Mobilitás a szoftverek korában

forrás: Prím Online, 2023. május 4. 15:51

Minden eddiginél több innováció valósul meg az autóiparban a bitek és a bájtok segítségével. A Bosch az autóipari beszállítói üzleti területének átszervezésével reagál a szoftveralapú autóipari fejlesztések irányába mutató trendre. 

A Robert Bosch GmbH-n belül a Bosch mobilitás a jövőben önálló üzleti szektorként működik, ismertette Stefan Hartung, a Robert Bosch GmbH igazgatóságának elnöke a Bosch csoport éves sajtótájékoztatóján. A vállalat célja, hogy a meglévő és az új ügyfelek igényeit egyetlen forrásból, testreszabott technológiákkal még jobban és gyorsabban tudják kiszolgálni. Világszerte 66 országban, több mint 300 telephelyen mintegy 230 000 munkatárssal a Bosch mobilitás a Bosch négy üzleti szektora közül a legnagyobbnak számít. 

 

Stefan Hartung

 

„A szoftverek nem csupán azt változtatják meg, hogyan használjuk az autót és hogyan éljük meg az autózást a jövőben, hanem már az autók fejlesztését is. A Bosch egy ideje már szoftvervállalatként tekint magára a mobilitás terén is. Most, az ügyfelek igényeire reagálva, szervezeti struktúránk úgy változik, hogy tükrözze ezt, és utat nyisson a további növekedésnek” – mondta Dr. Markus Heyn, a Bosch igazgatóságának tagja és az ötfős Bosch mobilitás szektor igazgatóságának újonnan megválasztott elnöke. Szervezeti szempontból az üzleti szektor egyes területeit 2024. január 1-jétől átalakítjuk, és minden divízió horizontális, több divízión átívelő feladatokat is kap majd. A Bosch célja, hogy mobilitási megoldásaival 2029-re több mint 80 milliárd eurós árbevételt érjen el.

 

Az évtized közepétől várható a szoftveralapú járművek első hulláma

 

Ennek a növekedésnek az egyik pillére az autóipari szoftverek piaca lesz. A szoftveralapú járművek felé mutató tendencia miatt ez a piac 2030-ra várhatóan jelentősen meghaladja majd a 200 milliárd eurót. Ez háromszor annyi, mint 2020-ban volt. A Bosch ezen a piacon kétszámjegyű növekedést ért el. A szoftverfejlesztés egyre hangsúlyosabb szerepet tölt be az autóiparban. 2030-ra az autóipari K+F ráfordítások mintegy 30 százaléka a szoftverek fejlesztéséről szól. A Boschnál ez az arány már most magasabb. A Bosch mobilitás kutatás-fejlesztési területen dolgozó munkatársainak fele szoftvermérnök. A szoftveralapú járműveknek két komoly előnyük is van. Az egyik a fejlesztés gyorsasága: ahelyett, hogy éveket venne igénybe, a jövőben napok kérdése lesz az új funkciók bevezetése a már meglévő rendszerekben. A másik előny pedig a szoftver- és hardverfejlesztés szétválasztása, ami azt jelenti, hogy a szoftverfrissítéseknek köszönhetően hosszabb ideig megőrizhetjük az autók újszerű jellegét. „A járművezetők a világon mindenhol zökkenőmentesen szeretnék integrálni járműveiket a digitális világba. Mindannyian hozzászoktunk az okostelefonjaink állandó frissítéseihez és új funkcióihoz, most ugyanezt alkalmazzuk az autókra is.” – magyarázta Dr. Markus Heyn. A Bosch 2025-től számít a szoftveralapú járművek széles körben történő bevezetésére. 

 

 

Új autóipari fejlesztési trend tükröződik a Bosch szervezetben

 

A járműmozgás-menedzsment példája jól mutatja, hogy a Bosch mobilitás üzleti területének átszervezése és a több divíziót átfogó együttműködés miként mozdítja elő ezt az új trendet az autóipari fejlesztésekben. Ez az új vezérlési koncepció még gyorsabb és pontosabb munkát végez a járművek stabilizálásában. Nemcsak a fékrendszerek, hanem az elektromos hajtásláncok és az elektromos kormányrendszerek működésébe is be tud avatkozni. Lerövidíti a féktávolságot, így a vezetőnek lényegesen kevesebb korrekciós manővert kell végrehajtania. Mindez pedig növeli a közúti közlekedés biztonságát. Ennek a műszaki alapja az ESP10, a Bosch fékvezérlő rendszerének legújabb generációja, valamint a Vehicle Dynamics Control 2.0 szoftverfunkció. Az új vezérlőrendszernek nem kell az ESP vezérlőegység részét képeznie, hanem alternatívaként a jármű központi számítógépébe integrálható – és a jövőben önálló szoftvercsomagként is elérhető lesz. A Bosch a szoftveralkalmazások számának háromszoros, a felhőhöz hozzáférő alkalmazások számának pedig akár tízszeres emelkedésére számít.

 

Bosch: az autóipari hardver- és szoftverpiac sikeres szereplője

 

A szoftveralapú járművek kéz a kézben járnak egy új, központosított elektromos és elektronikus (E/E) architektúrával. A legújabb prémiumkategóriás járművekben több mint 100 vezérlőegység található. Még a mai kompakt kategóriájú járművek is 30-50 vezérlőegységgel rendelkeznek. „Arra összpontosítunk, hogy az elektronikus rendszerek összetettségét ellenőrizhetővé és a lehető legmegbízhatóbbá tegyük” – mondta Heyn. A jövőben jelentősen csökkenthető lesz a vezérlőegységek száma. Méghozzá úgy, hogy nagy teljesítményű számítógépeket használnak a különböző járműterületeken, mint például a pilótafülkében és a kapcsolódási funkciókban, a vezetéstámogató rendszerekben és az automatizált vezetésben, valamint a hajtásláncban. Ezért a Bosch egységes informatikai architektúrát fejleszt a teljes jármű számára – a felhőtől a központi járműszámítógépen át az egyes vezérlőegységekig. Ennek az egyik legnagyobb előnye az, hogy a Bosch a szoftverek és a hardverek területén egyaránt otthonosan mozog. Legyen szó fékekről, kormányrendszerekről vagy környezetbarát hajtásláncokról – ahol a Bosch technológiasemleges megközelítést alkalmaz üzemanyagcellákkal, akkumulátorokkal és hidrogénmotorokkal – a technológia és a szolgáltatások beszállítója egy helyen fejleszti és gyártja a modern járművek kulcsfontosságú alkatrészeit. Ez évente több mint 250 millió vezérlőegységet jelent, amelyek szintén a vállalat saját szoftverével vannak konfigurálva. A Bosch egy további, egyre fontosabbá váló területre specializálódott – a különböző forrásokból származó szoftverek integrálására, amely az autóipar és az IT-ipar együttműködéséből ered. A Bosch is rendelkezik ezzel az integrációs szakértelemmel, és autóipari beszállítói üzletágának átszervezésével tovább bővíti azt.

 

 

Az igazgatóság, a vezetők és a munkatársak közösen alakították ki az új struktúrát 

 

A Bosch mobilitás üzleti szektor igazgatósága az üzleti szektor új felépítését az egyes üzletágak munkatársaival és vezetőivel konzultálva határozta meg. Az átszervezés feltétele a munkavállalói képviselők részvételi jogainak tiszteletben tartása. Szervezeti értelemben az üzleti szektor a jövőben hét divízióból áll. Ezek közül néhányat újraszerveztek, és valamennyi üzletágban további horizontális felelősségi köröket hoztak létre. Az új Electrified Motion üzletág minden, elektromos motorral kapcsolatos tevékenységgel foglalkozik, a Bosch e-tengelytől az ülésbeállítókig. A Vehicle Motion terület a jármű dinamikájával foglalkozik, az ABS-től az ESP-n át a kormányzásig. A Power Solutions üzletág pedig a belső égésű motorok technológiáját, a mobil és helyhez kötött üzemanyagcellákat, az elektrolizátorokat és a hidrogénmotorokat kezeli. A divíziókon átívelő Computing Solutions terület pedig az automatikus parkolástól az automatizált vezetésig terjedő megoldásokon dolgozik. A Mobility Electronics a vezérlőegységek fejlesztését támogatja, ahogy a Bosch házon belüli félvezető-tevékenységeit is koordinálja. A Mobility Aftermarket pedig a pótalkatrészpiaccal és a Bosch Car Service márkafüggetlen autójavító hálózattal foglalkozik. Az E-Bike Systems üzletág rendszermegoldásokat szállít – beleértve a meghajtó egységeket, az újratölthető akkumulátorokat, az ABS-t és a csatlakoztatott kijelzőket – az elektromos kerékpárokhoz. A Bosch leányvállalata, az ETAS horizontális felelősséggel koordinálja az operációs rendszerek és a mérnöki eszközök hardver-diagnosztikai szoftvereit.

 

 

A Bosch mobilitás üzleti szektor igazgatósága

Dr. Markus Heyn, a Robert Bosch GmbH igazgatóságának tagja, a Bosch mobilitás üzleti szektor elnöke.

Andreas Dempf, a Bosch mobilitás igazgatóságának értékesítésért és ügyfeleiért felelős tagja.

Dr. Uwe Gackstatter, a Bosch mobilitás üzleti szektor igazgatóságának kereskedelmi ügyeiért felelős tagja. 

Klaus Mäder, a Bosch mobilitás üzleti szektor igazgatóságának operatív működésért – beleértve az összes gyárat és a minőséget – felelős tagja.

Dr. Mathias Pillin, a Bosch mobilitás üzleti szektor igazgatóságának technológiáért felelős tagja.

Kulcsszavak: mobilitás autóipar Bosch

Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Az olaszoknál folytatta európai terjeszkedését a hozzánk ősszel érkező Omoda

Július elején újabb európai piacra lépett be a Chery Group az Omoda és Jaecoo márkákkal, Olaszországban teljes körű szolgáltatással elindult a kínai gyártó járműveinek értékesítése. A társaság globális terjeszkedési stratégiája szerint 2030-ig világszerte több mint 60 piacon jelenik meg ez a két brand, szeptemberben Magyarországon is megkezdik az Omoda 5 forgalmazását. 

2024. július 19. 16:43

Kína autóipara: honnan jön, és hova tart?

Négy évtized elég volt ahhoz, hogy a semmiből a világ első számú autóipari nagyhatalmává emelkedjen Kína. Számaik kétségtelenül impozánsak, ám nem feltétlenül tükrözik, hogy mire is számíthatunk még a kínai autógyártóktól.

2024. július 16. 18:17

Így vásárolunk autót – az ár mellett a márka és a műszaki paraméterek számítanak leginkább

A 16-59 éves magyarok közel egyötöde tervez autóvásárlást a közeljövőben, több mint felük kétmillió forint alatti összeget szán erre – derül ki a Chery Group megbízásából készült, reprezentatív felmérésből. Bár a többség számára az ár a legfontosabb szempont, a férfiak körében ugyanennyire számít az is, hogy megbízható és ismert gyártó járműve legyen, illetve sokan kiemelték a műszaki paramétereket is.

2024. július 15. 10:12

Az LG és a ChargePoint közösen bővítik globális elektromosautó-töltőhálózatukat

Az LG Electronics (LG) a közelmúltban egyetértési nyilatkozatot és végleges megállapodást írt alá az elektromos járművek (EV) kereskedelmi célú töltésére vonatkozóan az Egyesült Államokban a ChargePoint vállalattal, az EV-k hálózati töltési megoldásainak vezető szolgáltatójával. Az LG egyrészt arra számít, hogy az egyetértési nyilatkozat felgyorsíthatja az EV-töltési üzletág növekedését, másrészt további lendületet adhat a vállalat B2B tevékenységei bővülésének, illetve a társaság intelligens életmód-megoldásokat kínáló vállalattá történő átalakulását is támogatja.

2024. július 13. 10:24

A legdinamikusabban fejlődő autógyártók között a Chery Group

A nemzetközi autóipari trendekre rácáfolva, kiugróan jó értékesítési eredményeket ért el az év első négy hónapjában a Chery Holdings Group. A kínai gyártó éves összevetésben több mint felével növelte értékesítését a január-április közötti időszakban, az elektromos és plug-in hibrid járműveknél pedig több mint kétszeres fejlődést ért el. A társaság Omoda 5 modellje szeptembertől Magyarországon is elérhető lesz, novemberben pedig várhatóan az autó elektromos verziója is megérkezik hozzánk!

2024. július 3. 19:32

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

A kék halál képernyőn túl: miért ne hagyjuk figyelmen kívül a szoftverfrissítéseket?

2024. július 26. 13:59

Idén a fenntartható cégek tulajdonosait is díjazza az EY

2024. július 24. 13:59

Akár 50% időmegtakarítást jelenthet a PS szinte érintésmentes könyvelési megoldása

2024. július 16. 16:29

ESET kiberfenyegetettségi jelentés: egyre gyakoribb a mesterséges intelligencia és a deepfake a támadásokban

2024. július 5. 09:55