Milliárd dolláros piac lesz az „okos autók” biztonságának szavatolása

forrás: Business Online, 2016. február 8. 14:17
Az előrejelzések szerint 2018-ra az Európában értékesített új gépjárművek közel 90 százaléka valamilyen módon csatlakozni fog a világhálóhoz, ezért az elkövetkező években az IT-biztonsággal foglalkozó vállalatoknak és az autógyártóknak is egyre intenzívebben kell majd foglalkozniuk a gépjárművek informatikai rendszereinek biztonságával. Az ilyen irányú szolgáltatások piaca akár néhány éven belül dollár milliárdokkal lesz mérhető
 

 

Az úgynevezett connected cars – azaz valamely rendszerükön keresztül internetes eléréssel rendelkező járművek – aránya jelenleg 5-7 százalék közül mozog. A gyártói és felhasználói igények az olyan kényelmi funkciók iránt – például központi autó menedzsment rendszerek, online térképhasználat vagy médiaelérés –, amelyek megkövetelik az autók állandó internetkapcsolatát folyamatosan növekednek. Ez hatalmas piacot nyithat a független IT-biztonsági megoldásokat fejlesztő, és biztonsági rendszereket auditáló vállalkozások számára, hiszen a szakmai előrejelzések szerint 2018-ra az újonnan értékesített gépjárművek közel 90 százaléka valamilyen interfészen keresztül csatlakozni fog a világhálóhoz. 
 
 
„Az informatikai megoldások egyre nagyobb szerepet kapnak az autók működésében. Ma még viszonylag kevesen gondolunk arra, hogy az új autók többségének szinte összes funkcióját és rendszerét központi számítógép vezérli” – mondja Lengyel Csaba, a Hunguard Kft. szakmai igazgatója, aki szerint ennek a számítógépnek és a rajta futó programoknak a meghibásodása vagy feltörése az autó működésképtelenségét eredményezheti, rosszabb esetben akár balesetekhez is vezethet. „A hagyományos informatikai rendszerekkel ellentétben itt minden hiba vagy támadás közvetlenül emberéleteket is veszélyeztethet” – teszi hozzá a szakmai igazgató.
 
A járművek rendszereit vezérlő szoftverek biztonsága így kiemelt jelentőséggel kell bírjon, különösen, mivel egyre inkább terjednek a vezetéstámogató rendszerek, amelyek aktívan képesek beavatkozni egy jármű irányításába – mint például a menetstabilizátor vagy sávelhagyás figyelő megoldások –, és amelyek lassan képesek önvezetővé tenni a gépjárműveket.
 
„Habár az autógyártók eddig is igyekeztek odafigyelni ezeknek a rendszereknek a biztonságára, tavaly akadt olyan márka, amelynek IT-biztonsági kockázatok miatt közel 1,4 millió gépjárművet kellett visszahívnia a biztonsági rések lezárására. Ahol van internetes kapcsolat, ott mindig akadhatnak sérülékeny végpontok” – mondja Lengyel Csaba, a Hunguard Kft. szakmai igazgatója. Hozzáteszi: ma már a gépjárműlopások és -feltörések jelentős része is elektronikus módon történik.
 
Ráadásul milliós befektetést sem igényel egy olyan eszköz beszerzése, amellyel feltörhetővé válnak a járművek és egyéb internetes eléréssel bíró eszközök. Jellemzően már 100 dollár alatt be lehet szerezni olyan berendezéseket és programokat, amelyekkel akár egy mobiltelefonon keresztül is teljesen irányításuk alá vonhatnak egy személyautót. „Általános tapasztalat, hogy a hackerek az IT-biztonság területén sokkal képzettebbek és felkészültebbek, mint a fejlesztők maguk. Ennek oka, hogy a fejlesztőkkel ellentétben ők kizárólagosan a biztonsági megoldásokra és azok esetleges hiányosságaira koncentrálnak. A védekező oldal emiatt sokszor kerülhet lépéshátrányba a támadó oldallal szemben” – mutat rá Lengyel Csaba.
Kulcsszavak: okosautó

Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Egyre ritkábban kell "tankolni" az elektromos autókkal

Az újonnan forgalomba helyezett elektromos autók hatótávolsága tavaly átlagosan 300 kilométer volt, ami 10 százalékkal hosszabb, mint az előző évben. Ez az érték 2011-ben még 150 kilométer volt, s 2014-ben érte el a 200 kilométert. A szakértők előrejelzése szerint 2020-ban az újonnan forgalomba helyezett elektromos autók átlagosan legalább 400 kilométert lesznek képesek megtenni egyetlen töltéssel.

2018. szeptember 19. 10:12

Meghosszabbított garanciával kampányol a Mio

 A navigációiról és autós kameráiról ismert márka szeptember 1. és december 31. között 2 év helyett 3 év garanciával firgalmazza a Mio menetrögzítő kamerákat és navigációkat.

2018. szeptember 16. 14:36

Közel az idő, amikor már nem lesz kormány

No nem az ország élén, hanem az autókban. És pedál sem.  A Volkswagen a Genfi Autószalonban bemutatkozó I.D. VIZZION tanulmányában fogalmazta mega jövő egyéni mobilitásáról alkotott elképzelését. Elektromos hajtásrendszere különösen tisztává teszi e modellt a forgalomban, míg az automatizált vezetés biztonságossá és jóval kényelmesebbé avatja. Az I.D. VIZZION immár kormánykerék és látható kezelőelemek nélküli utastere az utazás és az időtöltés teljesen újszerű élményét kínálja.

2018. február 20. 13:25

CES 2017: A csapból is önvezető autó folyik...

Amerikai tudósitónk, Horváth László, ezen a héten cikksorozatban tekint vissza  január legnevezetesebb informatikai eseményére, az idei CES-re. A kijelzők, tévék illetve a biztonsági kérdések majd a magyar startup-ok jó szerelésének bemutatása után a most az autóiparról, illetve annak informatikára támaszkodó teljes megújulásáról elevenít fel néhány CES-pillanatot.

2017. február 1. 21:43

Önvezető Uber-taxik és más "autós" hírek

Bár év végén már csendesedni szokott az innováció is, az idén - úgy tűnik - még Karácsony előtt is egymás érik a műszaki újdonságokról szóló hírek: az Uber már önvezető autókkal szállítja utasait, Trump technológiai tanácsadó csapatához csatlakozott a Tesla-vezér, Elon Musk, és - ha már autók - a GM új márkájából már az első nap huszat eladtak, és több százat előjegyeztek. Nézzük a híreket részletesen!

2016. december 15. 11:58

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Windows 10 Professional olcsón és ingyenes kézbesítéssel

2018. november 8. 16:27

eTrends Monitor: a készpénzmentes fizetés már népszerűbb a netezők körében

2018. október 8. 10:12

Videót vetít, kezet fog, ölel, táncol a robot

2018. szeptember 21. 14:07

Mely területeken jelenti a fejlődés motorját a nyílt forráskód

2018. szeptember 19. 14:18
cloudappsportal.com