A Gmail élt, él és élni fog...

Vértes János Andor, 2011. március 1. 08:18

Ben Treynor Google elnökhelyettes ma hajnalban a Google blogjában összefoglalta a Google Mail tegnapi megingásának okát: ez egy hibás szoftverfrissítés volt. A leveleket eltároló programrészben cseréltek egy modult, ám ebben volt egy szoftverhiba, ami miatt a felhasználók 0,02 százaléka (ez a korábbi becslések negyede) nem tudott hozzáférni fiókjához. Amikor felfedezték a hibát, azonnal leállították az új szoftvert, és visszaállították a régi változatot, majd az elmúlt másfél napban azon dolgoztak keményen, hogy a hiba által okozott rést a levélforgalomban betömjék, mindenkinek visszaállítsák a fiókját. Ez ma reggelre javarész sikerült, de még mindig keményen dolgoznak a 100 százalékért.

A közleménynek a fenti sorok csupán 10 százalékát teszik ki, emellett van még 90 %, amely rész némiképp a szocialzmus évtizedeinek katasztrófa-híradásaira emlékeztet: amikor valami baj történt, akkor fontos volt megtudnunk, hogy alapvetően minden jó, és magát a bajt a híradás igyekezett bagatelizálni. A Google is a megnyugtatással kezdi: az adatok több példányban őrződnek több adatközpontban, a Google-nél levél soha nem veszett el, és nem is fog. (Lenin élt, él és élni fog.) "Bár lehet, hogy a küzdelem kicsit tovább tartott, mint ahogy az eredetileg várható volt, mi jól haladunk, és a dolgok mindenki szára hamarosan visszakerülnek a megszokott kerékvágásba".

A magyarázkodás némiképp érthető, hisz a felhasználók, akik nagy valószínűséggel nem foglalkoznak szoftverfejlesztéssel, nem tudják azt, hogy egy ekkora programrendszer szinte bizonyosan tartalmaz hibát, még akkor is, ha egy akkora szoftvergyárban, mint a Google, bizonyosan el tudják érni, hogy ezen hibák nagyon nagy valószínűséggel ne okozzanak galibát, a rendszer majdnem száz százalékos biztonsággal működjön. A gond csak az, hogy amikor egy modult újra cserélnek, hiába tesztelték agyon az új részt ezerféleképp, az, hogy miképp kapcsolódik majd ez a modul a többihez, mi lesz, ha bekerül a sok millió felhasználó terhelése alá, már csak "élesben" próbálható ki, és ilyenkor megnő a valószínűsége a gikszernek. Az is természetes, hogy a bajt felfedezve először azzal foglalkoznak a mérnökök, hogy az ne eszkalálódjon, gyorsan álljon vissza a korábbi állapot, majd jöhet a kárfelmérés, és az érintett postfiókok restaurálása. Ez a több adatközpontoban őrzött mentésekből történi, az egész rendszer automatikus működésével szemben egy sziszifuszi manuális munka, érthető tehát, hogy tegnap a határidők folyamatosan tolódtak.

Pánikra tehát nincs ok, az egyetlen gond, hogy néhány tízezer felhasználónak a fiókja 10-20-30 órán keresztül nem fogadott leveleket, ám ilyen esetben a feladó mindig értesítést kap arról, hogy levele nem jutott célba, így azt meg tudja ismételni.

Rossz hír - bár ez már nincs a blogbejegzésben - csupán az, hogy most akkor nem korszerűsödött az adattárolási modul, ám előbb utóbb fog, vagyis a hiba kijavítása után a Google mérnökei nagy lélegzetet vesznek, és újból jöhet az "éles teszt".


 

 

 

Kulcsszavak: Gmail Google

hirek.com ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Egyedülálló elektromos kerékpárral erősít a Decathlon

A mikromobilitási trendek átformálják a városi közlekedést, az infrastruktúra fejlesztésével folyamatosan nő a kerékpározók száma, emellett pedig egyre inkább előtérbe kerülnek az elektromos kerékpárok. 

2024. április 26. 19:40

Sportfogadásban lett sikeres a profi ladbarúgó, aki saját platformot hozott létre

17 évig volt profi labdarúgó Csépányi Gábor, aki ma már a sportfogadás területén működik sikeresen. Saját fejlesztésű platformjaimmár milliárdot képviselő üzlet, amellyel most nemzetközi vizeken is bizonyít.

2024. április 26. 17:56

Tippek a hosszabb üzemidőhöz a HONOR-tól

A HONOR készülékei, a kedvező árútól a csúcskategóriásig kiváló akkumulátor üzemidővel rendelkeznek, mérsékelt igénybevétel mellett akár egész nap használhatóak. Ettől függetlenül azonban érdemes figyelni arra, hogy miként tudjuk a leghatékonyabban kihasználni az üzemidőt, hogy még véletlenül se merüljön le okostelefonunk.

2024. április 26. 16:19

A Sprinter felvásárlásával lépne jelentőset a SAMEDAY

Az akvizíció révén a SAMEDAY magyarországi házhozszállítási infrastruktúrája 60 százalékkal bővülhet a Sprinter tulajdonában lévő több mint 450 kézbesítési pont átvételével. A felvásárlást jelenleg a hatóságok vizsgálják. Ha a felek megkapják a jóváhagyást, az ügylet lezárultát követően egy 6000 átvételi pontból álló régiós out-of-home átvételi hálózat jöhet létre a magyar, román és bolgár piacokon.

2024. április 26. 14:44

Álljunk meg egy parkolásra – így parkolunk a fizető övezetekben

A fizetőparkolás intézményét sok autós a sofőrök ellenségeként éli meg, miközben annak egyik fontos célja éppen a forgalomszabályozás és a városi parkolókapacitás hatékonyabb kihasználása, különösen a sűrűn lakott területeken. A Yettel mobilparkolás szolgáltatásának elemzésével érdekes megállapítások derültek ki a hazai autósok szokásairól, most pedig szervizcsomagot és üzemanyag utalványt is érhet a mobilparkolás használata.

2024. április 26. 13:10

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50