Tíz mód e-mail adatbázis építésére

forrás Prim Online, 2003. november 17. 15:25
Ha levelet szeretnénk küldeni (potenciális) ügyfeleinknek, fogyasztóinknak, azt legolcsóbban e-mailben tehetjük meg. Az e-mail marketing alapja, hogy rendelkezzünk egy adatbázissal, amelyben nyilvántartjuk a címeket. Hazánkban az e-mail marketingnek csak az ún. opt-in módszere engedélyezett (azaz csupán a fogyasztó kifejezett kérésére küldhetünk neki levelet), míg az ún. opt-out módszer (azaz kéretlen levelek küldése a leiratkozási lehetőség feltüntetésével) spamnek minősül, és így tiltott. Cikkünkből megtudhatják, milyen fogásokat érdemes alkalmazni, hogy kiépítsük megfelelő e-mail adatbázisunkat.
1. Feliratkozási felület mindenhol

Először is az összes vállalati vagy brandwebsite oldalát jó látható és felhasználóbarát feliratkozási felülettel kell ellátni. Optimális esetben a felületnek a következő kérdéseket kell tartalmaznia: név és vezetéknév, e-mail cím és típus (HTML vagy Text), feliratkozás és leiratkozás. Minden további kérdés veszélyezteti az akció sikerét, mert az emberek nem szívesen adnak meg adatokat magukról. Ha a feliratkozás során valamilyen ösztönzőt is kínálunk (ami leginkább érdekelheti termékünk közönségét), akkor esetleg más részletekre is rákérdezhetünk. Ilyenkor feltétlenül jelezni kell, hogy ezekre nem kötelező válaszolni. Sok cég a feliratkozási felületet valahová a website aljára teszi, és csak a nyitó oldalára. Ha fontos számunkra az e-mail marketing, akkor az adatbázis-építés minden szabályát be kell tartani. Tehát minden aloldal tartalmazza a feliratkozási felületet!

2. Co-registration ("házon belül és kívül")

A "házon belüli" keresztregisztráció azt jelenti, hogy ha vállalatunk más website-okkal is rendelkezik, akkor azoknál is be kell iktatni feliratkozási felületet az e-mail hírlevélre. Ha azok a website-ok már rendelkeznek saját hírlevél-feliratkozási felülettel, akkor a következőket lehet tenni:

- a feliratkozás utáni "köszönőoldalra" kitehetjük más e-mail hírleveleink feliratkozási lehetőségét,

- a feliratkozás után kiugorhat egy pop-up ablak, amelyben felkínáljuk a feliratkozást más hírleveleinkre is.

A "házon kívüli" keresztregisztráció esetén az üzleti partnerek, a kis- és nagykereskedelmi egységek vagy a piacon/iparágban található stratégiai partnerek weboldalain elhelyezzük a fent említett lehetőségek egyikét.

3. Bannercsere-promóció

Ha olyan vállalkozásról van szó, ahol ez kivitelezhető, akkor a ma már hagyományosnak tekinthető bannerekkel (reklámcsíkokkal) hirdethetjük listánk létezését. Ez az eszköz sem költségfüggő.

4. Opt-in az aláírásfájlban

Sokak számára csupán egy trendi dolog, amikor az e-mailben található aláírásfájlokról beszélünk. Van, aki bonyolult HTML-mintákat használ, mások csak TXT-ben írják le az üzlethez szükséges kapcsolati információkat. Ha a kérdés az, hogy írhatnánk-e valamikor is üzleti, papír alapú, de nem fejléces levelet, akkor a válasz általában az, hogy soha. Ha az e-maljeinkről van szó, miért kerüljük ezt a témát, mint macska a forró kását? Én az e-mail aláírásomban szemináriumaimmal kapcsolatos információkat szoktam elhelyezni. Nem mondhatnám, hogy havi átlagban sok emberrel levelezek, de már ennek révén is jöttek szemináriumi jelentkezők! Ha kampánycélra is használjuk ezt a felületet, akkor egy ingyenes eszközzel toborozhatunk új feliratkozókat az e-mail hírlevélre. Elég csak 2 sor, egy az üzenetre, a másik pedig a linkre, és máris megalkottunk egy promóciós eszközt.

5. Offline támogatás

Ez a lehetőség például a kiadóknál adott. Erre a célra használhatnak nyomtatott kiadványokat (bár meg kell mondanom, nem emlékszem, hogy Magyarországon láttam volna hasonlót). De az offline lehetőségek között ott vannak például a különböző rendezvények (konferenciák, szemináriumok stb.), ahol ideális környezetben gyűjthetjük az adatokat. Hogyan? A résztvevők egyébként is szolgáltatnak adatokat a regisztráció során - megkérhetjük hát őket, hogy a hírlevelünkre is regisztrálják magukat. Ide sorolhatjuk még az összes offline reklámkampányt, de a promóciós nyomtatványokat (katalógusokat) is.

6. Viral marketing

A "küldd tovább ismerőseidnek!" típusú ösztönző segíthet az e-mail hírlevél adatbázis-építésénél is. A tudatosan használt eszközzel elérhetjük, hogy szolgáltatásunkat maguk a fogyasztók promotálják. Használhatjuk pop-upként a website-unk nyitó oldalán vagy pop-underként, amikor valaki távozik website-unkról. Használhatjuk az e-mail hírlevélben vagy más e-mail kommunikációs eszközben (direkt reklám, autoreminder) képként (pl. reklámbanner) vagy szövegként, linkkel együtt. A hírlevelünk olvasója, ha meg van elégedve a témával, lehet, hogy el fogja küldeni kollégájának vagy ismerősének az ajánlatot, hogy ő is iratkozzon fel. Az ilyen eszközök tervszerű használata általában hasznosnak bizonyul. Fontos tényező az is, hogy így nem vádolhatnak bennünket kéretlen reklám küldésével.

7. e-DM a létező listára

Ha már rendelkezünk e-mail listákkal, amelyeket más célra használunk (pl. partnerek vagy hálózati egységek címei), a nekik szóló levelezésben tegyünk említést az új szolgáltatásról, és egy link segítségével könnyítsük meg
a feliratkozást. Ha ebben a levélben a viral marketing eszközeit is használjuk, akkor nemcsak a létező listáról kaphatunk új hírlevelünkre regisztrált felhasználókat, hanem esetleg ők másokat is értesíthetnek róla.

8. Opt-in az akvirálási DM-ben

Akvirálhatunk e-mail címeket direkt e-mail segítségével valamelyik létező listára. A célcsoport kiválasztása után meg kell alkotni a levél szövegét és designját, és minél egyszerűbben felkínálni a hírlevélre való feliratkozás lehetőségét. Nagyon fontos, hogy ebben a fizetett reklámeszközben egyértelmű legyen az üzenetünk, mert ettől függ az akció sikeressége. Legyenek benne részletek a hírlevél tartalmáról, személyi jogokkal kapcsolatos információk, és szerepeljen a kiküldési gyakoriság.

9. Telemarketing

Ha vállalatunk rendelkezik telemarketing-szolgáltatással, akkor ez is lehet az egyik akvirálási lehetőség.

10. A fizetett offline és online reklám is e megoldások közé tartozik, erről azonban itt nem szeretnék sokat írni. Ha az egyik megoldás a fizetett reklámkampány, akkor az ügynökség megtervezi a megfelelő médiamixet és a felhasználható formátumokat. A többi csak a büdzsén múlik.
{}

Ami a feliratkozási ösztönzőket illeti, nem kell túlozni az ajándék/nyeremény értékével kapcsolatban. Egy egérpad miatt viszont senki sem fog feliratkozni egy e-mail listára. Ha pusztán az ösztönzők miatt iratkozik fel valaki, akkor azt rövid időn belül észre fogjuk venni. Mindenesetre a listát éberen kell figyelni, leginkább az aktivitást. Minden kampánynál kell egy olyan utóértékelés is, ahol jól látszik, ki az aktív a listán belül, és ki nem. Két vagy három hónap elteltével az inaktív felhasználókat ellenőrizni kell, és mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy aktívvá váljanak. Minden üzletre igaz, hogy a passzív fogyasztó aktiválása olcsóbb, mint az újak megszerzése.

A cikk részlet Damjanovich Nebojsa: Online marketing - Alapoktól felsőfokig. 1. rész: E-mail marketing című könyvéből (Bagolyvár Könyvkiadó, Budapest, 2003, www.bagolyvar.hu).

Business Online ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Elégedettebbek a magyarok a digitális munkahelyeken

A DreamJobs állásportál friss kutatása szerint a magyar munkavállalók kétharmada már a pandémia előtt is használt digitális megoldásokat feladatai teljesítésére. Kiderült, hogy minél nagyobb egy vállalat mérete, annál több területen élnek online eszközökkel, és minél több ilyen módszer áll a dolgozók rendelkezésére, annál vonzóbbá válik a munkahelyük. A digitális felületek használata alig okoz gondot a mindennapokban, ráadásul összetartóbb és gyorsabban dolgozó csapatok alakultak ki alkalmazásukkal. Az egyéni tapasztalatokban is jól teljesítenek az internetes megoldások; úgy a munkavégzés hatékonyságában, mint a személyes kapcsolatok és bizalom kialakításában.

2022. július 1. 15:19

A Brancs tőkegyűjtő portál első nagy dobásai

Az alig egy hónapja indult első hazai közösségi piactéren már meg is vannak az első sikeres projektek: egy nemzetközi kiugrás előtt álló magyar találmány, amely újrahasznosított PET palackokból készít nyomtatószálat, és az első hazai felnőtt szörp, amely az áfonyás íz mellé alkoholos “cselt” is bevet.

2022. június 30. 21:25

Az AR segítségével emlékezik az OPPO

Az OPPO globális okoseszköz márka, a wimbledoni teniszbajnokság hivatalos támogatójaként, a kiterjesztett valóság segítségével teszi újra átélhetővé a legnagyobb hagyománnyal bíró teniszverseny történetének legszebb pillanatait.

2022. június 30. 18:27

Még mindig sokan kockáztatnak nem jogtiszta szoftverekkel

A legtöbben tisztában vannak a nem jogtiszta szoftverek használatának veszélyeivel, ennek ellenére a felhasználók 30%-a még mindig nem megbízható forrásból származó programokat részesít előnyben – derül ki a Microsoft Magyarország megrendelésére készült felmérésből.

2022. június 30. 15:23

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Új vezető a Microsoft Magyarország élén

2022. július 1. 11:16

A hatás mechanizmusát keresik az IVSZ MENTA 2022 előadói

2022. június 30. 12:40

Az ESET új, hálózati szintű megoldást kínál a távközlési és internetszolgáltatók számára

2022. június 23. 11:24

A raktár nélküli webshopoké a jövő

2022. június 19. 13:24