Ezredvégi tudósítás a CeBIT-ről
Újdonságok helyett trendek
A méret a lényeg
Idén is nagyobb volt a kiállítás a tavalyinál, miközben a különböző IT-eszközök alapos fogyókúrára kényszerültek. Egyre több a lapos monitor, s nem csak a gyártók standjain, hanem általában véve a CeBIT minden szegletében. Ennél is szembetűnőbb volt azonban a kézi számítógépek terén megmutatkozó óriási kínálat. A Microsoft például kiemelt helyen - a magyar pavilonméretekhez szokott szem számára óriási területen - népszerűsítette Windows CE nevű rendszerét (mással jelen pillanatban nem is nagyon tud domborítani).
A Windows karcsúsított verziója, ha nem is egyeduralkodó, de mindenképpen komoly befolyással rendelkezik a marokgépeken futtatott operációs rendszerek piacán, hiszen e téren gyakorlatilag csak két vetélytárssal kell számolnia. Az egyik a 3Com által kibocsátott Palm termékcsalád, amelynek legújabb tagjai - a számos új megoldást tartalmazó Palm IIIx, illetve Palm V - nem sokkal a CeBIT előtt jelentek meg. A másik a Psion, amelynek 5-ös verziója frissnek éppen már nem nevezhető, de elterjedtnek annál inkább (egyébként ez utóbbi az CeBIT-en elnyerte a tekintélyes iF díjat, amelyet az ipari formatervezés csúcsmodelljeinek ítélnek oda).
Le az asztalról
Mivel a marokgépek - csakúgy, mint a mobiltelefonok - zsebben is hordhatók, és gyakorlatilag bárhol használhatók, kézenfekvő az ötlet, hogy a két eszközt összekapcsolva és megfelelő alkalmazással felvértezve létrehozzuk a mobil irodát (ennek kitűnő példája a Nokia 8810-es és a Psion Series 5-ös "nem egészen félkilós" házassága). E trend jegyében egyre több gyártó - legyen szó akár szoftveres, akár hardveres cégről - jelentkezett kifejezetten a mobilkommunikáció terén alkalmazható megoldással. Eric Benhamou, a 3Com elnök-vezérigazgatója, akit - ha mobilkommunikációról van szó - nyilvánvalóan üzleti érdekek is vezérelnek, a következőket nyilatkozta: "Az első 200 millió számítógép-felhasználó még Wintel-gépeket vásárolt, a következő 800 millió viszont már nem ezekek fogja használni."
Hasonlóan vélekedik erről a Cyrix is, amely a CeBIT idején jelentette be a WebPAD-et. A kisméretű, hordozható eszköz drót nélküli hozzáférést biztosít az Internethez. Működési elve hasonló a mobiltelefon-rendszerekéhez. A WebPAD ugyanis rádiófrekvenciás jelek segítségével kommunikál a hozzá legközelebb eső bázisállomással (ami akár egy megfelelő kiegészítővel ellátott PC is lehet), így a felhasználó megfelelő lefedettség mellett gyakorlatilag bárhol használhatja az Internetet.
Az egyszerű a nagyszerű
A Cyrix példája jól mutatja, hogy az IT-eszközök egyre inkább leegyszerűsödnek. A jó értelemben vett átlagember kezébe ugyanis csak olyan eszközt érdemes adni, amelynek kezelése nem okoz semmilyen problémát. Ezt felismerve a cégek elsősorban már nem az informatikusoknak, hanem az átlagembernek dolgoznak (a felhasználói igényekhez történő szokatlan mértékű idomulás feltehetően abból a kézenfekvő tényből fakad, hogy az informatikusoknál az "átlagember" jóval nagyobb piacot jelent). Scott McNeally, a Sun elnök-vezérigazgatója szintén ezt hangsúlyozta előadásában, amikor a Jiniről, illetve a Symbian nevű csoportosuláshoz fűződő viszonyáról beszélt. A Sun első embere szokásához híven ismét elsütött egy-két poént a Microsoft rovására, majd kifejtette abbéli szándékát, hogy eztán a Javának sokkal nagyobb publicitást biztosítanak. Ezt elsősorban a Symbiannal kötött együttműködéstől várja, segítségével ugyanis a Sun könnyedén betörhet a rádiótelefon-piacra. "Ez azonban korántsem elkötelezettség" - folytatja McNeally, - "hasznosítani szeretnék még a WAP-ot (Drótnélküli Alkalmazások Protokollja), illetve a Bluetootht, amelyek a jövőben szintén fontos hálózati szabványokká válhatnak.
E-business: erőltetett nyomulás?
Ha már a nagy neveknél járunk, megtisztelte jelenlétével a CeBIT-et John T. Chambers, a Cisco elnök-vezérigazgatója is, aki közel egyórás előadásában felvázolta vízióit a jövőről. Virtuális vállalatok, mindent átszövő hálózat, no és persze elektronikus kereskedelem. Elképzeléseit Chambers vonzó számadatokkal is alátámasztotta. Nem tett másképp Andreas Schmidt, az AOL Europe elnök-vezérigazgatója sem, aki szintén egzakt adatokkal próbálta meghatározni a jövőt. Szerinte 2002-re az online hirdetési piac Európában túllépi a 100 millió dollárt, míg az USA-ban már az 1 milliárdos értéket ostromolja. Schmidt hasonlóan derűlátó, ha az elektronikus kereskedelemről van szó. Természetesen az iménti számok csak becsült értékeket takarnak, de ne feledkezzünk meg arról, hogy az IT-ipar kulcsfigurái által tett bejelentések milyen mértékben tudják előmozdítani egy-egy szegmens fejlődését (megint másokat pedig visszaszorítani).
Az AOL egyébként - ahogy az várható is volt - erőteljesen fog terjeszkedni Európában. Az AOL Europe elektronikus médiát jól ismerő vezére felvázolta azt a stratégiát, amelynek eredményeképp a cég néhány éven belül elárasztja egész Európát. A piaci terjeszkedés során vélhetően mi, közép-kelet-európaiak kerülünk majd utoljára sorra. Addig sem kell azonban aggódniuk azoknak, akik megszokták a CompuServe-öt. Az AOL ugyanis stratégiai vonalat húzott meg az általános célú és az üzleti felhasználók között. Ennek következtében két portál-site épül - az egyik a minél szélesebb igényeket kielégítő AOL Center, míg a másik a professzionális felhasználóknak szánt CS Center -, illetve ezt egészítik ki egyéb szolgáltatások, amelyekhez részben a Netscape tudása is hozzájárul.
Kapcsolódó cikkek
- Egyre kevésbé figyelünk a veszélyekre
- A román IT-piac 2010-ig évente várhatóan 12-13 százalékkal nő
- Önálló informatikai szakállamtitkárságot hoz létre a GKM
- Gates: több külföldi szakemberre van szükség az USA-ban
- 2008-ban is a noteszgépek hajtják előre a PC-piacot
- Magyar cégek: Négyszáz tárgyalás a CEBIT-en
- 11 millió mobil-előfizető
- Felvásárlási hullám kezdődik az internetszolgáltatók piacán
- SAP-Intel: négymagos Xeon processzorhoz optimalizált, előre telepített üzleti megoldások
- Távoli adattörlés a Kaspersky Mobile Security 7.0-val
Rename Master 3.18
Sok fájl átnevezése eléggé fárasztó munka, ezért is nagy segítség ez az ingyenesen használható, remekül testre szabható szoftver, amely nagy mennyiségű állományok csoportos és gyors átnevezésére használható.
Password Cracker 4.8.2.567
Elfeledett jelszavaink visszaszerzésében nyújt hathatós segítséget ez az apró és nagyon egyszerűen használható alkalmazás. Csupán a csillagokkal, vagy más karakterekkel kitöltött jelszómező fölé kell húzni az egerünket, és máris láthatjuk az eredményt.
Ezért egyre erősebb a felújított mobilok piaca
Erősödő újkészülék-eladások, a termékek hosszabbodó szoftveres támogatása és életciklusa, valamint a bevizsgált készülékek iránti növekvő bizalom is segíti Magyarországon a felújított okostelefonok piacának bővülését. A Rejoy.hu a távközlési világnap alkalmából gyűjtötte össze az aktuális trendjeit.
Compliance-szakemberi szerepben teszteli az AI-t a KPMG
A Joint Venture Szövetség (JVSZ) által rendezett Innovációra Magyar! konferencián számolt be a KPMG Magyarország munkatársa arról a kísérletükről, melynek keretében gépi tanulási modell fejlesztésével támogatták a vállalati anyagok feldolgozásának folyamatát. A vonatkozó szabályzatoknak való megfelelőség ellenőrzésére bevetett mesterséges intelligencia egyelőre nem helyettesíti a szakértői munkát, azonban jelentősen gyorsítja a folyamatot, 80% feletti hatékonyságú dokumentációs alapot hozva létre. Így a fennmaradó időben az emberi beavatkozás a nagy figyelmet igénylő, alaposabb elemzést tudja elvégezni.
A műholdas távközlés szerepe óriási mértékben nőtt
A legújabb űrtávközlési technológiák, a műholdas szolgáltatások és az űrkutatás álltak az idei Távközlés Világnapjához kapcsolódó konferencia fókuszában. A győri Széchenyi István Egyetem (SZE) eseményén kiosztották a Dr. Magyari Endre-díjakat is, amit idén Dr. Gschwindt András és Petres István hírközlési szakemberek vehettek át. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) az esemény kiemelt támogatója.