Távmunka - nemcsak otthon

Wesselényi Andrea, 1999. augusztus 3. 09:11
A távmunkát tévesen gyakran azonosítják az otthon végzett munkával, holott annál jóval tágabb fogalom, lényege a munka helytől való függetlensége: a munkát nem a cég telephelyén, hanem ott végzi a dolgozó, ahol az számára a legkényelmesebb, ahol a munkakörnyezet a legideálisabb. Ma már számos alternatív helyen és módon végezhető távmunka, külföldön és itthon egyaránt.
Otthon végzett távmunka

A távmunka leggyakoribb formája az otthonról végzett munka. Tény, hogy az otthoni távmunka népszerű a munkavállalók körében, hiszen ebben a formában érvényesíthetők legteljesebb mértékben a távmunka előnyei: szabad időbeosztás, kevesebb utazás, személyre szabott, ideális munkakörnyezet, család és munka közötti egyensúly megteremtése stb. Az otthoni munkavégzés csak akkor válthatja be a nagyobb hatékonysághoz fűződő reményeket, ha a távmunkás rendelkezik a munkáját támogató eszközökkel és környezettel.

Teleházban végzett távmunka

A teleházakban végzett távmunka az otthoni távmunkavégzés alternatívája lehet, ha a távmunkás:

ˇ otthoni környezete nem megfelelő a munkavégzésre (kicsi a lakás alapterülete, sok a zavaró tényező stb.),

ˇ nem rendelkezik korszerű eszközökkel a távmunkavégzéshez,

ˇ nehezen viseli az otthoni egyedüllétet,

ˇ számítógépe/telefonvonala meghibásodik, és haladéktalanul folytatni akarja munkáját,

ˇ részéről felmerül az igény olyan eszközök használatára, amelyeket saját erőből nem tud megvásárolni (pl. szkenner, fénymásoló, telefax, lézernyomtató, digitális kamera stb.),

ˇ elutazik, de otthonától távol is szeretné folytatni a munkát (pl. hoszszabb szabadság idején, konferencia, üzleti utazás közben).

Műholdas irodákban (satellite office) végzett távmunka

Az elmúlt években létesültek külföldön, elsősorban vidéken, illetve a nagyobb városok külső kerületeiben az ún. szatellitirodák, amelyek leginkább vállalatok hagyományos fiókirodáihoz hasonlítanak. A különbség abban áll, hogy míg a fiókirodák feladata a helybéli ügyfelek kiszolgálása volt, a szatellitirodák az információ- és kommunikációtechnológia kihasználásával a cég teljes ügyfélkörét - földrajzi korlátok nélkül - el tudják látni információval. A szatellitiroda legjellemzőbb példája a call center, ahonnan pl. egy bank telefonos szolgáltatása lebonyolítható. Európa különböző országaiban (főként Nagy-Britanniában, Írországban és a Benelux államokban) az elmúlt években legalább 10 ezer új munkahely létesült a call centerekben. A szatellitirodák létesítését elsősorban a cégek költségtakarékossági szempontjai motiválják: távolabbi területeken olcsóbb az ingatlan fenntartása, megfizethetőbb a munkaerő. A munkavállalók számára ugyancsak vonzó, hogy nem kell messzire járniuk dolgozni, a lakóhelyükhöz közeli szatellitirodákban dolgozó távmunkások időt és energiát takarítanak meg a hosszú ingázások kiiktatásával.

Teleirodában (távmunka-központban) végzett távmunka

A távmunka elidegenítő hatása ellen két alapvető védekezési forma létezik: az egyik a hatékony és intenzív kommunikáció, a másik pedig a kollektív formában végzett távmunka. Erre az utóbbi célra jött létre az elmúlt években - az USA-ban, illetve Európában - több vidéki ún. telework center, más néven "telecenter" vagy "neighborhood office", azaz teleiroda vagy távmunkaközpont. Ezek a teleházakhoz hasonló létesítmények kifejezetten a távmunkavégzés feltételeinek biztosítását célozzák: a házon belül egyéni távmunkahelyek, tárgyaló- és oktatótermek, valamint egyes házakban igénybe vehető pluszszolgáltatásként szociális helyiségek (ebédlő, óvoda, gyermekmegőrző) kapnak helyet. A távmunkaközpontok korszerű IT-eszközökkel és gyors kommunikációs vonalakkal rendelkeznek, ideális környezetet teremtenek azok számára, akik szívesen dolgoznának távmunkában, de az otthoni távmunka lehetőségét nem tudják megteremteni. A távmunkaközpontok leggyakrabban periférikus, gazdaságilag hátrányosabb helyzetű térségekben létesülnek, ahol jelentős ama munkavállalók száma, akik helyben nem találnak munkaalkalmat. A távmunkaközpontok, miután szociális érdekeket is szolgálnak, több forrásból is támogatást élveznek. Itt kell megjegyezni, hogy a támogatások elmaradása után a távmunkaközpontok egy része nem maradt talpon, a létesítmények egy részét mind az USA-ban, mind Európa több országában a működés néhány éve után be kellett zárni. A sikeresen működő teleirodák egy idő elteltével üzleti alapokon nyugvó gazdálkodásra térnek át, vezetőik sok esetben megrendeléseket is szereznek különböző munkák elvégzésére (külföldi vagy belföldi piacról), tehát munkaadók és megbízók is egyben, illetve ezt megelőzően felvállalják a potenciális helyi távmunkaerő alap- és továbbképzését is. Kitűnő példa az írországi KITE Ltd. teleiroda/teleház sikere, amely 1998-ban elnyerte az European Telework Week "a távmunka legvállalkozóbb alkalmazása" elnevezésű díját. A KITE távmunkaközpont, amely rendszeresen megrendezett nyílt nap keretében nyitja meg kapuit az odautazó érdeklődők előtt, virtuálisan a www.kiteltd.com honlapon mutatkozik be.

A teleirodák másik túlélési stratégiája, hogy teret adnak különböző cégek által létesített szatellitirodáknak, call centereknek is. A különbség, hogy míg egy szatellitirodában egyetlen cég munkatársai dolgoznak, a teleirodában több cég által fenntartott szatellitiroda működhet egy központi helyen: a munkavállalók lakóhelyéhez közel. A cégek központi telephelyétől való távolság a gyors távközlési vonalak tekintetében lényegtelen. A teleirodákban dolgozó távmunkások élvezik a távmunka előnyeit: nem kell hosszú utat megtenniük a munkahelyre, időt nyernek, viszont nem tapasztalják a távmunka legnagyobb hátrányát: az elszigetelődést. A távmunkaközpontokban több távmunkás dolgozik együtt, közösségek alakulhatnak ki, munkájuk során az egy házban dolgozók egymást segítik. A teleházak - melyek tevékenységi köre ugyan ennél jóval tágabb -, amennyiben a távmunkaadás, illetve a távmunkahelyek kialakítása központi kérdés a térségben, egyfajta távmunkaközpontokként, egyéni munkahelyeknek, call centereknek, szatellitirodáknak helyet adó létesítményként is működhetnek.

Hoteling

Az ún. hotel office rendszert először Finnországban alkalmazta a Digital. Lényege, hogy egy épületen belül a távmunkahelyek elfoglalása a bejárat melletti recepción keresztül történik. Ahogy egy szállodában, itt is megtalálhatók a relaxálást segítő szolgáltatások, közös helyiségek. A betérő távmunkások a recepción előre is leköthetik maguknak a kívánt munkaállomást, a foglalási rendszer segítségével tehát megvalósulhat a munkahelyek optimális kihasználása. A dolgozóknak elég az ügyfélszolgálaton bejelentkezniük, a munkaállomás típusát elmondaniuk (PC-s, webkamerás stb.), s az adatbázis alapján megmondják nekik, hol foglalhatnak helyet. A rendszer segítségével az adott asztalhoz kapcsolják a dolgozó telefonszámát és egyéb elérhetőségét. Ilyen rendszer működik hazánkban az Andersen Consultingnál.

Virtuális irodában, cyberkörnyezetben végzett távmunka

Ezt a kifejezést akkor használhatjuk, amikor egy szervezet vagy munkaadó cég fizikai értelemben nem rendelkezik központi irodával, telephellyel. A szervezet tevékenysége a virtuális térben valósul meg, a munkatársak pedig egy-egy egyéni munkaállomáson (többnyire otthonról) végzik feladataikat, majd telekommunikációs csatornákon továbbítják munkájuk eredményét a szervezet többi tagjának, illetve a szervezet központját jelentő helyre, amely általában egy webállomás vagy jelszóval védett felület. Ugyanígy e-mail, illetve online kommunikációs eszközök (chat, ICQ, WebBoard, FTP stb.) használatával valósul meg a szervezet tagjai közötti kommunikáció (megbeszélések, viták, egyeztetés, konzultáció stb.).

A virtuális környezetben végzett munka a távmunka mondhatni radikális formája, ahol a hagyományos munkahelyhez kötődő fogalmak nagy része értelmét veszti, alkalmazása gyökeres szemléletváltást igényel. A virtuális irodák általában horizontálisan illeszkednek a szervezethez, az egyénileg végzett munka nagyfokú önállóságot, kreativitást és sokoldalúságot igényel.

Mobil (nomád) távmunka

Ebbe a kategóriába azok a dolgozók tartoznak, akik munkájuk során sokat utaznak, elsősorban ügyfeleikhez járnak rendszeresen, és az ügyfelek irodájában/lakásán, illetve útközben, valamint a cég központi irodájában és részben saját otthonukban végzik munkájukat. A mobil tevékenységek többsége az értékesítéshez, illetve szolgáltatásokhoz kötődik. Jellemző foglalkozások: biztosítási ügyintézés, hirdetésszervezés, ingatlanközvetítés, karbantartás, rendszerinstallálás, szupporttevékenység, szerelés, termékforgalmazás, területi képviselet, üzletkötői és ügynöki munka. A mobil távmunkások (angol nyelvterületen a nomád jelző is használatos) legfontosabb munkaeszköze saját gépkocsijukon túl a laptop vagy notebook és a mobiltelefon, melynek segítségével megvalósítják a naprakész információcserét.

Itt érdemes megjegyezni, hogy a vezeték nélküli hálózatok, illetve a mobilkommunikáció fejlődésével a mobil, tehát helytől független távmunka lehetősége egyre inkább nyitottá válik minden potenciális távmunkás számára.

Kulcsszavak: =tmwes távmunka

360 fokos felmérést készített az IAB az influencerpiacról

Kik, milyen platformokon és hányan követnek ma influencereket? Mennyire tartják őket hitelesnek, és hányan vásárolnak terméket ajánlásaikra? Milyen típusai vannak az influencertartalmat fogyasztóknak? És a piaci szakemberek vajon mennyire látják hatékonynak az influenceres együttműködéseket?

2024. május 10. 20:41

Csúcstechnológiás cukormonitorozó rendszert vezet be itthon a magyar 77 Elektronika Kft.

A száz százalékban magyar 77 Elektronika Kft. új generációs, folyamatos cukormonitorozó rendszert vezet be itthon. A hazai piacon úttörőnek számító, magyar nyelven működő, egybeépített szenzor-távadó eszköz az eddiginél sokkal felhasználóbarátabb megoldást biztosít a diabéteszesek számára, amely a nap 24 órájában folyamatosan méri a szöveti cukorszintet. 

2024. május 10. 19:25

Szegedi IT-startupból nemzetközi siker

Kecsmár Zsuzsa, az Antavo Loyalty Cloud társalapítója és stratégiai vezetője nyerte idén a nívós „Év Embere” díjat a Dubaiban megrendezett International Loyalty Awards-on.

2024. május 10. 18:27

Toronyház nyolcszögletű prizma kialakítással és vízszintes elhelyezhetőséggel

A Thermaltake, a prémium PC-hardvermegoldások vezető márkája bejelentette a The Tower 300 mikro toronyházat. A The Tower sorozat az egyik legnépszerűbb termékcsalád, ami az ikonikus függőleges toronyház-kialakításáról ismert. 

2024. május 10. 17:44

Magyar szakember nyerte az International Loyalty Awards „Év Embere” díját

Kecsmár Zsuzsa, az Antavo Loyalty Cloud társalapítója és stratégiai vezetője nyerte idén a nívós „Év Embere” díjat a Dubaiban megrendezett International Loyalty Awards-on.

2024. május 10. 16:00

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36