Autonóm közlekedési rendszerekkel kapcsolatos kutatásokat mutattak be a ZalaZONE tesztpályán
A zalaegerszegi ZalaZONE járműipari tesztpályán negyedik alkalommal rendezték meg a legújabb kutatások eredményeit bemutató innovációs napot. A programon a győri Széchenyi István Egyetem Járműipari Kutatóközpontja az autonóm közlekedéssel kapcsolatos innovációit is demonstrálta.
Az érdeklődők láthatták többek között a saját fejlesztésű tesztpályakijelölő robotot, az akadályok szenzorfúziós érzékelését és kikerülését, valamint a Shell Eco-marathon világrekorder hallgatói csapata, a SZEnergy bemutatóját is. Az egyetem Digitális Fejlesztési Központja és a Talaris Interface Kft. közös fejlesztési projekt keretében megvalósuló drón vezeték nélküli, cipőbe integrált szenzorok segítségével történő teljes körű vezérlését mutatta be.
A Széchenyi István Egyetem Járműipari Kutatóközpontjának egyik fókusza az önvezető és autonóm közlekedés. (Fotó: Májer Csaba József)
A győri Széchenyi István Egyetem célja, hogy nemzetközi színvonalú oktatási-kutatási környezet megteremtésével járuljon hozzá a térség versenyképességének erősítéséhez. Ennek jegyében folyamatosan erősíti szerepét Közép-Európa legkorszerűbb járműipari tesztpályája, a zalaegerszegi ZalaZONE mellett. A közelmúltban e törekvés fontos állomásaként adták át az intézmény két új épületét, egy innovációs és egy szállásépületet.
Az intézmény rendszeres szereplője az évente megrendezett ZalaZONE Innovációs Napnak. A nemrégiben megtartott idei eseményen a Széchenyi egyetem Járműipari Kutatóközpontja látványosan szemléltette autonóm közlekedési kutatásainak eredményeit. Bemutatkozott a saját fejlesztésű, robotizált tesztpályajelölő platform, amely a felhasználó által digitális térképen speciális jelöléseket helyezett el a pályán. Ezeket kisméretű robotplatformok azonosították, majd megközelítették, érzékeltetve a robotok közti kollaborációt.
A robotizált tesztpálya-jelölő platform is saját fejlesztésű innováció. (Fotó: Májer Csaba József)
A Járműipari Kutatóközpont munkatársai egy akkumulátordiagnosztikai rendszert is demonstráltak, és látható, vagy inkább hallható volt a szintén saját fejlesztésű radar alapú vészfék figyelmeztető rendszer is. Utóbbi az álló járműben jelezte a veszélyt, amikor azt 30-40 kilométer/órás sebességgel egy másik jármű megközelítette. Az eseményen ugyancsak bemutatkozott a Willisits Mérnökiroda Kft.,a Széchenyi István Egyetem és a Quatic Kft. együttműködéséből született elektromos gokart is, amelyekben a hajtáslánc ugyancsak saját fejlesztés. Az érdeklődők ennek kapcsán megismerhették a győri egyetem motorsport irányú törekvéseit, -kompetenciáit.
A Széchenyi István Egyetem a SZEnergy Team elektromosautó-fejlesztő hallgatói csapata nyáron világraszóló sikereket ért el: a Shell Eco-marathon önvezető autókat fejlesztő csapatoknak hirdetett megmérettetésén ezüstérmes lett, míg Európa legnagyobb energiahatékonysági versenyét világrekorddal nyerte meg. A csapat a zalaegerszegi tesztpályán elektromos járművével autonóm parkolási manővert, illetve autonóm akadálykerülési feladatokat hajtott végre.
A győri egyetem a motorsport területén is erős kompetenciákkal rendelkezik. (Fotó: Májer Csaba József)
Egy hasonlóan látványos bemutató keretében az akadályok szenzorfunkcióval történő kikerülését is láthatta a közönség. A járműirányítási feladatokat a Járműipari Kutatóközpont, míg a környezetérzékelési eljárásokat az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet (ELKH SZTAKI) munkatársai fejlesztették.
A Széchenyi István Egyetem Digitális Fejlesztési Központja a Győrből a ZalaZONE-on távirányítással vezetett autó mellett a Talaris Interface Kft.-vel közös fejlesztés keretében megvalósuló drón vezeték nélküli, cipőbe integrált szenzorok segítségével történő teljeskörű vezérlését mutatta be. Az így kialakított interfész segítségével kiváltható a hagyományos irányító egység/távirányító. Ezáltal az operátor több munkamenetet is tud egyszerre végezni.
A Széchenyi István Egyetem e-sport-csapata az intézményben alakuló motorsportrészleg kialakítása alkalmamából várta a tehetséges autószimulátor-versenyzőket az innovációs nap ideje alatt. A szimulátorok az egyetemi garázsoknál voltak, ahol a fiatalok mellett iparági partnerek is megméretteték magukat.
Kapcsolódó cikkek
- Radar a porszívón: első díjat nyert a Széchenyi István Egyetem innovációja a nemzetközi versenyen
- RUN-EU+ projekt a Széchenyi István Egyetem részvételével: sikeresen zárultak a megalapozó workshopok
- Siker: különdíjat kapott a Széchenyi István Egyetem PhD-hallgatója egy nemzetközi konferencián
- Gyorsítósávon az önvezetés felé
- Föld hívja Holdat: tudománytörténelmi jelentőségű kísérletet reprodukáltak a Széchenyi István Egyetemen
- Mentőautót segítve mutatkozott be az előfutár drón
- A Széchenyi István Egyetem részvételével készül a magyar permetező drón
- Új autóipari kutató-fejlesztő központ Zalaegerszegen
- Új pályázat: európai egyetemeken kutathatnak a Széchenyi István Egyetem oktatói és PhD-hallgatói
- Rövid képzési programokat is kínál hallgatóinak a Széchenyi István Egyetem
Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Használt autót webshopból?
A 2023-as év konszolidációt hozott a használtautó-piacon, de a recesszió és az infláció szele érezhető a szegmensben. A vásárlók tudatosabbak, a bizalmatlanság viszont továbbra is erős és gyakran indokolt. Mit hozhat a jövő, és hogyan vásárolnak a magyarok használt autót 2024-ben?
Új korszak az elektromobilitásban
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos kabrióját, a GranCabrio Folgore-t, melyet az úgynevezett „IT TURNS YOU ON” kampánnyal népszerűsítenek, az olasz művész, Damiano David szerepelésével. A modenai székhelyű márka fennállásának 110. évfordulóján a szigonyos márka ismertette ambiciózus céljait az elektromos átállás terén, valamint lerántotta a leplet TRIDENTE elektromos motorcsónakjáról is.
Közel félmillió e-töltőpontra is szüksége lehet Franciaországnak néhány éven belül
A becslések szerint 2030-ra Franciaországban legalább 330 ezer, de akár 480 ezer e-töltőállomásra is szükség lehet. Ehhez gyors ütemben, folyamatosan újabb és újabb autópálya-pihenőhelyeket szerelnek fel töltőkkel, ahol már most akár 20 perc alatt 80 százalékra „tankolhatóak” az e-autók.
A Continental SportContact 7 nyerte az Auto Bild sportscars kiadványának tesztjét
A Continental SportContact 7 gumiabroncs első helyezést ért el az Auto Bild sportscars kiadványa által végzett UHP nyári gumiabroncs-teszten (24/4. szám), melyen „tesztgyőztes” és „példamutató” minősítést kapott. A nagy teljesítményű autógumi hat nemzetközi gyártó modelljével szemben győzött: 1,2-es összpontszámmal a teszt első helyezettje lett. A szerkesztők a 265/35 R 19-es méretű autógumit egy Mercedes AMG GT első-, míg a 295/30 R 20-as méretű modellt annak a hátsó tengelyén tesztelték, összesen kilenc tesztszakaszban, vizes és száraz utakon egyaránt.
A Continental abroncsa megnyerte a német Auto Zeitung autógumi tesztjét is
Az Auto Zeitung német autós magazin szerkesztői legutóbbi nyári gumiabroncs-tesztjükben a Continental PremiumContact 7-et nevezték meg a „ragyogó győztesnek" (24/7. szám). Mind a vizes, mind a száraz vezetési teszteken a legmagasabb pontszámot érte el. A lap szakértői a 225/45 R 17-es méretben kilenc gumiabroncsot vizsgáltak egy BMW 120i-n, összesen 13 kritériumot szem előtt tartva. Európai, ázsiai és amerikai abroncsmárkák termékeit mérték fel.