Így autózunk télen!
Ha akarnánk, sem tudjuk magunkat függetleníteni a téli időjárástól, ha volán mögé ülünk. Éppen ezért jelentősen befolyásolja vezetési szokásainkat az, hogy milyen körülményekkel kell szembenéznünk az utakon. Tízből négy autós változtat a vezetési szokásain télen, az időtől teszi függővé, hogy gyakrabban, vagy ritkábban használja-e a járművét – derül ki a Magyar Suzuki magyar autósok körében elvégzett kutatásából*. Jó hír, hogy a sofőrök nagy része téli gumival közlekedik többnyire már novembertől, és bevet minden olyan praktikát, amely a biztonságos közlekedést segíti.
Ősszel és télen a megszokottnál is több nehézséggel kell szembesülnünk az utakon, hiszen a megváltozott látási viszonyok, a csökkenő hőmérséklet, a csúszós utak jelentősen próbára teszik a közlekedés összes résztvevőjét. Nem véletlen, hogy tízből négy autós változtat autóvezetési szokásain ősszel és télen – gyakrabban vagy ritkábban ül ilyenkor autóba. Azok, akik kevesebbszer használják járművüket, úgy ítélik meg, a rosszabb út- és látási viszonyok között kevésbé biztonságos (42,6%) vagy kevésbé gyors (20,7%) az autóhasználat. Szerintük praktikusabb ilyenkor gyalog vagy tömegközlekedéssel eljutni a célállomásra (15,4 százalék), mert parkolni is nehezebb ilyenkor (6,8 százalék), de még anyagi szempontok is közrejátszanak a döntésben (14,5 százalék). Ugyanakkor azok az autósok, akik gyakrabban ülnek a hidegebb hónapokban volán mögé úgy fogalmaztak, a tömegközlekedési eszközökkel szemben a saját jármű kényelmesebb, gyorsabb és a válaszadók 9 százaléka szerint biztonságosabb is a hideg, esős, havas időben.
Visszatartó erő az ónos eső, a jég és a köd
Az időjárási körülmények azonban még azokat is megfontoltabbá teszik, akik egyébként gyakrabban ülnek ősszel és télen autóba. Az ónos eső, a jég és a köd legtöbbünket visszatartja az autózástól: a megkérdezettek 51 százaléka nem indul útnak ilyen körülmények között. A többiek rövidebb távolságra mennek, vagy csak akkor vállalják be a vezetést, ha sötétedés előtt célba érnek. Mindössze a válaszadók 23 százaléka fogalmazott úgy, hogy nem befolyásolja, milyen időjárási körülményekkel kell szembenéznie.
Jó hír azonban az, hogy az elmúlt évek közlekedésbiztonsági kampányai eredményesek, hiszen az autósok több mint 84 százaléka téli gumit használ (további 13,5% pedig négy évszakosat) és minden harmadik gépjárművezető – függetlenül az időjárástól – már novemberben gondoskodik a nyári abroncsok lecseréléséről. De nemcsak az évszaknak megfelelő gumikban, hanem egyéb más lehetőségekben is bízunk a minél biztonságosabb vezetés érdekében. Az autósok több mint kétharmada részben vagy teljes egészében támaszkodik a vezetéstámogató rendszerekre a téli hónapokban, miközben a megkérdezettek 12,8 százaléka inkább a saját képességeiben bízik. Emellett kiemelt figyelmet fordítunk a rendszeres abroncsnyomás ellenőrzésre, az üzemanyag-, olajszint és fagyálló folyadék ellenőrzésre. Bevett szokás a motor előmelegítése és a megkérdezett autósok odafigyelnek arra is, hogy autójukból ne hiányozzanak olyan biztonsági felszerelések, mint a jégoldó, jégkaparó és hólapát.
Illatfelhőbe burkolózunk vezetés közben
Ám nemcsak a biztonságos vezetésre, hanem a jó közérzetre is figyelünk. A megkérdezett autósok nagy része bízik az illatok erejében és illatosítót is évszaknak megfelelően választ: a három legkedveltebb illat a vanília, a fűszeres narancs és a mézeskalács.
„Télen különösen igaz, hogy nem szabad rutinból vezetni. Alkalmazkodni kell az időjárási- és útviszonyokhoz, ezek pedig megkívánják a járművek megfelelő technikai és műszaki állapotát, illetve a körültekintő, óvatos, türelmes vezetési stílust. A közlekedés minden szereplője ugyanolyan mértékben van kitéve a nehezítő körülményeknek, ezért legyünk tekintettel másokra is vezetés közben. Első a biztonság.” – fogalmazott Bonnár-Csonka Zsuzsanna, a Magyar Suzuki Zrt. kommunikációs vezetője.
______________________
*A Magyar Suzuki kutatása 2023. október 16-23. között zajlott le a Typeform felületén keresztül. A kutatás az őszi, téli autóhasználati szokásokra terjedt ki. Összesen 904-en adtak választ a kérdésekre.
Kapcsolódó cikkek
- Megnyitotta BYD szalonját a Wallis Motor Duna
- Ihletet ad a jövő autói tervezőinek a Hot Wheels
- A Continental és a Google Cloud közös fejlesztésének köszönhetően hamarosan beszélgethetünk autónkkal
- Bemutatták a Maserati legújabb versenyautóját
- Veterán járműcsodák Keszthelyen
- Rövidesen a hazai piacra is érkezik a négykerékhajtásos OMODA5
- Megérkezett hazánkba a Maserati legújabb modellje
- Újabb üzemanyaghiánytól tart az autósok harmada
- A Continental új megoldása riaszt, ha kisgyermek marad az autóban
- Bridgestone abroncsokkal robban be a vadonatúj Lamborghini Revuelto
Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Az olaszoknál folytatta európai terjeszkedését a hozzánk ősszel érkező Omoda
Július elején újabb európai piacra lépett be a Chery Group az Omoda és Jaecoo márkákkal, Olaszországban teljes körű szolgáltatással elindult a kínai gyártó járműveinek értékesítése. A társaság globális terjeszkedési stratégiája szerint 2030-ig világszerte több mint 60 piacon jelenik meg ez a két brand, szeptemberben Magyarországon is megkezdik az Omoda 5 forgalmazását.
Kína autóipara: honnan jön, és hova tart?
Négy évtized elég volt ahhoz, hogy a semmiből a világ első számú autóipari nagyhatalmává emelkedjen Kína. Számaik kétségtelenül impozánsak, ám nem feltétlenül tükrözik, hogy mire is számíthatunk még a kínai autógyártóktól.
Így vásárolunk autót – az ár mellett a márka és a műszaki paraméterek számítanak leginkább
A 16-59 éves magyarok közel egyötöde tervez autóvásárlást a közeljövőben, több mint felük kétmillió forint alatti összeget szán erre – derül ki a Chery Group megbízásából készült, reprezentatív felmérésből. Bár a többség számára az ár a legfontosabb szempont, a férfiak körében ugyanennyire számít az is, hogy megbízható és ismert gyártó járműve legyen, illetve sokan kiemelték a műszaki paramétereket is.
Az LG és a ChargePoint közösen bővítik globális elektromosautó-töltőhálózatukat
Az LG Electronics (LG) a közelmúltban egyetértési nyilatkozatot és végleges megállapodást írt alá az elektromos járművek (EV) kereskedelmi célú töltésére vonatkozóan az Egyesült Államokban a ChargePoint vállalattal, az EV-k hálózati töltési megoldásainak vezető szolgáltatójával. Az LG egyrészt arra számít, hogy az egyetértési nyilatkozat felgyorsíthatja az EV-töltési üzletág növekedését, másrészt további lendületet adhat a vállalat B2B tevékenységei bővülésének, illetve a társaság intelligens életmód-megoldásokat kínáló vállalattá történő átalakulását is támogatja.
A legdinamikusabban fejlődő autógyártók között a Chery Group
A nemzetközi autóipari trendekre rácáfolva, kiugróan jó értékesítési eredményeket ért el az év első négy hónapjában a Chery Holdings Group. A kínai gyártó éves összevetésben több mint felével növelte értékesítését a január-április közötti időszakban, az elektromos és plug-in hibrid járműveknél pedig több mint kétszeres fejlődést ért el. A társaság Omoda 5 modellje szeptembertől Magyarországon is elérhető lesz, novemberben pedig várhatóan az autó elektromos verziója is megérkezik hozzánk!