A T-Mobile óriás léghajón járja az országot

forrás Prim Online, 2004. május 31. 19:07
Rég nem látott légijármű tűnt fel vasárnap az égbolton Magyarország felett. Az angilai Hempshire-ből ma érkezett Magyarországra a T-Mobile Magyarország országjáró látványossága, az óriási, 43 méter hosszú és 13 méter magas léghajó, amely júniustól egy hónapon át számos település fölött megjelenik majd.
A 2000 kg súlyú, héliummal töltött kétmotoros T-Mobile léghajó nappal - és belső világításának köszönhetően - éjszaka is kiválóan látható lesz majd. Utazása során legfeljebb 3000 méterre emelkedik fel, egyszerre 17 órát tartózkodik a levegőben és 550 kilométert tesz meg. Különleges rádiós és navigációs eszközei minden időben biztosítják a tervezett útvonal pontos megtartását. A június 5-ei T-Mobile Napi szuperkoncert és eseménysorozat egyik fő látványosságának ígérkező léghajó május 24-én indult útnak és Franciaország, Hollandia, Németország és Ausztria érintésével jutott el Budaörsre.

A T-Mobile léghajóról

A Léghajót az American Blimp Corporation fejlesztette ki és építette meg. Külső köpenye egy áttetsző többrétegű laminált anyag, mely lehetővé teszi a léghajó teljes belső kivilágítását az éjszakai repülésekhez. A belső szerkezeti váz hiányában (mint amilyennel a régi 250 méter hosszú Hindenburg léghajó rendelkezett) a köpenyt a hélium gáz merevíti ki, mely a közhiedelemmel ellentétben nem robbanásveszélyes sőt, tűzoltásra alkalmas gáz. Érdekes, hogy még ekkora mennyiségben is csupán egészen kicsi a belső nyomás a léghajóban, nem több egy 10-15 cm átmérőjű vízoszlopénál. A léghajózás egyik legnagyobb kihívását az emelkedésből és süllyedésből, illetve a hőmérséklet ingadozásából adódó nyomáskülönbség jelenti. Egy szépen felfújt léghajó 1000 méteres magasságba emelkedve már láthatóan veszítene feszességéből. Erre nyújt megoldást a köpeny belsejében található külön ballon, az úgynevezett ballonet. Ebben nem hélium van, hanem levegő, melynek mennyiségét és nyomását a pilóta a kabinból változtathatja. Így tehát emelkedés közben, mikor nyomáscsökkenés áll be az alacsony hőmérséklet és a magasság miatt, a pilóta nyomás alá helyezi a ballonettet. Miután ez megtelik, visszaáll a belső nyomás és a léghajó, így nem veszít feszességéből. A léghajó Főpilótája Mike Nerandzic, aki több mint 20 éve vezet léghajókat, és már 5 különböző Olimpián is repült. Másodpilótája a léghajózásban ritkának számító hölgy személyében Kate Board, aki Amerikából érkezett Magyarországra, hogy részt vegyen a repülésekben.

A léghajók történetéről röviden

1783 óta, mely az első meleglevegővel töltött ballon reptetésének éve volt, folyamatosan zajlik a léghajók, azaz a környező levegőnél ritkább gázokkal töltött repülő járművek fejlesztése. Az ehhez szükséges pénzt kezdetben a léghajók katonai alkalmazásának lehetősége teremtette elő. 1794-ben a fleurus-i csatában a franciák Montgolfier ballonokról figyelték az osztrákok állásait és irányították a tüzérséget. Ekkor létesült Meudonban a világ első légiereje, a léghajós alakulat, és az aeronautikai iskola. 1849-ben az osztrákok Velence ostrománál kétszáz, bombákat hordozó léggömböt vetettek be, a megjósolhatatlan széljárás miatt nem kevés sikerrel. 1870-ben a poroszok által ostrom alá vett Párizs és Franciaország többi része között az egyetlen kapcsolatot az utasokat és üzeneteket szállító ballonok jelentették. Az első világháborúban a németek már léghajókat használtak, főleg megfigyelésre, illetve a közéjük kifeszített kábelek segítségével egyfajta légi aknazárat képeztek az ellenséges repülők előtt. A második világháborúban Japán kilencezer (!) ballont indított útnak bombákkal az Egyesült Államok felé, nem sok eredménnyel. Míg kezdetben a meleglevegő szolgáltatta a felhajtóerőt, hamarosan rájöttek, hogy a hidrogéngáz melegítés nélkül is képes az embert a magasba emelni, igaz a kockázatok összehasonlíthatatlanul nagyobbak voltak a robbanásveszély miatt. Ezt az 1937-ben a leszállás közben kigyulladó több mint 200 méteres Hindenburg szomorú példája is igazolja, melynek következtében az utasok több mint egy harmada életét vesztette. A nagy sajtóvisszhangot kapó katasztrófát követően 1940-re gyakorlatilag az összes léghajót kivonták a forgalomból. A léghajózás újkori története az amerikaiaknak, és 1997-től ismét a sokak számára meglepő módon még mindig működő Zeppelin cégnek köszönhető. A modern léghajózásban használt felhajtógáz a hélium, mely teljesen biztonságos, bár felhajtóereje kisebb a hidrogénnél.
Kulcsszavak: T-mobile-hu

mobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI

NFC világkongresszuson mutatkozik be a Cellum világújdonsága

A szeptember 19 és 22-között Franciaországban megrendezett NFC World Congress rendezvényen is bemutatja a magyar Cellum az NFC CellLink névre hallgató, világújdonságnak számító technológiáját. Az új fejlesztés lehetővé teszi a bankoktól és mobil-szolgáltatóktól független mobiltelefonos vásárlást és számlafizetést, és segítheti az érintkezésmentes NFC technológia gyorsabb nemzetközi elterjedését.

2011. szeptember 19. 14:31

Google Wallet – a telefon, mint pénztárca

Az egyik legnagyobb bankkártya-kibocsátó cég, a MasterCard hamarosan bevezeti az Egyesült Államokban a mobil eszközzel történő fizetést. A szolgáltatásban a partnere a Google, melynek Google Wallet új alkalmazása az Android telefonokról lesz elérhető.

2011. szeptember 17. 20:50

A Magyar Telekom anyavállalata már elfogad előrendelést az iPhone 5-re

Még senki nem tudja az iPhone 5 pontos paramétereit, ismeretlen az ára is, nem tudni, hogy milyen díjcsomagokat kínálnak hozzá a szolgáltatók, ám mindez nem akadályozza meg a Magyar Telekom anyavállalatát, a Deutsche Telekomot abban, hogy elkezdje az előrendelések elfogadását az Apple újdonságára. Bővebben: Kütyü Magazin (http://kutyu.hu/cikk/2011/09/06/a_deutsche_telekomnal_elorendelheto_az_iphone_5)

2011. szeptember 7. 07:42

Magyar Termék Nagydíjat nyert az első magyar érintőképernyős GPRS mobiltelefon

Az első magyar érintőképernyős GPRS mobiltelefont – „Vario Medcare” néven – idén mutatta be a MOHAnet Mobilsystems Zrt. a Medcare Classic utódaként. Az új készülék rövid idő alatt több szakmai elismerésben is részesült, tegnap pedig az elődmodell 2008-as sikerét megismételve elnyerte a tizenegyedik alkalommal kiírt Magyar Termék Nagydíjat. A Vario Medcare a legfőbb elismerés mellett az Informatikai Nívódíjat is bezsebelte. A díjakat Havasi Zoltán, a MOHAnet Mobilsystems Zrt. vezérigazgatója vette át 2011. szeptember 1-én a Parlament Felsőházi Termében.

2011. szeptember 2. 12:02

Kicsi a Nokia 700, de ...

A Nokia bemutatott három tömegpiacra szánt okostelefont, a Nokia 700, a Nokia 701 és a Nokia 600 készülékeket, melyek tovább bővítik a Nokia Symbian-alapú okostelefon-sorozatát. Mindhárom telefon Symbian Belle platformon fut, egyérintéses NFC-alapú megosztással és párosítással, az eddigi legszemélyesebb felhasználói felülettel és egy még erőteljesebb internetes böngészővel rendelkezik.

2011. augusztus 27. 08:58

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Törj be a digitális élvonalba: Nevezd ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 5. 11:59

Gépek is rajthoz állnak a most induló Országos IT Megmérettetésen

2024. október 28. 18:06

Megnyitott a Vatera Galéria, a válogatott műtárgyak új platformja

2024. október 22. 15:25

Egy év alatt 45 milliárd forintot loptak el tőlünk a digitális bűnözők

2024. október 15. 16:51