Védelem a felhasználóknak

forrás Prim Online, 2004. április 18. 09:10
Hivatalosan 2004. május 1-jén kezdi meg működését dr. Mayer Erika vezetésével az Inforum keretében létrehozott Infomediátor. Az informatikai eszközöket használók jogait és érdekeit vigyázó iroda többek között szakmai tanácsadással, érdeksérelmek kezelésével, alternatív konfliktuskezelési eljárások fórumrendszerének működtetésével kíván segíteni, főként a szakmában nem járatos informatikai, illetve internetfelhasználóknak. Dombi Gábor, az Inforum elnöke szerint a felhasználóvédelmi iroda a fogyasztóvédelmi felügyelőségek, a Gazdasági Versenyhivatal, az ombudsmanok és a hírközlési fogyasztói jogok képviselőjének hivatala közötti űrt kívánja betölteni.
Az iroda megjelenését a szolgáltatói palettán elsősorban az internet eddiginél szélesebb körű terjedésével indokolják. Potenciális ügyfelük lehet minden, az információs társadalommal összefüggő szolgáltatást igénybe vevő magánember és szervezet. „Az e-korszak sajátossága, hogy a felhasználó rendszerint szolgáltató is. Az aktív szerep egybeolvad a passzívval, s így gyarapodik, épül az információtömeget egységes virtuális térré szervező internet" – mondja Mayer Erika. „Ezért indokoltnak látszik – jelentősen kibővítve a hagyományos fogyasztóvédelem fogalmát és hatókörét – felhasználóvédelemről beszélni."

Néhány kérdéskör, amely az Infomediátor potenciális szakmai tevékenységi területeit érinti:

1. Felel-e az e-mailben terjedő vírusok terjesztéséért a felhasználó? (Felvilágosító munka.)
2. Szoftverek. Részben a szerzői jog, a Ptk. és más jogszabályok által megválaszolt régi kérdések tisztázása. Például továbbadható-e a számítógéppel együtt a szoftver is, illetve áthelyezhető-e a program a felhasználó új gépére? Szabályos-e, ha a szoftverhez csak idegen nyelvű licencszerződést mellékelnek? Tulajdonjogot szerez-e a felhasználó, vagy csak a program használatához van joga? Készíthet-e másolatot, és ha igen, milyen célra és hányat? (Felvilágosítás, jogi tanácsadás.)
3. Pop-up ablakok. (Felvilágosítás, illetve a szolgáltatók felszólítása, hogy korlátozzák önszabályozó kódexben a pop-up használatot.)
4. Betárcsázós vírusok. (Figyelmeztetés, közzététel, tanácsadás, nagyszámú bejelentés esetén kapcsolatfelvétel az ORFK illetékes osztályával.)
5. Online árverések, apróhirdetések. (Megelőzés, illetve segítségnyújtás kárt szenvedett felhasználók jogainak érvényesítésében.)
6. A szolgáltató azonosításának hiányosságai. (Közreműködés a weboldalon hiányos információkat közzétevő vagy azokat egyáltalán nem közlő szolgáltató azonosításában, közvetítői szerep a közreműködők között, felvilágosítás.)

Az iroda továbbá igyekszik a spamek szűréséhez technikai és információs segítséget nyújtani a hozzá fordulóknak, hiszen sok bosszúságot okozhatnak a kéretlen, szolgáltatóktól független, általában azonosíthatatlan feladótól érkező, sokszor a spamszűrőkön is átfurakodó levelek. Az Infomediátor a hazai internetfelhasználók ide továbbított, azonos IP-címről érkező kéretlen leveleit összegyűjtve – a panasz jellegétől függően csoportosan vagy az egyént képviselve – léphet fel az adott hazai szolgáltató ellen. Más lehetőség híján tanácsadással támogatja a hozzá fordulókat, akik többek között az iroda honlapjának (www.infomediator.hu) Bejelentés menüpontján keresztül kérhetnek segítséget a probléma leírásával.

Az iroda a felhasználók tájékoztatására, a dicsérő és elmarasztaló minősítések közzétételére felhasználja az internetes nyilvánosságot, illetve a felhasználók számára egyfajta garanciát jelentő szolgáltatói presztízslista létrehozását is tervezi.

Szolgáltatásainak jelentős hányadát ingyen nyújtja, díjat előreláthatólag többek között az alternatív vitarendezésekért számol majd fel. Az iroda állományába jelenleg két jogász és két informatikus tartozik, s a magát elsősorban hazai, valamint EU-s pályázati támogatásokból fenntartó Inforum tizenkilenc tagszervezete szolgál számukra biztos szakértői háttérként.

Business Online ROVAT TOVÁBBI HÍREI

HMD: A szülők fele szerint megváltozott a gyerekük személyisége a telefonhasználattól

A HMD friss kutatásai szerint az okostelefonok negatívan hatnak a fiatalokra. A szülők háromnegyede aggódik a telefonhasználat miatt, és több mint fele úgy érzi, túl korán vásárolt okostelefont a gyerekének. A fiatalok harmada megerősítette, hogy valóban hajlamosabb a szorongásra, amióta telefont használ, de azt is bevallották, hogy túl sok időt töltenek a közösségi médiában.

2024. november 24. 13:58

Ezekből a nyomtatókból 100 millió darabot adott el az Epson

A Seiko Epson Corporation (TSE: 6724, „Epson”) 2010 októberében indította útjára első nagy kapacitású tintatartályos tintasugaras nyomtatóját Indonéziában. 2024-re ezeket a nyomtatókat mintegy 170 országban és régióban értékesítették. Az Epson nagy kapacitású tintatartályos nyomtatóinak összesített globális értékesítése mára meghaladta a 100 millió darabot.

2024. november 24. 12:02

Ötödször is Családbarát Munkahely a Bridgestone

A Bridgestone Tatabánya 2024-ben ismét elnyerte a Családbarát Munkahely címet „Vállalati értékvállalásunk a mindennapokban is jelen van” című pályázatával. A vállalatnál megvalósuló változatos programok és kezdeményezések célja, hogy hozzájáruljanak a kollégák munkahelyi, családi és magánélete közötti egészséges egyensúly megteremtéséhez.

2024. november 24. 10:24

EY: csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében – derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a megtorpanás várhatóan csak ideiglenes és a gyártók hamarosan újra növelhetik a kapacitásokat – emeli ki Szűcs Tamás, az EY autóipari iparági csoportjának vezető partnere. 

2024. november 23. 17:11

Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra

Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede kínálja ezt az átvételi módot, ami 12 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Az egyre növekvő kereslet az egyik fő oka lehet a szolgáltatók kapacitásproblémáinak – állapította meg a Nagy Webáruház Felmérés.

2024. november 23. 15:34

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Idén is keresi a digitális szakma női példaképeit az IVSZ és a WiTH

2024. november 22. 16:40

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36