heavy userek, akik hetenként legalább kétszer vagy gyakrabban látogatnak a webre. Többek között ezt állapítja meg a Netsurvey Internetkutató Intézet Magyar Online Monitor című tanulmánya a tavalyi negyedik negyedévről. A 3,1 milliónyi 14 éven felüli mobiltulajdonos mellett közel 1,8 millióan tervezik készülék vásárlását a következő fél évben. ők azonban nem mind kezdők lesznek, mivel csaknem kétharmaduknak már van mobilja. A mobilvásárlást tervezők közül 569 ezren férnek hozzá az internethez. Az ő körükben már kisebbséget alkotnak a heavy userek. Marketingszempontból figyelemre méltó tény, hogy akik mobil vásárlását tervezik, azoknak majdnem a fele gyakran használja az internetet általános információk megszerzésére, termékekkel kapcsolatban is. Ez az arány 453 ezer embert jelent. Legtöbben könyv és CD iránt érdeklődnek ilyen módon, azután következik az utazás, majd a banki és pénzügyi szolgáltatás, az autó, a lakás-ingatlan, továbbá a mobiltelefon.

Számukra az internet-hozzáférés helye az iskola, majd a munkahely, az otthon, a nyilvános hely és az egyéb következik. A mobilvásárlást tervező netezők médiafogyasztási szokásai közül a tévénél kiderült, hogy 77, illetve 72 százalékuk intenzív nézője az RTL-nek és a Tv2-nek. Viszonylag magas köztük az M1 intenzív nézőinek aránya is 46 százalékkal. A rádióadók közül Danubius, Sláger, Kossuth a sorrend. A nyomtatott sajtótermékek közül a legtöbben bulvárnapilapot olvasnak, majd a politikai napilap és a tv-magazin következik.

Kulcsszavak: Netsurvey trend

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55